Tips Menabung Rm10k Setahun Ada Rm20 Atau Rm5 Ketepikan Buat Buat Tak Nampak


Pada musim Covid dan ekonomi jatuh menjunam sekarang ni memang sukar untuk kita menabung. Duit sentiasa tak cukupkan! Tapi.. Musim sekaranglah.. Kita perlu menabung dan menyimpan.
Simpan ikut keperluan dan kemampuan kita. Tapi mesti menyimpan. Saya nak kongsikan kepada anda, tips dan cara yang sangat best dan mudah je untuk menabung. InsyaAllah anda mampu hasilkan duit simpanan lebih dari RM10,000 dalam masa setahun.
Berikut perkara yang anda kena buat: 
1. Ada niat yang betul, matlamat yang jelas. fokus dan konsisten menabung setiap masa demi mencapai matlamat yang dinginkan.

2. Sediakan balang atau bekas bersaiz besar, boleh hias cantik-cantik as long balang tu boleh bagi anda motivasi untuk menyimpan duit selalu. Contoh letak gambar travel, rumah atau gambar kaabah.
3. Ada orang mampu simpan dengan not 20. Ada yang mampu Not 5. Yang saya share ini untuk keduanya. Yang penting bila jumpa duit RM20 atau RM5 asingkan terus ke tepi. Tutup mata setiap kali nampak dua warna ini, kuning dan hijau.
4. Kalau terguna anda wajib untuk menggantikan semula duit itu dengan 2 kali ganda supaya rasa takut nak guna lagi dan dapat ajar diri untuk disiplin.
5. Letakkan target berapa lama nak menabung, yang terbaik adalah set kan terus tabung untuk 1 tahun sebab akan dapat hasil yang sangat memuaskan.
6. Oh ya. Kenapa kena pilih warna kuning dan hijau? Warna kuning ni warna kekayaan, kesenangan dan keceriaan. Manakala warna hijau ni warna ketenangan dan kebahagiaan.
7. Nak tahu, bila anda ada sifat suka menyimpan duit RM20 dan RM5 ni, akan selalu berlaku situasi begini, contoh makcik jual karipap asalnya nak bagi baki rm4.00, sebab tak ada duit kecil dia akan cakap “ambil la rm5 ni takpe makcik halalkan”. Bestkan.
8. Menabung ni anda perlu istiqamah setiap hari, bukan menabung sebulan RM100 sekali. Buat je hari-hari nanti akan timbul sifat suka sangat nak menabung.
9. Setiap awal bulan, kira dalam tabung tu ada berapa jumlah duit yang terkumpul. Dari jumlah tu, asingkan 2.5% dengan tujuan niat untuk berzakat.
10. Selain zakat, asingkan juga 10% dengan tujuan niat untuk bersedekah. Nak bagi lebih tak apa, cuma syaratnya minima 10% untuk sedekah.

11. Lagi 30% ni penting, wajib bagi reward atau hadiah pada diri sendiri. Sebab bila kita reward diri kita, semakin bertambah self-motivation kita untuk rajin menabung ni.
12. Balance duit tu, anda simpan dalam balang tadi tu. Nasihat dari Lia sendiri, Anda buleh tukar duit itu menjadi EMAS 999.9 (Emas Goldbar) bukan lagi dah dalam bentuk wang ringgit.
13. Contoh yang sangat mudah, katakan setiap bulan duit yang terkumpul berjaya mendapat RM1,000. Untuk zakat asingkan duit RM25 (2.5%), untuk sedekah asingkan duit RM100 (10%) dan untuk reward diri sendiri asingkan duit RM300 (30%).
14. Di cadangkan, untuk sedekah kalau tak tahu nak bagi siapa, bagilah pada anak yatim piatu, ibu tunggal yang susah atau bagi pada pelajar-pelajar di Universiti kerana mereka juga layak diterima sedekah.
15. Bayangkan, dengan bersedekah ni, anda telah menghasilkan 7 tangkai dan setiap tangkai itu mengandungi 100 buahnya. Jadi, RM100 x 7 tangkai x 100 buah = RM70,000!! Wow! Banyak tu.
16. Inilah formula calculator dalam kiraan Islam. Konsep yang sangat mudah, “the more you give, the more you will get.”
17. RM70,000 tu kadang-kadang bukan dalam bentuk duit, mungkin nilai suami cium isteri RM10,000, nilai orang bagi 10 botol Dexandra Perfume RM750, tiba-tiba ada orang nak belanja makan di hotel mewah 5 bintang.
18. Saya yakin dan sangat percaya, macam-macam lagi keajaiban yang berlaku dalam hidup anda yang anda sendiri tak sangka-sangka, sebab rezeki Allah itu Maha Kaya dan Maha Luas.
19. Itu la menariknya menabung ni, anda akan rasa sangat best, tenang je dan duit tu sentiasa ada bersama anda. Law of Attraction.
Disiplinkan diri dan ajarkan pada anak-anak anda menabung dari sekarang. Bila dah besar, duit untuk tanggung kos belajar di Universiti semua dah ada. Bestkan.
Kesimpulannya. Menabunglah dari sekarang sebab menabung ni sangat penting untuk masa depan yang gemilang.
Kredit: Majalah Labur

 
Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Untuk mendaftar, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa &alli diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/parents)
 
 
 
 
The post Tips Menabung RM10k Setahun, Ada RM20 Atau RM5 Ketepikan. Buat-Buat Tak Nampak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tips-menabung-rm10k-setahun-ada-rm20-atau-rm5-ketepikan-buat-buat-tak-nampak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bajet Rm20 Tutup Ruang Bawah Singki Guna Langsir Diy Dapur Nampak Cantik Kemas

Bajet Rm20 Tutup Ruang Bawah Singki Guna Langsir Diy Dapur Nampak Cantik Kemas

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 215 hits
Biasanya dapur akan menjadi tempat untuk orang perempuan atau isteri dapat ilham sediakan menu makanan yang sedap buat ahli keluarga Jadi susun atur barang dapur kekemasan menjadi faktor penting Lagi satu dapur juga akan menjadi tempat utam...
6 Tips Nampak Muda Dari Usia Sebenar Afyaa Hayyiba Dan Afyaa Ryndu

6 Tips Nampak Muda Dari Usia Sebenar Afyaa Hayyiba Dan Afyaa Ryndu

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 453 hits
Assalamualaikum semua dan Salam Sejahtera Hari ini Nova nak kongsi tips bagaimana nak nampak muda dari usia sebenar ha Nova nak buka rahsia sebab selalu orang jumpa Nova salah teka umur ai kan Selalunya memang cakap ai nampak few years muda...
Ada Kah Anda Terjumpa Insan Ini Sudah Lama Tak Nampak Hilang Atau Menghilang

Ada Kah Anda Terjumpa Insan Ini Sudah Lama Tak Nampak Hilang Atau Menghilang

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 160 hits
HAMZAH RIE NAPS Ada ker lagi Siti zailah ni diatas planet bumi lama Tak dengar suara dia berkobar kobar nak tutup aurat pramugari Cepat la sikit buatnya aunta Read thisSiti Zailah Mohd Yusoff tahu tak cara nak tutup aurat pramugari MAS Ini ...
Cara Buat Qr Code Mysejahtera Untuk Rumah Premis Atau Majlis Keraian

Cara Buat Qr Code Mysejahtera Untuk Rumah Premis Atau Majlis Keraian

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 458 hits
Cara buat QR Code MySejahtera untuk Rumah Premis atau Majlis Keraian Assalamualaikum dan Hai Bila dengar jer perkataan MySejahtera rasanya satu Malaysia dah lali dengan perkataan tu dan dah kenal sangat dengan aplikasi MySejahtera ni Mana t...
Hiburan Jangan Biasakan Pasangan Kita Mesra Dengan Wanita Atau Lelaki Lain Haris Ismail

Hiburan Jangan Biasakan Pasangan Kita Mesra Dengan Wanita Atau Lelaki Lain Haris Ismail

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 252 hits
Pendakwah bebas Haris Ismail memuat naik satu perkongsian di Instagram memberi peringatan buat kaum lelaki khususnya yang bergelar suami untuk menjaga diri dan keluarga agar tidak terpesong daripada landasan Islam ARTIKEL BERKAITAN Advertis...
Ugut Antivaksin Saya Harus Tegas Panggillah Saya Dajjal Atau Apa Saja Kata Kj

Ugut Antivaksin Saya Harus Tegas Panggillah Saya Dajjal Atau Apa Saja Kata Kj

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 213 hits
Kerajaan sudah kemukakan segala bukti saintifik tentang keberkesanan vaksin Covid 19 dari awal lagi kata Khairy Jamaluddin PETALING JAYA Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin membidas Presiden PKR Anwar Ibrahim yang mendakwa kerajaan mengguna...
Kerosakan Atau Karies Gigi Boleh Bermula Sebaik Gigi Pertama Bayi Tumbuh Ibu Ayah Kena Peka

Kerosakan Atau Karies Gigi Boleh Bermula Sebaik Gigi Pertama Bayi Tumbuh Ibu Ayah Kena Peka

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 178 hits
Kebanyakan doktor pergigian berpendapat bahawa penjagaan mulut atau gigi bayi dan kanak kanak seharusnya bermula sebelum gigi pertama tumbuh Kerosakan atau karies gigi boleh bermula sebaik sahaja gigi pertama tumbuh dan terdedah kepada pers...
Hiburan Pembunuhan Atau Sebaliknya Dokumentari The Burari Deaths Cetus Fenomena Di Netflix

Hiburan Pembunuhan Atau Sebaliknya Dokumentari The Burari Deaths Cetus Fenomena Di Netflix

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 310 hits
Bunuh diri atau dibunuh Kalau dibunuh kenapa tiada kesan pecah masuk atau sebarang harta yang diambil Jikalau bunuh diri kenapa tangan diikat dengan wayar dan mulut disumbat kain basah ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKejadian ni berlaku pada...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Packing Barang Kucing Kesayangan

Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air