Tpm Jika Bersatu Calonkan Azmin Tidak Beretika Untuk Ismail Sabri Menolaknya


 


Nama Azmin Ali semakin hangat disebut-sebut sebagai bakal Timbalan Perdana Menteri untuk digandingkan dengan Ismail Sabri Yaakob bagi menerajui negara.
Meskipun keputusan melantik Timbalan Perdana Menteri adalah hak mutlak Ismail Sabri selaku Perdana Menteri, maklumat daripada pelbagai pihak dalam Bersatu mengesahkan hampir pasti nama beliau akan dicalonkan bagi jawatan tersebut oleh parti pimpinan Mahiaddin Md Yasin itu.
Di sebalik empat nama disebut-sebut dan berminat bagi jawatan nombor dua itu – Azmin, Hamzah Zainuddin dan Redzuan Mohd Yusof dan Ahmad Faizal Azumu atau Peja – perkembangan setakat ini memperlihatkan Ahli Parlimen Gombak itu sedang mendahului carta persaingan.
Dikatakan juga, Mahiaddin selaku Presiden Bersatu dan Pengerusi PN sendiri lebih cenderung dan berminat untuk meletakkan Azmin bagi jawatan nombor dua dalam kerajaan itu.
Azmin, Hamzah dan Redzuan berjawatan menteri sebelum ini, manakala Ahmad Faizal adalah Timbalan Presiden Bersatu.
Dalam perjumpaan antara pemimpin Bersatu baru-baru ini, isu pengisian jawatan Timbalan Perdana Menteri adalah antara topik yang diperbincangkan dengan panjang lebar.
Rata-rata yang hadir bersetuju, di sebalik ada empat calon yang berminat, tetapi Bersatu harus mencalonkan hanya satu nama saja kepada Ismail Sabri.
Tujuan mengemukakan satu nama itu adalah untuk memperlihatkan Bersatu tiada perpecahan, selain agar Ismail Sabri tidak boleh berdalih untuk menolak atau memilih calon lain.
Seorang pemimpin Bersatu yang sejak awal bersama parti itu ketika dihubungi selepas perjumpaan tersebut tanpa ragu-ragu menyatakan Azmin akan diputuskan sebulat suara untuk dicadangkan kepada Perdana Menteri bagi diangkat sebagai Timbalan Perdana Menteri.
“Lagi pun kita percaya Azmin sebagai menteri kanan era Mahiaddin adalah gandingan terbaik untuk dipasangkan dengan Ismail Sabri bagi menerajui negara ini,” kata pemimpin Bersatu itu lagi.
Dengan perkembangan ini, sekiranya tiada apa-apa perubahan di saat-saat akhir, dalam susunan kabinet yang akan diumumkan Ismail Sabri minggu ini, akan tercatatlah nama Azmin sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Dengan kedudukan gabungan PN memiliki 50 kerusi Parlimen, Ismail Sabri tidak seharusnya cuba menolak nama yang dicalonkan Bersatu itu nanti, meskipun UMNO secara umumnya agak kurang senang dengan Azmin, khususnya dalam isu berkaitan video Haziq.
Jika Ismail Sabri menolak nama Azmin, ia bermakna beliau tidak menghormati serta mengenang jasa Bersatu dan PN yang merupakan penyumbang kerusi terbesar menjadikannya berpeluang menjadi Perdana Menteri.
Sudahlah Mahiaddin sedia meletakkan jawatan dan menyokong Ismail Sabri sebagai penggantinya yang sekaligus menjadikan UMNO mendapat kembali kerusi Perdana Menteri yang hilang dalam PRU14 lalu, maka amatlah tidak wajar dan tiada etika jika beliau tidak sedia membalas budi baik itu dengan sekadar menggantikannya dengan jawatan lebih rendah iaitu Timbalan Perdana Menteri kepada Bersatu.
Lagi pun, lihatlah juga bagaimana Mahiaddin begitu murah hati memberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri kepada UMNO sebelum ini dalam keadaan UMNO tidak meminta dan tidak mencalonkan sesiapa bagi jawatan itu.
Maka, jika Bersatu sudah mencalonkan nama Azmin, tidak sepatutnya lagi ada dolak-dalik dalam pertimbangan Ismail Sabri untuk memutuskannya.


Tambahan pula, jika Ismail Sabri mahu benar-benar selamat dalam undi percaya di Parlimen nanti, melantik Azmin adalah pilihan yang tidak boleh sama sekali untuk ditolak. –
 ShahbudinHusin 25/08/2021.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/tpm-jika-bersatu-calonkan-azmin-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Azmin Kempunan Bersatu Calonkan Hamzah Tpm

Terkini Azmin Kempunan Bersatu Calonkan Hamzah Tpm

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 287 hits
Semua 35 ahli parlimen Bersatu telah diarahkan oleh presiden parti Muhyiddin Yassin untuk menyokong Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri baru Bercakap kepada Malaysiakini anggota Majlis Tertinggi Bersatu Eddin Syaz...
Bersatu Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm Hamzah Jadi Tpm

Bersatu Sokong Ismail Sabri Sebagai Pm Hamzah Jadi Tpm

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 232 hits
Kow Gah ChieSemua 35 ahli parlimen Bersatu telah diarahkan oleh presiden parti Muhyiddin Yassin untuk menyokong Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri baru Bercakap kepada Malaysiakini anggota Majlis Tertinggi Bersat...
Will It Be Bersatu S Payback Time If Ismail Sabri Becomes Pm

Will It Be Bersatu S Payback Time If Ismail Sabri Becomes Pm

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 240 hits
Muhyiddin Yassin s declaration of support for Ismail Sabri Yaakob as the next prime minister came with strings attached say an MP and an analyst PETALING JAYA Bersatu can play kingmaker if the new government is led by Barisan Nasional with ...
Ismail Sabri Tpm Paling Cepat Dilantik Pm Dalam Sejarah

Ismail Sabri Tpm Paling Cepat Dilantik Pm Dalam Sejarah

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 264 hits
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob KUALA LUMPUR Tidak sampai 2 bulan mengisi jawatan timbalan perdana menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini diberi kepercayaan menggalas tanggungjawab besar sebagai pemimpin nombor satu negara Pelantika...
Agar Kekal Jadi Menteri Lagi Bersatu Mahu Tonjolkan Ismail Sabri Calon Perdana Menteri

Agar Kekal Jadi Menteri Lagi Bersatu Mahu Tonjolkan Ismail Sabri Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 268 hits
Selepas Mahiaddin Md Yasin meletak jawatan esok persoalan yang akan menghangatkan lagi atmosfera politik negara dalam fasa berikutnya ialah siapa Perdana Menteri baru untuk menggantikan Presiden Bersatu itu Meskipun kuasa sebenar terletak d...
Ismail Sabri Bakal Pilih Peja Sebagai Tpm

Ismail Sabri Bakal Pilih Peja Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 191 hits
August 24 2021 Pemilihan pemimpin dalam kalangan pimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebagai Timbalan Perdana Menteri dilihat langkah terbaik untuk menjamin keharmonian dalam kerajaan Penganalisis politik yang juga Felo Kanan Majlis Pro...
Azmin Bakal Jadi Tpm Kata Sumber Bersatu Dan Umno

Azmin Bakal Jadi Tpm Kata Sumber Bersatu Dan Umno

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 236 hits
MalaysiakiniAnggota parlimen Gombak Azmin Ali akan dilantik sebagai timbalan perdana menteri kata sumber sumber Bersatu dan Umno Sumber Bersatu yang rapat dengan Azmin memberitahu Malaysiakini besar kemungkinan bekas menteri kanan itu akan ...
Pn Sebulat Suara Setuju Calonkan Ismail Sabri Sebagai Calon Perdana Menteri Kerajaan Pn Baharu

Pn Sebulat Suara Setuju Calonkan Ismail Sabri Sebagai Calon Perdana Menteri Kerajaan Pn Baharu

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 226 hits
Parti Perikatan Nasional secara sebulat suara telah bersetuju calonkan mantan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk menjadi Perdana Menteri Kerajaan Perikatan Nasional yang baharu Menurut kenyataan dikeluarkan oleh P...
Kerajaan Baharu Bn Calonkan Ismail Sabri Sebagai Pm Usahawira

Kerajaan Baharu Bn Calonkan Ismail Sabri Sebagai Pm Usahawira

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 217 hits
Dalam perkembangan sama Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dinamakan calon tunggal Perdana Menteri daripada Barisan Nasional BN Keputusan konsensus itu dicapai dalam Mesyuarat Ahli Parlimen BN yang berakhir lewat malam tadi SUBSCRIBE now Astro ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib