Tips Membeli Alat Ganti Kereta


Assalamualaikum
Untuk pengetahuan semua, sekarang ni di pasaran terdapat sekurang-kurangnya lima grade spare part atau alat ganti .
1.   Alat ganti tulen daripada negara pengeluar seperti Jepun dan UK . Biasanya harganya sangat mahal dan hanya boleh didapati daripada pengedar yang sah . Barangan ini sangat berkualiti dan terjamin ketahanannya. Biasanya penjual akan memberi jaminan terhadap barangan ini.
2.   Alat ganti tulen tetapi dibuat di Malaysia dibawah lesen pengeluar. Harganya murah sedikit berbanding dengan barangan ‘1′ di atas. Kualiti terjamin dan biasanya diberi jaminan oleh penjual.
3.   Alat ganti tiruan yang dibuat di Malaysia atau di negara lain yang mana harganya sangat murah tetapi kualiti dan ketahanan barang tidak dapat ditentukan.
4.   Alat ganti recon iaitu yang di recon di Malaysia. Barangan ini sangat merbahaya kerana ia boleh menyebabkan kerosakan yang teruk kepada injin kereta sekiranya kita menggunakannya. Harganya seperti barangan ‘2′ di atas dan perbezaan barangan sangat sukar dilihat .
Gambar dari Google 5.   Alat ganti secondhand ( kedai potong ). Barangan ini boleh dikatakan
100% original tetapi terpakai . Harganya boleh dikatakan separuh daripada harga barangan ‘1′ . Kualiti bergantung kepada jenis barangan dan kenderaa n. Biasanya penjual akan memberikan jaminan yang terhad untuk barangan in i.
Bagaimana nak mengenali barangan ini kesemua barangan ini . Saya akan menerangkan tentang perbezaan barangan 1, 3 dan 4.
Kita ambil contoh, Timing belt. Timing belt original (1) jika kita pegang , kelembutan getah beltnya dapat kita rasa , kekemasan barangan dapat kita lihat dari segi cetakan nombor part dan satu cara untuk mengujinya , gunakan kuku tangan kita dan cuba kikis cetakan nombor part pada belt . Kalau boleh keluar cetakan nombor itu maka ia adalah barang ‘3′. Tapi kalau kuku kita yang nak tertanggal, ia barangan ‘1′ atau ‘2′. Selepas menggunakan barangan ‘3′ selama 3 bulan atau lebih, biasanya kita akan mendengar bunyi seperti belt longgar dan biasanya mekanik akan cuba untuk adjust. untuk timing belt belum pernah pihak kami jumpa barangan ‘4′.
Berhati-hati dengan penjualan minyak enjin murah kerana minyak itu biasanya adalah minyak recycle atau recon . Bukan minyak saja , plug, absorber , klutch plate, brake pad, oil filter dan air filter . Minyak enjin biasanya akan melekit bergantung kepada kadar kelikatannya tetapi minyak recon kalau kita rasa kita akan dapati ianya kurang melekit dan berbau seperti benda terbakar.
Untuk absorber atau penyerap hentak , cuba perhatikan dibahagian steel berkilat yang masuk ke dalam absorber . Kalau absorber dah rosak atau oil sealnya dah bocor , minyak akan keluar melalui 4 lubang di sekeliling batang absorber tersebut . Tapi absorber recon , lubang tu dah di tutup oleh skru atau bebenang untuk kegunaan skru seperti absorber adjustable . Klutch plate pula kia dapat lihat perbezaan warna dan keusangan di antara pepaku atau rebet yang digunakan untuk melekatkan pad klutch dengan pepaku rebet asal . Plug tidak dapat dikesan perbezaannya tetapi selepas menggunakannya pasti kita akan tahu kerana plug recon , jangka hayatnya tidak lama .
Disini tidak dapat diterangkan dengan lebih lanjut kerana perbezaan antara barangan 1, 2, 3 dan 4 cuma boleh dilihat sekiranya terdapat dua barangan yang sama jenis tetapi berlainan kategori.
Akhirnya, pastikan sebelum membeli spare part atau alat ganti, tanya penjual samada barangan yang hendak dibeli adalah barangan 1, 2, 3 atau 4 . Dicadangankan beli barangan 1 atau 2 walaupun harganya mahal sedikit tetapi ianya dapat menjimatkan kita dalam jangka panjang .
Sumber asal : http://tipspenjagaankereta.blogspot.com/2011/04/tips-membeli-spare-part.html
The post Tips Membeli Alat Ganti Kereta appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2021/01/tips-membeli-alat-ganti-kereta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bateri Kereta Dengan Jarak Perjalanan 400 Km Selepas Pengecasan Hanya 10 Minit Dibangunkan

Bateri Kereta Dengan Jarak Perjalanan 400 Km Selepas Pengecasan Hanya 10 Minit Dibangunkan

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 173 hits
Isu utama kenderaan elektrik ialah jarak perjalanan yang terhad dan tempoh pengecasan yang berjam lamanya Selagi ini tidak diselesaikan kenderaan elektrik sebagai alternatif lestari menggantikan kenderaan bahan api fosil tidak akan menjadi ...
Denyut Kehidupan Di Bawah Jalur Kereta Ibu Kota

Denyut Kehidupan Di Bawah Jalur Kereta Ibu Kota

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 172 hits
Mereka berharap mendapat perlindungan Bagaimanapun juga warga miskin tetap berhak mendapat jaminan kehidupan Tak jarang keluar pernyataan satir dari hati mereka
Diy Cara Kilatkan Semula Lampu Depan Kereta Yang Kabur Kuning Dengan Bajet Rm15 Mudah

Diy Cara Kilatkan Semula Lampu Depan Kereta Yang Kabur Kuning Dengan Bajet Rm15 Mudah

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 359 hits
Tidak dinafikan kereta yang lebih dari usia 5 tahun pasti mengalami perubahan Termasulah juga bahagian lampu hadapan yang mulai kabur dan kusam kekuningan menyebabkan kualiti pencahayaan menjadi kurang jelas
Wanita Maut Selepas Kepalanya Tersepit Di Antara Pintu Kereta Mesin Bayar Tiket Parking

Wanita Maut Selepas Kepalanya Tersepit Di Antara Pintu Kereta Mesin Bayar Tiket Parking

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 546 hits
The ReporterSeorang wanita meninggal dunia selepas kepalanya tersepit di antara kereta dan mesin bayaran parking Tragedi itu dilaporkan berlaku di Columbus Ohio Amerika Syarikat dan video rakaman kamera litar tertutup menunjukkan mangsa Vic...
Panik Kereta Disangka Hilang Di Pasar Pekan Ranau

Panik Kereta Disangka Hilang Di Pasar Pekan Ranau

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 397 hits
Pihak polis menemui kenderaan milik pasangan warga emas yang hanya selang tujuh petak parkir kereta dari lokasi disangka hilang Foto Ihsan PDRM Panik Kereta Disangka Hilang Bukan hilang dicuri sebaliknya terlupa di mana parkir kenderaan I t...
Hiburan Baru 22 Tahun Dah Pakai Kereta Mewah Idaman Chubb E Luah Rasa Syukur Atas Rezeki

Hiburan Baru 22 Tahun Dah Pakai Kereta Mewah Idaman Chubb E Luah Rasa Syukur Atas Rezeki

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 677 hits
Penyanyi dan komposer Chubb E meluahkan rasa kesyukuran dan gembira kerana telah berjaya membeli sebuah kereta sebagai kenderaan pertamanya Sumber Instagram Chubb E Chubb E atau nama sebenarnya Muhammad Sharul Ashlyn kereta berjenama BMW be...
Hyundai Dilaporkan Mungkin Memberikan Projek Kereta Apple Kepada Kia

Hyundai Dilaporkan Mungkin Memberikan Projek Kereta Apple Kepada Kia

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 181 hits
Pada awal Januari 2021 kita telah mendengar Apple telah berbincang dengan beberapa pihak untuk pengeluaran kereta elektirk mereka tersendiri dan salah satu syarikat yang dalam perbincangan adalah Hyundai Terbaru kini laporan lanjut hadir me...
Cara Jual Kereta Di Carsome Mudah Dan Cepat

Cara Jual Kereta Di Carsome Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 329 hits
Tips dan Cara Jual Kereta di Carsome Mudah dan Cepat berbanding jual kepada used car Adakah anda mahu menjual kereta lama anda Ada bercadang untuk tukar dengan beli kereta baru Tahniah diucapkan namun pastikan nasihat kewangan telah dipatuh...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi