Tips Dan Cara Masak Rendang Ayam Supaya Lebih Sedap Dan Tahan Lebih Lama


 As Salam,
Salam Syawal ke-4 saya ucapkan jika ada kalangan readers yang baru sahaja singgah dan "beraya" di blog saya.hehe.Lama saya tak update resepi dan kongsi masakan saya di sini walaupun setiap hari dan malah sepanjang Ramadan tempohari tiada sehari pun saya gantung kuali atau periuk. Cuma akhir-akhir ini, mood atau semangat menaip blog seakan semakin merudum.Doakanlah saya supaya rajin-rajin update blog ini dan jangan malas-malas okey.


Gambar Rendang ayam ini ketika baru sahaja disebatikan dengan semua bahan-bahan kisar dan bahan rempah tumis. Sebelum diperasakan, belum diletak kerisik dan juga belum masukkan gula kabung/ gula melaka


Gambar Rendang Ayam yang sudah siap dimasak, sudah diletakkan kerisik, santan pekat dan diperasakan. Juga sudah dimasukkan gula kabung/ gula melaka dan air asam jawa

InshaAllah.Kali ini saya nak kongsikan cara saya menyediakan dan memasak Rendang Ayam, salah satu hidangan raya ( yang sekarang bukan sahaja time raya kita jumpa, hari-hari biasa pun kita boleh makan rendang ayam ni. Jika di rumah, saya agak jarang masak menu ini kerana ingin mengekalkan tradisi supaya ia hanya dimasak jika ada perayaan atau sambutan istimewa.hehe.Kecuali jika ada permintaan Encik Suami, maka saya akan masak juga walaupun pada hari Raya Deepavali atau Wesak.kiki.


Rendang Ayam versi Cik Matahariku :)

Alamak! kalau dapat rendang ayam macam ni, saya nak makan sensorang tau, tak mau kongsi dengan sapa-sapa.haha

Mari saya kongsikan terlebih dahulu Resepi Rendang Ayam Yang Sedap, Mudah disediakan dan Pasti Menjadi khasnya kepada para beginner yang baru first time nak belajar buat rendang.Toksah takut sangat dengan anggapan yang mengatakan buat rendang ni leceh, remeh atau susah.Asalkan ko rajin, buat atau masak apapun boleh menjadi dengan cemerlang.Ceh gitu:)-Yang kata susah dan leceh tu sebab ko malas kenn.haha.


Resepi Rendang Ayam Yang Sedap, Mudah disediakan dan Pasti Menjadi khasnya kepada para beginner
Sumber resepi : Cik Matahariku
Saiz hidangan : Untuk 5-7 orang dewasa
Bahan-Bahan : 
Ayam saiz sederhana ( 1 ekor )
Bahan-bahan untuk dikisar
7  ulas bawang merah 
5 ulas bawang putih 
2 inci halia 
1 inci kunyit hidup 
1 inci lengkuas 
5 batang serai 
1 sudu makan jintan manis
3 sudu makan ketumbar
1 gengam cili padi ( kalau suka pedas)
Bahan-bahan lain :
1/2 cawan santan kara
1 cawan air
1 paket kerisik atau 3 sudu makan kerisik
3 sudu makan cili kering blend
1 keping gula melaka / gula kabung
Garam secukup rasa
1 labu bawang besar dihiris
Kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga ( satu set sahaja )
2 batang serai diketuk
Daun limau purut secukupnya ( dihiris )
Daun kunyit secukupnya
1  1/2 sudu makan paste asam jawa Adabi atau1 keping asam keping
Minyak untuk menumis


Cara Menyediakan Rendang Ayam Supaya Lebih Sedap dan Tahan Lebih Lama
1. Cuci bersih ayam dan toskan seketika.
2. Kisar semua bahan yang perlu dikisar.
3. Panaskan minyak untuk menumis.Masukkan hirisan bawang besar, serai ketuk dan diikuti rempah tiga sekawan.Bila dah naik bau bawang dan lain-lain, masukkan bahan kisar termasuk cili kering blend.


5.Kacau semua bahan hingga sebati dan hingga terbit minyak. Tujuannya supaya rendang ayam kita akan tahan lebih lama dan lebih sedap.


6.Selepas terbit minyak, masukkan ayam diikuti santan dan air, perahan air asam jawa dan juga gula kabung.Gula kabung juga menjadikan rasa rendang lebih istimewa berbanding kita guna gula biasa.Kacau sehingga sebati.


7.Masukkan daun limau purut dan daun kunyit.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Tutup kuali atau periuk supaya wap air dapat mereneh dan menjadikan ayam rendang kita empuk dengan elok dan bukan hancur.Pastikan hanya guna api kecil dan sederhana.


8.Biarkan sehingga ayam empuk dan kuah memekat.Pastikan guna api sederhana sahaja.Rendang ayam yang sedap, penuh dengan rasa bahan campuran bawang dan rempah ratus yang kita guna.Jadi jangan kedekut guna bahan ketika memasak rendang:)

Rendang ayam sangat enak kalau dapat dimakan bersama pulut kuning.Yang ini memang faveret saya dan Encik Suami :)
Tips dan Cara Masak Rendang Ayam Supaya Lebih Sedap dan Tahan Lebih Lama


1. Lebihkan minyak ketika mahu masak rendang ayam tapi kurangkan kuantiti air kerana ayam itu sendiri akan mengeluarkan air tatkala dimasak. Ini salah satu cara supaya rendang ayam kita tahan lebih lama.


2. Pastikan bahan kisar dan rempah ratus yang kita tumis telah sebati dan sehingga terbit minyak terlebih dahulu, barulah dimasukkan ayam, santan dan perahan air asam jawa.


3. Tutup kuali atau periuk semasa merendang ayam, supaya wap air rebusan yang akan melembutkan isi ayam.Dengan cara ini, bahan-bahan yang kita gunakan akan meresap ke dalam isi ayam dan menjadikan rendang ayam kita lebih tasteful :)


4. Pastikan guna kerisik yang fresh supaya rendang jadi tahan lebih lama, selain gantikan gula pasir dengan gula melaka atau gula kabung.Rendang yang dimasak dengan gula kabung/ gula melaka atau gula nise ( orang kelantan panggil dengan nama ini ) sebenarnya mempunyai rasa yang lebih umphh.


5.Jangan lupa iringi masakan kita dengan selawat dan Bismillah atau boleh amal surah Al Kautsar :) InshaAllah, semuanya dengan izin Allah.
Rendang harus dimasak sehingga kuahnya memekat dan mengeluarkan minyak menunjukkan yang ia sudah siap "direndang" dan sedia untuk dihidang :)
Rendang ayam bukan sahaja enak dimakan bersama lemang atau ketupat, ia juga sedap sebagai lauk pencicah untuk dimakan bersama roti canai, lempeng atau jemput-jemput atau cucur bilis


Bagi saya juga, rendang ayam atau daging mestilah mempunyai rasa yang kuat.Maksudnya tidak boleh tawar atau kurang masin, atau bahan yang digunakan sedikit sehinggakan rasa ayam yang direndang juga tidak berasa. Ini kerana rendang adalah sejenis lauk pauk yang biasanya dimakan bersama lemang, nasi himpit, ketupat nasi atau ketupat palas.Ia dimakan secara dicicah dan amat sedikit memakannya dengan nasi putih.Namun bukanlah kesalahan jika mahu dimakan bersama nasi putih, nasi lemak atau nasi ayam.eh.Ikut citarasa masing-masing.heh.


Selamat mencuba resepi rendang yang saya kongsikan.Kalau korang dah cuba dan berjaya masak rendang yang sedap, jangan lupa kongsi kat komen dan share kat akaun media sosial korang dengan link Blog CikMatahariku okey :)


Sampai jumpa lagi :)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://cikmatahariku.blogspot.com/2021/05/tips-dan-cara-masak-rendang-ayam-supaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Masak Pulut Kuning Rendang Daging Sedap Untuk Raya

Cara Masak Pulut Kuning Rendang Daging Sedap Untuk Raya

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 402 hits
Pulut kuning dan rendang sememangnya kombinasi yang cukup enak Sesuai sangat dijadikan hidangan di Hari Raya Aidilfitri Walaupun tiada tetamu yang boleh berkunjung disebabkan PKP namun masih boleh masak untuk ahli keluarga tercinta Jom cuba...
Ini Cara Masak 4 Jenis Rendang Raya Yang Sungguh Sedap

Ini Cara Masak 4 Jenis Rendang Raya Yang Sungguh Sedap

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 264 hits
Lain orang lain cara mereka membuat rendang kerana masakan autentik ini dipengaruhi oleh budaya dan juga etnik kaum Namun rasanya hampir sama kerana menggunakan hampir 80 peratus bahan yang sama Sesuai dengan musim covid dan tak boleh balik...
Cara Masak Ayam Gunting Crispy Kruk Krup Macam Kat Pasar Malam

Cara Masak Ayam Gunting Crispy Kruk Krup Macam Kat Pasar Malam

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 504 hits
CARA MASAK AYAM GUNTING RANGUP Krup krup bila dia masuk dalam mulut Ayam gunting rangup diluar Iembut dan juicy didalam Tak susah guna tepung goreng serbaguna bestari je hihi Dah takyah g pasar malam petang BAHAN DAN CARA Isi dada ayam yg t...
Sambal Ayam Daun Selasih Ala Thai Sedap Senang Masak

Sambal Ayam Daun Selasih Ala Thai Sedap Senang Masak

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 304 hits
Lepas puasa dan raya ni kita kembali kepada menu yang ringkas tapi tetap sedap untuk hidangan seisi kelaurga Salah satunya menu Sambal Ayam Daun Selasih Ala Thai ini bahan simple dan cara masak pun mudah Lebih kurang masak ayam masak merah ...
10 Style Masak Rendang Ayam Power Memukai Di Hari Raya

10 Style Masak Rendang Ayam Power Memukai Di Hari Raya

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 601 hits
Rendang merupakan salah satu masakan paling popular di Malaysia Indonesia Singapore dan Brunei Kalau di Malaysia rendang ayam lebih sinonim dimakan bersama lemang mahupun nasi himpit sewaktu hari raya Aidilfitri atau juga boleh dimakan begi...
Cara Buat Ayam Goreng Pandan Thai Yang Sedap Harum Aroma Pandannya

Cara Buat Ayam Goreng Pandan Thai Yang Sedap Harum Aroma Pandannya

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 216 hits
Ayam Goreng Pandan Thai ini terbukti keenakannya lagi lagi kalau menikmatinya panas panas Menu ini juga selalu jadi pilihan bila makan di restoran Thai Nak tau macam mana nak buatnya supaya aroma pandannya semerbak dan isi ayam lembut dan b...
Cara Masak Sotong Stim Ala Thai Yang Comfirm Sedap

Cara Masak Sotong Stim Ala Thai Yang Comfirm Sedap

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 299 hits
Nak makan puas dan sedap menu ni anda boleh cuba resipi yang RASA sediakan ini ia mudah simple dan tak perlulah nak berlama lama di dapur Hasilnya mak mak tak perlulah berlama di dapur untuk mendapatkan menu yang super sedap ni Ikut resipi ...
Cara Masak Bihun Soto Yang Sedap Siap Sambal Kicap Sekali

Cara Masak Bihun Soto Yang Sedap Siap Sambal Kicap Sekali

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 234 hits
Dalam mood raya ni kalau korang nak makan menu yang berkuah soto antara menu yang sesuai anda sediakan Isian mi nya anda boleh pelbagaikan ikut cita rasa mahu bihun kuetiau atau pun mi Rahsia soto yang sedap terletak pada kuah sup dan samba...
Cara Masak Bubur Lambuk Sedap Guna 2 Cawan Beras

Cara Masak Bubur Lambuk Sedap Guna 2 Cawan Beras

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 276 hits
Bubur Lambuk memang popular dan sinonim dengan bulan puasa Pendek kata kalau tak makan juadah ni waktu berbuka rasa tak lengkap Namun disebabkan PKP ni tiada bazar dan susah nak membelinya Bagi anda yang teringin nak cuba masak Bubur Lambuk...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Stpm Ulangan Tarikh Stpm Ulangan 2024

Himpunan Resepi Ayam Goreng Tepung Mudah

Why Choose Private Hire In London A Traveler S Perspective