Tolak Elauns Dan Gaji Bertaraf Menteri Ternyata Anwar Bukan Kaki Makan Dedak


 
Sementara setuju dengan tawaran kerajaan tentang jawatan Ketua Pembangkang dinaikkan kepada taraf menteri, Anwar Ibrahim yang sekarang menyandang jawatan tersebut sebaliknya menolak semua gaji dan elaun kenaikan yang diberikan itu.
Berikut adalah gaji, elaun serta kemudahan sebagai Ketua Pembangkang bertaraf menteri yang ditolak Anwar:-
• RM14,907.20 gaji bulanan
• RM12,320 sebulan elaun keraian
• RM1,500 sebulan bayaran khas
• RM4,000 sebulan elaun rumah
• RM833 sebulan elaun selenggara rumah
• RM6,000 elaun pakaian panas (sekali dalam tiga tahun)
• RM1,500 elaun pakaian upacara rasmi (sekali dalam tiga tahun)
• RM1,500 elaun bayaran pakaian ‘black tie’ (sekali dalam tiga tahun)
• Sebuah kereta rasmi serta penggunaan kenderaan peribadi untuk tugas rasmi.
Pengerusi PH dan Presiden PKR itu mengumumkan semua gaji dan elaun yang tidak setuju diterimanya itu akan diserahkan kepada tabung rakyat miskin.
Menaikkan jawatan Ketua Pembangkang setarat menteri adalah antara beberapa perkara yang dipersetujui dalam MOU transformasi dan kestabilan politik antara PH dengan kerajaan yang ditandatangani sebaik Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai Perdana Menteri.
Oleh kerana MOU itu mengandungi persetujuan yang memberi nikmat dunia secara langsung kepada Anwar atas kedudukannya sebagai Ketua Pembangkang, seperti juga penyokong Perdana Menteri yang menerima jawatan lain yang bertaraf menteri, pelbagai pihak terlihat mula mengkritiknya kerana dianggap telah menerima dedak daripada kerajaan.
Kata mereka, patutlah MOU itu begitu cepat ditandatangani kerana ia ada ganjaran secara langsung masuk ke poketnya.
Tetapi, dengan Anwar mengumumkan menolak segala gaji dan elaun bertaraf menteri yang sepatutnya beliau terima itu, ia dengan sendirinya mengesahkan beliau bukanlah seorang kaki dedak.
Sejarah panjang perjuangannya selama ini, jika kita singkap, dengan mudah membuktikan beliau sebenarnya tidak hairan pun dengan dedak, walhal jika itu kemahuan dan keinginannya dalam hidup dan menyertai politik, sudah lama beliau dan keluarganya tidur di atas tilam berlapikkan duit yang berkoyan-koyan.
Namun, itu bukanlah matlamat serta keinginan, bukan saja kepada Anwar, tetapi juga kepada isteri dan didikan kepada anak-anaknya.
Dengan gaji dan pelbagai elaun yang ditolaknya kini, beliau boleh dikata menjalankan tugas serta peranannya sebagai Ketua Pembangkang dengan percuma dan tidak sesekali untuk meraih nikmat peribadi.
Apa yang beliau perjuangkan sebenarnya tidak lain ialah untuk mengangkat jawatan Ketua Pembangkang itu agar diberi pengiktirafan sewajarnya seperti di banyak negara demokrasi lain di dunia ini.
Selebihnya, ini juga suatu perjuangan Anwar dan PH untuk kesejahteraan serta keselesaan mereka yang memegang jawatan Ketua Pembangkang selepas ini.
Begitu pun, jika kita perhati, tanpa semua ganjaran itu beliau tetap berperanan dengan baik serta sangat berkesan di Parlimen, malah merupakan Ketua Pembangkang yang terbaik setakat ini.
Kritikan kepada kerajaan, membela rakyat dan mengangkat isu-isu sejagat tetap menjadi keutamaan serta matlamat perjuangannya.
Selain telah banyak perkara diperjuangkannya selama ini, terbaru dalam isu Pandora Papers misalnya, kesungguhan dan kegigihan Anwar bercakap di Parlimen mengenai hal itu jelas memperlihatkan kesungguhannya sehingga akhirnya siasatan sudah pun bermula dan Ismail Sabri sendiri turut memberi jaminan tentang kebebasan siasatan yang bakal diadakan.
Dengan sikap Speaker yang bak peguambela dan usulnya pula ditolak begitu saja, manakala suara di pihak kerajaan dan pejuang Islam tidak kedengaran apa-apa, beliau terus bersuara dan tidak mudah mengalah agar Pandora Papers itu ada tindakan penyelesaian akhirnya.
Itulah Anwar yang hanya Ketua Pembangkang jawatannya, bayangkan jika sosok punya jiwa segagah ini dan tidak pula gila harta, dapat menerajui negara dan memperjuangkan nasib kita sebagai rakyat yang perlukan pembelaannya? – ShahbudinHusin 17/10/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/10/tolak-elauns-dan-gaji-bertaraf-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Tolak Gaji Dan Beberapa Elaun Taraf Menteri Akan Serah Pada Tabung Rakyat Miskin

Anwar Tolak Gaji Dan Beberapa Elaun Taraf Menteri Akan Serah Pada Tabung Rakyat Miskin

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 176 hits
Saya ucap terima kasih atas kesediaan serta pengiktirafan dari YAB Perdana Menteri Ismail Sabri Yakob dan kerajaan kerana bersetuju menambahbaik taraf Parlimen dan fungsi Ketua Pembangkang seperti yang selayaknya dalam mana mana negara demo...
Anwar Tolak Kemudahan Bertaraf Menteri

Anwar Tolak Kemudahan Bertaraf Menteri

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 152 hits
Ketua pembangkang Anwar Ibrahim menolak faedah dan kemudahan bertaraf menteri termasuk gaji dan elaun bulanan Anwar dalam kenyataan yang dimuat naik dalam laman sosial Facebooknya berkata sebaliknya dana itu akan didermakan kepada tabung ra...
Anwar Kini Bertaraf Menteri Dekat Dah Nak Jadi Perdana Menteri Tu

Anwar Kini Bertaraf Menteri Dekat Dah Nak Jadi Perdana Menteri Tu

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 239 hits
PERDANA Menteri Ismail Sabri Yaakob meningkatkan kedudukan pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim untuk menjadikannya setara dengan menteri kata Anthony Loke Penyelaras ketua whip Pakatan Harapan dan ahli Parlimen Seremban itu berkata dalam cat...
Anwar Terima Surat Naik Pangkat Bertaraf Menteri

Anwar Terima Surat Naik Pangkat Bertaraf Menteri

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 216 hits
Anwar terima surat naik pangkat bertaraf menteri Anwar Ibrahim hari ini menerima surat kenaikan pangkat yang mengesahkan pejabat Ketua Pembangkang itu menikmati kemudahan setara pejabat menteri seperti dipersetujui dalam Memorandum Persefah...
Dato Kamal Bongkar Anwar Tolak Gaji Rm 24 000 Mustahil K

Dato Kamal Bongkar Anwar Tolak Gaji Rm 24 000 Mustahil K

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 182 hits
DATO KAMAL BONGKAR ANWAR TOLAK GAJI RM 24 000 MUSTAHIL KAH PAS AMANAH UMNO PPBM SILA SUPPORT SUBSCRIBE MABA CHANNEL SILA SUBSCRIBE LINK DIBAWAH KREDIT TO AMIR HIJAZ FANS
Anwar Tolak Elaun Grm Sokong Derma Kepada Warga Miskin

Anwar Tolak Elaun Grm Sokong Derma Kepada Warga Miskin

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 138 hits
Gabungan Reformis Malaysia menyokong penuh tindakan Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim mendermakan elaun yang dijanjikan oleh Kerajaan Perikatan Nasional 2 0 ke tabung rakyat miskin Menurut Koordinator GRM Mustaffa...
Awani Ringkas Ph Melaka Tolak Ketua Menteri Caretaker

Awani Ringkas Ph Melaka Tolak Ketua Menteri Caretaker

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 322 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S
Anwar Tak Setuju Gaji Elaun Rm33 5k Sebulan Untuk Ketua Pembangkang

Anwar Tak Setuju Gaji Elaun Rm33 5k Sebulan Untuk Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 209 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 16 2021 10 34 PMAnwar Ibrahim tidak setuju dengan gaji bulanan serta elaun yang akan diterimanya sebagai ketua pembangkang selepas jawatan itu diberi kedudukan setaraf menteri Dalam kenyataan malam ini Anwar ...
Rangkuman Parlimen Tiada Undi Percaya Anwar Dulu Terhina Kini Setaraf Menteri

Rangkuman Parlimen Tiada Undi Percaya Anwar Dulu Terhina Kini Setaraf Menteri

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 217 hits
agendaily com13 10 2021Bangunan Parlimen Malaysia Hari ini berakhir Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Parlimen Ke 14 yang bersidang selama 17 hari yang menyaksikan blok pembangkang hilang taring selepas menandatangani Memorandum Persefahama...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago