Tip Penting Menjawab Soalan Temuduga


Tip Penting Menjawab Soalan Temuduga Tahniah di ucapkan buat bakal pencari kerja yang terpilih untuk menghadiri temuduga. Setelah berjaya mencuri perhatian bakal majikan dengan resume yang bagus, waktu temuduga adalah waktu terbaik untuk membuktikan anda adalah orang yang paling layak untuk bekerja di syarikat mereka.

Aku nak berkongsi 9 tips penting yang aku amalkan masa nak menjawab soalan temuduga sebelum aku “bercuti sementara” dari dunia pekerjaan. Sekarang bekerja juga tapi di rumah sendiri. Amat penting menjawab soalan-soalan semasa temuduga dengan betul kerana melalui temuduga la bakal majikan akan menilai siapa kita dan berbaloi atau tidak untuk ambil kita bekerja. Paling penting jangan stress dan cuba ikut tips yang aku kongsi di bawah ni.

Soalan tricky masa interview
*picture credit to qiktippix.com
5 Tips Penting Menjawab soalan TemudugaTips ni aku jumpa dalam carian google dan aku olah ikut kesesuaian dan kefahaman sendiri. Apa yang aku paham sebagai pencari kerja kita kena alert dengan semua benda dan cuba sehabis baik dalam menonjolkan diri. Paling penting jadi diri sendiri dan postitif.

#1 Talk more than 3 words

Perkara paling mudah berlaku ialah kita panik dan gagal nak menjawab bila soalan di ajukan. Apa perlu buat ialah bertenang dan biar otak dapat berfikir. Buat latihan secukupnya dan cuba kembangkan idea bila nak menjawab soalan. Boleh gunakan Why,When,Who,Where & How question. Sekarang semua di hujung jari, semua bahan boleh dapat di internet. Apa yang buat kita berbeza ialah cara penyampaian kita. 

#2 Speak louder

Untuk yang memang sejak azali bersuara lemah gemalai boleh la praktis supaya suara anda kedengaran tegas dan dapat yakinkan bakal majikan. Tak salah bersuara lembut Cuma kena pandai guna antonasi suara. Yang bersuara petir harap dapat kawal suara juga. Ada sesetengah orang bila berada dalam keadaan tertekan suara memang out. Berlatih bercakap depan cermin amat membantu. Kata kunci dia ialah berlatih.

#3 Don’t stress

Elakkan stress. ada yang sampai tak lalu makan, tak boleh tidur dan macam-macam lagi. Jangan tak tidur sebab risau pula ya. Tak tidur hanya buatkan keadaan jadi bertambah buruk. Muka pun huduh. Satu pesanan aku, nikmati setiap saat.

#4 Practice reading / read a lot

Persediaan yang baik adalah termasuk sediakan skrip dan cari soalan-soalan bocor yang selalu orang share dekat internet. Baca sebanyak mungkin dan cuba hadamkan. Jangan terlalu menghafal sampai nampak macam baca cerita. Kena tahu tentang syarikat yang di pohon sekurang-kurangnya siapa Executive Chairman dan buat summary tentang syarikat. Taktik ni aku selalu apply bila di tanya dan berjaya impress penemuduga.

#5 Don’t memorize or give lecture

Jawab soalan yang di tanya dengan penuh semangat dan ada antonasi. Jangan cakap terlalu laju dan terlalu perlahan takut penemuduga menguap pula. Kalau takut tak ingat sila jangan HAFAL, tapi pahamkan. Ulang banyak kali semua maklumat supaya melekat kat otak dan mulut akan automatik fasih.


Kesimpulan 
Itu antara 5 tips penting menjawab soalan temuduga. Kata kunci persediaan untuk menghadiri temuduga ialah berlatih. Tak salah kalau kita tak tahu semua jawapan, mana ada manusia sempurna kan? Cara menjawab dengan berhemah dan tunjukkan yang kita bersedia jika di ambil bekerja. Pesanan terakhir, cuba enjoy sebanyak mana yang boleh. Ini adalah sebahagian besar proses menjadi dewasa. Jangan putus asa sehingga jumpa kerja yang betul-betul sesuai untuk diri kita. Selamat berjaya.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/02/tip-penting-menjawab-soalan-temuduga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gilir Gilir Solat Dan Pergi Masjid Tolak Ansur Suami Isteri Penting 20 Tip Ibu Ni Boleh Jadikan Panduan

Gilir Gilir Solat Dan Pergi Masjid Tolak Ansur Suami Isteri Penting 20 Tip Ibu Ni Boleh Jadikan Panduan

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 359 hits
Kini boleh dikatakan membawa anak mengerjakan umrah adalah hal yang biasa bagi semua ibu bapa Pun begitu ketika membuat keputusan untuk membawa anak kecil ini bukanlah satu hal yang mudah Banyak hal yang perlu difikirkan malah waktu melakuk...
Menjawab Serba Serbi Kasus Aloysius Giyai

Menjawab Serba Serbi Kasus Aloysius Giyai

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 162 hits
Dalam perspektif HAM asas praduga tak bersalah tidak berlaku untuk kasus perkosaan Yang berlaku percaya korban hingga bisa dibuktikan sebaliknya Aloysius Giyai dijebak Lebih masuk akal anak umur 18 tahun dijebak tua bangka yang konon katany...
Contoh Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pegawai Bomba Kb19

Contoh Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pegawai Bomba Kb19

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 570 hits
Anda dipanggil menduduki peperiksaan online Pegawai Bomba KB19 Mungkin anda rasa hairan sebelum ni pihak SPA buat Ujian Pemeriksaan Fizikal Pancaindera dan Kecerdasa dulu barulah menduduki Ujian Psikometrik kan Tahun 2020 ni cara tapisan ag...
Soalan Dan Cerita Berulang Ulang

Soalan Dan Cerita Berulang Ulang

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 286 hits
Assalammualaikum wbtSOALAN DAN CERITA BERULANG ULANG Jemu Tidak untuk PC Orang lain PC tidak pasti tapi kalau boleh janganlah jemu untuk mendengar lebih lebih lagi ketika mendengar soalan dan cerita berulang ulang daripada ibu bapa kita ata...
Soalan Soalan Panas Ketika Di Immigration Dan Cara Untuk Jawab Soalan Immigration Korea Australia Dan Lain Lain

Soalan Soalan Panas Ketika Di Immigration Dan Cara Untuk Jawab Soalan Immigration Korea Australia Dan Lain Lain

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 234 hits
Hi semua Korang nak pergi bercuti ke Australia dan Korea tetapi takut sebab katanya immigration di sana semakin ketat kan Ada orang ditahan untuk soal siasat dan apabila tidak dapat menjawab soalan ada yang dihantar pulang ke Malaysia semul...
Menjawab Hujah Dr Maza Berkaitan Janji Peralihan Kuasa Pm

Menjawab Hujah Dr Maza Berkaitan Janji Peralihan Kuasa Pm

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 225 hits
Kita tahu Dr Maza bukan orang politik beliau hanya seorang Mufti Tidak salah seorang Mufti mahu berbicara soal politik kerana politik dan agama tidak boleh dipisahkan Cuma agak pelik sejak kebelakangan ini selepas PH menjadi kerajaan suara ...
Apabila Matlamat Perjuangan Adalah Lebih Penting Daripada Parti

Apabila Matlamat Perjuangan Adalah Lebih Penting Daripada Parti

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 249 hits
Salleh Said 1 PAS meraih dua juta undi sedangkan keahliannya hanya satu juta DAP turut mampu meraih dua juta undi sedangkan keahliannya lebih kecil daripada PAS UMNO mendakwa mempunyai seramai 3 5 juta ahli namun hanya meraih 2 5 juta undi ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan