Tinggi Asid Folik Khasiat Luar Biasa Ibu Hamil Patut Ambil Labu Kuning


Buah labu yang sering dijadikan bahan dalam kuah lemak dan juga kuih muih ini mempunyai khasiat yang cukup baik terutama bagi ibu hamil.

Jika anda kini sedang hamil, jadikan buah labu antara buah kesukaan anda sepanjang hamil. Ia mengandungi asid folik yang baik dimakan semasa hamil bagi mencegah kecacatan bayi sejak lahir.
Maka, tidak hairan juga labu kuning sering digunakan sebagai makanan pelengkap bagi ibu yang menyusukan anak. Mari lihat khasiat labu kuning yang lain supaya boleh dimanfaatkan.

 
1. Banyak kandungan nutrisi
Memetik dari Food Data Central U.S. Department of Agriculture (USDA), dalam 100 gram kandungan nutrisi labu kuning terdiri daripada:
Tenaga: 35 kalori
Protein: 1.18 gram
Karbohidrat: 8.24 gram
Serat: 1.2 gram
Gula: 3.53 gram
Kalsium: 24 mg
Kalium: 412 mg
Vitamin C: 10,6 mg
Selain khasiat di atas, terdapat beberapa vitamin dan mineral lain yang terkandung dalam labu. Berkat kandungan labu kuning, sayur ini dapat memenuhi keperluan nutrisi harian.
2. Mencegah kecacatan tiub neural
Spina Bifida (dalam bahasa Latin bermaksud tulang belakang terbelah), adalah salah satu kecacatan sejak lahir dikenali sebagai kecacatan di tiub neural.
Labu kuning mengandungi asid folik yang baik untuk dimakan semasa hamil. Folat adalah nutrien yang terlibat dalam pembahagian sel dan sintesis DNA. Ini boleh membantu mencegah kecacatan tiub saraf pada bayi yang baru lahir. Oleh itu, adalah disyorkan untuk mengambil labu untuk wanita hamil.
3. Menurunkan risiko kanser
Apabila anda makan labu kuning, beta-karoten atau fitokimia dalam buah tersebut akan diubah menjadi vitamin A. Kandungan ini boleh membantu mencegah perkembangan beberapa jenis kanser. Dipetik daripada Maturitas, makanan yang kaya dengan fitokimia telah dikaitkan dengan pengurangan risiko kanser, termasuk kanser payudara dan prostat.

4. Menyihatkan mata
Tubuh memerlukan vitamin A untuk menyokong kesihatan mata. Mengambil labu kuning yang kaya dengan vitamin A, adalah pilihan terbaik bagi seseorang yang berisiko mengalami degenerasi makula yang berkaitan dengan usia.
Malah, labu kuning juga kaya dengan vitamin C. Apabila seseorang mendapat vitamin C daripada makanan, ini boleh mengurangkan risiko terkena katarak.
5. Mencegah GERD
Khasiat labu kuning untuk perut juga boleh membantu mencegah refluks asid atau GERD kerana mengandungi serat. Serat yang tidak larut dalam labu boleh mempercepatkan kadar makanan dari perut ke usus dan sekali gus, mengurangkan kejadian GERD.
6. Indeks glisemik rendah
Khasiat labu sangat bagus untuk penghidap diabetes. Hal ini kerana, labu kuning mempunyai kalori dan indeks glikemik yang rendah, jadi membantu mengekalkan paras gula dalam darah daripada melonjak.

7. Meningkatkan kesihatan kulit
Kandungan antioksidan seperti beta-karoten dan lutein dalam labu kuning juga terbukti bermanfaat untuk kesihatan kulit. Ini kerana antioksidan berperanan dalam mencegah pengoksidaan dan keradangan sel kulit.
Ia sudah tentu boleh melindungi kulit daripada kerosakan, tanda-tanda penuaan dan pertumbuhan kanser kulit.
8. Menurunkan berat badan
Biarpun kalori labu cenderung rendah, makanan ini kaya dengan nutrien. Oleh itu, ramai orang manfaatkan labu kuning untuk menurunkan berat badan. Kandungan serat dalam buah-buahan ini boleh membuatkan berasa kenyang lebih lama, seterusnya menghalang peningkatan selera makan.
9. Sumber vitamin C
Pengambilan vitamin C yang mencukupi terbukti dapat meningkatkan pengeluaran sel darah putih. Ia boleh membantu sel-sel imun berfungsi dengan lebih berkesan. Di mana, labu kuning mengandungi banyak vitamin C, yang membantu mengekalkan imuniti dan kesihatan badan.
Menarik: Its Another Hero”, Fahri Dah Ada Geng, Dayah Bakar Selamat Bersalin Anak Kedua!

Bila lagi nak healing dan bonding time dengan anak-anak, buat aktiviti yang mereka suka? Kalau ajak main VR game, mesti anak-anak happy!
Jom, daftar segera ke Santai Petang Pa&Ma! Sambil dengar talk dan main game, boleh juga bawa balik goodies dan menang banyak hadiah. Best kan?
Daftar di sini 👉🏼 https://toko.ideaktiv.com/product/pama-santai-petang/

Sertai ‘Komuniti Pa&Ma Ikhtiar Hamil‘ untuk mengikuti pelbagai tip kesuburan dan kehamilan serta pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma bersama pakar.
Klik : https://t.me/+ocjF2NSo9pFjNTU1
https://chat.whatsapp.com/JcDPcXwwhrh4v052XOEmAG
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Tinggi Asid Folik & Khasiat Luar Biasa, Ibu Hamil Patut Ambil Labu Kuning! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tinggi-asid-folik-khasiat-luar-biasa-ibu-hamil-patut-ambil-labu-kuning/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahayanya Gdm Waktu Hamil Ibu Cuba Kawal Ikut Tip Ni

Bahayanya Gdm Waktu Hamil Ibu Cuba Kawal Ikut Tip Ni

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 96 hits
Masalah GDM atau kencing manis bukanlah satu masalah yang boleh dipandang ringan dan dibiarkan tanpa sebarang rawatan Ini kerana terdapat beberapa risiko pada kesihatan yang mungkin boleh berlaku kepada ibu hamil Jadi jangan leka dan buat t...
Tunjuk Prestasi Luar Biasa Hwang Inyoup Dilapor Buka Agensi Sendiri Bersama Pengurus

Tunjuk Prestasi Luar Biasa Hwang Inyoup Dilapor Buka Agensi Sendiri Bersama Pengurus

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 96 hits
Betul ke ni ARTIKEL BERKAITAN Menurut sumber media pada 27 Disember Hwang In youp dilapor akan membina agensinya sendiri bersama dengan pengurusnya Adalah difahamkan bahawa pengurus yang dikatakan merupakan pengurus yang sudah lama bekerja ...
Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin Cuba Senaman Mudah Ni

Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin Cuba Senaman Mudah Ni

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 79 hits
Semakin dekat hari nak bersalin ada baiknya anda melakukan pelbagai senaman ringan dan regangan Semua ini bagi memastikan proses bersalin berjalan dengan lancar Senaman macam mana Sebenarnya tak perlukan gerakan atau senaman yang sukar perg...
Ibu Diikat Dibelasah Anak Kerana Petik Kubis

Ibu Diikat Dibelasah Anak Kerana Petik Kubis

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 204 hits
UtusanonlineWANITA warga emas diikat pada tiang elektrik oleh anaknya di Odisha AGENSI nbsp NEW DELHI Seorang wanita warga emas didakwa dibelasah dan diikat pada tiang elektrik oleh anak lelakinya hanya kerana memetik sayur kubis bunga dari...
Nabila Maharani Ibu Aku Ingin Bersandar Chord

Nabila Maharani Ibu Aku Ingin Bersandar Chord

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 115 hits
G A Gm Cm Fm A D A Cm G kau bagai cahaya A D memberikanku terang di dalam gelap Cm Fm kau bagai mentari pagi G memberikanku hangat saat A D A ku kedinginan D G kau yang selalu mengajarkanku A D tentang baik dan buruknya dunia Cm Fm kau sela...
Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Mencela Ibu Bapa

Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Mencela Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 146 hits
PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS Mencela Ibu bapa Daripada Abdullah bin Amr RA ia berkata Rasulullah SAW bersabda Termasuk Al Kaba ir yakni bila seseorang mencela kedua orang tuanya Para sahabat bertanya Wahai Rasulullah mungkinkah seseorang menc...
Anak Layan Ibu Macam Orang Gaji Rasa Berhak Kerana Beri Duit Belanja Setiap Bulan

Anak Layan Ibu Macam Orang Gaji Rasa Berhak Kerana Beri Duit Belanja Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 108 hits
Tidak ubah seperti orang gaji itulah layanan kejam diberikan oleh dua adik beradik kepada ibu mereka yang sudah lanjut usia Bayangkan tubuh uzur milik warga emas berusia 65 tahun itu dikerah oleh dua orang anak kandungnya yang sudah bekerja...
Menutup Akhir Tahun 2023 Oikn Bagikan Perkembangan Pembangunan Ibu Kota Nusantara

Menutup Akhir Tahun 2023 Oikn Bagikan Perkembangan Pembangunan Ibu Kota Nusantara

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 48 hits
OIKN menggelar diskusi terbuka bersama media dalam rangka membagikan informasi perkembangan terbaru pembangunan Ibu Kota Nusantara
Abaro Kasut Sekolah Unik Dan Praktikal Pilihan Ibu Bapa

Abaro Kasut Sekolah Unik Dan Praktikal Pilihan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 110 hits
Kasut sekolah ABARO merupakan kasut sekolah pilihan ibu bapa masa kini kerana mempunyai ciri ciri yang terkini dan praktikal dalam setiap rekaan kasut mereka Ianya telah berada di pasaran sejak tahun 2001 lagi dan menjadi pilihan ramai ibu ...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei