Tips Memilih Nama Domain Yang Baik


Domain adalah salah satu elemen yang utama dalam pembinaan blog atau laman web sama ada untuk blog peribadi, portal berita ataupun laman web perniagaan. Proses memilih nama domain terbaik merupakan elemen terpenting untuk menjana pengunjung ke laman web anda. Secara ringkasnya, domain merupakan identiti untuk laman web/blog. Seperti yang diterangkan dalam entri Perbezaan Apa Itu Domain Dan Webhosting, domain terbahagi kepada yang percuma dan berbayar.  Jadi untuk entri ini saya akan kongsikan beberapa tips untuk anda memilih nama domain yang baik untuk laman web/blog.
8 Tips Memilih Nama Domain Terbaik Guna nama yang menggambarkan anda / jenama Nama domain menggambarkan identiti anda melalui laman web / blog. Jadi anda haruslah memilih nama domain yang boleh menggambarkan siapa anda. Sebagai contoh saya menggunakan “nickname” sebagai nama domain (eastbullet.com). Mungkin juga boleh gunakan nama anda sendiri seperti naim.com atau firdaus.com. Jika untuk perniagaan, boleh gunakan nama syarikat anda sebagai nama domain.
Pastikan nama domain unik dan masih boleh digunakan Nama domain pilihan anda mestilah unik dan masih belum wujud dalam dunia maya. Anda boleh cuba menaip nama domain yang anda mahukan di Google untuk melihat sama ada nama tersebut sudah digunakan atau belum. Selain itu, anda boleh gunakan laman instantdomainsearch untuk melihat nama domain yang sedia digunakan.
Target audiens Audiens untuk laman web/blog anda juga perlu dititikberatkan dalam memilih nama domain. Sekiranya sasaran anda hanya lokal, boleh jadikan bahasa lokal sebagai nama domain contohnya kucingonline.com atau sembangbola.com. Jika anda lebih sasarkan antarabangsa, boleh jadikan bahasa inggeris sebagai nama domain contonya catsonline.com atau footballtalks.com.
Pilih nama domain tanpa aksara istimewa dan bernombor Untuk mendapatkan nama domain terbaik yang unik. Anda mungkin terfikir untuk tambahkan nombor atau aksara istimewa dalam nama domain. Perkara ini perlu dielakkan kerana ia akan menimbulkan kekeliruan kepada pelawat laman web/blog anda dan juga merumitkan proses pemasaran jika pengunjung ingin menghebahkan nama domain anda kepada kawan-kawan. Sebagai contoh bila nama domain anda pilih ialah capal96.com, kemungkinan bila dihebahkan akan jadi capal69.com atau capal99.com.
Nama domain mudah ringkas dan mudah diingati Walaupun tujuan utama nama domain adalah untuk penjenamaan, namun tidak semestinya dalam nama domain tersebut anda gunakan untuk menjelaskan tujuan perniagaan / blog anda. Sebagai contoh, tudungonlinejanamaneelofa.com atau beritapolitikdimalaysia.com. Ya, memang nama domain tadi menyatakan jenama / tujuan laman anda. Tapi nama domain terlalu panjang yang pasti menyukarkan pengunjung untuk mengingati nama domain tersebut.
Gunakan .com sebagai “Top Level Domain” Semakin hari semakin banyak pilihan “Top Level Domain”(TLD) yang ada, sebagai contoh .com, .my, .com.my, .edu, dan .org. Namun sekiranya masih mempunyai pilihan, pastikan nama domain yang anda pilih berakhir dengan .com. Ini kerana kebiasaan pengujung lebih biasa dengan laman web yang berakhir dengan .com untuk kebanyakkan laman web yang terkenal seperti google.com, youtube.com, facebook.com. Sekiranya nama akhir .com telah digunakan pihak lain, anda boleh beralih kepada TLD lokal seperti .my , .id, atau .sg.
Elak ejaan nama domain yang “fancy” Peredaran zaman membuatkan sesuatu perkataan itu dieja dengan pelbagai hurut walaupun membawa maksud yang sama. Kadang-kadang huruf K diubah menjadi Q, to menjadi 2,dan for menjadi 4. Jadi ejaan nama domain akan menjadi pelik contohnya carabuatduit.com -> carabuatduet.com/carawatwet.com. Pengunjung akan lebih mudah untuk mengingati ejaan nama domain yang betul dari nama yang fancy, kecuali nama tersebut betul-betul ialah jenama/nama syarikat anda.
Anggap pilihan nama domain untuk digunakan selamanya Sebelum membuat keputusan nama domain terakhir anda, anggaplah nama domain tersebut akan digunakan selama-lamanya. Nama domain itulah yang akan menjadi icon / identiti anda. Ini kerana amatlah rugi jika anda telah membina penjenamaan nama domain untuk dua atau tiga tahun, kemudian tiba-tiba anda mahu ubah kepada nama domain yang lain anda terpaksa ubah semula logo, konten dan beberapa perkara kepada nama domain yang baru.
Diharap selepas membaca artikel ini dalam sedikit sebanyak membantu anda membuat keputusan untuk memilih nama domain terbaik untuk perniagaan atau laman web anda. Apa yang anda perlu buat sekarang adalah segera mendaftarkan nama domain pilihan anda bagi mengelakkan nama anda dirampas oleh orang lain. Semoga berjaya!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://eastbullet.com/2019/02/tips-memilih-nama-domain-yang-baik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengaruh Nama Domain Terhadap Seo Hasil Pencarian Google

Pengaruh Nama Domain Terhadap Seo Hasil Pencarian Google

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 332 hits
Apakah nama domain mempengaruhi SEO Bagaimana cara domain baru membantu peringkat pencarian di Google BANYAK blog atau website berusaha menjadikan kata kunci dalam nama domain dengan maksud agar lebih SEO dan mendapatkan peringkat bagus di ...
Dipolisikan Terkait Pencemaran Nama Baik Alex Asmasoebrata Lapor Propam Mabes Polri

Dipolisikan Terkait Pencemaran Nama Baik Alex Asmasoebrata Lapor Propam Mabes Polri

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 193 hits
Alex mengatakan isi surat panggilan tertanggal 8 Februari 2019 yang dibuat polisi itu sangat tidak jelas Dalam kolom keperluan dia dipanggil sebagai pelapor suatu kasus Namun dia tidak merasa melaporkan pihak manapun
Tips Memilih Ikan Segar

Tips Memilih Ikan Segar

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 388 hits
Setiap hari pasti kita akan memikirkan apakah menu yang hendak di sajikan buat keluarga di rumah Khasnya suri rumah macam ana ni setiap hari pening juga nak fikirkan kelainan menu sebagai hidangan Tapi tak lari mana pun pusing pusing balik ...
Sopir Lucas Pungkiri Percakapan Teleponnya Sebut Nama James Riyadi Eddy Sindoro

Sopir Lucas Pungkiri Percakapan Teleponnya Sebut Nama James Riyadi Eddy Sindoro

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 131 hits
Dalam percakapan tersebut kerap kali muncul nama pemilik Lippo Group James Riady Eddy Sindoro Jaksa mempertanyakan alasan Jaman menyebut nama para taipan itu
Mira Filzah Was Here Tourism Melaka Abadikan Nama Mira Filzah Di Bus Stop Memang Gempak

Mira Filzah Was Here Tourism Melaka Abadikan Nama Mira Filzah Di Bus Stop Memang Gempak

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 497 hits
Mira Filzah ketika bergambar di sebuah hentian bas di Alor Gajah Melaka manakala gambar kiri menunjukkan orang ramai bergambar di hentian berkenaan SEBUAH pondok menunggu bas di Alor Gajah Melaka tiba tiba menjadi popular selepas pelakon Pu...
Panjang Banget Nama Bayi Di Tuban Ini Terdiri Atas 19 Kata

Panjang Banget Nama Bayi Di Tuban Ini Terdiri Atas 19 Kata

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 266 hits
Seorang bayi di Desa Ngujuran Kecamatan Bancar Kabupaten Tuban punya nama yang tidak biasa Selain sulit diucap nama bayi ini sangat panjang Tak kurang terdiri atas 19 kata Bayi itu adalah putra kedua pasangan Arif Akbar dan Suci Nur Aisiyah...
Inilah Nama Setan Yang Bikin Lupa Jumlah Rakaat Saat Sholat Dan Cara Mengusirnya

Inilah Nama Setan Yang Bikin Lupa Jumlah Rakaat Saat Sholat Dan Cara Mengusirnya

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 233 hits
Ketika menunaikan shalat pernahkah Anda lupa berapa rakaat yang telah dikerjakan namun justru teringat sesuatu yang dilupakan dan sedang di cari tetapi tak kunjung di temukan Beberapa orang mungkin pernah mengalaminya misalnya saja lupa men...
Panjangnya Nama Bayi Ada 19 Perkataan Susah Nak Sebut

Panjangnya Nama Bayi Ada 19 Perkataan Susah Nak Sebut

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 459 hits
Author Pasangan Arif Akbar dan Suci Nur Aisiyah dari Desa Ngujuran Kabupaten Tuban Jawa Timur memilih nama yang panjang untuk anak kedua mereka Tribunenews melaporkan nama yang dipilih adalah Rangga Madhipa Sutra Jiwa Cordosega Akre Askhala...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans