Tips Kurangkan Rasa Sakit Senggugut


Assalamualaikum dan selamat malam.



Okay laddaysss ! As u see the picture above, malam ni aku nak berkongsi tips untuk kurangkan rasa sakit senggugut yang kite alami tiap-tiap bulan tu. Aduhla mak oii, seksa sungguh bile tibe waktu senggugut tu. Rasenye beranak pun tak sakit macam tu kot (memandailah pulak kan). Tapi ade certain laddays yang period without ada rasa senggugut, alhamdulillahhh untung sungguh ! Aku ni kalau senggugut habis kejang dari pinggang ke bawah, pastu muke pucat nauzubillah.. aku rase kalau hantu tengok aku pun die yang lari sambil menangis :')

Oleh disebabkan itu, baik aku tolong cerita tips-tips yang aku penah google lepas tu aku cube sendiri. Antare tips yang paling mujarab penah aku cube adelah dengan minum air suam yang dicampurkan dengan madu sambil berselawat ke atas nabi. Alhamdulillah Ya Allah, sesungguhnye madu tu memang penawar segala penyakit. Lenaa je aku tidur lepas minum air madu tu. Padahal sebelum tu habis satu rumah jadi mangse pekikan kuntilanak aku :')

Maafkan aku ye wahai adik-beradik dan juga ibu bapa. Masalah teknik hormon yang tak berape nak betul kejap mase tu :'')

Satu lagi, biasenyekan kaki kite akan jadi cramp kan bile senggugut ? Aku ade petua yang betul untuk dilakukan bile kaki jadi cramp, korang cepat-cepat suruh anybody lah adik ke kakak ke abang ke kembar ke mak ke ayah ke sape-sape je lah ambilkan sebekas air suam yang dicampurkan dengan garam. Garam tu pulak janganlah letak satu sudu teh je, letaklah banyak sikit.. then korang rendam kaki korang diam-diam dalam air garam tu. In Shaa Allah dengan izin Allah, hilanglah cramp tu. Petua ni jugak bagus untuk orang yang hampir nak kene strok, cepat-cepat rendamkan kaki diorang dalam air garam sambil letakkan tuala yang lembab dekat atas muka diorang.

Okeh, still in our topics tonight. Sebenarnye aku pasti yang mostly laddays, uols mesti ambil panadol menstrual kan ? ''Aduhh, itu enggak bagus dong !'' . Segale jenis panadol yang kite makan akan mengambil masa sekurang-kurangnya 5 tahun untuk hancur. Kalau sebiji panadol kite telan ambil mase 5 tahun untuk hancur, means that if you swallow more than a piece of panadol, what would happen ? Oh I can't describe it.
Panadol ni merupakan toksik di dalam badan dan boleh merosakkan hati sekaligus berisiko menyebabkan kanser (science cannot lie).

Jadi, kalau malas nak amalkan petua-petua nenek tu.. make sure air isotonik sentiasa get ready disisi. Aku biase pulun air 100 plus je kalau stock madu takde kat rumah.


Ni antare tips-tips yang boleh membantu. Please please please rajin-rajinkan diri haa :)

Petua 1 :
Ambil sembilan biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.


Petua 2 :
Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.


Petua 3 :
Ubati senggugut dengan minuman air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.


Petua 4 :
Ambil sembilan biji pinang tua , dibakar hingga menjadi arang dan ditumbuk halus. Campurkan dengan secawan air suam dan minum. Amalkan petua ini sembilan hari berturut-turut dari hati mula kedatangan haid. Insyaallah, mujarab


Petua 5 :
Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan . Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid . Cara nak telan tu tak kisahlah macam mana pun . Tapi saya gunakan kapsul kosong lebih kurang 2 biji sekali makan .


Petua 6 :
Semasa sakit ketika haid, hendaklah sentiasa meminum air teh pahit tanpa gula. Namun begitu petua ini masih dipersoalkan memandangkan doktor berpesan supaya penghidap senggugut mengelakkan minum teh dan lain- lain minuman yang sejuk sifatnya.

Petua 7 :
Tuam bahagian sakit dengan tuala panas. Anda boleh memanaskan tuala itu dengan seterika, atau dengan air suam. Tuala juga boleh digantikan dengan botol air berisi air suam. Perlu diingat, air tuaman itu tidak boleh diminum.


Petua 8 :
Bagi orang yang kadang- kadang menghidap sakit senggugut, kadang- kadang tidak, ini berkaitan dengan perubahaan rutin. Jika anda seorang yang aktif atau bekerja keras, senggugut tidak pernah menyakitkan. Bagi mereka yang banyak rehat dan kurang cergas, bisa sakit sengugut itu akan lebih terasa.


Petua 9 :
Mungkin ada yang lebih suka pil panadol menstrual kerana ia lebih mudah didapati di mana- mana berbanding herba yang jarang-jarang terjual. Anda boleh mencuba satu lagi cara semulajadi, iaitu tidur. Selepas bangun, sakit senggugut itu akan berkurang atau sama sekali hilang. Namun perlu diingat, tidur di tempat dan pada masa yang sesuai sahaja.

Sumber : 200 penulis petua.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://serioushearts.blogspot.com/2013/01/tips-kurangkan-rasa-sakit-senggugut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alhamdulillah Neelofa Tak Rindu Kehidupan Glamour Hati Kini Rasa Lapang Dan Penuh

Alhamdulillah Neelofa Tak Rindu Kehidupan Glamour Hati Kini Rasa Lapang Dan Penuh

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 365 hits
Neelofa tak rindu kehidupan glamour hati kini rasa lapang dan penuh Neelofa tidak merindui dunia glamour PENGHIJRAHAN selebriti terkenal Neelofa sering menjadi inspirasi kepada masyarakat yang ingin berubah ke arah lebih baik dan mendalami ...
Bukan Minuman Untuk Anak Anak Warna Cantik Rasa Pun Bukan Main Sedap Tapi Kena Elakkan Dari Anak

Bukan Minuman Untuk Anak Anak Warna Cantik Rasa Pun Bukan Main Sedap Tapi Kena Elakkan Dari Anak

papar berkaitan - pada 24/10/2022 - jumlah : 160 hits
Air penuh warna warni ini selalu jadi pilihan anak kita walhal minuman berkarbonat atau air bergas ini amatlah tidak sihat untuk anak kita Walaupun seringkali diingatkan agar mengelakkan minuman jenis ini untuk anak ada ibu bapa yang masih ...
Kita Sebenarnya Bukan Gagal Cuma Ingat 2 Perkara Ni Bila Kita Rasa Give Up Jadi Ibu

Kita Sebenarnya Bukan Gagal Cuma Ingat 2 Perkara Ni Bila Kita Rasa Give Up Jadi Ibu

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 143 hits
Ada masanya kita akan merasakan diri tidak layak menjadi seorang ibu Dalam kesibukan melunaskn tuntutan kerja kemudian perlu menguruskan rumah tangga ia bukanlah sesuatu yang mudah Ada masanya kita akan rasa letih dan tertekan sehingga meny...
Saya Rasa Real Kim Yoojung Ulas Watak Dalam Filem 20th Century Girl

Saya Rasa Real Kim Yoojung Ulas Watak Dalam Filem 20th Century Girl

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 130 hits
Tak sabar nak tengok filem terbaru lakonan Kim Yoo jung ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pelakon itu hadir di satu sidang media bagi filem terbarunya 20th Century Girl Kim Yoo jung turut hadir bersama beberapa lagi pelakon gandingannya iaitu Byeon...
Resipi Kari Ayam India Tanpa Santan Rasa Macam Makan Dekat Kedai

Resipi Kari Ayam India Tanpa Santan Rasa Macam Makan Dekat Kedai

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 171 hits
Resipi masakan India tak pernah mengecewakan saya saya pula memang suka rasa rempah ratus dalam masakan Resipi Kari Ayam India ni memang wajib cuba kerana tanpa santan tapi masih rasa sedap pikat memikat rasa Kari Ayamnya Resipi penuh telah...
Bangunan Rumah Sakit Di Aceh Yang Dibangun Rp152 9 Miliar Ambruk Polisi Turun Tangan

Bangunan Rumah Sakit Di Aceh Yang Dibangun Rp152 9 Miliar Ambruk Polisi Turun Tangan

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 156 hits
Teras bangunan rumah sakit regional tersebut ambruk pada Jumat petang Bangunan rumah sakit tersebut belum dioperasionalkan
Berjalan Seret Kaki Ingatkan Sakit Bila Cikgu Tengok Rupanya Kasut Dah Uzur Sangat

Berjalan Seret Kaki Ingatkan Sakit Bila Cikgu Tengok Rupanya Kasut Dah Uzur Sangat

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 70 hits
Bab anak hati setiap orang akan mudah tersentuh Walaupun bukan anak sendiri melihat kesusahan dan ujian kehidupan yang dilalui ditambah pula dengan kehilangan orang tersayang tak semua kuat melaluinya Begitu juga kisah anak ini yang dikongs...
Cara Potongan Bawang Rupanya Mempengaruhi Rasa Masakan Ini Yang Anda Perlu Tahu

Cara Potongan Bawang Rupanya Mempengaruhi Rasa Masakan Ini Yang Anda Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 192 hits
Rasanya hampir setiap masakan kita pasti akan menggunakan bawang merah Rupanya ada pelbagai cara potongan bawang merah yang anda tak tahu dan ia juga sebenarnya mempengaruhi rasa masakan anda Bukan itu sahaja sesetengah potongan juga mungki...
Saya Pilih Dia Kim Yoojung Luah Rasa Selesa Berlakon Dengan Ji Changwook

Saya Pilih Dia Kim Yoojung Luah Rasa Selesa Berlakon Dengan Ji Changwook

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 255 hits
Kim Yoo jung meluahkan rasa selesanya ketika bergandingan bersama seorang pelakon lelaki ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Kim Yoo jung hadir di satu sesi temu bual mengenai filem 20th Century Girl bersama gandingan pelakon yang lain Melihat ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak