Tips Mudah Jimat Berbelanja Barangan Dapur


Dengan keadaan ekonomi yang tak berapa stabil ni, ramai yang terasa beban bila berbelanja barang dapur. Kalau anda cuba amalkan 9 tips jimat belanja dapur ni, anda boleh jimatkan sehingga RM1000 setiap bulan duit anda !!!

Tips Mudah Jimat Berbelanja Barangan Dapur
Credit Pic : SUMBER
Barang dapur memanglah keperluan setiap rumah. Tapi kalau anda tak tahu cara mengawal duit perbelanjaan barang dapur ni, anda mungkin terpaksa gunakan duit simpanan pula untuk kegunaan yang lain.

Tips Mudah Jimat Berbelanja Barangan Dapur
Sebenarnya tak susah pun nak jimat belanja dapur ni. Anda boleh lakukan 9 tips jimat belanja dapur di bawah untuk setiap perbelanjaan barang dapur anda.


1. Buat bajet kira-kira setiap bulan.

Ramai yang terlepas pandang perkara penting  dalam tips jimat belanja dapur ni bila nak berbelanja. Sedangkan negara ada bajet, takkan kita pun tak ada bajet perbelanjaan kita kan?

Buat kira-kira pendapatan dan perbelanjaan setiap hari dan setiap bulan. Catatkan setiap perkara yang anda beli di dalam satu buku akaun. Jangan malas tau!

Kalau anda berjaya buat senarai perbelanjaan ni, anda akan dapat kenal pasti perkara yang anda tak payah beli pun sebenarnya.

Kadang kala anda dah beli pun barang dapur tu secara banyak, tapi anda anda masih beli lagi barang yang sama untuk bulan seterusnya. Kalau macam ni, duit belanja dapur  boleh dikurangkan


2. Berbelanja dengan bajet yang tetap setiap bulan.

Setelah anda mengira senarai barang dapur yang anda mahu beli, dapatkan jumlah berapa ringgit duit perbelanjaan dapur anda itu.Anda akan dapati setiap bulan anda akan berbelanja dengan amaun yang lebih kurang sama. Jadi tetapkan duit perbelanjaan barang dapur setiap bulan.

Kemudian, bershopping dengan jumlah duit perbelanjaan yang ditetapkan tadi. Jika tak cukup, itu tanda mungkin ada barang yang anda tak perlu beli.

Jika ada duit lebih dari berbelanja barang dapur tu, anda boleh masukkan duit baki tadi ke dalam tabung belanja dapur. Duit ini boleh digunakan untuk belanja barang dapur untuk bulan seterusnya.


3. Buat shopping list

Pergi check dulu kat dapur barang apa yang perlu dibeli. Lepas tu buat saringan. Pastikan kalau barang tu memang betul-betul perlu dibeli atau boleh diganti dengan barang dapur alternative yang lain.

Bila berbelanja tu anda kenalah patuh dengan shopping list tu. Kadang kala kita akan beli barang yang tiada di dalam shopping list.

Habit yang macam ni yang akan boroskan duit bekanja anda. Kan lebih baik ikut sahaja shopping list itu dan anda akan dapat rewardnya. Rewardnya, anda dapat jimat duit belanja dapur yang boleh digunakan untuk bulan seterusnya.


4. Amaran! Jangan bershopping semasa lapar

Apa jadi bila anda lapar? Macam semua benda tak betulkan? Kejap nak buat itu, kejap nak buat ini. Anda pun akan rasa nak marah je kan?

Bila dalam keadaan lapar. otak kita sebenarnya tidak boleh berfikir secara rasional. Jadi yang mengawal kita bila berbelanja masa lapar adalah nafsu.

Bahayanya, kita akan ikut sahaja kata nafsu suruh beli itu ini yang mungkin barang-barang tu anda tak perlu pun. Akibatnya kita akan berbelanja lebih dari bajet.

Lagi-lagi makanan ringan macam coklat dan gula-gula. Walaupun murah je tapi sebenarnya jika dikira jumlah belanja untuk sebulan dan setahun, sebenarnya banyak juga duit untuk beli makanan yang tak berkhasiat ni. Jadi, sebelum pergi shopping, anda pastikan anda dah makan dahulu yek.


5. Periksa barang mengikut harga

Kalau anda pergi ke pasaraya, semua barang di paras mata anda memang menarik perhatian. Tetapi barang-barang di pasras mata ni selalunya mahal.

Jadi ada baiknya pilih barang mengikut harga. Periksa juga rak-rak yang di bawah juga. mungkin ada yang murah dan sesuai dengan keperluan kita.

Jika anda mahu bandingkan kualiti barang, cuba beli barang yang kedua lebih murah. Jika hasil kualitinya sama seperti barang yang paling mahal, anda boleh bertukar kepada barang yang kedua mahal.

Walaupun hanya murah beberapa ringgat atau sen pun, ianya tetap menjimatkan. Dan setiap yang menjimatkan itu menjadi reward anda.


6. Beli-belah secara pukal

Tips jimat belanja dapur yang ni memang boleh banyak jimatkan duit anda. Membeli secara pukal dapat kurangkan kos per setiap unit suatu barang yang anda beli.

Jadi bila ada promosi jualan penghabisan stok , anda bolehlah beli dengan kuantiti yang banyak. Ini akan menjimatkan duit anda untuk jangka panjang.

Barang basah seperti daging dan makanan laut yang dibeli secara pukal, boleh dibekukan untuk digunakan di bulan-bulan yang akan datang.

Jadi untuk bulan seterusnya mungkin anda tidak perlu lagi beli barang dapur yang sudah dibeli secara pukal itu. Bijakkan?


7. Cari penjual yang menjual dengan harga berbaloi

Ada juga barang dapur yang tidak sesuai dibeli secara pukal seperti sayuran, buah-buahan dan sebagainya. Barang seperti ini tidak tahan lama dan akan menjadi pembaziran jika tidak digunakan sebelum ianya layu atau busuk.

Jika anda dapat membeli terus dari peladang sayur buah-buhan, atau membeli ikan terus dari nelayan, maka ianya menjimatkan kerana tiada kos peraih orang ketiga.


8. Tanam sendiri tanam yang mahu digunakan di rumah

Cara yang sangat menjimatkan juga ialah menanam pokok-pokok anda sendiri di rumah. Tanaman seperti daun pandan, daun sup, daun bawang, serai, cili padi dan sebagainya senang ditanam di dalam pasu.

Dengan adanya tanam-tanam ini, anda mungkin tidak lagi perlu membeli di pasar. Ini akan menjimatkan banyak duit belanjan dapur anda setiap bulan.


9. Sertai program keahlian pasaraya berdekatan

Jika anda suka berbelanja di pasaraya seperti Mydin,Tesco dan sebagainya. Mesti akan ada kad keahlian dimana anda boleh tebus ganjaran dengan setiap pembelian yang anda belanjakan.

Tips Berjimat Hingga RM 1000 Sebulan - Klik Disini

SUMBER

Baca Juga : Tips Mudah Untuk Mengenalpasti Scammer Rumah Sewa



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2019/07/tips-mudah-jimat-berbelanja-barangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tampal Tampal Terus Jadi Bajet Tak Sampai Rm50 Siapkan Dapur Mainan Anak Jimat

Tampal Tampal Terus Jadi Bajet Tak Sampai Rm50 Siapkan Dapur Mainan Anak Jimat

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 1202 hits
Ibu mana yang tidak rasa gembira bila dapat belikan mainan kesukaan anak anak Lagi lagi bila mainan yang sudah diimpikan lama oleh anak anak kita Pun begitu bukan semuanya dapat kita belikan Kosnya yang agak mahal buat kita berfikir untuk m...
20 Tips Kurus Mudah Dan Pasti Berkesan

20 Tips Kurus Mudah Dan Pasti Berkesan

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 466 hits
20 Tip Kurus Mudah Pasti Berkesan Tips nak kuruskan badan ini saya kongsikan daripada Majalah RAPI Cara nak kurus mudah sahaja sebenarnya dan ada 1001 cara jika kita memang berazam untuk kurus dan hidup sihat Namun jika kita hidup banyak al...
Tips Mudah Untuk Penjagaan Wajah Muka Anda

Tips Mudah Untuk Penjagaan Wajah Muka Anda

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 281 hits
Apakah anda antara mereka yang pernah berperang dengan masalah kulit sejak usia remaja Bermula dengan kehadiran jerawat yang tumbuh tenggelam timbul Kemudian bila usia mencecah 20 an 30 an 40 an dan seterusnya masalah kulit lain pula yang m...
3 Menu Seafood Yang Sedap Mudah Dapur Pun Tak Kotor

3 Menu Seafood Yang Sedap Mudah Dapur Pun Tak Kotor

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 451 hits
Berita baik untuk para isteri bekerja yang selalu macam lipas kudung di dapur nak sediakan makan malam jangan risau tak tau nak masak apa Ini ada tiga menu ringkas yang sedap boleh anda semua masak Kalau nak cuba ini RASA kongsikan resipi u...
Tips Mudah Nak Tahu Panjang Tangkai Penghubung Bingkai Dan Lebar Kanta Sebelum Beli Cermin Mata

Tips Mudah Nak Tahu Panjang Tangkai Penghubung Bingkai Dan Lebar Kanta Sebelum Beli Cermin Mata

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 487 hits
Bagaimana cara anda membeli cermin mata Lazimnya ramai yang mencuba satu persatu cermin mata yang disukai untuk menguji samada saiznya sesuai dengan wajah ataupun tidak Tahukah anda sebenarnya ada satu cara mudah untuk anda membeli cermin m...
Tips Mudah Untuk Mengenalpasti Scammer Rumah Sewa

Tips Mudah Untuk Mengenalpasti Scammer Rumah Sewa

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 318 hits
Aktiviti scammer dah menular hingga ke bab menyewa rumah Ramai dah yang jadi mangsa Dari membeli sekarang beralih ke sewa rumah Senang senang je scammer tu rembat duit orang yang susah payah bekerja Tips Mudah Untuk Mengenalpasti Scammer Ru...
Cara Mendaftar Publisher Mobicow Dengan Mudah

Cara Mendaftar Publisher Mobicow Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 400 hits
Cara Mendaftar Publisher Mobicow Dengan Mudah INGIN tahu tentang rahsia menjana pendapatan lumayan dengan iklan Mobicow Apa itu iklan Mobicow Mesti anda sendiri pernah memasang sendiri dengan iklan Mobicow ini Mobicow merupakan salah satu p...
Cara Daftar Blog Di Webmaster Tools Dengan Mudah

Cara Daftar Blog Di Webmaster Tools Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 347 hits
Assalamualaikum kali ni Lokman nak kongsikan info yang sangat penting bagi para blogger Bagi pendapat saya kebanyakan blogger tahu untuk bina website tapi mungkin di kalangan anda tak pernah ambil tahu akan kepentingan webmaster tools untuk...
Aktiviti Memasak Lebih Mudah Dengan Electric Cooking Machine

Aktiviti Memasak Lebih Mudah Dengan Electric Cooking Machine

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 151 hits
Hi korang SA ada beli blender kering kecik dari shopee sebenarnya blender ni untuk gantikan lesung batu lesung batu kat rumah sewa takde so SA decided beli blender ni untuk memudahkan aktiviti memasak SA dh ada blender ni senang la nak masa...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Apa Yang Berlaku Selepas Halving Bitcoin Bulan April Nanti Nak Beli Ke Nak Jual Btc

Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled