Sebab Sebab Malas Beribadah Disertai Tips Tips Meningkatkan Semangat Ibadah Rileks Media


Pertama : Bergelimang dengan perbuatan dosa dan mak siat.
Sebab pertama dari beberapa sebab yang menjadikan seorang malas dalam beribadah adalah bergelimang dalam dosa dan mak siat
Sufyan Ats-Tsauri pernah menuturkan, “Saya pernah tidak bisa menjalankan shalat tahajjud selama 5 bulan. Hanya karena 1 dosa yang dulu aku lakukan.” (atau ucapan yg senada)
Nah, bagaimana dengan kita?
Seorang muslim yang bergelimang mak siat dan terkhusus dosa kecil yang sering diremehkan dan dilupakan kebanyakan manusia adalah salah satu sebab lesu, malas dan meremehkan ibadah dan ketaatan. Jika seorang malas beribadah, maka ia terancam dengan kemurkaan Alloh. Tahukah Anda, apa kemurkaan Allah tersebut ?
Sungguh Allah akan melenyapkan manisnya iman, tidak mengaruniakan kepadanya kelezatan dalam ketaatan. Inilah murka Allah yang akan menimpanya, selanjutnya ia tidak mampu mengerjakan ketaatan dan ibadah, padahal meraih ketaatan dan ibadah adalah sebab meraih kebahagiaan dunia dan akhirat. Oleh sebab itu Allahu subhanahu wata’ala berfirman
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri.” (QS. Asy-Syura:30)
Maka dari itu, hendaklah seorang muslim menjauhi perbuatan mak siat dan dosa-dosa kecil yang dianggap remeh. Oleh sebab itu jauh hari Rasulullah Shollalahu a’alaihi wassalam mengingatkan kita dengan sabdanya,
JOM TONTON VIDEO :
LAWAK!! Kalau Malas Solat Adik Beradik Iblis,Pasni Panggil “Mat Iblis” Ustaz Abdullah Khairi 2016 HD

“jauhilah dosa-dosa kecil, karena jika ia bertumpuk-tumpuk pada seseorang, maka ia akan mencela kakan orang tersebut.”
Jauhilah segala dosa kecil dan besar itulah ketaqwaan, jadilah engkau seperti orang yang berjalan di atas jalan berduri yang selalu waspada, janganlah engkau meremehkan dosa kecil, karena sebuah gunung itu tersusun dari batu-batu kecil
Kedua : Tidak Faham Tentang Urgensi Ibadah
Sebab kedua yang membuat seseorang malas mengerjakan ketaatan dan ibadah adalah melupakan urgensi ibadah. Diantara bentuk kelalaian seseorang adalah melupakan dirinya bahwa ia adalah mahluk yang lemah, hanya karena kehendak dan kekuatan Allah sajalh ia menjadi kuat dalam menjaga dan mengerjakan ketaatan dan ibadah.
Seorang muslim harus mengetahui dan memahami bahwa beribadah dan beramal shalih adalah sebab dan inti mendapatkan bantuan dan pertolongan Allah, sesungguhnya tekun mengerjakan amal shalih adalah cara meraih pertolongan Allah subhanahu Wata’ala
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman
“dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) kami, benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.”(QS. Al-ankabut:69)
Ketiga : Melupakan Kema tian
Diantara sebab malas dalam beribadah adalah melupakan kema tian dan kejadian-kejadian setelahnya. Wahai saudaraku, sungguh melupakan kema tian dan kesuli tan-kesuli tan setelahnya adalah penyebab seseorang malas untuk beribadah, taat dan malas beramal shaleh.
Sungguh seorang yang melupakan kema tian dapat dipastikan ia akan malas beribadah, maka dari itu bagi setiap muslim sangat dianjurkan untuk memperbanyak mengingat penghan cur (pemutus) segala kenikmatan. Allah Subhanahu Wata’ala berfirman
“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan ma ti. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu.”(QS. Ali Imran : 185)
Ya, Kema tian adalah obat bagi orang yang panjang angan-angan, orang yang keras hatinya dan yang banyak dosa. Oleh sebab itu Rasulullah Shollalahu ‘alaihi Wasallah bersabda “perbanyaklah mengingat penghan cur kenikmatan.”
Keempat : Tidak Tahu Besarnya Pahala Suatu Ibadah
Wahai saudaraku….
Diantara sebab malas beribadah dan malas mengerjakan ketaatan adalah tidak tahu besarnya pahala suatu ibadah. Sungguh tidak mengetahuinya adalah sebab malas melakukan ibadah dan ketaatan, jika seseorang mengetahui besarnya suatu ibadah, niscaya ia akan rajin mengerjakannya.
Maka dari itu, aku wasiatkan kepada kalian wahai kaum muslimin… hendaklah bersungguh-sungguh untuk memahami keutamaan ibadah dengan membaca buku-buku yang menjelaskan akan keutamaan dan ganjaran ibadah itu. Karena jika seseorang mengetahui keutamaan dan besarnya pahala suatu ibadah ia akan bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah.
Kelima : Berlebih-lebihan Dalam Hal Yang Mubah
Diantara sebab malas mengerjakan ibadah dan ketaatan adalah berlebih-lebihan dalam perkara mubah. Yaitu dalam hal makanan, minuman, pakaian, dan kendaraan serta yang lainnya. Seluruhnya adalah penyebab malas beribadah, karena berlebih-lebihan dalam hal tersebut dapat menyebabkan lesu, ingin mudah istirahat dan tidur.
Berlebih-lebihan dalam perkara mubah seperti dalam makanan dan minuman adalah penyebab kerasnya hati. Karena hati akan bersih dan lembut jika dalam kondisi lapar dan sedikit makan dan hati akan menjadi keras jika dalam kondisi kenyang, hal ini adalah sunnatulloh yang tidak pernah berubah. Cela kalah orang yang keras hatinya dan tidak ingat Allah. Bahkan seorang muslim yang bersungguh-sungguh dalam beribadah, mengerjakan kebaikan dan ketaatan bahkan bercapek-capek mengerjakan sholat tahajud pun tidak akan merasakan lezat dan manisnya ibadah jika berlebihan dalam perkara mubah tersebut.
Ibnul Qoyyim rohimahulloh berkata “Banyak mengkonsumsi makanan adalah sebuah penya kit yang akan menimbulkan keburukan, banyak makan dapat menjerumuskan anggota badan untuk melakukan mak siat, dan berat untuk melakukan ketaatan. Maka cermatilah keburukan ini.”
Wallohu ‘alam
Tujuh Tips untuk meningkatkan semangat ibadah,
Tips Ustadz Tate Qomaruddin (Memahami Fadhilah Ibadah)
Kenali dan pahami keutamaan (fadhilah) setiap ibadah. Bacalah ayat-ayat Qur’an atau hadits shahih yang menerangkan keutamaan ibadah.
Ubah lintasan hati untuk melakukan ibadah menjadi keinginan, lalu tekad. Caranya dengan selalu mengingat bahwa hidup kita belum tentu masih panjang.
Sering mengadakan berkumpul (majelis, halaqah) untuk saling menasehati dan mengingatkan.
Sering-sering “menengok” bagaimana para sahabat dan tabi’in bersungguh-sungguh dalam melaksanakan ibadah (membaca sirah/perjalanan hidupnya).
Bersikap menengah (sedang-sedang saja) dalam melaksanakan ibadah. Jangan memforsir diri secara berlebihan. Karena ibadah yang baik adalah yang dilakukan secara dawam (kontinyu) walaupun sedikit.
Mintalah kepada orang tedekat untuk mendorong melaksanakan ibadah atau mengingatkan apabila kita lalai dalam beribadah.
Berdo’a. Diantara do’a yang diajarkan adalah “Allahumma a’innii ‘alaa dzikrika wa syukrika wa husni ‘ibaadatika” (Ya Allah, bantulah aku untuk selalu mengingat-Mu, untuk bersyukur kepada-Mu, dan untuk melaksanakan ibadah kepada-Mu secara baik).
Tips Dr. Setiawan Budi Utomo (Buat Divesifikasi Ibadah)
Perbesar kerinduan untuk “berkomunikasi dan bermesraan” dengan Allah SWT.
Rasakan hati seperti kering, hampa, dan ada yang hilang bila berkurang ibadah.
Jadikan ibadah sebagai media relaksasi jiwa, penguatan mental, dan rekreasi sukma.
Cobalah melakukan diversivikasi dan penghayatan ibadah untuk membuang kejenuhan.
Tingkatkan dorongan mensyukuri nikmat untuk menyingkirkan kemalasan ibadah.
Yakinilah ibadah sebagai sumber kekuatan, media konsolidasi dan mobilisasi hidup.
Hindarilah kemak siatan lahir dan ba tin yang menghalangi kelezatan ibadah.
Tips Ustadzah Helini (Amal Sebagai Investasi Abadi)
Memahami tujuan hidup
Ibadah kepada Allah SWT adalah merupakan tujuan dari penciptaan kita. Apapun bentuk amal perbuatan kita harus dilakukan dengan kesadaran bahwa Allah SWT selalu berada bersama kita dan mengawasi gerak-gerik kita.
Memahami nilai dunia dibandingkan akhirat
Dunia bukanlah segala-galanya.
meyakini dengan sepenuhnya konsep perhitungan (yaumul hisab)
Setiap amal sekecil apapun ada nilai dan pertanggungjawabannya di hadapan Allah SWT.
Mengakrabkan diri dengan Al-Qur’an dan As-Sunnah
Menghindari semua bentuk kemaksiatan dan dosa-dosa kecil
Mengingat bahwa kematian itu datang secara mendadak
Memohon pertolongan dan bantuan pada Allah SWT
tabloid/majalah ummi edisi 9/XII/2000
Source link
The post Sebab-Sebab Malas Beribadah disertai Tips-Tips Meningkatkan Semangat Ibadah – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/sebab-sebab-malas-beribadah-disertai-tips-tips-meningkatkan-semangat-ibadah-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Lakukan Hal Ini Kepada Suami Yang Malas Solat Rileks Media

Boleh Lakukan Hal Ini Kepada Suami Yang Malas Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 332 hits
SOALAN Sebagai seorang isteri bagaimanakah caranya untuk menyedarkan suami yang mengabaikan solat dan ibadah lain Adakah terdapat sebarang doa khusus atau cara cara lain yang lebih berkesan Saya sudah puas berdoa dan menasihati suami JAWAPA...
Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

Tips Maintain Badan Selepas Bersalin Cara Saya Ibu Kepada 4 Orang Anak Kongsikan Rahsia Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 460 hits
Tips maintain badan lepas bersalin cara saya I am a mother of 3 1 Jarak setahun setahun setengah sorang ya 4 orang anak dlm masa 6 tahun bukan kerja mudah Jaga body figure lagi susah So lets check this out 1 Keep br3ast f3 eding your baby T...
Diakui Ada Perubahan Yang Positif Amalkan Air Rebusan Ini Untuk Kawal Ken Cing Ma Nis Rileks Media

Diakui Ada Perubahan Yang Positif Amalkan Air Rebusan Ini Untuk Kawal Ken Cing Ma Nis Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 304 hits
Amalan minum air rebusan herba memang diakui telah lama disarankan oleh orang tua tua untuk tujuan penjagaan kesihatan tubuh badan Antara banyak banyak minuman herba tersebut salah satunya adalah minum air rebusan daun manggis Apa istimewan...
Daun Pisang Boleh Bertindak Sebagai Agen Anti Kedut Rileks Media

Daun Pisang Boleh Bertindak Sebagai Agen Anti Kedut Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 645 hits
Perkongsian info daripada saintis Dr Suri Roowi ini menarik juga untuk kita ketahui Siapa sangka daun pisang boleh bertindak sebagai agen anti kedut Sebagaimana sebelum ini kulit pisang sering dijadikan antara petua untuk hilangkan parut wa...
Hukum Membuat Binaan Dan Menulis Nama Pada Pu Sara Ceramah Ustaz Azhar Idrus Rileks Media

Hukum Membuat Binaan Dan Menulis Nama Pada Pu Sara Ceramah Ustaz Azhar Idrus Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 317 hits
Sering kita lihat kubvr yang dihias cantik sehinggakan kita sendiri terpesona dengan ukiran dan hiasan yang terdapat pada kubvr tersebut Namun tahukah kita bahawa perkara tersebut dilarang sama sekali di dalam Islam sehinggakan ulama menghu...
Amalkan 3 Untuk Semulajadi Menghilangkan P4nau Dengan Berkesan Rileks Media

Amalkan 3 Untuk Semulajadi Menghilangkan P4nau Dengan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 373 hits
Panau adalah sejenis jang kitan yang terjadi akibat pembiakan kulat pada kulit anda Panau akan kelihatan seperti tompok tompok di luar lapisan kulit Semakin lama di biarkan tanpa rawatan tompok tompok itu akan bercantum dan mudah kelihatan ...
Suka Makan Telur Masin Jangan Terkejut Lepas Baca Ini Rileks Media

Suka Makan Telur Masin Jangan Terkejut Lepas Baca Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 440 hits
Anda Suka Makan Telur Masin Jangan Terkejut Baca Ini Aku tak tau kenapa telur masin bagi aku mesti bulan puasa Sebab mungkin masa kecik kecik tiap kali menjelang puasa je mesti ada stok telur masin kat rumah untuk bersahur Almaklum la benda...
Ibu Jangan Katakan 8 Hal Ini Pada Anakmu Rileks Media

Ibu Jangan Katakan 8 Hal Ini Pada Anakmu Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 303 hits
Thabrani meriwayatkan dari Jabir Bin Samurah bahwa Rasulullah saw bersabda Salah seorang di antara kalian mendidik anaknya itu lebih baik baginya dari pada menyedekahkan setengah sha setiap hari kepada orang orang miskin Sahabat Ummi seoran...
Walaupun Isteri Cuma Suri Rumah Ingatlah Mereka Bekerja 24 Jam Tanpa Henti Tak Bergaji Rileks Media

Walaupun Isteri Cuma Suri Rumah Ingatlah Mereka Bekerja 24 Jam Tanpa Henti Tak Bergaji Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 385 hits
Mungkin ramai wanita yang mengambil keputusan untuk berhenti kerja selepas berumah tangga Tindakan itu memang wajar dipuji Sebagai suami tentu anda rasa seronok dengan pengorbanan isteri yang mahu menjadi suri rumah Anak anak dijaga sendiri...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools