Tip Simpan Susu Ibu Dengan Cara Yang Betul Barulah Khasiatnya Tak Hilang


Bagi mama yang menyimpan susu badan untuk dijadikan stok untuk bayi, penyimpanan stok susu mesti ada teknik yang betul. Ini bagi memastikan kesegaran susu badan terpelihara agar bayi mama mendapat susu yang berkhasiat.
Susu yang telah diperah perlu disimpan dengan baik di tempat yang selamat. Ibu-ibu yang menyusukan bayi perlu mengetahui cara terbaik menyimpan susu untuk si manja supaya susu tidak rosak dan menghilangkan segala khasiatnya.
Kredit foto: Freepik 1. Susu ibu yang baru diperah boleh disimpan pada suhu bilik di antara 27°C ke 32°C, jangka waktu 3 – 4 jam adalah had munasabah untuk menyimpan susu ibu perahan.
2. Susu ibu selamat pada suhu 15°C untuk tempoh 24 jam berdasarkan kepada perkembangan minimum bakteria yang terkandung di dalam sampel kajian.
Walau bagaimanapun, terdapat pek sejuk yang digunakan mampu menyimpan susu ibu pada suhu seperti di dalam peti ais iaitu 4°C. Oleh itu pastikan pek ais yang digunakan berkualiti.
3. Kajian pemerahan susu ibu dengan sedikit pencemaran ketika pengepaman menunjukkan perkembangan bakteria adalah pada paras rendah dalam tempoh 72 jam. Malah, ia masih selamat selepas 4 hingga 8 hari didinginkan.
Cooler bag mesi dibawa ke ofis untuk menyimpan suus perahan. 4. Membeku susu ibu perahan (-4°C hingga -20°C) adalah selamat untuk sekurang-kurangnya tiga bulan. Vitamin A, E dan B, jumlah protein, lemak, enzim, laktosa, zink, immunoglobin, lysozyme dan laktoferin biasanya kekal apabila dibekukan.
5. Susu ibu beku perlu disimpan di bahagian belakang peti sejuk beku untuk mengelakkan pemanasan semula akibat kekerapan membuka dan menutup peti sejuk. Jadi, semua bekas penyimpan susu ibu perlu   ditutup rapat untuk mengelakkan pencemaran.
6. Selepas bekas penyimpanan diisi dengan susu ibu, sedikit ruang perlu ada di bahagian atas bekas penyimpan untuk membenarkan ia mengembang ketika dibekukan.
7. Semua bekas penyimpan susu ibu perlu dilabel dengan tarikh susu dipam. Nama anak perlu dilabel terutama jika anda membekalkan kepada pengasuh yang perlu memberi susu ibu perahan kepada ramai  bayi lain.
Labelkan setiap botol susu perahan anda. Biasanya bayi memerlukan 60 – 120ml setiap sesi penyusuan ketika berada di rumah pengasuh. Jadi, simpan susu ibu dalam stok 60 – 120ml setiap satu adalah cara mudah untuk mengelakkan pembaziran.
8. Elakkan menambah susu ibu yang masih suam ke dalam susu yang telah dibeku. Ini bagi mengelakkan pemanasan semula susu yang telah dibekukan. Adalah lebih baik jika anda menyejukkan terlebih dahulu susu ibu yang baharu dipam sebelum dicampur bersama stok sedia ada.
Susu ibu yang disimpan mungkin berubah bau dan rasa asalnya kerana aktiviti lipase (proses pemisahan lemak yang membantu proses penghadaman bayi terutamanya bayi pramatang). Ia tidak mendatangkan mudarat walaupun ada sesetengah bayi mungkin menolak susu berkenaan.
Kredit foto: Freepik
The post Tip Simpan Susu Ibu Dengan Cara Yang Betul, Barulah Khasiatnya Tak Hilang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tip-simpan-susu-ibu-dengan-cara-yang-betul-barulah-khasiatnya-tak-hilang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Cara Nak Simpan Pisang Barulah Tahan Lama Tak Cepat Busuk

Tip Cara Nak Simpan Pisang Barulah Tahan Lama Tak Cepat Busuk

papar berkaitan - pada 31/1/2024 - jumlah : 146 hits
Masalah biasa bila kita beli pisang ialah cepat lembik lebam dan busuk Sebenarnya keadaan ini berlaku kerana kita tahu tahu cara menyimpan pisang yang betul Jika kena caranya buah ini akan tahan lebih lama Pisang antara buah buahan tempatan...
Hiburan Tak Boleh Bagi Dia Terlipat Pemuda Kongsi Cara Simpan Kain Samping Dengan Betul Hingga Boleh Turun Temurun

Hiburan Tak Boleh Bagi Dia Terlipat Pemuda Kongsi Cara Simpan Kain Samping Dengan Betul Hingga Boleh Turun Temurun

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 148 hits
Samping yang sering digayakan bersama baju Melayu adalah bukan sesuatu yang janggal lag lagi bagi para jejaka yang kebiasaanya memakai samping di hari hari tertentu seperti Hari Raya Namaun begitu mungkin masih ramai yang tidak cakna dengan...
Makin Lama Makin Kurang Susu Praktis 3 Cara Ni Kembalikan Susu Ibu

Makin Lama Makin Kurang Susu Praktis 3 Cara Ni Kembalikan Susu Ibu

papar berkaitan - pada 27/1/2024 - jumlah : 122 hits
Susu yang semakin berkurangan menjadi mimpi ngeri buat ibu yang menyusukan anak Istilah pump today for tomorrow sememangnya menakutkan ibu yang menyusukan anak Apabila ibu mula bekerja secara tidak langsung ibu sudah tidak lagi dapat mengek...
10 Khasiat Daun Pegaga Untuk Kesihatan Dan Cara Penyediaan Teh Pegaga Yang Betul

10 Khasiat Daun Pegaga Untuk Kesihatan Dan Cara Penyediaan Teh Pegaga Yang Betul

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 172 hits
10 Khasiat Daun Pegaga untuk Kesihatan dan Cara Penyediaan Teh Pegaga yang Betul 14 Daun pegaga adalah salah satu tumbuhan yang dikenali dengan pelbagai kebaikan daripada sudut kesihatan Daun pegaga telah digunakan sejak beratus tahun dahul...
Khasiat Susu Kambing Dan Manfaatnya Pada Ibu Dan Bayi

Khasiat Susu Kambing Dan Manfaatnya Pada Ibu Dan Bayi

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 104 hits
Selain susu lembu susu kambing merupakan antara susu ternakan yang sangat popular di seluruh dunia Tak hanya dinikmati dalam bentuk susu ia juga boleh dijumpai dalam bentuk keju serta sering dijadikan ramuan dalam produk kecantikan Ada juga...
Nak Mandi Dalam Pantang Pun Ada Caranya Ini Cara Mandi Yang Betul

Nak Mandi Dalam Pantang Pun Ada Caranya Ini Cara Mandi Yang Betul

papar berkaitan - pada 5/2/2024 - jumlah : 114 hits
Selepas melahirkan anak seluruh tubuh terasa lemah longlai kerana kehilangan banyak tenaga semasa proses melahirkan Di tambah pula dengan rasa tidak selesa dan rimas dengan keadaan tubuh Ini menyebabkan wanita mahu segera untuk mandi dan me...
Cara Nak Pilih Perunding Yang Betul Elak Dari Kena Scam

Cara Nak Pilih Perunding Yang Betul Elak Dari Kena Scam

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 158 hits
RAMAI TAK TAHU BEZA MANA PERUNDING SEBENAR DAN MANA SATU SCAMMER INI 5 TIPS UNTUK ANDA Perunding pinjaman sebenar akan menggunakan gambar sendiri Tak ada apa perlu disorok jika semuanya legit Biasanya perunding akan beri maklumat sebenar sy...
10 Khasiat Kunyit Hidup Dan Cara Minum Air Kunyit Yang Betul

10 Khasiat Kunyit Hidup Dan Cara Minum Air Kunyit Yang Betul

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 130 hits
10 KHASIAT KUNYIT HIDUP UNTUK KESIHATAN DAN CARA PENYEDIAAN JUS KUNYIT atau nama saintifik dikenali sebagai Curcuma longa merupakan tumbuhan herba yang dikenali juga sebagai turmeric dalam bahasa Inggeris Kunyit hidup telah lama digunakan d...
Cara Betul Menggunakan Menstruheat

Cara Betul Menggunakan Menstruheat

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 167 hits
MenstruHeat adalah penyelesaian baru yang memberikan harapan dan keselesaan kepada wanita yang mengalami sakit perut semasa haid Kehebatan Teknologi RealHeatMenstruHeat sebuah inovasi terkini dalam dunia penjagaan kesihatan wanita Tampil se...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Kembali Bersama Engku Emran Ini Jawapan Erra Fazira Jika Allah Aturkan Itu Takdirnya

Rasionalisasi Subsidi Diesel Diumum Bila Siap Kata Rafizi

Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son