Tip Penjagaan Air Cond Yang Boleh Kurangkan Kos Penyelenggaraan Dan Memanjangkan Tempoh H4yat Rileks Media


Bila penghawa dingin tidak memberikan angin yang sejuk lagi, dan situasi ini sedikit membimbangkan, kerana kos untuk penyelenggaraan penghawa dingin bukanlah murah.  Jadi jom semak tip ni.
Bagi mereka yang mempunyai penghawa dingin di rumah sudah pasti sering menggunakannya, lebih-lebih lagi dikala musim panas. Ini bagi memastikan persekitaran rumah sentiasa dingin dan mengurangkan ketidakselesaan kepada anak, khususnya anak kecil.
Dalam pada itu juga, pengudaraan yang ada pula, lebih bersih, bebas dari habuk serta hama. Namun begitu, dalam menggunakan penghawa dingin, tidak terfikir untuk menyelenggaranya setelah lama digunakan. Lebih-lebih lagi jika penghawa dingin dihidupkan dalam jangka masa yang lama dengan suhu yang rendah.
Mungkin pernah terjadi, di mana penghawa dingin tidak memberikan angin yang sejuk lagi, dan situasi ini sedikit membimbangkan, kerana kos untuk penyelenggaraan penghawa dingin bukanlah murah.
Jadi, untuk mengelakkan situasi yang sama berulang, admin ingin kongsikan pada anda, bagaimana cara penjagaan penghawa dingin agar tahan lebih lama, dan mengurangkan pengeluaran kos. Perkongsian dari laman, Daya Arus Engineering. Jom kita tengok sikit.
TIPS PENJAGAAN AIRCOND RUMAH / PEJABAT
Tahukah anda, ada beberapa tips yg perlu anda tahu supaya aircond tahan lebih lama dan kurang mengeluarkan kos penyelengaraan.
Anda akan jimat kos penyelenggaraan aircond sekaligus menyelamatkan poket anda.
1) Sebelum membuat pembelian aircond baru, pastikan jenama yang dijamin ketahanannyaoleh pengeluar-pegeluar aircond berkenaan. Dapatkan perkhidmatan dari juruservis yang bertauliah. Kenal pasti unit indoor dan outdoor unit berkenaan. Supaya anda tidak terkeliru.
2) Gunakan House Power yang bersesuaian dengan keluasan bilik anda. Cara mengukur keluasan bilik (panjang x lebar x (tinggi x 10) = BTU ) 10,000 Btu bersamaan 1HP.
* contoh 10 x 10 x (9 x 10) = 10 x 10 x 90 = 9,000Btu keperluan hp untuk bilik berukuran ini ialah 1hp keupayaan compressor 9,000BTU
3) Setelah suis utama dihidupkan, tekan butang alat kawalan jauh, setkan suhu kepada 24-25 deg C, biarkan udara bilik sejuk terlebih dahulu, sebelum turunkan suhu ketahap yang lebih dingin, pastikan pintu dan tingkap sentiasa ditutup rapat.
4) Cuci Air filter dengan dengan air, cara membuka Air Filter boleh didapati dalam buku log manual yang disediakan pengeluar. Cuci sekurang-kurangnya 3 minggu sekali atau selewat-lewatnya sebulan sekali.
5) Cuci coil bahagian luar Outdoor dengan air sekurang-kurangnya sebulan sekali. Halakan hos paip dibahagian coil out door yang kelihatan, dengan memancutkan air seberapa ketika sehingga segala kotoran terhakis. Pastikan air tidak terkena bahagian motor kipas.
6) Jika suction paip bahagian luar kelihatan seperti frizzing (membeku) periksa blower indoor sama ada motor blower indoor berfugsi atau tidak. Periksa Air Filter sama ada tersumbat. Jika Indoor berkeadaan baik, berkemungkinan unit mengalami kebocoran gas, hubungi juruservis.
7) Jangan biarkan aircond anda On 24jam kerana ini akan membebankan aircond anda. Setiap lapan jam waktu beroperasi, rehatkan sekurang-kurangnya selama 2-3jam.
8) Jangan biarkan pintu bilik atau tingkap terbuka semasa anda mengunakan aircond, kerana suhu bilik tidak akan turun jika tingkap dan pintu terbuka, ia akan membeban compressor bahagian outdoor untuk mendapatkan suhu yang anda tetapkan.
9) Vacuum hujung hos drain paip dengan mengunakan wet vacuum jika indoor unit anda mengalami kebocoran air. Jika masalah berteruskan hubungi juruservis.
Dalam memastikan anda mendapatkan pengudaraan yang baik, pastikan anda tidak terbeban dengan kos penyelenggaran kelak. Moga-moga dengan tip yang diberikan, dapat membantu anda menggunakan penghawa dingin dengan lebih baik. Semoga bermanfaat
Aircond Service – Tips Dan Cara Pengendalian Penghawa Dingin Yang Sesuai
Source link
The post Tip Penjagaan Air Cond Yang Boleh Kurangkan Kos Penyelenggaraan Dan Memanjangkan Tempoh H4yat – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/tip-penjagaan-air-cond-yang-boleh-kurangkan-kos-penyelenggaraan-dan-memanjangkan-tempoh-h4yat-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Tip Untuk Kurangkan Kos Sara Hidup Rileks Media

4 Tip Untuk Kurangkan Kos Sara Hidup Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 332 hits
Hujung bulan sahaja poket mula kempis dan hanya mengharapkan gaji masuk Itu adalah perkara biasa yang berlaku pada masyarakat kini terutamanya yang bekerja makan gaji Sampai bila nak terus berkeadaan seperti itu hanya mengharapkan gaji masu...
Selagi Tak Mandikan Tak Boleh Pakai Mufti Bidas Amalan Guna Air Solat Hajat Untuk Tolak B4la Rileks Media

Selagi Tak Mandikan Tak Boleh Pakai Mufti Bidas Amalan Guna Air Solat Hajat Untuk Tolak B4la Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 478 hits
Amalan bacaan Yasin dan solat hajat bagi melancarkan sesuatu majlis atau memohon diberikan kemudahan dalam menjalankan sesuatu perkara sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat beragama Islam Namun ada juga yang terlalu bergantung kepada amal...
Sebab Kita Dilarang Menyiram Air Panas Di Dalam Tandas Rileks Media

Sebab Kita Dilarang Menyiram Air Panas Di Dalam Tandas Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 376 hits
Tindakan membuang air panas ke toilet mungkin menjadi hal aneh bagi sebahagian orang Namun tidak dinafikan jika hal ini sering dilakukan bahkan menjadi kebiasaan Sebaiknya bagi anda yang kerap melakukan hal ini segera menghentikan tindakan ...
Suami Jagalah Isteri Masa Berpantang Betul Caranya Boleh Lebih Cantik Dari Anak D4ra Rileks Media

Suami Jagalah Isteri Masa Berpantang Betul Caranya Boleh Lebih Cantik Dari Anak D4ra Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 427 hits
Suami tolong jangan ambil mudah dengan keadaan isteri yang berpantang bersa lin jagalah dia Kena faham lepas bersalin isteri sebenarnya baru saja melalui fasa bertarung nyawa antara hidup dan matinya Sebaik isteri anda melahirkan ba yinya t...
Hukum Menyiram Air Diatas Ku Bur Rileks Media

Hukum Menyiram Air Diatas Ku Bur Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 286 hits
Mencari ilmu merupakan adalah satu kewajiban Tidak boleh dipandang sebelah mata diremehkan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw Mencari ilmu adalah kewajiban bagi setiap Muslim Oleh karena itu setiap muslim wajib memiliki ilmu...
7 Personaliti Gaya Jalan Boleh Kenal Perwatakan Seseorang Itu Rileks Media

7 Personaliti Gaya Jalan Boleh Kenal Perwatakan Seseorang Itu Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 513 hits
Banyak cara yang dapat dilakukan untuk membaca karakter seseorang salah satunya adalah melihat caranya berjalan Pakar bahasa tu buh dan penulis buku Snap Making the Most of First Impressions Patti Wood mengatakan Keperibadian tak selalu bis...
Kata Ustazah Siti Nor Bahyah Mengenai Keserasian Jodoh Yang Tidak Tahu Boleh S3mak Rileks Media

Kata Ustazah Siti Nor Bahyah Mengenai Keserasian Jodoh Yang Tidak Tahu Boleh S3mak Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 598 hits
Walaupun dah berkahwin lama hingga berbelas belas tahun lamanya kadang baru perasan yang kita tak serasi dengan pasangan Ini bukan terjadi disebabkan sudah tidak lagi sefahaman tetapi mungkin disebabkan oleh beberapa perkara lain Serasi ata...
Inilah 2 Surah Al Qur An Yang Akan Jadi Pembela Pembacanya Di Hari Kiamat Nanti Rileks Media

Inilah 2 Surah Al Qur An Yang Akan Jadi Pembela Pembacanya Di Hari Kiamat Nanti Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 295 hits
Ada seratus empat belas surah didalam Al Qur an yang diturunkan oleh Allah Dalam semasing surat ada kelebihan yang tidak dipunyai surat lain Kelebihan iaitu kelebihan tetapi bukan bermakna satu surah lebih rendah dari pada surah lain Dua su...
Tinggal Rumah Flat Lantai Simen Tiada Perabot Tapi Itulah Detik Paling Bahagia Rileks Media

Tinggal Rumah Flat Lantai Simen Tiada Perabot Tapi Itulah Detik Paling Bahagia Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 418 hits
Pernah tinggal rumah flat lantai simen dan tiada perabot antara detik sukar yang pernah dihadapi Imam Muda Asyraf suatu ketika dahulu Benarlah pepatah ada mengatakan disebalik kejayaan seorang suami pasti berdirinya seorang isteri yang heba...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Drama Khun Sa Beri Kesedaran Kepada Rakyat