Tolak Jadi Tuan Rumah Sukan Komanwel 2026




Kuala Lumpur: Keputusan Malaysia menolak tawaran Persekutuan Sukan Komanwel (CGF) untuk menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 2026, merupakan keputusan bijak menurut penganalisis sukan Mohd Sadek Mustafa.
Beliau yang merupakan Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi UiTM Shah Alam itu berkata ini kerana, Malaysia kini berada di kedudukan yang kurang baik dari pelbagai aspek terutamanya ekonomi, untuk menganjurkan temasya sukan berprestij itu.
-ADVERTISEMENT-Ads by Beliau berkata keputusan itu juga menunjukkan kerajaan telah meneliti pelbagai aspek sebelum membuat sesuatu keputusan, sekali gus dapat memberi kepercayaan kepada rakyat kerana tidak membuat keputusan secara 'semberono'.
"Ada perbelanjaan besar yang perlu ditanggung kerajaan, anjuran itu impaknya tidak dapat dirangka dalam masa terdekat, dari segi ekonomi kita tidak mempunyai fizikal bagus.


"Kerajaan semestinya akan menumpukan pembangunan negara dan memulihkan sistem kewangan negara, disamping membantu rakyat dalam berhadapan kenaikan kos harga barang," katanya kepada Bernama hari ini.
Mohd Sadek berkata sekiranya kerajaan menerima tawaran berkenaan, ia seolah-olah cuba bermewah-mewah di dalam keadaan yang tidak sepatutnya.
Beliau berkata apatah lagi prestasi sukan negara turut berada dalam keadaan merundum sejak tahun lalu, dengan pencapaian Sukan Sea Kemboja 2023 dan Sukan Asia Hangzhou 2022 yang kurang memuaskan.
"Ini termasuk fasiliti sedia ada sejak 1998, ia sudah ketinggalan dan kawasan Bukit Jalil sudah sesak, tidak sesuai untuk bangunkan atlet, Malaysia perlu bangunkan ekosistem pekan baru dengan lebih kondusif untuk pembangunan atlet.
"Dalam masa sama kita bangunkan bandar baru sukan yang mesra semua aspek dari segi fasiliti sukan, pusat kajian, tadbir urus sukan negara dan di mana atlet dibangunankan, ada tempat pertandingan dan tepat latihan," katanya.
Mohd Sadek berkata negara juga perlu membelanjakan wang ke arah pembaharuan struktur sukan dari aspek pembangunan atlet dan pengurusan, sebelum menawarkan untuk menganjurkan mana-mana temasya sukan berprestij.
"Kalau kita nak tawarkan untuk anjurkan temasya besar mungkin untuk Sukan Asia 2034, pada ketika itu atlet sudah bersedia, dan Malaysia bersedia jadi tuan rumah sekiranya segala pembaharuan pengstrukturan sukan dilakukan," katanya.
KBS menerusi kenyataan semalam mengumumkan Malaysia menolak tawaran menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 2026 selepas Jemaah Menteri yang bermesyuarat hari ini menetliti semua aspek penganjuran dan implikasinya.
Menurut kenyataan KBS impak ekonomi daripada penganjuran temasya sukan itu, tidak dapat dikenal pasti dalam jangka masa singkat.
KBS turut memaklumkan bahawa Kerajaan MADANI mahu memberi fokus kepada pembangunan sukan serta kebajikan dan kesejahteraan rakyat buat masa ini.
Sebelum ini, MOM mengesahkan CGF menawarkan peluang kepada Malaysia untuk menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 2026 bersama pelaburan kewangan menjangkau £100 juta (RM603 juta), bagi menggantikan Victoria, Australia yang menarik diri tahun lepas.


-ADVERTISEMENT-Ads by 

Beliau berkata keputusan itu juga menunjukkan kerajaan telah meneliti pelbagai aspek sebelum membuat sesuatu keputusan, sekali gus dapat memberi kepercayaan kepada rakyat kerana tidak membuat keputusan secara 'semberono'."Ada perbelanjaan besar yang perlu ditanggung kerajaan, anjuran itu impaknya tidak dapat dirangka dalam masa terdekat, dari segi ekonomi kita tidak mempunyai fizikal bagus.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2024/03/tolak-jadi-tuan-rumah-sukan-komanwel.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tolak Sukan Komanwel Too Many Buayas Around

Tolak Sukan Komanwel Too Many Buayas Around

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 134 hits
Malaysia no to 2026 C wealth Games The cabinet meeting today has turned down an offer to host the 2026 Commonwealth Games in Malaysia citing financial and economic reasons The Youth and Sports Ministry which announced the decision in a pres...
Malaysia Tolak Host Komanwel 2026

Malaysia Tolak Host Komanwel 2026

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 86 hits
Kementerian Belia dan Sukan pada Jumaat mengumumkan keputusan Kerajaan untuk tidak menerima tawaran daripada Persekutuan Sukan Komanwel sebagai tuan rumah temasya Sukan Komanwel 2026 Mesyuarat Jemaah Menteri yang bersidang hari ini telah me...
Jumpa Lombong Emas Depan Rumah Boleh Ke Tuan Rumah Melombong Emas Di Tanah Sendiri

Jumpa Lombong Emas Depan Rumah Boleh Ke Tuan Rumah Melombong Emas Di Tanah Sendiri

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 65 hits
Sejak beberapa hari lalu media melaporkan mengenai penemuan emas di sebuah kampung di Kuala Lipis Penduduk kampung di situ dilapor mendapat kekayaan secara mengejut Sehubungan itu peguam hartanah Salkukhairi Abd Sukor menjelaskan mengenai p...
Anjur Sukan Komanwel Sia Sia

Anjur Sukan Komanwel Sia Sia

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 814 hits
Andai digabungkan pandangan tiga daripada empat bekas menteri belia dan sukan terakhir maka Kabinet yang bermesyuarat pada Jumaat mungkin tidak perlu menghabiskan terlalu banyak masa menimbangkan pelawaan untuk Malaysia menjadi pak sanggup ...
Sukan Komanwel Penolakan Keputusan Terbaik

Sukan Komanwel Penolakan Keputusan Terbaik

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 119 hits
Keputusan Kabinet yang bermesyuarat semalam menolak pelawaan menganjurkan Sukan Komanwel 2026 yang enggan diteruskan tuan rumah asalnya Victoria ternyata satu keputusan terbaik berdasarkan hakikat kerajaan mempunyai keutamaan lain yang lebi...
Sejarah Sukan Komanwel

Sejarah Sukan Komanwel

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 134 hits
Sukan Komanwel adalah sebuah acara beraneka sukan yang melibatkan atlet dari negara negara Komanwel Acara tersebut diadakan buat julung kali pada tahun 1930 dan telah dilangsungkan setiap empat tahun olak jadi tuan rumah Sukan Komanwel 2026...
Rumah Rm 33 Juta Cara Delevingne Musnah Terbakar Lega Dua Ekor Kucing Berjaya Diselamatkan

Rumah Rm 33 Juta Cara Delevingne Musnah Terbakar Lega Dua Ekor Kucing Berjaya Diselamatkan

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 114 hits
Banglo mewah milik pelakon Cara Delevingne di Los Angeles habis musnah dalam kebakaran pada Jumaat Kebakaran dipercayai bermula dari sebuah bilik di kawasan belakang rumahnya sebelum merebak sehingga menyebabkan rumah bernilai RM 33 juta it...
Zahirah Macwilson Minta Henti Ganggu Rumah Tangga Orang Lain Wanita Perlu Saling Menghormati

Zahirah Macwilson Minta Henti Ganggu Rumah Tangga Orang Lain Wanita Perlu Saling Menghormati

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 87 hits
Kes tular yang melibatkan pasangan selebriti tanah air membuatkan pelakon jelita Zahirah Macwilson bersuara dengan menyatakan setiap wanita perlu saling menghormati perkahwinan dan rumah tangga wanita lain Pelakon cantik Zahirah Macwilson m...
Diduga Stress Seorang Anak Bakar Rumah Sendiri

Diduga Stress Seorang Anak Bakar Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 78 hits
Informasi dari warga bernama Syarifah gelagat Nugi agak aneh usai mengikuti tarekat di luar daerah
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media