Tips Ringkas Cara Melakukan Audit Blog


Assalamualaikum
BismillahHai guys, dah lama kan tak sembang tentang tips blogging. Hari ini aku kongsikan dengan korang Tips Ringkas Cara Melakukan Audit Blog Ini bukan audit untuk cukai pendapatan individu tau haha.. 
Perlu ke Audit Blog?Pada pendapat aku perlu sangat audit blog sekurang-kurangnya sebulan sekali. Blog kita ni ibarat rumah tau, apa jadi kalau tak bersihkan selama sebulan? Pasti banyak habuk, debu, dan sampah kan. 
Jadi begitu juga dengan blog. perlu sentiasa dikemaskini dan melakukan kerja-kerja pembersihan supaya performance blog kita baik, trafik okay, tampilan blog menarik dan pengunjung pun rasa nyaman gitu buka blog kita.
Bukan itu sahaja, apabila kita melakukan audit, maka kita dapat mengenal pasti masalah-masalah yang ada pada blog kita. 
Tapi sekiranya korang tidak berminat untuk menyelesaikan masalah blog, maka tak perlu audit pun tak apa. Kerana kerja-kerja audit blog ini memakan masa dan setiap masalah tidak dapat diselesaikan pada waktu tu juga. Memang takes time lah.
Cara Melakukan Audit Blog 1. Semak Kelajuan Blog / Berat blogPertama sekali biasanya aku akan semak kelajuan blog di GTMetrix ataupun Pagespeed Insight. Perkara ini yang sangat penting sekali. Sala satu punca mengapa trafik blog kita rendah adalah kerana blog kita terlalu berat. Dan apabila ia berat, kesannya kepada mobile friendly. Kita punya blog nampak tak mesra mobile. 
2. Update Infomasi BlogRamai juga dalam kalangan blogger terlepas pandang bahagian ini. Jangan lupa untuk update bahagian profile, descriptions, sosial media, link url, menu dan sebagainya. Misalnya korang tukar facebook ke, jadi kat blog pun kena update juga. 
3. Semak Struktur Blog Sejujurnya ini bukan kepakaran aku. Korang boleh semak struktur blog kat Rich Results Test. Kalau korang pandai setiing kat sini, memang sangat membantu dalam meningkatkan prestasi blog dari segi ranking, trafik dan banyak lagi.
4. GambarYang ini sangat penting tau untuk SEO. Korang kena rajin compress, resize, isi alt text dan title pada gambar. Set gambar ke original ataupun tukar ke webp image untuk ringankan blog. Memang leceh jugalah terutama sekali kalau buat tutorial blog. Penat juga nak audit part gambar nie.
5. Popup atau Iklan Yang Menganggu Letak iklan tu memang penting cuma kalau boleh biarlah sedap mata memandang. Terlalu banyak iklan sehingga pembaca tidak dapat membaca isi konten juga tak best juga kan. Berpada-padalah dalam beriklan. 
Banyak iklan di blog tidak semestinya earning kita juga tinggi. Letak iklan di posisi yang paling sesuai. Sebaik-baiknya pilih template yang menyediakan layout khas untuk ads. 
6. Tulisan / FontMungkin ramai yang tak perasan bahawa jenis tulisan (font) juga sangat mempengaruhi kecepatan blog kita. Cukup guna 1 font sahaja. Dan biasakan guna subheading, bold, italics atau apa sahaja format yang disediakan di blogger.
Kemaskini entri lama yang penuh dengan font yang bercampur aduk. Memang kena rajin berganda sikitlah. Audit kan memang banyak kerja haha.
7. Semak Broken Link Bukan setakat semak sahaja tau. Kena rajin juga buang broken links yang dah expired ataupun tak valid. Bukan itu sahaja, korang kena delete juga komen-komen spammer, unknown, dan anonymous.
8. Menu naviagasi Selain itu, pada bahagian main menu kita, sila padam bahagian yang tidak perlu. Lebih baik letak menu yang berkaitan dengan niche blog. 
9. Semak Konten BlogKorang boleh semak dari segi kesalahan ejaan, artikel copy paste perlu dikreditkan ataupun buat penambahan, semak internal dan external link, isi bahagian search descriptions dan semak paragraf blog. Pastikan ada space antara perenggan.
10. Semak Kod Adsense Kat ThemeBiasanya yang tukar template lupa copy dan paste kod adsense di bahagian theme. Setiap kali selepas tukar template, korang kena masukkan kod adsense semula di sini ya. 


11. Fix Core Web Vitals Yang ini memerlukan kesabaran dan ketelitian. Boleh rujuk tips nak fix core web vital di blog ini ya. Memang susah, rumit dan memeningkan. InsyaAllah apabila kita kerap melalukan audit, korang akan nampak perubahan pada blog. 
Baiklah, setakat ini sahaja. Semoga entri ini bermanfaat dan membantu korang. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2022/05/tips-ringkas-cara-melakukan-audit-blog.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Itu Penyakit Hfmd Tips Cara Ibu Bapa Tangani Penyakit Hfmd

Apa Itu Penyakit Hfmd Tips Cara Ibu Bapa Tangani Penyakit Hfmd

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 191 hits
Menjadi kerisauan dalam kalangan ibu bapa di Malaysia ketika ini tentang penyakit Tangan Kaki dan Mulut yang sedang meningkat naik di Malaysia ketika ini Kami kongsikan kepada anda apa itu penyakit HFMD dan peranan yang boleh dilakukan oleh...
Cara Betul Hilangkan Kahak Bayi Batuk Selesema Boleh Amalkan 5 Jam Sekali

Cara Betul Hilangkan Kahak Bayi Batuk Selesema Boleh Amalkan 5 Jam Sekali

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 182 hits
Batuk selesema dan berkahak antara keadaan yang sangat merisaukan ibu ayah terutama bagi yang mempunyai bayi kecil Ini pengalaman yang dilalui seorang bapa Muhammad Razi Ysurizal ketika membawa bayinya yang batuk dan selesema hampir semingg...
Cara Masak Nasi Lemak Tanpa Santan Masuk Bahan Rahsia Ni Padu Habis

Cara Masak Nasi Lemak Tanpa Santan Masuk Bahan Rahsia Ni Padu Habis

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 153 hits
Setiap kali masak nasi lemak pasti santanlah yang dicari dahulu Nak masak nasi lemak boleh tertangguh gara gara santan tidak ada Tak perlu risau Apa kata kita cuba masak nasi lemak tanpa santan pula tapi cukup lemak Macam mana Jom ikuti per...
Cara Buat Cili Jeruk Supaya Kekal Rangup Krup Krap Bila Makan

Cara Buat Cili Jeruk Supaya Kekal Rangup Krup Krap Bila Makan

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 134 hits
Cili Jeruk merupakan hidangan pelengkap yang boleh dinikmati dengan menu seperti mi sup dan lain lain Kalau makan Char Kuey Teow jika tak ada Cili Jeruk memang tak puaslah makan Pendek kata Cili Jeruk wajib ada supaya bila kita makan Char K...
Pasangan Curang Ini Cara Lawan Perosak Rumah Tangga

Pasangan Curang Ini Cara Lawan Perosak Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 137 hits
May 21 2022 Peguam Syarie Atikah Rashid berkata jika pasangan berlaku curang isteri boleh mendapat mut ah nafkah iddah dan nafkah tertunggak manakala suami pula boleh memfailkan kes nusyuz di Mahkamah Syariah PETALING JAYA Seorang peguam be...
Daftar Stb Tv Digital Terbaik Harga Dan Cara Pasangnya

Daftar Stb Tv Digital Terbaik Harga Dan Cara Pasangnya

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 204 hits
Mau gak mau kita harus beralih ke televisi Digital Jika TV Analog tidak ganti ke TV Digital kita harus menggunakan alat Set Top Box untuk nonton tv digital Berikut ini daftar STB TV Digital Terbaik dan Cara Pasang atau cara settingnya Di po...
Cara Pindahkan Amp Quot Taskbar Amp Quot Windows 11 Pada Paparan Atas

Cara Pindahkan Amp Quot Taskbar Amp Quot Windows 11 Pada Paparan Atas

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 153 hits
Kepada anda yang berasa bosan dengan posisi asal Taskbar pada Windows 11 berikut kami kongsikan cara untuk memindahkannya ke posisi atas Pertama sekali masuk ke aplikasi Registry berikut Kemudian masuk ke menu seterusnya mengghunakan kod di...
Tip Goreng Bihun Supaya Tidak Hancur Rasa Pun Lebih Sedap Ada Dua Cara Boleh Buat

Tip Goreng Bihun Supaya Tidak Hancur Rasa Pun Lebih Sedap Ada Dua Cara Boleh Buat

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 198 hits
Selalu yang menjadi masalah ketika menggoreng bihun ialah bihun jadi hancur dan lembik semasa bihun digoreng Memang ramai yang gagal bila bab menggoreng bihun Sebenarnya ada cara yang boleh dipraktikkan agar bihun tidak lembik dan hancur se...
Cara Pintar Untuk Melawan Kemurungan Tekanan Dan Kebimbangan Untuk Hidup Lebih Baik

Cara Pintar Untuk Melawan Kemurungan Tekanan Dan Kebimbangan Untuk Hidup Lebih Baik

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 144 hits
Kemurungan tekanan dan kebimbangan adalah masalah biasa tetapi serius yang kebanyakan lelaki dan wanita dalam masyarakat kita menderita hari ini Ia bermula dengan kegelisahan dan akhirnya merosakkan hidup anda dalam setiap cara yang mungkin...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord

Jasman A Darawi Ketua Muhammadiyah Selatpanjang

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Makan Malam Di Restoran Abang Seafood Ikan Bakar Telok Panglima Garang