Tinggikan Karburetor Ekzos Hasil Kebijaksanaan Motor Mampu Redah Banjir


Siapa sangka disebalik musibah yang melanda, terdapat kebijaksanaan yang ditonjolkan oleh golongan muda di Terengganu. Seperti sedia maklum, beberapa tempat di Terengganu telah dilanda banjir ekoran hujan lebat beberapa hari. Kawasan banjir yang dinaiki air sudah pasti menyukarkan pergerakan penduduk untuk ke sesuatu destinasi.
Namun, kesungguhan dua orang pemuda mengubah suai motosikal yang mampu meredah banjir telah mengundang keterujaan ramai. Ikram Shahidi Mat Kail, 24 dan adiknya, Muhammad Zakaria, 22 telah mengubah suai dua buah motosikal yang bukan sahaja mampu tenggelam dalam air, tetapi boleh berfungsi dengan baik.

Menurut Ikram Shahidi, pengubahsuaian kreatif itu bermula dengan perasaan ingin mencuba dan tidak menyangka ianya membuahkan hasil. Lebih menakjubkan, mereka hanya mengambil masa dua jam untuk melakukan proses pengubahsuaian.
Bagi menyempurnakan misi meredah air, beliau mengubah suai botol plastik bagi menggantikan tangki minyak, karburetor dan saluran udara ke karburetor, hujung paip ekzos yang kesemuanya diletakkan dengan kedudukan lebih tinggi daripada motosikal biasa bagi membolehkan motosikal itu bergerak dalam paras air yang tinggi.
Dah pernah cuba namun tak berjaya “Sebenarnya, tahun lepas saya dah cuba buat tapi tak berjaya kerana motor enjin mati dalam air. Namun, saya cuba lagi baru-baru ini dan hasil cantuman pelbagai idea kawan-kawan motosikal itu berjaya disiapkan dalam tempoh dua jam.
Kami dua beradik meronda sekitar kampung pada waktu petang kelmarin, namun tak sangka pula rakaman video yang diambil beberapa rakan itu menjadi tular dan ramai nyatakan kekaguman mereka dengan kreativiti kami,”
Menurut laporan Bernama, mereka berdua tidak pernah mendapat pendidikan formal, namun minat dan pengalaman bekerja sebagai mekanik telah membuahkan hasil.
“Jika ada rezeki, teringin juga nak belajar secara formal sebab kami bercadang nak buat motosikal amfibia pula pada musim banjir akan datang. Boleh juga tolong bawa orang kampung ke kawasan selamat”
Ahli Jawatankuasa Persatuan Belia Sepadu Banggol, Khairul Afendi Ibrahim telah berkongsikan rakaman motosikal tersebut meredah banjir di Facebook. Namun, tidak disangka-sangka bahawa perkongsian itu mendapat perhatian ramai sehinggakan menerima banyak pesanan di Messenger.
Sumber: Fendi Khai / Bernama
The post (Video) Tinggikan Karburetor, Ekzos, Hasil Kebijaksanaan, Motor Mampu Redah Banjir appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/05/video-tinggikan-karburetor-ekzos-hasil-kebijaksanaan-motor-mampu-redah-banjir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Projek Kereta Terbang Tak Jalan Pemuda Cipta Motor 2 Alam Redah Banjir

Projek Kereta Terbang Tak Jalan Pemuda Cipta Motor 2 Alam Redah Banjir

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 499 hits
Musim tengkujuh kini melanda negeri negeri Pantai Timur sehingga menyebabkan banjir teruk terutamanya di Kelantan dan Terengganu 2 anak muda dari Kampung Banggol Setiu Terengganu menggunakan kreativiti mereka untuk mencipta motosikal yang m...
Video Myvi Buat Hal Lagi Kali Ini Redah Banjir Pula

Video Myvi Buat Hal Lagi Kali Ini Redah Banjir Pula

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 382 hits
Kereta Perodua Myvi sering sahaja dikaitkan dengan pelbagai situasi diluarjangkaan manusia Sebelum ini ia seringkali menjadi bahan jenaka netizen gara gara kem4lang4n yang berlaku melibatkan kenderaan jenis tersebut Mungkin disebabkan fizik...
Kakitangan Unisza Redah Banjir Demi Tugas

Kakitangan Unisza Redah Banjir Demi Tugas

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 310 hits
BESUT 2 Disember Lebih 30 kakitangan Universiti Sultan Zainal Abidin Besut terpaksa menaiki ke lori untuk ke kampus selepas laluan mereka ke tempat kerja itu ditenggelami air sejak kelmarinSebuah lori Jabatan Keselamatan UniSZA disediakan k...
Lori Dua Alam Tular Video Lori Redah Banjir Dalam Di Terengganu

Lori Dua Alam Tular Video Lori Redah Banjir Dalam Di Terengganu

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 1231 hits
Banjir di negeri pantai timur telah menjejaskan lebih ratusan keluarga sehingga memaksa mereka berpindah ke pusat pemindahan sementara berikutan rumah dan kampung mereka ditenggelami air dalam Dalam video berdurasi 1 02 minit yang dikongsi ...
Mat Motor Sertai Misi Bantuan Banjir

Mat Motor Sertai Misi Bantuan Banjir

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 235 hits
Oleh Muhd Afiq ZohirBESUT 8 Disember Mat Motor Kelab Bermotorsikal Alternative Riding Club merupakan sukarelawan yang menyertai misi bantuan banjir Pengerusi ARC kawasan Besut Mohd Jali Sulong berkata pasukannya sentiasa bersiap sedia bagi ...
Tak Perlu Dana 20 Juta Pemuda Kampung Banggakan Negara Dengan Ciptaan Motor Mesra Banjir

Tak Perlu Dana 20 Juta Pemuda Kampung Banggakan Negara Dengan Ciptaan Motor Mesra Banjir

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 676 hits
Hebak anak muda kampong Bijok sampai orang Jepung buleh geleng pala Ia antara pujian oleh netizen dalam dialek Terengganu untuk menggambarkan kekaguman terhadap kreativiti dua anak muda Kampung Banggol Setiu hingga dua buah motosikal bukan ...
Demi Menangkap Ikan Dan Burung Dua Beradik Ubah Suai Motorsikal Untuk Redah Banjir

Demi Menangkap Ikan Dan Burung Dua Beradik Ubah Suai Motorsikal Untuk Redah Banjir

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 488 hits
Baru baru ini negara kita telah dilanda bencana banjir terutamanya di kawasan Pantai Timur Kita turut disajikan dengan pelbagai berita dan maklumat berkenaan bencana alam yang sedang berlaku di kawasan tersebut Namun perkongsian kali ini ba...
Tiada Ngauman Ekzos Motor Lepasan Spm Sekolah Agama Pilih Laung Doa Kuat2

Tiada Ngauman Ekzos Motor Lepasan Spm Sekolah Agama Pilih Laung Doa Kuat2

papar berkaitan - pada 29/11/2019 - jumlah : 474 hits
Sejak semalam tular beberapa gambar pelajar pelajar yang selesai menduduki Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia yang berpesta di jalan raya setelah tamatnya penderitaan mereka Gambar gambar yang tular tersebut telah mendatangkan pelbagai ma...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan