Tiket Masuk Ke Skywalk Aiyerweng Betong Thailand

Sejak episod kali pertama ke Thailand pada April tahun ini, kami sekali lagi masuk ke Thailand untuk menghabiskan cuti sekolah pertengahan tahun pula.

Berbeza daripada sebelumnya, kali ini kami masuk pula melalui jalan Pengkalan Hulu, Perak. Meski terdapat perkara yang berlaku hingga menyebabkan kami terpaksa bergerak pulang lebih awal, namun pengalaman singkat mendaki masuk Skywalk Betong sudah amat menggembirakan kami sekeluarga.

Tiket Masuk ke Skywalk Betong ThailandDisebabkan perjalanan masuk ke negara jiran ini tidak dirancang, jadi kami terpaksa bermalam di Malaysia kerana kebanyakan bilik hotel di kawasan sekitar Betong telah penuh ditempah disebabkan cuti sekolah. Kebetulan pula ada yang membatalkan tempahan masuk ke Hotel Pengkalan Hulu City, jadi kami ada bilik untuk bermalam pada malam itu setelah penat meronda sekitar Betong mencari bilik kosong.

Bangun pagi itu, hujan turun tanpa henti sehingga jam 9 pagi. Jadi kami tidak berkejar untuk masuk ke Thailand kerana tahu tentu di negara itu juga sedang hujan. Kami hanya santai sahaja bergerak keluar daripada hotel. Anggaran jam 11 pagi baru kami selamat tiba di negara jiran selepas menguruskan perihal kastam dan imigresen di pintu masuk sempadan.

Sebelum ke Skywalk, kami berjalan-jalan dahulu di sekitar Mongkollit Tunnel dan seterusnya ke OKBetong. Sempat juga kami ke Amazon Cafe untuk secawan kopi dan tak lupa untuk masuk ke 7Eleven untuk membeli burger dan teh aisnya yang sedap dan wangi. Pada anggaran jam 12 tengahari barulah kami tiba di kaki bukit menuju ke Skywalk Betong.

Di kaki bukit menuju ke Skywalk, terdapat khidmat motorsikal dan tuktuk disediakan. Sekiranya pengunjung menaiki pacuan empat roda, mereka boleh terus menuju ke Skywalk menaiki kenderaan sendiri dan bayaran sebanyak 40 baht bagi parkir akan dikenakan. Bagi yang menggunakan khidmat motorsikal dan tuktuk, bayaran adalah sebanyak 50 baht bagi perjalanan naik dan turun untuk setiap seorang.

Pada awalnya kami mahu menaiki tuktuk untuk ke Skywalk tetapi apabila driver menyumbat semua penumpang masuk ke dalam tuktuk tanpa memikirkan keselesaan pengunjung, jadi kami pilih untuk menaiki motorsikal sahaja. Bayangkan dalam sebuah tuktuk bersaiz kecil itu disumbat masuk lebih 10 orang dan mereka masih menyuruh kami masuk untuk mengisi ruang. Taknoklah makcik! Bayaran bagi menaiki motorsikal yang dikenakan adalah 30 baht sekepala untuk perjalanan naik dan 20 baht untuk perjalanan turun. Jumlah keseluruhan 50 baht sama sahaja seperti menaiki tuktuk.

Sebaik tiba di bangunan Skywalk, kami dikenakan bayaran sebanyak 200 baht bagi harga tiket setiap seorang. Bayaran tiket hanya dikenakan kepada dewasa dan percuma buat kanak-kanak. Kami juga perlu membeli alas kasut dengan bayaran 20 baht sepasang. Tujuan alas kasut dipakai adalah untuk mengelakkan kekotoran di dalam bangunan. Tak mengharapkan dapat melihat kawanan awan karpet kerana tahu kami terlalu lambat untuk itu tapi saya mengharapkan untuk dapat beberapa keping gambar yang cantik di atas gunung berbukit bukau.

Walaupun tiada gumpalan awan di sekitar namun pemandangan masih lagi cantik dan awesome! Ditambah pula hujan di awal hari, pendakian kami pada tengahari itu redup dan berangin. Sesekali cahaya matahari menyimbahkan sirnanya namun tiada yang dapat merenggut kegembiraan kami mendapatkan posing yang terbaik untuk dijadikan kenangan. Malah tidak ramai yang berada di atas deck pada ketika itu sehinggakan kami mampu mengambil gambar bebas photobomb.

Saya sempat berbual dengan penjaga bangunan di situ dan katanya jumlah tetamu yang datang pada pagi itu adalah seramai 2000 orang! Bayangkan kepadatan laluan di atas deck dan di dalam lif, tentu sukar untuk bergambar. Tambahan pula pada awal pagi itu hujan, tentu sukar sekiranya kami naik pada awal pagi. Syukur kami tidak perlu berhimpit dengan jumlah pengunjung yang ramai.

Apa Yang Menarik di Skywalk BetongSebenarnya kelebihan Skywalk Betong terletak pada ketinggiannya yang berada kira-kira 2038 meter dari paras laut. Dengan ketinggian sebegini, mudah untuk kita berada di antara kawanan awan sekiranya berada pada masa dan waktu yang sesuai terutamanya pada awal pagi. Berada pada ketinggian melebihi kebiasaan, tiupan angin yang agak kuat sesekali menerbangkan tudung yang dipakai.

Terdapat tiga tingkat di atas bangunan Aiyerweng. Tingkat paling bawah mempunyai lunjuran keluar yang membolehkan pengunjung melihat pemandangan di bawah dan atas tanpa gangguan. Pada penghujung laluan, terdapat lantai berkaca yang membolehkan pengunjung melihat pemandangan terus ke dasar. Pada tingkat kedua dan ketiga, angin bertiup lebih kencang berbanding di tingkat paling bawah. Perkhidmatan lif disediakan namun saiz ruangan yang kecil tak memungkinkan pengunjung untuk naik secara berkumpulan. Tak mengapa, tangga hanya berada di sebelah. Pengunjung boleh mengambil gambar yang instagram-worthy di atas setiap tingkat. Tandas pula disediakan di tingkat bawah sebelum masuk ke bagunan Skywalk.

Berhadapan dengan bangunan Skywalk, terdapat satu laluan kecil yang boleh dinaiki pengunjung. Di atas puncak terdapat bangunan kecil yang boleh dimasuki untuk bergambar. Pengunjung boleh mengambil gambar berlatarbelakangkan bangunan Skywalk atau jutaan pokok di atas bangunan ini.

Meski percutian kami tidak sampai sehari pun di bumi Thailand, namun kami seronok kerana pengalaman berada di atas Skywalk Aiyerweng merupakan pengalaman baru bagi kami. Selain itu, kami sempat menikmati makan tengahari yang sedap dan menyelerakan di restoran makan selepas menghabiskan masa di atas Skywalk. Bagi sesiapa yang merancang untuk ke sini, bolehlah membuat persiapan rapi samada dari segi mental atau fizikal. Fizikal tu boleh faham kenapa tapi kenapa mental? Mental sebab boleh stress juga jika pasangan asyik berposing suruh kita ambil gambar mereka saja kan. Haha..sorry husband. Btw happy holiday! Kap khun kap..

Bala Beli Insurans Murah Masuk Thailand

papar berkaitan - pada 10/9/2024 - jumlah : 84 hits
nbsp RAKYAT Malaysia terpaksa membayar sehingga puluhan ribu ringgit sekiranya terlibat dalam kemalangan di Thailand ALOR SETAR Rakyat Malaysia yang bercuti di Thailand dengan membawa kenderaan sendiri berdepan risiko pokai sekiranya terlib...
Legoland Tarikan Tempat Penginapan Berdekatan Tiket Masuk Tips Penting

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 93 hits
LEGOLAND adalah merupakan salah satu taman tema yang cukup popular di Malaysia Semua tarikan disini berkonsepkan LEGO termasuklah reka bentuk bangunannya Serba serbi LEGO la pokoknya Jom baca lebih lanjut mengenai tarikan utama di LEGOLAND ...
5 Risiko Ibu Bapa Jangan Abaikan Jika Pilih Anak Masuk Asrama Usia 13 Tahun

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 92 hits
Seorang penceramah seksualiti terkenal Akhi Fairuz jelaskan bahawa anak anak berusia 13 tahun yang memasuki asrama berisiko jika ibu bapa tidak mengambil langkah yang sewajarnya Akhi Fairuz menerusi facebook miliknya memberitahu bahawa keny...
Tiga Individu Geng Tongkol Didakwa Ceroboh Pecah Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 91 hits
BernamaTiga anggota Geng Tongkol hari ini dihadapkan ke Mahkamah Majistret berasingan di Kuala Lumpur atas empat pertuduhan melakukan ceroboh dan memecah masuk empat kawasan sekolah bulan lepas Penyelia parkir kereta Muhammad Daniel Mohd Na...
Lima Ahli Gisbh Cuba Lolos Ke Thailand Naik Motorhome

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 51 hits
AZMI NORDINAntara kenderaan yang dirampas selepas menahan empat lelaki disyaki ahli GISB Holdings Sdn Bhd di sempadan Bukit Kayu Hitam Kubang Pasu Kedah hari ini KUALA LUMPUR Polis menahan lima lelaki termasuk merampas kenderaan yang mempun...
Anak Pemimpin Gisbh Antara 5 Ditahan Ketika Cuba Ke Thailand

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 52 hits
Nurul Hidayah Bahaudinnurul hidayah hmetro com myKuala Lumpur Anak pemimpin GISB Holdings Sdn Bhd antara lima individu yang ditahan dalam Op Global di sempadan Bukit Kayu Hitam Kubang Pasu Kedah hari ini Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin...
Kakak Gagal Dihubungi Ketika Cari Adik Hilang Di Thailand

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 72 hits
Lelaki 31 tahun menjadi mangsa sindiket penipuan pekerjaan dikendalikan rakannya yang menawarkan kerja bergaji lumayan dalam mata wang AS di Thailand PETALING JAYA Seorang wanita dalam usaha mencari adiknya terkandas di Thailand selepas men...
Punca Rakyat Malaysia Serbu Selatan Thailand Musim Cuti

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 56 hits
bharian com myOleh Suasana kesesakan di Kompleks Imigresen Kastam Kuarantin dan Keselamatan Bukit Kayu Hitam Kedah semalam yang menyaksikan ribuan pelancong Malaysia memasuki Thailand sejak Khamis sempena cuti sekolah dan Hari Malaysia Foto...
Hiburan Kena Cuci Kencing Berak Anak Orang Atasan Gisbh Dedah Ibu Terseksa Lalui Pelbagai Trauma

Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Makan Malam Di Kampung Baru

Malam Itu Rumah Diserbu Pintu Dipecahkan Saya Diheret Sebagai Penjenay

1 2 Rakyat S Pura Pindah Johor Up Dap Pap

Op Global Dedah Anomali Ini Kronologi Kes Gisbh

Cirit Birit Dan Muntah

The Colours Of Life Selamat Kembali Ke Sekolah Bagi Penggal 3

echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb