Tips Melakukan Ibadah Umrah Bersama Anak Kecil



Jika sebelum ini saya dah kongsikan tips melaksanakan kerja umrah bersama anak kecil, kali ini saya ceritakan pula tips bersama anak-anak untuk overall trip perjalanan umrah dan ziarah.
Vaksin
Jangan abaikan suntikan vaksin. Selain meningococcal, disarankan untuk mengambil juga suntikan influenza dan pneumococcal. Ambil suntikan 2-3 minggu sebelum tarikh keberangkatan.
Bawa Keperluan Dari Malaysia
Barang keperluan anak-anak seperti lampin, ubat-ubatan, jajan macam Koko Krunch dan lain-lain sebaiknya dibawa dari Malaysia. Di sana nanti ada tapi harganya tak semurah Malaysia. Syukurlah Malaysia masih aman.

Rehat Dalam Penerbangan
Kalau direct flight KUL-JED, akan mengambil masa dalam 8 jam gitu. Pastikan anak-anak penat bermain sebelum itu supaya bila fly je mereka terus tidur. Kita pun kena rehat secukupnya sebab sampai sana nanti terus nak setelkan umrah. Kudrat dan tenaga kena ada.
Umrah Bersama
Bab umrah dengan anak-anak saya dah ceritakan sebelum ini. Cuma nak tambah, kita ajaklah mereka sama-sama buat segala kerja umrah walaupun sekadar olok-olok. Contohnya pakai ihram dan botakkan kepala. Bagi rasa ada kebersamaan gittew. Diorang kan pernah buat simulasi haji masa di taska, jadi flashback-lah balik moment tu masa kat sana.
Rehat Secukupnya
Walaupun itinerari yang kita rancang agak padat dengan aktiviti berjalan, jangan lupa masa rehat pun perlu dijaga. Malam-malam tidur awal sebab esok Subuh nak bangun awal.
Kat Malaysia mereka jarang bangun Subuh kan? Kat sana nanti nak tak nak kena kejutkan dan siapkan mereka juga. Ada azan sejam sebelum masuk waktu Subuh. Boleh gunakannya sebagai indikator untuk bangun dan buat segala persiapan.
Baju Sejuk
Kalau datang semasa musim sejuk bulan 12-1, siap sedia baju sejuk kerana cuaca sangatlah sejuk terutama di Madinah. Pakaikan losyen siap-siap di tempat yang berpotensi jangan tunggu sampai kulit dah kering baru nak pakai.

Aktiviti Di Masjid
Nak bagi handphone takut kita pula yang tak khusyuk beribadah. Haha! Lagipun tak appropriate pula. Jadi cara yang terbaik adalah sibukkan mereka dengan busy book. Buatlah aktiviti yang mereka nak asalkan tak mengganggu kita.
Solat Bersama
Bila time solat, ajaklah solat bersama. Ini perlu dilatih sejak dari tanah air lagi. Hidupkan amalan solat berjemaah bersama keluarga di rumah dan selalulah bawa keluarga ke masjid untuk biasakan mereka dengan masyarakat. Kalau mereka solat main-main pun tak apalah asalkan jangan sampai mereka keluar dari perimeter yang munasabah. Sekali lagi nak cakap, ini perlu dilatih sejak di Malaysia.
Sebaiknya cari port solat yang sesuai seperti di Mezzanine kerana kawasannya terkepung dan tak ramai orang. Cuma perlu berhati-hati sikit kerana di situ tempat penunggang skuter lesen terbang lalu lalang. Tapi waktu solat insyaAllah semua orang berhenti bawa skuter.
Bawa Bekal Makanan
Sentiasalah bawa bersama bekal makanan (dan juga lampin) di dalam beg ke mana-mana sahaja. Pastikan perut anak-anak sentiasa kenyang agar mereka tidak meragam.
Makanan yang sesuai bergantunglah kepada anak anda. Untuk kami, pizza dan croissant pun dah okay. Minuman pula ada air zamzam banyak. Koko Krunch pula boleh dibuat tidbits mengunyah.

Gunakan Wheelchair
Yang ni pun saya dah tulis panjang lebar sebelum ini (rujuk post ‘Baby Stroller vs Wheelchair’). Kesimpulannya, penggunaan wheelchair lebih praktikal di bumi Haramain ini berbanding stroller untuk mengusung anak-anak. Bawa dari Malaysia jika perlu. Nak beli di farmasi sana harganya dalam SR240 sebuah. Jangan risau, fasiliti di sana sangat wheelchair/stroller friendly.
Klinik
Dalam kita berikhtiar menjaga kesihatan sebaik mungkin, mungkin ada masanya kita akan diuji juga. Jangan risau, di sana disediakan banyak klinik percuma untuk jemaah umrah sama ada di Makkah, Madinah hatta di airport Jeddah.
Cuma bawa passport sahaja. Tapi kalau risau nak jalan-jalan bawa passport, snap siap-siap gambar passport dan visa masuk dalam phone. Passport dan segala dokumen penting (IC, lesen dsb.) boleh simpan dalam security deposit box di hotel.

Reward
Upahlah sikit mereka sekali-sekala for the good behaviour shown. Belanja aiskrim ke toys ke coklat ke atau apa saja yang dirasakan sesuai. Bagi depa main dengan burung merpati pun depa dah cukup bahagia. Mood nak kena jaga pasal dua minggu nak duduk sana. Takut mental koyak dan mereka jadi serik nanti.
Penerbangan Balik
Selalunya masa nak balik dah penat kaw-kaw. Sekali kita pun padam. Masa nak balik rasa sekejap je flight tu. Kalau anak-anak tak nak tidur lagi, layankan saja mereka dengan cerita kartun di skrin monitor. Kejap lagi penat, tidurlah tu.
.
Apapun banyakkan bersabar, berdoa mengharap kepada Allah dengan perangai mereka termasuk juga perangai pasangan ketika di sana. Corak ibadah kita di sana masa tu dah tak sama macam orang yang pergi single atau ber-couple.
Ikram (memuliakan) dan menggembirakan hati ahli keluarga sudah menjadi keutamaan kita ketika itu. Itupun termasuk dalam ibadah yang akan diganjari Allah SWT dengan sebesar-besar pahala lagi-lagi di tanah suci.
Sunnah Nabi SAW di Makkah dan Madinah bukan solat, puasa, tawaf dan iktikaf sahaja. Sunnah Nabi melayani isteri dan meraikan kanak-kanak pun ada juga dibuat di tanah suci. Masing-masing ada bahagian pahalanya insyaAllah.
Wallahu’alam.
Nak baca tips-tips yang kacak bergaya lain pasal umrah bersama keluarga, boleh klik hashtag di bawah.
#BijenMohd
#TipsUmrahZiarah
 
Sumber: Facebook Bijen Mohd 
The post Tips Melakukan Ibadah Umrah Bersama Anak Kecil appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/tips-melakukan-ibadah-umrah-bersama-anak-kecil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Potty Train Anak

Tips Potty Train Anak

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 263 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraAnak anak bebas lampin pakai buang adalah salah satu impian mak mak Me pun macam tu jugak Lebih awal lebih bagus Senang Duit beli pampers pun dah boleh save ke benda lain Alhamdulillah Along Angah dan Adde...
Petua Hilangkan Cacing Pada Anak Kecil Dan Bayi Hanya Gunakan 3 Bahan Asas

Petua Hilangkan Cacing Pada Anak Kecil Dan Bayi Hanya Gunakan 3 Bahan Asas

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 592 hits
Kecacingan sebenarnya lebih mudah berlaku kepada anak kecil dan bayi Jika tak dirawat segera bimbang boleh membawa kepada masalah penyakit lain seperti kekurangan mineral vitamin kelewatan tumbesaran anemia dan kerosakan usus Kebiasaannya a...
Sebab Sebab Malas Beribadah Disertai Tips Tips Meningkatkan Semangat Ibadah Rileks Media

Sebab Sebab Malas Beribadah Disertai Tips Tips Meningkatkan Semangat Ibadah Rileks Media

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 301 hits
Pertama Bergelimang dengan perbuatan dosa dan mak siat Sebab pertama dari beberapa sebab yang menjadikan seorang malas dalam beribadah adalah bergelimang dalam dosa dan mak siat Sufyan Ats Tsauri pernah menuturkan Saya pernah tidak bisa men...
Walaupun Ramai Anak Hero Rumah Tetap Kemas Dan Teratur Ini Tips Dari Seorang Ibu Bagaimana Beliau Didik Anaknya

Walaupun Ramai Anak Hero Rumah Tetap Kemas Dan Teratur Ini Tips Dari Seorang Ibu Bagaimana Beliau Didik Anaknya

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 750 hits
Anak dua orang pun rumah boleh jadi huru hara ini kan pula ada tujuh enam orang pulak tu lelaki Memang hebatlah kalau ada mak yang dapat pastikan rumah kemas dengan anak anak yang ramai macam ni Tapi semua ini tak mustahil ada saja kaum ibu...
Foto Impian Sejak Dari Kecil Cetus Idea Dekorasi Bilik Anak Anak Bujang

Foto Impian Sejak Dari Kecil Cetus Idea Dekorasi Bilik Anak Anak Bujang

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 1303 hits
FOTO Impian Sejak Dari Kecil Cetus Idea Dekorasi Bilik Anak Anak Bujang Siapa sangka dari mula memasang impian untuk memiliki bilik yang menyeronokkan sejak daripada kecil kini ianya menjadi kenyataan Walaupun impiannya itu kini tercapai se...
Jangan Langsung Anggap Anak Berbadan Kecil Sebagai Korban Stunting

Jangan Langsung Anggap Anak Berbadan Kecil Sebagai Korban Stunting

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 288 hits
Anak pendek jangan langsung di judge kalau dia stunting Tapi perawakan pendek bisa disebut stunting jika terjadi karena gangguan kesehatan atau nutrisi yang tidak optimal ujar dokter Spesialis Nutrisi dan Penyakit Metabolik Anak Damayanti R...
Tips Kekal Cantik Di Usia 30 An Rahsia Kulit Cantik Mak Anak 3

Tips Kekal Cantik Di Usia 30 An Rahsia Kulit Cantik Mak Anak 3

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 1009 hits
Kali ni saya nak share rahsia untuk kulit cantik bebas jerawat yang saya selalu amalkan
Baru Usia 6 Tahun Tapi Dah Sangat Biadap Tak Pernah Ditegur Dari Kecil Anak Boleh Rosak Masa Depan

Baru Usia 6 Tahun Tapi Dah Sangat Biadap Tak Pernah Ditegur Dari Kecil Anak Boleh Rosak Masa Depan

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 548 hits
Pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya sesuai untuk menggambarkan bahawa didikan setiap orang harus bermula sejak dari kecil Jika sudah terbiasa ditegur untuk melakukan perkara yang betul di usia kanak kanak kebiasaannya apabila dewa...
Tips Untuk Menaikkan Nafsu Makan Anak Kucing

Tips Untuk Menaikkan Nafsu Makan Anak Kucing

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 686 hits
Tips Untuk Menaikkan Nafsu Makan Anak Kucing Sebagai teman akrab si manja yang masih muda dan lincah sudah tentu anda berasa bimbang sekiranya dia tidak lalu makan lalu menjadi kurus sehingga turun berat badan Jangan risau hari ini Ayuni in...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat