Tindak Balas Umat Islam Di Perancis Satu Peringatan Ridhuan Tee


Siti HafidahWajar membuka mata semua pihak jangan sesekali hina agama lain BANGI – Tindak balas umat Islam di Perancis sewajarnya menjadi peringatan kepada semua pihak agar jangan sesekali mempermainkan agama lain.
Hal ini kerana umat Islam sendiri tidak pernah menganggu atau menghina mana-mana agama kerana perkara itu sangat ditegah daripada dilakukan.
Pemerhati politik, Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah menegaskan, insiden memenggal kepala seorang guru yang menghina Nabi Muhammad ﷺ wajar membuka mata semua pihak, terutama musuh Islam bahawa agama ini tidak menganjurkan perbuatan itu tetapi jangan sesekali memprovok.
Pada masa sama, beliau menyifatkan kenyataan beremosi Presiden Perancis, Emmanuel Macron menuduh Islam dengan pelbagai imej negatif sebagai tidak wajar.
Katanya, tindakan sedemikian tidak sepatutnya keluar daripada mulut seorang pemimpin tertinggi negara.
“Amaran kepada bukan Islam di mana sahaja berada, jangan permainkan agama Islam dan umat kerana kami tidak pernah mengganggu dan menghina kamu kerana agama kami tidak membenarkan.
“Persoalannya, kenapa kamu mulakan, hina dan ‘condemn’ agama kami. Kenapa menghina Islam tatkala umat Islam seluruh dunia tidak pernah mengambil hak bukan Islam.
“Malah kamu boleh hidup senang lenang dalam negara Islam berbanding peribumi itu sendiri,” katanya menerusi hantaran di Facebook.
Prof Mohd Ridhuan Tee menegaskan, bahawa umat Islam tidak pernah mengkritik dan menghina Nabi Isa yang didakwa orang Kristian sebagai Tuhan mereka.
“Ini kerana, Nabi Isa, nabi kami jua. Soal kamu tidak mempercayai Nabi Muhammad ﷺ itu soal lain. Pokoknya, jangan hina atau merendah-rendahkan nabi kami.
“Walaupun kami tidak jumpa dan tidak pernah ada gambar nabi untuk ditatap, tetapi umat Islam sanggup mati mempertahankan kemuliaan baginda Rasulullah. Keputeraan baginda tetap disambut dan diingati. Baginda dan umatnya berpisah tiada.
“Baginda ajar kami soal menghormati agama dan manusia bukan Islam. Hatta, baginda ajar kami bagaimana berakhlak dengan haiwan dan alam sekeliling. Inikan pula dengan manusia atau khalifah,” tegasnya.
Di Malaysia, katanya lagi, amat jarang kedengaran orang Islam menghina atau mengkritik agama lain berbanding bukan Islam yang begitu celupar dan berani mencampuri hal ehwal agama Islam.
“Ingat! Islam agama penuh hikmah, agama sejahtera dan aman, sesuai dengan nama Islam itu sendiri. Justeru, mana mungkin Islam agama ganas atau menggalakkan keganasan (terrorism).
“Jika begitulah sifat Islam, mana mungkin Islam boleh berkembang begitu cepat dalam dunia hari ini. Dalam masa 1,400 tahun, sudah berada di tempat kedua populasi terbesar dunia meninggalkan penganut agama Hindu dan Buddha yang jauh lebih ‘lama’ daripada agama Islam,” kata beliau.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/tindak-balas-umat-islam-di-perancis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hina Islam Pas Seru Umat Islam Boikot Barangan Buatan Perancis

Hina Islam Pas Seru Umat Islam Boikot Barangan Buatan Perancis

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 380 hits
KUALA LUMPUR Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyeru umat Islam memboikot barangan buatan Perancis bagi menunjukkan solidariti terhadap Islam dan kemajmukan beragama dalam masyarakat Ia juga susulan kenyataan Presiden negara itu Em...
Umat Islam Zahir Kecintaan Terhadap Rasulullah

Umat Islam Zahir Kecintaan Terhadap Rasulullah

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 234 hits
Kuala Lumpur Umat Islam hari ini menzahirkan rasa cinta dan kasih kepada Nabi Muhammad SAW menerusi pelbagai program yang diadakan dalam situasi norma baharu sempena sambutan Maulidur Rasul 1442H 2020M Berbeza dengan sambutan sebelum ini ya...
Macron Faham Umat Islam Terkejut Dengan Kartun Nabi Muhammad Saw Namun Tidak Boleh Terima Keganasan

Macron Faham Umat Islam Terkejut Dengan Kartun Nabi Muhammad Saw Namun Tidak Boleh Terima Keganasan

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 257 hits
439 total views 145 views today PARIS Presiden Perancis Emmanuel Macron berkata beliau memahami jika umat Islam terkejut dengan kartun yang menggambarkan Nabi Muhammad SAW Saya memahami orang akan terkejut dengan karikatur terbabit namun sa...
Macron Saya Sadar Kartun Nabi Picu Marah Umat Islam Tapi Harus Kita Bicarakan

Macron Saya Sadar Kartun Nabi Picu Marah Umat Islam Tapi Harus Kita Bicarakan

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 231 hits
Presiden Prancis Emmanuel Macron memberikan penjelasan lengkap terkait pernyataannya yang mengaitkan Islam dengan terorisme Pernyataannya itu telah memicu kecaman negara Islam di dunia termasuk Indonesia Penjelasan itu disampaikan Macron da...
Doa Neelofa Mahu Pasangan Membahagiakan Dirinya Seluruh Umat Islam Dimakbulkan

Doa Neelofa Mahu Pasangan Membahagiakan Dirinya Seluruh Umat Islam Dimakbulkan

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 302 hits
Ya Allah berikan saya pasangan yang bukan saja boleh membahagiakan saya tapi juga keluarga rakan rakan peminat dan seluruh umat Islam Saya sentiasa berdoa apabila saya bersama dengan pasangan itu semua orang akan rasa bahagia tutur pelakon ...
Seruan Syaikh Sudais Kepada Seluruh Umat Islam Terkait Karikatur Nabi Muhammad

Seruan Syaikh Sudais Kepada Seluruh Umat Islam Terkait Karikatur Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 312 hits
Pimpinan Umum Urusan Masjidil Haram dan Masjid An Nabawi Syaikh Dr Abdul Rahman bin Abdul Aziz as Sudais menyampaikan seruan terkait penistaan terhadap Nabi Muhammad Seruan ini disampaikannya dari Mimbar Jumat Masjidil Haram Makkah 13 Rabiu...
Salam Maulidurrasul Kepada Seluruh Umat Islam

Salam Maulidurrasul Kepada Seluruh Umat Islam

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 262 hits
Salam Maulidurrasul Kepada Seluruh Umat Islam Alhamdulillah masih bernyawa walaupun dunia sedang dilanda wabak yang sangat merungsingkan otak Apa pun yang berlaku jom sama sama kita sesama basahkan lidah dengan berselawat tak kira di mana d...
Muhyiddin Ajak Umat Islam Bermunajat Hadapi Covid 19

Muhyiddin Ajak Umat Islam Bermunajat Hadapi Covid 19

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 216 hits
Gambar Hiasan SHAH ALAM Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru seluruh umat Islam untuk terus bermunajat supaya diberi kekuatan menghadapi ujian wabak koronavirus usaha memulihkan ekonomi negara dan memperkukuh perpaduan rakyat Be...
Mantap Masuk Islam Satu Keluarga Menangis Usai Bersyahadat

Mantap Masuk Islam Satu Keluarga Menangis Usai Bersyahadat

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 197 hits
Satu keluarga asal Sumatera Utara tak kuasa membendung air mata setelah membacakan dua kalimat syahadat di Masjid Raya Agung An Nur Pekanbaru Jumat Mereka adalah Eslita Mayliza Sitorus Januari Sitorus Pane dan Mario Citra Leonardo Asyhadu a...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu