Tip Mudah Ajar Anak Hafal Surah Anak Anak Lagi Mudah Ingat


Sebaik anak masuk ke dunia persekolahan, banyak perkara yang anak-anak perlu menghafal. Tidak terkecuali anak-anak perlu menghafal beberapa surah seperti yang diarahkan oleh guru setiap minggu.
Bukan mudah anak hendak menghafal namun ini tip yang dikongsikan oleh Pn Hanis Athirah Rusli bagi memudahkan ibu bapa mengajar anak-anak.

1. Niat dan doa kepada Allah semoga dipermudahkan kita mendidik anak dan semoga mendapat keredhaan Allah sentiasa. Doa yang dipanjatkan bukan satu perkara sampingan tapi antara tunjang kekuatan untuk anak kita berjaya menghafaz Al Quran.
2. Wujudkan suasana menghafal yang konsisten, sekejap pun tak mengapa. Kalau boleh tiap-tiap hari sentiasa konsisten. Otak anak seperti span yang mudah menyerap, ulang dan ulang setiap hari.
3. Bila sudah cuba, tapi anak masih lagi tak dapat-dapat, jangan putus asa. Usaha lagi dan berdoa kepada Allah agar dipermudahkan urusan kita dalam menghafal surah dalam Al Quran. Perkara baik, yakinlah bahawa Allah akan berikan pertolongan.

4. Ulang secara santai bacaan surah anak. Semasa mereka bermain boleh, semasa jalan-jalan hirup udara segar dengan mereka pun boleh. Tidak ada jalan pintas, yang penting ulang banyak kali. Saya juga suka selitkan penceritaan kepada anak-anak. Barulah mereka faham dengan lebih mendalam apa yang mereka baca dan hafal.
5. Pasang audio Al Quran di rumah semasa anak berada dalam keadaan yang tenang. Boleh juga selang selikan dengan bacaan doa dan zikir. Boleh juga guna headphone untuk menambah keterujaan sambil mereka bertambah fokus anak untuk mendengar bacaan surah.
6. Tasmik dalam keadaan anak dan diri kita berada dalam keadaan tenang. Memarahi atau membentak langsung tidak membantu tapi dapat memalapkan terus niat mereka untuk mendalami ilmu Al-Quran. Sebagai contoh, boleh lakukan dalam kereta ketika dalam perjalanan ke sesuatu destinasi. Anak-anak lebih tenang dan fokus serta tiada medium lain yang boleh mengalih perhatian mereka.

7. Dalam kelancaran anak untuk menghafal, rendahkan expectation dan kurangkan perbandingan. Tanam dalam minda, setiap anak berbeza progress masing-masing. Fokus kelebihan mereka bukan kelemahan. Yang penting nilaikan proses bukan hasilnya.
8. Banyakkan bersabar. Menegur boleh tetapi gunakan suara yang tenang saja. Jangan masukkan emosi sehingga menengking anak. Ambil masa, tegur secara berulang dengan sabar lebih baik insyaAllah lebih berkesan. Tunjukkan cara bacaan yang betul, biar anak nampak mulut kita untuk sebutan huruf yang tepat.
9. Tidur adalah satu aktiviti yang kita lakukan setiap hari dan dalam sehari kita semua akan menghabiskan satu pertiga masa dengan tidur. Buat persediaan sebelum tidur, jadikan rutin mengalunkan ayat suci Al Quran sebelum tidur. InsyaAllah, bila dah menjadi kebiasaaan anak akan mudah mengingati surah lazim yang dibaca bersama.

10. Jaga pemakanan anak-anak dan pastikan mereka makan dari sumber rezeki yang halal. Elakkan makan ringan dan amalkan banyak makanan sunnah seperti madu, kurma, delima dan sebagainya.
Tak perlu rushing sangat untuk hafal semua surah, relaks-relaks janji usaha untuk praktiikan selalu. Yang seronok, bukan anak je boleh menghafal, kita pun boleh.
Yang baik itu datang daripada Allah, yang tidak baik itu adalah atas kesilapan dan kekhilafan saya sendiri. Maaf yaa atas yang kurang. Semoga bermanfaat insyaAllah
Menarik: “Impian Hari Lahir Ke-45” Mahu Sambut Di Mekah, Siti Nurhaliza Bawa Anak-Anak Tunai Umrah!

BK Solat Kembali lagi. Sambut bulan Ramadan dengan persiapan yang sempurna di Kem Solat kami!
Hubungi kami hari ini untuk maklumat lanjut di 019 622 2989 atau boleh daftar terus di
https://toko.ideaktiv.com/product/kem-solat/
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Sumber: Facebook Hanis Athirah Rusli
The post Tip Mudah Ajar Anak Hafal Surah, Anak-Anak Lagi Mudah Ingat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tip-mudah-ajar-anak-hafal-surah-anak-anak-lagi-mudah-ingat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umur Dua Tahun Masa Sesuai Ajar Anak Solat Ini Tip Mudah Berkesan

Umur Dua Tahun Masa Sesuai Ajar Anak Solat Ini Tip Mudah Berkesan

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 98 hits
Melentur buluh biarlah dari rebungnya Ketika anak masih kecillah mereka patut dididik dalam segala hal bukan ketika mereka sudah besar dan mula memahami keadaan disekelilingnya Antara perkara yang mak ayah boleh mulakan sejak anak kecil lag...
Susu Banyak Tubuh Bertenaga Walau Ibu Berpuasa Ini Tip Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

Susu Banyak Tubuh Bertenaga Walau Ibu Berpuasa Ini Tip Kenyangkan Anak Ketika Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 112 hits
Bagi ibu yang ketika berpuasa masalah yang sering dibimbangkan ialah tentang bekalan untuk anak Ibu yang menyusukan pastinya lebih letih dan merasa lapar ketika Sebenarnya anda tidak perlu pun meninggalkan ibadah berpuasa asalkan ada penget...
Anak Jenis Melekat Dengan Ibu Doktor Kongsikan Tip Main Nyorok Nyorok Memang Menjadi

Anak Jenis Melekat Dengan Ibu Doktor Kongsikan Tip Main Nyorok Nyorok Memang Menjadi

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 77 hits
Bukan mengada ngada tetapi ada dikalangan bayi yang tidak boleh berpisah dengan ibunya Melekat 24 jam dan menangis bila berjauhan Sudahnya ibu yang terpaksa bersabar dan mengendong anak ke mana sahaja bagi mententeramkan keadaan Bagi high d...
Masa Puasa Jangan Ajar Anak Tak Boleh Makan Minum Saja Terangkan Betul Betul

Masa Puasa Jangan Ajar Anak Tak Boleh Makan Minum Saja Terangkan Betul Betul

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 179 hits
Selalu bila nak didik anak berpuasa mama papa selalu beritahu mengenai tak boleh makan dan minum sahaja kan Hakikatnya ada banyak lagi kita patut ajar dan beritahu secara perlahan lahan Jangan sekali kali memaksa anak kerana mereka perlukan...
Rina Hirup Sup Sampai Licin Maryam Kongsi Tip Anak Berselera Makan

Rina Hirup Sup Sampai Licin Maryam Kongsi Tip Anak Berselera Makan

papar berkaitan - pada 9/3/2024 - jumlah : 106 hits
Setiap kali dihidangkan makanan si comel Rina anak pasangan pempengaruh Rizal Ibrahim dan Maryam pasti makan dengan cukup berselera malah menghabiskan makanan yang disediakan oleh ibunya Rupanya Maryam punya tip dan cara sendiri setiap kali...
Nak Latih Anak Puasa Jangan Sampai Memudaratkan Dr Izzar Kongsi Tip Sihat

Nak Latih Anak Puasa Jangan Sampai Memudaratkan Dr Izzar Kongsi Tip Sihat

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 84 hits
Ibu dan ayah mana yang tidak mahu anak dengan rela hati untuk berpuasa penuh Satu kebanggaan melihat perjuangan anak seharian Dalam pada itu jangan terlupa akan kesukaran anak sepanjang berpuasa Mendidik tak salah tetapi janganlah sampai me...
Nak Jadi Stunt Girl Ke Anak Yana Samsudin Masuk Hospital Kaki Terkena Jangkitan Kuman

Nak Jadi Stunt Girl Ke Anak Yana Samsudin Masuk Hospital Kaki Terkena Jangkitan Kuman

papar berkaitan - pada 2/3/2024 - jumlah : 121 hits
Malang tidak berbau Anak perempuan pelakon dan pengacara Yana Samsudin terpaksa dikejarkan ke hospital selepas mengalami kecederaan di bahagian kakinya selepas tersepit pada rim basikal Hal itu turut dikongsikan oleh suami Yana Fadzil Zahar...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Wanita Terkejut Melihat Bawang Hijau Dijual Pada Harga Rm9 45 Sekilogram

Kuda Putih Sarawak Cable Boleh Jadi Menunggang Sendiri

Video Bersih Kesal Lantikan Ahli Baharu Spr Tidak Telus Mungkir Janji