Tolak Mou Pn Sengaja Mahu Seksakan Rakyat


ULASAN

PERIKATAN Nasional (PN) secara rasmi menolak MoU dengan kerajaan Perpaduan daripada menerima peruntukan bagi kawasan parlimen diwakilinya. Perkara itu dinyatakan oleh ketua pembangkang Hamzah Zainuddin dalam satu kenyataan hari ini. 

Penolakan itu menunjukkan kedegilan dan keenggan pihak pembangkang untuk bekerjasama dengan kerajaan bagi kepentingan rakyat umum. PN jelas mementingkan politik peribadi dan mengekalkan fahaman jumudnya daripada menzahirkan politik professional dalam negara ini dan terus mengingkari titah Yang diPertuan Agong sebelum ini.

Hamzah memberi tahu pembangkang menjadikan alasan ada empat syarat yang ditetapkan dalam MoU itu tidak dapat diterima oleh pihaknya termasuk, ianya tidak menjamin keistimewaan orang Melayu dan bumiputera yang dijamin oleh Perlembagaan.

Selain itu katanya, MoU tersebut mengandungi syarat-syarat yang dilihat bertentangan dengan nilai tradisi, nilai budaya, nilai moral, agama serta nilai-nilai tempatan.

Tambahnya lagi deraf MoU tersebut juga tidak mempunyai satu mekanisme yang jelas dan keadaan ini boleh membuka ruang kepada berlakunya apa-apa pelanggaran, mungkir janji atau ketidakpatuhan secara ex-parte.

Selain itu dalih pembangkang, MoU itu juga turut mengandungi perkara-perkara yang dilihat mengongkong kebebasan bersuara ahli Parlimen, sedangkan setiap ahli Parlimen mempunyai hak dan imuniti untuk bersuara bagi pihak rakyat mengikut Akta 347 Akta Majlis Parlimen (Keistimewaan dan Kuasa) 1952.
Manakala presiden Pas Abdul Hadi Awang (Tok Dor) dalam kenyataannya menyokong penolakan itu menganggap perjanjian (MoU) berkenaan tidak mengikut sifat tabii amalam demokrasi yang menempati ajaran Islam.

Beliau memberi contoh bagaimana kerajaan Persekutuahn telah membatalkan perjanjian royaliti minyak untuk Kelantan dan Terengganu.

Penolakan tawaran itu menunjukkan pembangkang enggan bekerjasama dengan kerajaan dan masih terus mahu berpolitik tanpa ada senggang, rehat. Penolakan itu juga menunjukkan keegoisan pembangkang yang masih mengigau untuk mengambil alih kerajaan secara rampasan alias tebuk atap.

Dengan tindakan itu pembangkang mengira ia memberi keuntungan kepadanya kerana ia boleh dijadikan modal, untuk menjual cerita kepada rakyat bahawa kerajaan Madani kini zalim tidak adil dan sebagainya. 
Kerana ghairah untuk berpolitik mereka tidak sedar penolakan itu suatu tindakan tidak bijak dipihaknya kerana ia mengabaikan pembangunan dan bantuan infastruktur untuk rakyat. Penolakan itu tidak ubah pembangkang sengaja mahu mengsangsarakan rakyat di kawasannya dengan itu rakyat marahkan kerajaan dan kekal menyokongnya. 

Peruntukan dijanjikan itu merupakan peruntukan khas kepada wakil rakyat bagi kemajuan di sesuatu kawasan parlimen diwakilinya seperti mana dinikmati ahli parlimen kerajaan. Apabila perjanjian dan tawaran itu ditolak, maka tiadalah peruntukan tersebut disalurkan melalui ahli parlimen pembangkang.

Bagaimana pun rakyat dalam kawasan diwakili pembangkang tetap menerima peruntukan tersebut yang akan disalurkan menerusi kaedah lain, apabila pembangkang tidak bersedia untuk bekerjasama jadi pemudah cara untuk membantu rakyat.

Ada baiknya juga dengan penolakan itu, kerana ia memberi peluang terbaik untuk kerajaan membentuk badan atau agen memudahkan penyaluran wang dan pembangunan ke kawasan pembanagkang. Satu mekanisme perlu diwujudkan agar rakyat dalam kawasan diwakili pembangkang tidak ternafi menikmati pembangunan dan kemudahan sama seperti di kawasan diwakili kerajaan.
Untuk memastikan peruntukan itu dapat disalurkan dengan teratur, kerajaan perlu mewujudkan penyelia parlimen ataupun pengarah parlimen di kawasan-kawasan berkenaan. Terdapat 74 kawasan parlimen yang diwaikili PN.
Pelantikan penyelia atau pengarah parlimen ini perlu disegerakan demi kemudahan rakyat. Pihak kerajaan juga tidak perlu menimbang atau berlembut dengan pembangkang lagi untuk menerima MoU berkenaan. Sikap tolak ansur dan lemah lembut kerajaan selama ini dengan pembangkang sudah mencukupi. Apa yang perlu difokus kini ialah kepentingan rakyat.
Penolakan MoU itu tidak merugikan apa-apa pun di pihak kerajaan, sebaliknya ia menjadi bukti kepada rakyat akan sikap timbang rasa kerajaan dan azam mahu mewujudkan susana politik kondusif, tetapi tidak diterima pembangkang.
Kalau pembangkang mengambil sikap degil, egois maka wajar kerajaan juga melayan sikap itu dengan rasa ego dan sombong, kerajaan kena menari mengikut gendang, apa lagi kerajaan mempunyai kuasa penuh dan mendapat sokongan lebih 2/3 di parlimen untuk terus memimpin negara ini.
Kesimpulannya penolakan MoU dan tawaran kerajaan itu menjelaskan pembangkang secara tidak langsung mahu menyeksakan atau menganak-tirikan rakyatdiwakilinya agar ia dilihat umum kerajaan hari ini zalim dan tidak adil adil. Kerja pembangkang ini menimbulkan persepsi buruk dan membuat naratif jijik.. [wm.kl. 6:01 pm 15/09/2024]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2024/09/tolak-mou-pn-sengaja-mahu-seksakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Pn Sebulat Suara Tolak Draf Mou Peruntukan

Ahli Parlimen Pn Sebulat Suara Tolak Draf Mou Peruntukan

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 68 hits
freemalaysiatoday com 15 Sep 2024 09 05 AMKetua Pembangkang Hamzah Zainudin berkata antara alasan penolakan adalah mengongkong kebebasan bersuara dan didakwa jejas hak orang Melayu dan Bumiputera Hamzah Zainudin turut mengingatkan pihak ker...
Pn Sebulat Suara Tolak Mou Dengan Kerajaan

Pn Sebulat Suara Tolak Mou Dengan Kerajaan

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 130 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 15 2024 9 18 AMPerikatan Nasional sebulat suara menolak dua set deraf cadangan Memorandum Persefahaman daripada kerajaan berkaitan dengan peruntukan kepada ahli parlimennya MoU itu adalah di antara kerajaan d...
Hak Sama Rata Tanpa Kira Agama Antara Sebab Pn Tolak Mou Kerajaan

Hak Sama Rata Tanpa Kira Agama Antara Sebab Pn Tolak Mou Kerajaan

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 59 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 15 2024Keputusan PN menolak dua set deraf cadangan Memorandum Persefahaman daripada kerajaan berkaitan dengan peruntukan kepada ahli parlimennya disifatkan sebagai langkah tepat Ketua Penerangan PAS Ahmad Fad...
Empat Asas Pn Tolak Cadangan Mou

Empat Asas Pn Tolak Cadangan Mou

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 47 hits
bharian com myOleh September 17 2024PUTRAJAYA Tindakan Perikatan Nasional menolak cadangan kerajaan adalah berdasarkan empat asas utama yang sarat dengan nilai Ketua Portfolio Pendidikan PN Datuk Seri Saifuddin Abdullah berkata MoU itu bert...
Mengaku Rakyat Malaysia Tapi Musuh Dalam Selimut

Mengaku Rakyat Malaysia Tapi Musuh Dalam Selimut

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 55 hits
harakahdaily netSeptember 16 2024Afnan mengucapkan selamat menyambut Hari Malaysia ke 61 pada hari ini 16 September 2024 kepada seluruh rakyat Malaysia KUALA LUMPUR Sepanjang tempoh 61 tahun negara berdepan dengan beberapa isu negara yang s...
Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 141 hits
GSK LANCAR SHINGRIX VAKSIN KAYAP UNTUK RAKYAT MALAYSIA Assalammualaikum semua Berita gembira buat rakyat Malaysia yang risau tentang Kayap kini kita sudah ada penawar penyakit Kayap GSK telah melancarkan Vaksin kayap iaitu SHINGRIX merupaka...
Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 72 hits
KUALA LUMPUR Wakil rakyat perlu bijak dan teliti jika ingin menyuarakan sesuatu isu Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Datuk Nadzim Johan berkata mereka tidak perlu mengeluarkan sebarang kenyataan kontroversi yang boleh menggangu gugat ...
Dah Hilang Akal Baru Nak Popular Han Sunhwa Dikritik Rakyat Korea Dek Kontroversi Ini

Dah Hilang Akal Baru Nak Popular Han Sunhwa Dikritik Rakyat Korea Dek Kontroversi Ini

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 52 hits
Kadang kala artis Korea melakukan kesilapan tanpa menyedarinya Artikel Berkaitan Terbaru Han Sun hwa telah memuat naik video di laman YouTube miliknya di mana dia menjemput ahli politik Lee Jun seok Bagi yang tidak mengetahui Lee Jun seok i...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Darul Hana Bridge Waterfront Kuching

Dimensity 9400 Mengatasi Apple A18 Pro Dalam Ujian Geekbench Multi Teras

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Seketika Di Bandar Hatyai

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Bersama Melawan Denggi Meningkatkan Kesedaran Komuniti Tentang Denggi Dan Pencegahannya