Titah Agong Tentang Keadilan Dan Pengampunan Umpama Air Sejuk Dari Pergunungan


 
Di sebalik riuh-rendah ramai orang ghairah bercakap mengenai pengampunan Najib Razak, titah Yang Dipertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al Mustafa Billah Shah ketika merasmikan Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Pahang di Kuantan, Isnin lalu bolehlah diibaratkan seperti curahan air gunung ketika musim panas yang dapat menyejukkan seluruh jiwa yang sedang keresahan.
Titah baginda, tiada sebarang keistimewaan atau pengecualian kepada pihak yang melakukan kesalahan dari segi keadilan.
Al-Sultan Abdullah seterusnya bertitah, ketegasan prinsip keadilan Islam juga tidak membenarkan sebarang ketidakadilan kepada sesiapa pun termasuk pihak yang tidak disenangi.
“Undang-undang hanya memiliki satu bahasa; satu prinsip; satu hukuman dan satu aplikasi kepada sesiapa pun.
“Keadilan yang diamalkan tanpa memilih kasih berjaya mengangkat martabat Islam pada zaman Rasulullah.
“Prinsip keadilan yang telus dan terbuka turut berjaya membangunkan masyarakat yang adil, saksama, makmur dan sejahtera,”titah baginda lagi.
Al-Sultan Abdullah turut bertitah, kuasa menghukum dan memberikan pengampunan juga tidak wajar digunakan sewenang-wenangnya kerana ia bakal dipertanggungjawabkan kelak.
“Jika undang-undang tidak dilaksanakan secara konsisten dan adil pasti keadilan tidak akan tercapai kerana falsafah disebalik penggubalan sesuatu undang-undang itu telah ternoda.
“Jika perkara itu berlaku, pihak yang lemah akan menjadi mangsa kepada pihak memiliki kuasa dan menjadi titik permulaan menghalalkan penindasan dan kezaliman dalam sistem pemerintahan,” titah baginda.
Walaupun bertitah dalam majlis perasmian Kompleks Mahkamah Syariah dan lebih dalam konteks undang-undang Islam, titah baginda itu juga jika diteliti secara umum, ia amat selari dengan perkembangan semasa, khususnya dalam kes yang melibatkan Najib sekarang ini.
Dengan itu, rakyat tentu saja menjunjung kasih dan gembira dengan titah baginda yang penuh makna itu.
Terlihat jelas bahawa baginda amat menekankan tentang prinsip keadilan dalam perlaksanaan undang-undang dan juga dalam memberi pengampunan, sambil mengingatkan sebarang ketidakadilan akan dipertanggungjawabkan di kemudian hari.
Meskipun begitu, dalam konteks berkaitan, sementara titah Agong itu amat mudah untuk difahami mesejnya, masih kedengaran suara-suara sumbang daripada penyokong Najib yang tidak puas hati dengan hukuman yang diterima bekas Perdana Menteri itu.
Terdengar pelbagai ancaman, antaranya untuk memecat Percana Menteri, Ismail Sabri Yaakob sebagai ahli UMNO dan gesaan agar Ahli-Ahli Parlimen UMNO segera menarik sokongan terhadap kerajaan.
Tujuan semua itu tidak lain adalah untuk mencetuskan ketidakstabilan dan huru hara, seterusnya diharapkan agar PRU15 diadakan dengan segera sebagai jalan penyelesaiannya.
Ternampak di sini matlamat menjatuhkan kerajaan dan menukar Perdana Menteri adalah bersifat kepentingan peribadi iaitu melepaskan seseorang dalam kadar segera daripada penjara dan bukan untuk menyelamatkan masa depan negara.
Ketika ini, semua orang sedar mengadakan pilihan raya bukanlah waktu yang sesuai kerana pelbagai masalah dan hambatan sedang menggunung menyesakkan nafas kehidupan rakyat.
Rakyat mahu kehidupan dan makanan, bukan ingin turun mengundi serta menukar kerajaan.
Dengan demikian, jika penarikan sokongan atau pemecatan kepada Perdana Menteri dilakukan oleh kluster tertentu dalam UMNO, ada baiknya jika Agong kekal mengutamakan kestabilan dalam negara dan mengisytiharkan darurat sebagai jalan penyelesaiaan sementara sehingga tiba waktu yang sesuai untuk PRU15 diadakan.
Agong selama ini telah terbukti memiliki kebijaksanaan dalam mendepani beberapa krisis politik dalam negara, dan sebagaimana semua keputusan baginda disokong oleh rakyat jelata, jika darurat diisytiharkan juga, rakyat pastinya juga tidak berbelah bagi menyokong dan berdiri bersama baginda. – ShahbudinHusin 09/09/2022.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/titah-agong-tentang-keadilan-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Pengampunan Najib Mp Sanjung Titah Yang Di Pertuan Agong

Isu Pengampunan Najib Mp Sanjung Titah Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 127 hits
SURI LAILAAhli Parlimen Hulu Langat Datuk Hassanuddin Mohd Yunus menyanjung tinggi titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang bertitah bahawa kuasa menghukum dan memberi pengampunan tidak wajar d...
Kuasa Prerogatif Pengampunan Sultan Selangor Sokong Titah Agong

Kuasa Prerogatif Pengampunan Sultan Selangor Sokong Titah Agong

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 178 hits
Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah mengingatkan pihak eksekutif agar sentiasa mendukung penuh prinsip kebebasan kehakiman dan mengelak dari sebarang cubaan untuk mempengaruhi proses pentadbiran keadilan badan kehakiman Baginda be...
Kuasa Menghukum Pengampunan Tidak Wajar Digunakan Sewenang Wenang Agong

Kuasa Menghukum Pengampunan Tidak Wajar Digunakan Sewenang Wenang Agong

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 219 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bertitah kuasa menghukum dan pengampunan tidak wajar digunakan sewenang wenangnya Titah baginda sekiranya undang undang tidak dilaksanakan secara konsisten dan adi...
Amanah Yakin Agong Pertahan Prinsip Ketika Pertimbang Pengampunan Pada Najib

Amanah Yakin Agong Pertahan Prinsip Ketika Pertimbang Pengampunan Pada Najib

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 134 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 5 2022 7 02 PMAmanah yakin Yang Dipertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah akan mempertahankan prinsip keadilan ketika mempertimbangkan permohonan pengampunan diraja terhadap Najib...
Dalam Sel Najib Suis Pun Tiada Mandi Guna Air Sejuk Sumber

Dalam Sel Najib Suis Pun Tiada Mandi Guna Air Sejuk Sumber

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 172 hits
Sejak bekas perdana menteri Najib Razak dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun banyak spekulasi yang timbul mengenainya terutama nbsp Di media sosial ada yang mendakwa bilik bagi banduan bertaraf VIP adalah jauh berbeza dengan banduan biasa da...
Najib Terpaksa Mandi Air Sejuk Saja Dipenjara

Najib Terpaksa Mandi Air Sejuk Saja Dipenjara

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 191 hits
BEKAS perdana menteri Najib Razak yang menjalani hukuman penjara 12 tahun tidak mendapat layanan istimewa di Penjara Kajang lapor Utusan Malaysia Beliau mendapat makanan yang sama seperti banduan lain terpaksa mandi air sejuk dan selnya han...
Agong Ucap Terima Kasih Kepada Najib Titah Agar Tidak Jadikan Masjid Gelanggang Politik

Agong Ucap Terima Kasih Kepada Najib Titah Agar Tidak Jadikan Masjid Gelanggang Politik

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 139 hits
MARAN Jangan sekali kali menjadikan masjid sebagai sebuah gelanggang politik Demikian titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdulllah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini Seri Paduka bertitah demikian i90ketika berkenan berangkat da...
Awani Ringkas Agong Titah Waspada Musuh Dalam Selimut

Awani Ringkas Agong Titah Waspada Musuh Dalam Selimut

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 110 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro AWANI LIV...
The House In The Air By Andr S Uribe Mesa In Envigado Colombia

The House In The Air By Andr S Uribe Mesa In Envigado Colombia

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 151 hits
Project The House in the Air Architects Andr s Uribe Mesa Location Envigado Colombia Area 4 628 sf Photographs by Carlos Tobon The House in the Air by Andr s Uribe Mesa Andr s Uribe Mesa has designed the The post appeared first on
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan