Punca Rakyat Malaysia Serbu Selatan Thailand Musim Cuti


bharian.com.my
Oleh Farah Marshita Abdul Patah 
[email protected]Suasana kesesakan di Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Bukit Kayu Hitam, Kedah semalam yang menyaksikan ribuan pelancong Malaysia memasuki Thailand sejak Khamis sempena cuti sekolah dan Hari Malaysia. - Foto ihsan FB Imigresen ICQS Bukit Kayu Hitam
KUALA LUMPUR: Malaysia perlu lebih agresif dalam mempromosikan tradisi rakyat berbilang kaum dan tidak terikut budaya moden Barat dalam usaha menarik lebih ramai pelancong ke negara ini.

Pengerusi Konsortium Pakatan Pelancongan Dalam Negeri, Uzaidi Udanis berkata ketika ini terlalu sikit produk kebudayaan Malaysia yang berada di pasaran dan diketengahkan kepada pelancong asing serta tempatan.

Katanya, mengambil contoh Korea Selatan, Jepun dan Bali, pelancong yang melancong ke negara itu sanggup menyewa pakaian tradisi seperti Hanbok dan Kimono, semata-mata untuk merasai pengalaman rakyat tempatan.

"Malaysia terkenal dengan kepelbagain budaya, namun sekarang kita jauh ketinggalan berbanding negara lain di rantau ini. Kita lebih kepada negara Barat yang moden. Pelancong bukan nak datang tengok menara semata-mata, tapi mereka mahukan pengalaman.
Uzaidi Udanis. - Foto Bernama"Pelancong asing terutamanya sanggup membayar harga yang tinggi untuk belajar membuat kimchi, tarian kecak, merasai pengalaman menaiki unta. dan sebagainya," katanya kepada BH.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kemasukan lebih 51,000 pelancongke Thailand bersempena cuti persekolahan dan Hari Malaysia.

Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia Kedah Mohd Ridzzuan Mohd Zain berkata, jumlah berkenaan direkodkan sejak Khamis hingga semalam dan dijangka terus meningkat.

Katanya, jumlah pelancong yang memasuki Thailand melalui ICQS Kota Putra, Kuala Nerang pada Jumaat dan Sabtu lalu adalah sebanyak 6,003.

Mengulas lanjut, Uzaidi berkata, sejak dulu Thailan adadalah destinasi pelancong yang popular untuk rakyat Malaysia kerana kepelbagaian aktiviti, pilihan makanan yang murah dan servis bagus.

Katanya, walaupun harga minyak di Thailand jauh lebih mahal, namun negara itu masih mengeluarkan produk makanan dan barang mentah sendiri.

"Ini menjadikan produk pelancongan mereka lebih murah berbanding Malaysia. Selain itu, pelancongan di selatan Thailand juga sekarang lebih terarah kepada aktiviti berorientasikan kekeluargaan," katanya.

Uzaidi berkata antara aktiviti yang boleh dipertengahkan di negara ini adalah 'walking tour' di kawasan seperti Bukit Nanas, Putrajaya dan kawasan sekitar Masjid Negara.

"Kita perlu ada penceritaan ketika lawatan bagi menerangkan kepada pelancong mengenai sejarah dan juga keunikan yang ada di negara ini.

"Sebagai contoh, baru-baru ini kita adakan lawatan solat jumaat di Masjid Putrajaya, bagi memberi peluang kepada pelancong bukan Islam melihat sendiri pengalaman solat Jumaat.

"Selepas selesai solat Jumaat, kita adakan sesi teh tarik bersama Imam, supaya sekiranya ada persoalan, ia boleh dijelaskan secara langsung," katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/09/punca-rakyat-malaysia-serbu-selatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengaku Rakyat Malaysia Tapi Musuh Dalam Selimut

Mengaku Rakyat Malaysia Tapi Musuh Dalam Selimut

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 56 hits
harakahdaily netSeptember 16 2024Afnan mengucapkan selamat menyambut Hari Malaysia ke 61 pada hari ini 16 September 2024 kepada seluruh rakyat Malaysia KUALA LUMPUR Sepanjang tempoh 61 tahun negara berdepan dengan beberapa isu negara yang s...
Banyak Duit Rakyat Malaysia Ni

Banyak Duit Rakyat Malaysia Ni

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 77 hits
Desa HM Syukur di bawah Kerajaan Madani rakyat ada kuasa beli Buktinya 3 hari highway2 dlm negara jem melekat PLUS selatan ke utara bermula 14 15 dan 16 beratus ribu kenderaan bersesak2 menuju CIQ Bukit Kayu Hitam Durian Burung Pdg Besar da...
Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 141 hits
GSK LANCAR SHINGRIX VAKSIN KAYAP UNTUK RAKYAT MALAYSIA Assalammualaikum semua Berita gembira buat rakyat Malaysia yang risau tentang Kayap kini kita sudah ada penawar penyakit Kayap GSK telah melancarkan Vaksin kayap iaitu SHINGRIX merupaka...
Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 72 hits
KUALA LUMPUR Wakil rakyat perlu bijak dan teliti jika ingin menyuarakan sesuatu isu Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Datuk Nadzim Johan berkata mereka tidak perlu mengeluarkan sebarang kenyataan kontroversi yang boleh menggangu gugat ...
Visa Pantas Untuk Rakyat Malaysia Lawat Pakistan

Visa Pantas Untuk Rakyat Malaysia Lawat Pakistan

papar berkaitan - pada 11/9/2024 - jumlah : 90 hits
Pakistan memansuhkan bayaran visa untuk warganegara Malaysia yang melawat negara itu termasuk sebagai pelancong atau untuk tujuan keagamaan Hanya pasport dan VPA diperlukan untuk tujuan imigresen Tiada bayaran dikenakan termasuk yuran pempr...
16092024 Sambutan Maulidul Rasul Hari Malaysia Majlis Perasmian Persatuan Penduduk Aatv Rakyat News 16 09 2024

16092024 Sambutan Maulidul Rasul Hari Malaysia Majlis Perasmian Persatuan Penduduk Aatv Rakyat News 16 09 2024

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 53 hits
16 September 2024 Sambutan Maulidul Rasul Hari Malaysia serta Majlis Perasmian Persatuan Penduduk Taman Koperasi Cuepacs Fasa 2 Kajang Sumber AATV Rakyat News16092024 SAMBUTAN MAULIDUL RASUL HARI MALAYSIA MAJLIS PERASMIAN PERSATUAN PENDUDUK
Cuti Bertindih 16 September Maulidur Rasul Hari Malaysia

Cuti Bertindih 16 September Maulidur Rasul Hari Malaysia

papar berkaitan - pada 4/9/2024 - jumlah : 141 hits
Bila tengok balik kalendar kita akan perasan 16 September ini ada dua cuti umum sama tarikh iaitu Maulidur Rasul Hari Malaysia dan ia jatuh pada hari Isnin Bagaimana dikira cuti Akan dibawa atau ganti ke hari Selasa ke Jawapannya SEKTOR KER...
Minyak Masak Thailand Mahal Status Halal Diragui Punca Seludup Berlarutan

Minyak Masak Thailand Mahal Status Halal Diragui Punca Seludup Berlarutan

papar berkaitan - pada 8/9/2024 - jumlah : 118 hits
Pengarah KPDN Kelantan Azman Ismail berkata minyak masak bersubsidi keluaran Malaysia yang diseludup ke Thailand akan dijual pada harga RM4 50 hingga RM5 KOTA BHARU Harga minyak masak di Thailand mahal sehingga mencecah RM8 sekilogram berba...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Kl Bird Park

Welfare Future Prospects Of Rescued Children Discussed Dpm

Kesatuan Guru Minta Sistem Penilaian Tahun 6 Tingkatan 3 Dikekalkan

Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi