Total Lockdown Hanya Melibatkan Kawasan Pkpd


Oleh AMREE AHMAD  ISMAIL SABRI YAAKOB PUTRAJAYA: Kerajaan tidak berhasrat melaksanakan semula ‘total lockdown’ atau perintah berkurung penuh seperti Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 1.0 yang dilakukan tahun lalu.
Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sebaliknya ia cuma dikenakan di lokaliti yang diwartakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).
“Kita tidak mahu PKP 3.0 mengulangi semula PKP 1.0 kerana justifikasi dibuat bagi seimbang kepentingan kesihatan dan keperluan rakyat agar mereka dapat lagi terus hidup,” katanya.
Beliau menyatakan demikian ketika ditanya wartawan pada sesi soal jawab selepas sidang akhbar bersama-sama dengan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Noor Hisham Abdullah.
Mengulas lanjut, Ismail Sabri merujuk negara kerugian sekitar RM2.4 bilion sehari ketika PKP 1.0 dan lebih teruk ialah golongan miskin dari kalangan B40 bergantung pendapatan harian.
Keadaan pada masa awal penutupan itu tahun lepas akibat wabak Covid-19 jelas beliau, menyaksikan lebih 800,000 individu dibuang kerja apabila banyak operasi syarikat ditutup.
“Saya difahamkan, banyak kes kemurungan berlaku dan tahap kesihatan mental rakyat agak terjejas disebabkan tiada pendapatan apabila sektor ekonomi langsung ditutup,” tambahnya.
Justeru ujarnya, PKP 3.0 dilaksanakan sejak 12 Mei lalu tidak menyaksikan ‘total lockdown’ macam tahun lepas dan lebih bersasar kepada lokaliti dikenakan PKPD yang lebih kecil.
Usaha itu juga katanya, memudahkan pihak berkuasa memantau pergerakan penduduk apabila sekitar kawasan terlibat dipasang kawat berduri dan dikawal 24 jam oleh tentera.
Terdahulu, Ismail Sabri mengumumkan SOP lebih ketat untuk PKP 3.0 yang berkuat kuasa di seluruh Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan bermula Selasa depan.
Antaranya, had operasi perniagaan hanya dari 8 pagi hingga 8 malam berbanding sebelum ini dari 6 pagi hingga 10 malam kecuali kedai farmasi masih boleh dibuka sehingga 10 malam.
“Begitu juga waktu operasi kompleks beli-belah dan pasar malam cuma setakat 8 malam, namun stesen minyak yang terletak di lebuh raya kekal dibenarkan 24 jam,” tambah beliau.
Tindakan kerajaan memperketatkan semula SOP PKP 3.0 itu katanya, bagi mengawal trend pergerakan rakyat di luar rumah apabila operasi komersial ditutup lebih awal daripada normal.
Inisiatif itu kata Ismail Sabri, turut meliputi pelaksanakan kembali dasar Bekerja Dari Rumah (BDR) yang dimansuhkan pada 1 April lalu, untuk mengurangkan kehadiran di tempat kerja.
Bagi sektor awam, 80 peratus akan bertugas dari kediaman yang melibatkan hampir 750,000 kakitangan kerajaan serta bukannya dari perkhidmatan perlu dan petugas barisan hadapan.
“Manakala sektor swasta pula, kerajaan bersetuju BDR membabitkan 40 peratus staf iaitu hampir 6.1 juta pekerja dan baki 60 peratus ialah seksyen operasi dan pengurusan,” katanya.
Pada masa sama, kerajaan juga akan mengehadkan kapasiti penumpang pengangkutan awam di seluruh negara kepada 50 peratus daripada bilangan penuh dibenarkan. – UTUSAN ONLINE



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/total-lockdown-hanya-melibatkan-kawasan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Kemuka Pas Kerja Surat Majikan Untuk Urusan Kerja Di Kawasan Pkpd Di Perak Kata Polis

Hanya Kemuka Pas Kerja Surat Majikan Untuk Urusan Kerja Di Kawasan Pkpd Di Perak Kata Polis

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 344 hits
Empat mukim dikenakan PKPD di Perak bermula semalam hingga 4 Jun iaitu Mukim Pengkalan Hulu di daerah Hulu Perak Mukim Taiping di daerah Larut Matang dan Selama Mukim Hulu Kinta meliputi Ipoh Lahat Chemor dan Tanjong Rambutan di daerah Kint...
Sultan Perak Titah Hanya 12 Jemaah Dibenarkan Solat Di Kawasan Pkpd

Sultan Perak Titah Hanya 12 Jemaah Dibenarkan Solat Di Kawasan Pkpd

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 230 hits
May 22 2021 HANYA 12 orang jemaah terbatas kepada Pegawai Masjid dan Jawatankuasa Kariah dibenarkan untuk solat Jumaat solat fardu dan solat jenazah di masjid dan surau di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan di ...
Hanya 12 Jemaah Solat Di Masjid Surau Di Kawasan Pkpd Di Perak

Hanya 12 Jemaah Solat Di Masjid Surau Di Kawasan Pkpd Di Perak

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 233 hits
Oleh SAYED HESHAM IDRIS IPOH Hanya 12 orang dibenarkan untuk solat berjemaah dan solat Jumaat di masjid dan surau di empat mukim di negeri ini yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan berkuatkuasa esok hingga 4 Jun Pengarah ...
Najib Mocks Govt Says Parliament Is Proof Total Lockdown Works

Najib Mocks Govt Says Parliament Is Proof Total Lockdown Works

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 256 hits
Najib Razak says in jest that MPs are receiving their full salaries despite Parliament not convening during the emergency PETALING JAYA Najib Razak has mocked the latest movement restrictions saying Parliament offers the best example that a...
Total Lockdown It S Now Or Never

Total Lockdown It S Now Or Never

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 207 hits
From Dr Venugopal BalchandAs of yesterday we had 541 224 Malaysians diagnosed with Covid 19 A total of 69 408 are still grappling with the disease 771 are in the ICU 392 ventilated and 2 491 dead There have been 243 deaths in the last four ...
Umno Nudges Muhyiddin Towards Total Lockdown

Umno Nudges Muhyiddin Towards Total Lockdown

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 317 hits
Two key Umno figures have suggested that Putrajaya should consider total lockdown in dealing with the Covid 19 pandemic which has worsened in recent weeks Umno Youth proposed that this measure should be undertaken for 21 days with special f...
Total Lockdown 14 Hari Bermula 1 Jun

Total Lockdown 14 Hari Bermula 1 Jun

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 247 hits
malaysiakini comDiterbitkan 28 May 2021 8 14 pmDikemaskini 8 44 pmPenutupan penuh sektor sosial dan ekonomi ataupun total lockdown akan dilaksanakan di seluruh negara selama dua minggu bermula 1 Jun ini Perkara itu dimaklumkan oleh Pejabat ...
Total Lockdown

Total Lockdown

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 200 hits
Negeri atau negara pastikan beri tempoh untuk rakyat buat persediaan Jangan mendadak kalut kemudian longgar kemudian ITU kemudian ini Total lock down untuk semua bukan 2 3 4 darjat Dan kalau lockdown Tak berjaya APA next Terus umum stepdown
Mengapa Total Lockdown Tidak Dilaksanakan

Mengapa Total Lockdown Tidak Dilaksanakan

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 237 hits
Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Aziz berkata sekiranya sektor ekonomi ditutup bilangan rakyat yang menggangur pula dijangka mencecah satu juta Hampir 2 8 juta pekerja informal dijangka berdepan dengan risiko kehilangan punc...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened