Tpm Situasi Terkawal Tak Perlu Sekat Warga China Ke M Sia


B NANTHA KUMAR


Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata tiada keperluan untuk menyekat kedatangan warga China ke Malaysia, selepas Kementerian Kesihatan (KKM) memaklumkan bahawa situasi semasa wabak penyakit itu di Malaysia adalah terkawal

"Kita mengambil kira pandangan WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia), tapi belum sampai ke tahap itu (untuk menghalang warga China ke Malaysia). Selain itu China sudah pun 'menutup' Wuhan.

"KKM memaklumkan bahawa situasi semasa kluster penyakit coronavirus adalah terkawal, di mana KKM bekerjasama rapat dengan WHO dan kementerian kesihatan negara-negara jiran kluster penyakit ini," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Penyelerasan Kluster Novel Coronavirus (2019-n-COV) di Putrajaya, hari ini.

Dr Wan Azizah berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan supaya kerajaan menghalang kedatangan warga China ke Malaysia.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa kawalan di pintu masuk negara diperketatkan.

"Ini termasuk semua penumpang penerbangan negara China termasuk warga Malaysia wajib melalui saringan kesihatan terperinci.

"Semua rakyat Malaysia yang telah melawat atau pulang bercuti dari Wuhan khususnya, yang mengalami simptom, diminta untuk melaporkan diri segera di hospital terdekat bagi pemeriksaan kesihatan. Mereka yang tidak mengalami simptom dikehendaki memantau status kesihatan masing-masing dalam masa 14 hari," kata Wan Azizah sambil menambah semua rakyat Malaysia dinasihatkan agar menangguhkan perjalanan ke Wuhan.
Dilaporkan, pihak China telah menyekat penerbangan antarabangsa komersil keluar atau masuk ke Wuhan, dan tidak membenarkan pakej pelancongan secara berkumpulan bagi warganya ke luar negara sejak 23 Januari 2020 lalu.

Terdahulu, Dr Wan Azizah mempengerusikan mesyuarat yang turut dihadiri Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad, Menteri Luar Saifuddin Abdullah, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo, Timbalan Menteri Pelancongan Muhammad Bakhtiar Wan Chik.

Turut hadir, Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Affendi Buang, Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Negara Khairul Dzaimee Daud dan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

Semalam, KKM dalam sidang media mengesahkan kes jangkitan coronavirus pertama dalam negara, melibatkan empat warga China yang masuk melalui Singapura.

Setakat ini, angka kematian akibat virus itu di China mencecah 56 orang, dengan lebih 2,000 orang mendapat jangkitan di seluruh dunia.

Dalam pada itu, Dr Wan Azizah berkata Wisma Putra terus memantau rapat keadaan 49 rakyat Malaysia yang berada di Wuhan yang kebanyakkannya terdiri daripada mahasiswa dan golongan profesional.

"Pihak Kedutaan Malaysia di Beijing juga telah mengeluarkan dua nasihat perjalanan kepada semua rakyat Malaysia di China dan menangguhkan perjalanan ke 13 wilayah yang dianggap berisiko di China," katanya.

Beliau turut minta semua pihak agar tidak mengambil peluang untuk menimbulkan ketidaktenteraman, dengan menyebarkan fitnah atau maklumat yang tidak pasti.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/tpm-situasi-terkawal-tak-perlu-sekat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Koronavirus Utamakan Rakyat Malaysia Ph Perlu Sekat Semua Warga China

Elak Koronavirus Utamakan Rakyat Malaysia Ph Perlu Sekat Semua Warga China

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 308 hits
Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah menegaskan bahawa UMNO konsisten mahu Kerajaan Pakatan Harapan menggantungkan pengecualian visa dan Visa on Arrival untuk semua warga China buat sementara waktu Katanya bukan han...
Koronavirus Kanak Kanak Warga China Akan Dibenarkan Keluar Dari Hsnz Hari Ini

Koronavirus Kanak Kanak Warga China Akan Dibenarkan Keluar Dari Hsnz Hari Ini

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 225 hits
KUALA TERENGGANU Kanak kanak perempuan warga China berusia lima tahun yang dimasukkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini Isnin lepas setelah mempunyai simptom 2019 novel koronavirus akan dibenarkan pulang hari ini setelah pulih daripa...
Kes Pertama Di Uae 4 Warga China Dipercayai Dijangkiti Koronavirus

Kes Pertama Di Uae 4 Warga China Dipercayai Dijangkiti Koronavirus

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 362 hits
Menurut Kementerian Kesihatan UAE Empat anggota keluarga yang tiba dari Wuhan telah dijangkiti koronavirus dan menjadikan ia kes pertama di Timur Tengah Keluarga tersebut dikatakan telah tiba di negara itu pada 16 Januari Menurut pegawai ke...
Kkm Sahkan 3 Lagi Warga China Positif Koronavirus Di Malaysia

Kkm Sahkan 3 Lagi Warga China Positif Koronavirus Di Malaysia

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 415 hits
Tiga lagi kes positif 2019 novel koronavirus dilaporkan menjadikan jumlah kes yang disahkan di negara ini meningkat kepada tujuh setakat ini Menurut kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang dikeluarkan awal pagi...
Koronavirus Filipina Henti Visa Warga China

Koronavirus Filipina Henti Visa Warga China

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 169 hits
MANILA Filipina berhenti daripada mengeluarkan visa semasa ketibaan kepada warga China susulan penularan wabak koronavirus baharu Pihak berkuasa negara itu berkata langkah terbabit bagi memastikan Filipina bebas daripada virus berkenaan Set...
Kkm Sahkan Tiga Lagi Warga China Disyaki Dijangkiti Koronavirus

Kkm Sahkan Tiga Lagi Warga China Disyaki Dijangkiti Koronavirus

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 334 hits
Sehingga tengah hari ini tiga kes baharu yang disyaki 2019 Novel Koronavirus sedang menunggu keputusan ujian makmal Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata ketiga tiga kes baharu berkenaan diterima dalam tempoh 24 jam Loadin...
14 Warga China Dari Wuhan Dihantar Pulang

14 Warga China Dari Wuhan Dihantar Pulang

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 276 hits
Kerajaan Malaysia memperlihatkan ketegasannya dengan menghantar pulang 14 pelawat warganegara China dari Wuhan pada hari Selasa Tindakan itu sesuai dengan penggantungan urusan imigresen ke atas pelawat dari Wuhan dan Hubei yang diumumkan Pu...
6 Warga China Terdampar Di Rote Ndao Dievakuasi Ke Kupang

6 Warga China Terdampar Di Rote Ndao Dievakuasi Ke Kupang

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 109 hits
Enam warga negara China ini hendak mencari suaka di Australia dengan menumpang satu buah perahu tradisional yang dinahkodai oleh dua orang warga lokal
Petisyen Tuntut Kerajaan Sekat Pelancong China Masuk Malaysia Dilancarkan Raih Lebih 150k Tandatangan

Petisyen Tuntut Kerajaan Sekat Pelancong China Masuk Malaysia Dilancarkan Raih Lebih 150k Tandatangan

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 495 hits
Petisyen Tuntut Kerajaan Sekat Pelancong China Masuk Malaysia Dilancarkan Raih lebih 150k Tandatangan Penularan wabak koronavirus dilihat semakin kritikal termasuklah di Malaysia apabila sehingga kini empat orang sudah disahkan dijangkiti w...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni