Tragedi Elmina Ibu Terhutang Nyawa Dengan Guru Bawa Anak


Kuala Lumpur: Tindakan pantas guru tadika memintas sebuah kenderaan di depannya, menyelamatkan dia dan anak muridnya daripada menjadi mangsa nahas pesawat terhempas di Elmina, Shah Alam, Selangor, kelmarin.

Masikah Ta'ibah Zakaria, 25, berkata, dia bersama dua anak muridnya melalui Elmina selang beberapa saat sebelum kejadian letupan pesawat akibat nahas itu berlaku.

"Seperti biasa, dari tadika di Denai Alam saya melalui kawasan itu ke Subang Bestari untuk menghantar dua beradik itu ke rumah.

"Sebenarnya, sebelum pesawat jatuh, saya dah nampak sebelum jambatan Elmina yang pesawat nak 'landing', jadi saya tak fikir apapun hingga saya cemas apabila terdengar bunyi enjin pesawat sangat kuat dan berdekatan dengan kereta.

"Waktu itu saya hanya fikir nak selamatkan diri dan ada dua nyawa lagi di tempat duduk belakang, jadi saya menekan pedal minyak dan beberapa saat selepas itu saya lihat melalui cermin sisi ada letupan di belakang kami," katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Video kereta wanita itu memecut laju memintas kereta dipercayai milik pemandu e-hailing, Allahyarham Sharipuddin Shaari beberapa saat sebelum letupan berlaku di belakang mereka tular di TikTok dan Instagram, semalam yang turut disahkan ibu kanak-kanak itu.

Bercerita lanjut, Masikah berkata, dia demam kerana masih terkejut dengan kejadian yang hampir meragut nyawanya dan anak murid, malah tidak menyangka rupanya dia memintas kereta pemandu e-hailing, Allahyarham Sharipuddin.

"Saya masih tak sangka boleh terselamat daripada nahas itu dan rasa sangat bersyukur Allah lindungi saya dan anak yang saya bawa selamat.

"Saya percaya Allah gerakkan hati saya untuk memecut laju hari itu dan saya anggap ini juga satu peringatan buat saya supaya berhati-hati dan lebih berwaspada lagi," katanya.

Sementara itu, ibu kepada dua beradik itu yang mahu dikenali sebagai Lily berkata, dia melakukan sujud syukur sebaik saja menerima khabar dua anaknya Maliq Adam Malik Faisal dan Maliq Farhan masing-masing berumur enam dan empat tahun terselamat daripada nahas itu, petang kelmarin.

"Saya baru saja selesai solat ketika dihubungi pihak tadika yang bertanyakan keadaan dua anak sebelum mereka memaklumkan kereta dipandu guru anak saya terselamat daripada nahas itu.

"Hari itu, saya hampir kehilangan anak tetapi syukur Allah lindung dua anak istimewa saya dan ini mengingatkan saya jika seseorang itu terlepas daripada bencana, pasti ada kebaikan dia buat atau doa seorang ibu, saya tak tahu apa kebaikan guru itu lakukan, tetapi saya percaya ini semua kuasa Allah dan ada hikmahnya," katanya.

Katanya, dua beradik itu sukar melahirkan perasaan mereka selepas kejadian itu berikutan Maliq Adam menghidap austime manakala Maliq Farhan masalah pertuturan lambat.

"Saya tidak tahu mereka trauma atau tidak, tapi apa yang pasti mereka melihat nahas itu berlaku di belakang mereka kerana keduanya-duanya cuba bercakap dengan saya mengenai api dan 'boom'.

"Hubungan saya dengan guru itu juga tidak terhenti, malah saya terhutang nyawa dengan guru anak saya itu dan berterima kasih dengannya dan sampai bila-bila pun saya akan simpan kenangan ini, suatu hari apabila mereka besar jika umur saya masih panjang, saya akan ceritakan mereka pernah terlepas daripada nahas itu," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/08/tragedi-elmina-ibu-terhutang-nyawa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dakwa Anak Cedera Ditampar Guru Ibu Bapa Buat Laporan Polis

Dakwa Anak Cedera Ditampar Guru Ibu Bapa Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 198 hits
KOTA BHARU Seorang murid lelaki tahun dua dipercayai mengalami pendarahan di kedua dua belah telinga dan cedera pada tisu lembut di bahagian muka selepas mendakwa dia ditampar berkali kali oleh seorang guru di sekolahnya pada Rabu lalu Keja...
Pacuan Empat Roda Bawa Guru Dan Kakitangan Sekolah Terbalik

Pacuan Empat Roda Bawa Guru Dan Kakitangan Sekolah Terbalik

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 258 hits
GUA MUSANG Tujuh orang guru dan dan kakitangan Sekolah Kebangsaan Balar berdepan detik cemas apabila pacuan empat roda yang dinaiki terbalik berhampiran Kampung Tapai Pos Balar di sini semalam Ketika kejadian jam 2 petang itu pacuan empat r...
Hiburan Aku Nak Anak Kau B Doh Gila Anak Sendiri Cuma Dapat 2a Ibu Busuk Hati Hantar Sihir Pada Pelajar Straight A

Hiburan Aku Nak Anak Kau B Doh Gila Anak Sendiri Cuma Dapat 2a Ibu Busuk Hati Hantar Sihir Pada Pelajar Straight A

papar berkaitan - pada 20/8/2023 - jumlah : 236 hits
Baru baru ini seorang perawat Islam ada berkongsikan video di laman TikToknya mengenai masalah yang dihadapi oleh seorang gadis remaja Difahamkan ibu gadis tersebut sempat berkongsikan di laman media sosialnya keputusan cemerlang Sijil Pela...
Mata Ayash Tutup Tapi Air Matanya Mengalir Mungkin Mimpi Arwah Ibu Shuib Kongsi Cerita Anak Bongsu

Mata Ayash Tutup Tapi Air Matanya Mengalir Mungkin Mimpi Arwah Ibu Shuib Kongsi Cerita Anak Bongsu

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 205 hits
Genap dua tahun pemergian arwah Siti Sarah penyampai radio Shuib berkongsi kisah anak bongsunya Ayash Affan yang menangis ketika tidur Akui Shuib menerusi laporan Mstar dia dan anak anaknya tidak pernah melupakan ibu mereka apa lagi anak bo...
Tragedi Elmina Hafiz Al Quran Jasad Ustaz Idris Masih Sempurna Amp Hanya Pakaian Terbakar

Tragedi Elmina Hafiz Al Quran Jasad Ustaz Idris Masih Sempurna Amp Hanya Pakaian Terbakar

papar berkaitan - pada 21/8/2023 - jumlah : 323 hits
Melalui perkongsiaan Ahli Parlimen Rantau Panjang Datuk Siti Zailah Mohd Yusoff di Instagram difahamkan salah seorang mangsa yang pesawat terhempas di Elmina baru baru ini yang bernama Allahyarham ustaz Idris Abdol Talib Ramali tidak hangus...
Amboi Garangnya Dia Macam Gaya Ibu Berlakon Gelagat Anak Intan Ladyana Buat Wargamaya Terhibur

Amboi Garangnya Dia Macam Gaya Ibu Berlakon Gelagat Anak Intan Ladyana Buat Wargamaya Terhibur

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 178 hits
Gelagat anak pelakon Intan Ladyana dan Harris Alif Evie Khadeeja yang kini baru berusia 1 tahun lebih menarik perhatian ramai Ada sahaja aksi comel Evie yang dikongsikan oleh ibu dan ayahnya Terbaru menerusi Instagramnya Intan memuat naik v...
Sebagai Anak Sulung Saya Paling Nampak Apa Yang Berlaku Ibu Sentap Dengan Komen Lantaklah Shila Amzah Beri Penjelasan

Sebagai Anak Sulung Saya Paling Nampak Apa Yang Berlaku Ibu Sentap Dengan Komen Lantaklah Shila Amzah Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 171 hits
Penyanyi Shila Amzah mendedahkan ibunya Datin Fauziah terasa hati dan menganggap responnya tentang perceraian ibu bapanya 8216 kasar 8217 2 days ago Lantaklah Mereka Serabut Tengok Shila Amzah Buka Mulut Mengenai Pe
Hiburan Ayah Baik Tapi Kenapa Dia Curang Anak Kecewa Bapa Ada Affair Ketika Ibu Sakit Nampak Mesej Dari Penyondol

Hiburan Ayah Baik Tapi Kenapa Dia Curang Anak Kecewa Bapa Ada Affair Ketika Ibu Sakit Nampak Mesej Dari Penyondol

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 237 hits
Seorang lelaki tergamak berlaku curang dan menduakan isterinya yang kini sedang terlantar sakit malah ia bukanlah pertama kali dia berbuat sedemikian Kisah itu dikongsikan anaknya yang meluahkan kekecewaannya apabila dia sendiri yang menang...
Rasa Marah Kerana Ditegur Oleh Ibu Sendiri 6 Nyawa Tak Bersalah Melayang

Rasa Marah Kerana Ditegur Oleh Ibu Sendiri 6 Nyawa Tak Bersalah Melayang

papar berkaitan - pada 18/8/2023 - jumlah : 180 hits
Tidak pernah disangka oleh sesiapapun bahawa kebenaran kes ini rupanya sangat teruk ARTIKEL BERKAITAN Apa sebenarnya yang terjadi Kronologi Sumber mengatakan bahawa seorang lelaki berumur 30 tahun itu bertengkar dengan ibunya ketika mabuk k...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa