Tidur Sekejap Tak Apa Asalkan Berkualiti Pakar Kongsikan Teknik Berkesan Tidurkan Bayi


Bayi yang tidur nyenyak pada tempoh yang agak lama pastinya melegakan hati ibu. Ketika inilah ibu dapat merehatkan diri seketika dan melakukan perkara-perkara lain seperti memasak, mengemas rumah dan sebagainya.
Pun begitu, bukan semua bayi tidur nyenyak dan lama tempohnya. Ada juga bayi yang mempunyai waktu tidur yang pendek iaitu hanya 15 hingga 30 minit namun tidur dengan kerap. Ini semua bergantung kepada keadaan bayi itu sendiri.
Baca: Tak Perlu Paksa Kalau Anak Tak Larat, Ini Tip Ajar Anak 5-6 Tahun Puasa!
Bagi Puan Uswatun Hasanah Mohd Habib, Konsultan Tangisan Bayi Malaysia, bayi yang tidur sekejap bukanlah menjadi masalah yang besar. Jika tepat cara dan tekniknya, bayi akan lebih mudah tidur malah tidur dengan nyenyak tanpa sebarang gangguan. Ini teknik berkesan tidurnya bayi anda.

1. TEKNIK BEDUNG
Membedung bukan hanya mampu mententeramkan bayi malah ia merupakan langkah awal untuk menidurkan bayi. Penggunaan bedung juga sebenarnya dapat memanjangkan tidur bayi anda hingga satu, dua malah tiga jam dari kebiasaannya. Ini kerana membedung dapat meminimumkan kesan dua gangguan tidur utama bayi kecil iaitu:
Moro Reflek (Reflek Terkejut-terkejut/Tersentak-sentak).
Moro refleks aktif dikalangan bayi kecil terutamanya di bawah usia 4 bulan kerana kencangnya maklumat yang mahu di hantar ke antara jutaan neuron di dalam otak bayi terutama sekali ketika tidur.
Oleh kerana neuron-neuron ini belum sepenuhnya di ‘tebat’, maka ia ibarat wayar yang akan memercik api bila maklumat yang ingin merentas itu terlalu banyak dan cepat. Disebabkan hal inilah bayi menerima gangguan dan seakan tersentak dan terkejut ketika tidur.

Mengerang
Bayi kecil mengerang dengan sangat banyak sebagai salah satu usaha untuk menguatkan otot-otot bagi proses pertumbuhan dan pembesaran. Bukan itu sahaja malah ia juga, sebagai persiapan untuk memudahkan penguasaan kemahiran-kemahiran motor di masa hadapan.
Kedua-dua reflek ini sangat bagus untuk perkembangan bayi namun ‘tidak bagus’ untuk tidur bayi. Ini kerana bayi akan terkejut dan terganggu tidurnya dan keadaan ini membuatkan ibu terpaksa menidurkan semula bayi.
Menggeliat
Bayi mempunyai 370 tulang temulang. Aktiviti menggeliat ini bagus untuk bayi kerana ia merupakan satu tindakan reflek untuk bayi. Pun begitu menggeliat pada kadar melampau amat mengganggu bayi untuk tidur lebih nyenyak.

2. BUNYIAN MENTENTERAMKAN (WHITE NOISE)
Hampir kesemua bayi tidur lebih lena bila ditemani bunyi-bunyian. Hal ini kerana bayi manusia telah terbiasa tidur di dalam rahim yang mempunyai persekitaran bunyi bising 70db.
Bukan itu sahaja malah bunyi-bunyian yang menenangkan ini dapat menepis gangguan tidur yang kecil, juga datang dalam bentuk bunyian, cahaya atau pergerakan terutamanya yang datang semasa fasa tidur ringan bayi.
Ini kerana white noise mempunyai kesan memegun gelombang otak bayi agar kekal fokus pada gelombang bunyi white noise ini dan mengabaikan bunyi-bunyi di sekelilingnya. Hasilnya? Bayi tidur lebih lena dan nyenyak.

3. HAYUNAN
Bayi manusia telah terapung dan berhayun setiap kali ibu bergerak ketika mengandungkannya dahulu. Maka, hayunan dalam apa bentuk pun bakal menenangkan bayi dan membantu bayi untuk tidur lebih lena.
Ramai bayi perlu di bantu untuk tidur dengan hayunan samada dari tepukan di punggung atau belakangnya. Namun, untuk kekal lena, hanya sekitar 20 % sahaja bayi yang perlukan hayunan sepanjang tidur beserta dengan bedung dan white noise.
Untuk 20% bayi ini, buaian boleh laras penuh sahaja yang boleh digunakan kerana ini satu-satunya jenis buaian yang mematuhi piawaian antarabangsa.
The post Tidur Sekejap Tak Apa Asalkan Berkualiti, Pakar Kongsikan Teknik Berkesan Tidurkan Bayi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dt5791cimcbcl.cloudfront.net/tidur-sekejap-tak-apa-asalkan-berkualiti-pakar-kongsikan-teknik-berkesan-tidurkan-bayi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zikir Dan Cara Tidurkan Bayi

Zikir Dan Cara Tidurkan Bayi

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 522 hits
Minggu ke berapa PKP tak ingat dah sebab lama sangat 8 kot Isteri pula kali ni dah mula masuk kerja Tinggal saya sorang dengan anak anak Sekolah belum buka lagi So kena ambil alih tugas untuk jaga si kecik ni Bukan senang nak dodoi kan baby...
Hindari Makanan Mengancam Bayi Amp Tidur Posisi Ke Kiri Ibu Ini Kongsi Pengalaman Kehamilan Yang Selamat

Hindari Makanan Mengancam Bayi Amp Tidur Posisi Ke Kiri Ibu Ini Kongsi Pengalaman Kehamilan Yang Selamat

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 292 hits
Setelah mengetahui diri sedang berbadan dua pastinya ibu akan melihat cara menjaga kandungan dengan sehabis baik supaya ibu dan bayi sentiasa berada dalam keadaan yang sihat Kehamilan juga merupakan saat yang paling sesuai untuk wanita hami...
Viral Pasangan Bule Asal Rusia Mengamen Di Lombok Sambil Gendong Bayi Lho

Viral Pasangan Bule Asal Rusia Mengamen Di Lombok Sambil Gendong Bayi Lho

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 293 hits
Padahal mereka sebelumnya pernah ditangkap juga di Malaysia Eh malah lanjut ke Indonesia
Bayi Mengalami Selesema Dan Hidung Tersumbat Ini Apa Yang Ibu Bapa Patut Lakukan

Bayi Mengalami Selesema Dan Hidung Tersumbat Ini Apa Yang Ibu Bapa Patut Lakukan

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 721 hits
Anak kecil atau bayi perlu diberi perhatian yang lebih oleh ibu dan bapa dalam memastikan mereka tidak jatuh sakit atau tercedera Pemerhatian yang kerap terhadap mereka harus diberi keutamaan selain menjaga kesihatan mereka Namun begitu ada...
Semakin Ramai Bayi Rohingya Lahir Di Malaysia

Semakin Ramai Bayi Rohingya Lahir Di Malaysia

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 285 hits
Temubual eksklusif bersama Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Santhara Kumar di Menara DBKL Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Dianggarkan hampir 180 000 warga Rohingnya yang berdaftar dan memegang kad Suruhanjaya Ti...
Tragedi Ramadan Bayi 6 Bulan Maut Kereta Dipandu Bapa Terbabas Selepas Berbuka Puasa

Tragedi Ramadan Bayi 6 Bulan Maut Kereta Dipandu Bapa Terbabas Selepas Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 368 hits
Seorang bayi lelaki berusia enam bulan maut selepas kereta yang dipandu bapanya terbabas di KM4 Jalan Bota Kiri Tanjung Belanja berhampiran Tanjung Aur Bota Perak Nahas sekitar jam 8 15 malam itu menyebabkan mangsa Afham Faiq Azrul Amir men...
Ramadan Sayu Ibu Di Hospital Ayah Hilang Entah Kemana Bayi Dikebumikan Hanya Diiring Atuk Imam

Ramadan Sayu Ibu Di Hospital Ayah Hilang Entah Kemana Bayi Dikebumikan Hanya Diiring Atuk Imam

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 683 hits
Masuk hari ke 7 Ramadan telah banyak berita kehilangan yang kita terima Sudah pasti pemergian insan yang tersayang di saat ini sangat memeritkan buat ahli keluarga Seperti perkongsian aktivis yang dikenali sebagai Abam Botak di Facebook bar...
8 Ide Newborn Photography Untuk Bayi Laki Laki Aduduh Gemasnya Nggak Kuat

8 Ide Newborn Photography Untuk Bayi Laki Laki Aduduh Gemasnya Nggak Kuat

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 391 hits
Kalau biasanya anak cewek yang dibikin jadi ekstra gemas sekali kali si bayi cowok dong Uwuwu
Nama Bayi Corona Kumar Covid Marie Jadi Pilihan Sempena Pandemik

Nama Bayi Corona Kumar Covid Marie Jadi Pilihan Sempena Pandemik

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 241 hits
Corona dan Covid kini menjadi nama pilihan ibu bapa untuk bayi baru lahir mereka sempena pandemik yang menjangkiti jutaan manusia seluruh dunia Ketika Colline Tabesa melahirkan bayi perempuan di tengah kota Filipina di Bacolod pada 13 April...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid