Tolak Pindaan Perlembaaan Silap Abd Aziz


DARI WAKOP

Biacara di wakop dengan Aziz Bari.KEGAGALAN pindaan perlembagaan Fasal (2) Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan yang bakal menjadi titik tolak kepada langkah untuk merealisasikan keinginan rakyat Sabah dan Sarawak selaras dengan perjanjian MA63, tidak memberi apa-apa implikasi politik kepada kerajaan melainkan ia merugikan rakyat di kedua buah negeri itu.

Di sidang parlimen minggu lepas kerajaan mengemukakan usul meminda perkara itu bagi menyamakan taraf dan kedudukan Sabah dan Sarawak sama dengan persekutuan Tanah Melayu dalam Malaysia. Bagaimana pun pindaan itu tidak berjaya apabila ia tidak mencapai sokongan 2/3 di parlimen.

Semasa pengundian dijalankan 138 menyokong dimana kurang 10 anggota lagi untuk meluluskan pindaan berkenaan. Pindaan itu memerlukan sokongan anggota dewan 148 undian.

Pindaan itu juga bertepatan dengan janji PH dalam manifesto dalam pilihan raya lalu yang berjanji akan memenuhi tuntutan rakyat kedua buah negeri itu sekiranya PH menang. Belum sampai setahun PH memerintah rang undang-undang pindaan itu dikemukakan di sidang parlimen dan ia diterima untuk dibahas.

Kesegeraan ini menunjukkan keprihatinan kerajaan PH melaksanakan janji mereka demi memenuhi tuntutan rakyat Sabah dan Sarawak. Rakyat negeri Bawah Bayu dan Bumi Kanyalang itu sudah lama menuntut agar hak mereka seperti mana temeterai dalam perjanjian penubuhan Persekutuan Malaysia tahun 1963 (M63).

Mereka mahukan hak kedudukan Sabah dan Sarawak bersama negeri-negeri Semenanjung sama rata, bukan Sabah dan Sarawak sebahagian Malaysia sama taraf dengan negeri-negeri dalam Tanah Melayu. Dalam erti kata lain mengembalikan hak mereka seperti mula-mula dahulu.

Hak itu dicabut pada tahun 1976 ketika Tun Abdul Razak Hussein menjadi perdana menteri. Pencabutan itu menyebabkan rakyat Sabah dan Sarawak merasai mereka dilayan setaraf dengan negeri-negeri dalam di Semenanjung. Situasi ini menyebabkan rakyat negeri itu berasakan mereka "tertipu" dan mereka bangkit menuntut balik hak itu. Perjuangan Sabah for Sabahan, dan Sawarak for Sarawakian, digemakan dan dijadikan agenda politik di kedua-dua negeri itu.

Walaupun kerajaan PH dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad prihatin mengenai tuntutan itu, tetapi usaha untuk mengembalikan hak itu gagal, ia tidak mendapat sokongan penuh daripada anggota parlimen termasuk daripada Sarawak. Ahli parlimen Sarawak yang bergabung di bawah GPS, bertindak tidak mengundi menyokong pindaan berkenaan. Langkah ini dianggap memelikkan sedikit.

Antara alasan diberikan kenapa mereka tidak menyokong, pindaan itu terlalu tergesa-gesa, suatu helah politik, tidak beruding dengan wakil rakyat Sarawak dan ia juga tidak memenuhi hasrat sebenar kehendak rakyat Sarawak. Pindaan itu juga dianggap sebagai kosmetik sahaja dan ada yang menganggap ia belum selesai dibincang dalam jawatankuasa pindaan.

Sebaliknya keadaan itu tidak berlaku di kalangan wakil rakyat Sabah. Semasa undian dijalankan anggota parlimen Sabah termasuk daripada Umno turut sama mengundi menyokong.

Berhubung penolakan pindaan itu, saya cuba mendapat pandangan seorang pakar perlembagaan negara, Dr Abdul Aziz Bari. Kesempatan minum kopi bersamanya hujung minggu lepas, saya berpeluang mendengar komanter daripadanya berhubung perkara berkenaan.

Menurut Abd Aziz yang kini merupakan Exco Pendidikan, Sains, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Penerangan negeri Perak, apa yang dilakukan anggota parlimen Sarawak sedikit memelikkan. Beliau menzahirkan rasa tidak faham kenapa Sarawak menolak pindaan itu walhal ia dibuat untuk kepentingan negeri berkenaan.

"Sepatutnya mereka menerima pindaan itu kerana itulah yang diperjuangkan rakyat Sarawak dan Sabah selama ini," tegas Aziz. Ujarnya walaupun pindaan itu belum mencakupi kesemua perkara yang diperjuangkan rakyat Sabah dan Sarawak, tetapi permulaan memindah Fasal 1 Perkara (2) adalah jalan pemulaan untuk mencapai apa yang dihajati rakyat negeri berkenaan.

Katanya ia ibarat pintu besar untuk masuk ke dalam rumah sudah dibuka, sepatutnya pembukaan pintu itu dihormat dan disokong sepenuhnya.

"Saya hairan sungguh dengan sikap ini, kerana peluang terbuka tidak cuba direbuti," katanya lagi.

Bagi Aziz beliau menyifatkan langkah diambil wakil rakyat itu silap dan satu kerguian besar sebaliknya ia memberi keuntungan kepada kerajaan PH.

"Kamu boleh tolak, tetapi kenapa tidak memikirkan implikasinya. Dengan penolakan itu ia memberi keuntungan kepada kerajaan PH dimana orang melihat PH telah menunaikan janjinya semasa pilihan raya (dalam manifesto). Yang salah dalam perkara ini kerajaan Sarawak bukannya kerajaan PH," ujarnya.

Aziz mengingatkan sekiranya selepas ini kerajaan tidak melayan apa-apa tuntutan berkaitan, misalnya mohon ia dipinda sekali lagi ia tidak boleh marahkan kepada kerajaan PH sekiranya mereka enggan berbuat demikian kerana peluang terbuka yang diberikan ditolak.

Dalam pada itu menurut bekas Pensyarah Kuliyah Undang-Undang UIAM itu, dengan penolakan itu ia bukan sahaja merugikan rakyat Sarawak sebaliknya ikut menjejaskan kredibiliti dan maruah kerajaan Sarawak pimpinan PBB sekarang.

"Saya kiranya dalam pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan nanti, mereka akan ditolak rakyat kerana tidak menyokong pindaan perlembagaan itu," kata Aziz lagi optimis.

Dalam kesempatan mengopi itu, Aziz juga mempersoalkan apa yang dua pemimpin Sarawak, Wan Junaidi Tuanku Jaafar (Santubong) dan Nancy Shukri (Batang Sadong) lakukan selama ini. Aziz berkata beliau tidak nampak kedua pemimpin itu yang lantang menolak pindaan itu semasa perbahasan,  lakukan untuk mengembalikan hak Sarawak yang dikatakan terhakis itu sepanjang mereka berada dalam kerajaan BN.

"Apa yang mereka buat selama ini untuk mengembalikan kuasa terkandung dalam M63 itu. Saya tidak nampak pun. Patutnya apabila kerajaan telah membuka pintu untuk melakukannya, kamu bersetuju, bukan menentang," sambung Aziz sambil menghabiskan sisa kopinya. [wangsa walk.11:48 am 15/04/19]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2019/04/tolak-pindaan-perlembaaan-silap-abd-aziz.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fasha Sandha Aidil Aziz Tolak Tajaan Kahwin Rm200 000

Fasha Sandha Aidil Aziz Tolak Tajaan Kahwin Rm200 000

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 617 hits
Baru saja melangsungkan majlis resepsi di sebelah pengantin lelaki pada 6 April lalu Fasha Sandha mendedahkan ada pihak berminat untuk menaja sebuah The post appeared first on
Bn Menang Prk Bukti Rakyat Silap Pilih Ph Najib

Bn Menang Prk Bukti Rakyat Silap Pilih Ph Najib

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 252 hits
Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan kemenangan Barisan Nasional di Rantau membuktikan ramai yang tersalah pilih pada Pilihan Raya Umum lalu Pada masa sama bekas Pengerusi BN itu melihat faktor anak muda menyumbang kepada kebangkitan part...
Hiburan Saya Silap Dan Bodoh Ketika Itu Mahu Jumpa Pak Ya Minta Maaf Lan Pet Pet

Hiburan Saya Silap Dan Bodoh Ketika Itu Mahu Jumpa Pak Ya Minta Maaf Lan Pet Pet

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 314 hits
Berikutan kontroversi tindakannya mengasari dan memukul seorang pengawal keselamatan warga emas baru baru ini pelawak Lan Pet Pet berhasrat mahu bertemu empat mata dengan mangsa Yahya Manap atau mesra dengan panggilan Pak Ya untuk memohon m...
Adun Morib Dakwa Tidak Bankrap Bank Silap Keluar Notis Mahkamah

Adun Morib Dakwa Tidak Bankrap Bank Silap Keluar Notis Mahkamah

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 201 hits
Adun Morib Hasnul Baharuddin PETALING JAYA Ahli Dewan Undangan Morib Hasnul Baharuddin mengesahkan status dirinya tidak bankrap selepas satu notis kebankrapan dikeluarkan Mahkamah Tinggi Shah Alam yang tersiar dalam akhbar Isnin lalu Hasnul...
Apakah Anwar Silap Pilih Calon Rantau

Apakah Anwar Silap Pilih Calon Rantau

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 304 hits
Jawapannnya TIDAK Semua orang mahu tok mat menang kemenangan menjadikan umno ADA SEDIKIT muka jernih kurang sikit muka lanun Itu gambarannya politik luaran Itu juga satu pengajaran yang mahal kepada umno bahawa mereka tidak hilang Puterajay...
Silap Besar La Block Myvi Wanita Tekad Langgar Kereta Halang Laluannya

Silap Besar La Block Myvi Wanita Tekad Langgar Kereta Halang Laluannya

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 275 hits
Sudah kerap diberi peringatan agar jangan sesekali meletakkan kenderaan di tempat yang tidak sepatutnya sehingga menghalang laluan kenderaan lain Dalam video viral baru baru ini yang dirakam di depan sebuah pusat beli belah di lokasi yang t...
Silap Tulis Orang Tanya Apa Bodoh Sangat Menteri Ph

Silap Tulis Orang Tanya Apa Bodoh Sangat Menteri Ph

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 377 hits
Diterbitkan Hari ini 7 55 malamAnggota Majlis Tindakan Ekonomi Rafidah Aziz menegur tindakan menteri yang gemar mengumumkan dasar negara melalui media sosial Katanya negara tidak boleh ditadbir melalui media sosial seperti di Twitter dan In...
Nur 2 Tak Sensitif Raja Atiq Mohon Maaf Silap Baca Ayat Al Quran

Nur 2 Tak Sensitif Raja Atiq Mohon Maaf Silap Baca Ayat Al Quran

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 620 hits
Raja Atiq mengakui lalai hingga berlaku kesilapan dalam bacaan ayat Al Quran Pengarah drama Nur 2 Shahrulezad Mohameddin mengakui terdapat kesilapan bacaan Al Quran pada episod pertama drama popular Nur 2 yang bersiaran pada Selasa malam Sh...
Kali Ini Tidak Jadi Ahli Silap Mata Houdini Ditemui Mati Dalam Keadaan Bergari Di Pokok

Kali Ini Tidak Jadi Ahli Silap Mata Houdini Ditemui Mati Dalam Keadaan Bergari Di Pokok

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 369 hits
Kali ini Tidak Jadi Ahli Silap Mata Houdini Ditemui Mati Dalam Keadaan Bergari Di Pokok Seorang lelaki yang meminati ahli silap mata terkenal dan pakar melepaskan diri Harry Houdini ditemui mati dalam keadaan bergari di sebatang pokok di Ru...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools