Tiga Ta Yang Menjadi Kegilaan Manusia


1. WaniTA

Ingatkah anda tentang kisah Habil dan Qabil? 

Mereka adalah anak-anak dari pasangan Nabi Adam AS dan Siti Hawa ketika sudah diturunkan ke muka bumi setelah diusir dari syurga karena makan buah khuldi. Allah SWT menganugerahi anak keturunan kepada mereka. Hawa sentiasa melahirkan kembar lelaki dan perempuan. 
Riwayat menyebut Hawa melahirkan anak-anak Adam dalam seratus dua puluh kehamilan. Anak pertama adalah Qabil dan saudara kembarnya, Qalima, dan yang terakhir adalah ‘Abd al-Mughith dan saudara kembarnya, Amat al-Mughith. Setelah anak keturunannya mencapai dewasa, Allah SWT mensyariatkan (membolehkan) kepada Nabi Adam AS untuk menikahkan salah satu dari pasangan kembar. 
Saudara kembar Qabil ialah Iqlimiya yang berparas cantik. Sedangkan, pasangan kembar Habil ialah Layudha yang berparas kurang menarik. Ketika Nabi Adam AS hendak menikahkan mereka (Habil dengan Iqlimiya dan Qabil dengan Layudha) proteslah Qabil dan membangkang karena saudara kembar Habil hodoh dan saudara kembarnya sendiri cantik. Sehingga Qabil menginginkan saudara kembarnya tersebut untuk dia sendiri lantaran merasa lebih berhak atas saudara kembarnya.

Berdasarkan wahyu dari Allah SWT, Nabi Adam AS memerintahkan keduanya untuk berkorban. Siapa yang diterima korbannya maka dialah yang berhak atas keutamaan (menikahi saudara kembarnya Qabil yang cantik).
Qabil adalah seorang petani. Ketika diperintahkan berkorban maka dia berkorban dengan seikat gandum. Dia pilih gandum yang teruk dari tanamannya. Dia tidak peduli apakah korbannya diterima atau tidak kerana rasa sombong dan dengki sudah menguasainya.

Sedangkan Habil seorang peternak kambing, dia memilih kambing yang muda lagi gemuk untuk berkorban. Dia berkeinginan agar korbannya diterima di sisi Allah Ta’ala.  Setelah korban keduanya dipersembahkan, Allah Ta’ala menurunkan api berwarna putih dan dengan izin Allah api itu membawa korban Habil (sebagai tanda bahawa korbannya diterima) dan meninggalkan korban Qabil.
Kerana dengki dengan Habil yang akan berkahwin dengan Iqlimiya yang berparas cantik, Qabil berkeinginan kuat untuk membunuh saudaranya, Habil, sekalipun sudah diberikan nasihat dan peringatan oleh Habil sendiri.
Pada suatu hari ketika Habil sedang menggembala kambing lantas tertidur lelap, tiba-tiba datanglah Qabil dengan membawa batu lalu dengan batu itu dihempap kepala Habil hingga memecahkannya. 

Setelah Habil meninggal, tanpa rasa belas kasihan Qabil meninggalkan jenazahnya di tempat terbuka. Dia tidak tahu apa yang mesti dilakukan kepada jenazah saudaranya sebab jenazah Habil adalah yang pertama kali di muka bumi. 

Perbuatan Qabil ini membuahkan malapetaka yang besar bagi dia sendiri. Dia akan menanggung dosa dari pembunuhannya tersebut dan dosa orang yang menirunya yakni melakukan pembunuhan dengan jalan yang tidak benar. 

Dalam keadaan yang demikian, Allah Ta’ala mendatangkan dua burung gagak yang sedang bertarung, salah satunya mati. Maka yang hidup mengais-ngais tanah dengan paruhnya membuat lubang untuk menanam burung gagak yang mati. Qabil mengambil pelajaran dari peristiwa itu tentang cara mengubur jenazah saudaranya itu.
Al-Qurtubhi mengatakan, “Hasad (dengki) adalah dosa yang pertama kali dilakukan di langit dan di bumi, di langit adalah dengkinya iblis kepada Nabi Adam AS dan di bumi adalah dengkinya Qabil kepada Habil.”

Hanya kerana seorang waniTA, telah berlaku pembunuhan pertama dalam sejarah manusia.  Pembunuhan adalah dosa besar yang mengancam pelakunya masuk neraka.

2. TakhTA
Cuba perhatikan berapa banyak kerosakan yang telah berlaku kerana perebutan takhTA? Kalau di zaman dahulu, perebutan takhTA boleh mengakibatkan peperangan di antara dua negara yang boleh mengorbankan jutaan manusia. Pada zaman sekarang ini, takhTA bolehlah disamakan dengan pangkat dan kedudukan. 
Perhatikanlah politik negara. Berapa ramaikan ahli politik yang telah difitnah kerana ingin menjatuhkannya? Perhatikanlah politik syarikat. Berapa ramaikah pekerja yang ditikam belakangnya oleh rakan sekerjanya sendiri kerana berebutkan jawatan? 
Sedangkan dalam Islam sendiri, jawatan itu adalah satu amanah. Amanah itu adalah sesuatu beban yang berat yang boleh membawa pemikulnya ke neraka sekiranya dia gagal menunaikan amanah yang dipikulnya dengan baik. 
Suatu waktu Abu Dzar al-Ghifari bertanya kepada Nabi. "Ya Rasulullah, mengapa kau tak memberi jawatan apa-apa kepadaku?" Sambil menepuk bahu sahabatnya yang zuhud itu, Nabi SAW menjawab, "Hai Abu Dzar, kau seorang yang lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah." Jawatan kelak pada hari kiamat hanya akan menjadi penyesalan dan kehinaan, kecuali bagi orang yang dapat menunaikan kewajiban dan tanggung jawabnya (HR Muslim)
3. HarTA
Kerana harta, seorang perompak sanggup membunuh untuk merampas hartanya. Kerana harta, seorang abang sanggup memutuskan persaudaraan dengan adik-beradiknya dengan merampas harta pusaka yang ditinggalkan oleh orang tuanya. Kerana harta, seorang kawan sanggup memutuskan persahabatan dengan kawannya kerana melarikan diri dari hutang yang dipinjam dari kawannya. Kerana harta, seorang kawan sanggup menipu rakan perniagaannya.
Sejak dahulu hingga sekarang, WaniTA, TakhTA dan HarTA menjadi kegilaan manusia,Siapa yang berjaya mengislahkan dan menidakkannya,Akhirnya agung di arena dunia. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lautan-biru.blogspot.com/2020/06/tiga-ta-yang-menjadi-kegilaan-manusia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Elak Dari Menjadi Manusia Yang Dibenci

Tips Elak Dari Menjadi Manusia Yang Dibenci

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 85 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera Tips elak dari menjadi manusia yang dibenci Dalam kehidupan seharian ada ketika kita akan lalui fasa di mana terasa diri dibenci lalu kita mencari punca tetapi tidak juga dijumpai Kerana pengetahuan kit...
Menganalisa 3 Perasaan Menjadi Manusia

Menganalisa 3 Perasaan Menjadi Manusia

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 77 hits
MengAnalisa 3 Perasaan Menjadi Manusia Like Follow Follow
Pemprov Dki Terbitkan Aturan Jeda Sif Kerja Untuk Perkantoran Menjadi Tiga Jam

Pemprov Dki Terbitkan Aturan Jeda Sif Kerja Untuk Perkantoran Menjadi Tiga Jam

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 75 hits
Sif pertama pukul 07 00 WIB 16 00 WIB dan pukul 10 00 WIB 19 00 WIB pada sif kedua Perubahan jam kerja perkantoran ini untuk menghindari kepadatan lalu lintas di jalan raya dan di angkutan umum
Belajar Caranya Menjadi Manusia Dari Orang Jogja Kota Yang Katanya Terlalu Diromantisasi

Belajar Caranya Menjadi Manusia Dari Orang Jogja Kota Yang Katanya Terlalu Diromantisasi

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 56 hits
Di tengah romantisasinya yang terkadang bikin kesel sendiri ternyata orang orang Jogja ini level kebaikannya ajaib banget
Tentera China Dan India Bertarung Sampai Mati Di Sempadan Yang Menjadi Rebutan

Tentera China Dan India Bertarung Sampai Mati Di Sempadan Yang Menjadi Rebutan

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 148 hits
20 tentera India maut dalam pertempuran dengan askar China di sebuah kawasan sempadan yang dipertikaikan dan puluhan lagi didakwa telah ditawan sekali gus meningkatkan perbalahan selama dua minggu antara dua gergasi Asia di Himalaya barat K...
Dr Mahathir Lupakan Saja Hasrat Kembali Menjadi Perdana Menteri

Dr Mahathir Lupakan Saja Hasrat Kembali Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 78 hits
June 19 2020KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamed wajar melupakan hasrat untuk kembali bergelar perdana menteri biarpun mendapat sokongan Pakatan Harapan terutamanya DAP Bekas perdana menteri dua kali itu sewajarnya memberi laluan kepada ora...
Kekurangan Lelaki Yang Rupanya Menjadi Tarikan Bagi Wanita

Kekurangan Lelaki Yang Rupanya Menjadi Tarikan Bagi Wanita

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 88 hits
Percaya atau tidak menurut hasil kajian sebuah universiti di Amerika Syarikat menyebutkan ada beberapa faktor kekurangan kaum Adam yang sebaliknya menjadi daya tarikan kaum wanita Kedengaran agak pelik tetapi mungkin harapan berguna buat le...
Aidilfitri 2020 Akan Menjadi Kenangan Sepanjang Usia

Aidilfitri 2020 Akan Menjadi Kenangan Sepanjang Usia

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 89 hits
Raya dah lama berlalu kenangannya tetap ada dan terpahat dalam ingatan Mana mungkin dapat dilupakan Aidilfitri 2020 banyak nostalgia bagi kita semua Covid 19 dan PKP banyak mengubah cara hidup kita Pergerakan terbatas tiada bazar Ramadan ti...
Siapakah Selayaknya Menjadi Perdana Menteri Ph

Siapakah Selayaknya Menjadi Perdana Menteri Ph

papar berkaitan - pada 21/6/2020 - jumlah : 115 hits
Teka teki tentang siapakah yang selayaknya menjadi Perdana Menteri Pakatan Harapan semakin berterusan Teka teki ini meresahkan rakyat memandangkan pihak Perikatan Nasional semenjak menubuhkan kerajaan tebuk atap dengan merampas mandat rakya...
Speaker Baru Bersama Siti Kassim

Imej Seksi Tak Halang Scha Elinnea Tonjolkan Bakat Dalam Dunia Lakonan

Politik Melayu Makin Suci Bersih Belum Pernah Ada Dalam Sejarah Politik Melayu Sekarang Sangat Tinggi Darjatnya

Anwar Memang Pelik

2 Kali Ahli Ahli Parlimen Ph Gigit Jari Hari Ini Kenapa

Muhyiddin Menang Undi Percaya Hari Ini

Confirmed News On Sanichi Pdz Tie Up For Rm1 5 Billion Logistics Hub In Johor

Anzo To Raise A Rm500 Million Bond Via J P Morgan Or Macquarie



Resepi Popia Pepero Kegemaran Ramai

Resepi Kek Keju Tom Jerry Tom Jerry Cheesecake Viral

Info Dan Sinopsis Drama Adam Chempaka Slot Dahlia

Sejarah Hagia Sophia di Turki Gereja Yang Kini Kembali Bergelar Masjid

5 Spesis Haiwan Yang Menggunakan Malaya Pada Namanya


8 Perbezaan Antara Solat Lelaki Dan Perempuan

Mh17 Dalam Kenangan

Sekilas Padang Di Menara Alor Setar

Bahana Membawang Di Tempat Kerja Wanita Mati Dicekik Dan Ditikam

Kerajaan Bertukar Speaker Wajib Tukar Speaker Dewan Negara Tak Tukar Pula

Hujah Muhyiddin Merapu Dikata Hebat