Semakin Ramai Bayi Rohingya Lahir Di Malaysia


Kasthuri Jeevendran Temubual eksklusif bersama Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Santhara Kumar di Menara DBKL, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI 
KUALA LUMPUR – Dianggarkan hampir 180,000 warga Rohingnya yang berdaftar dan memegang kad Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR) tinggal di Malaysia.

Bagi angka pelarian pendatang tanpa izin (PATI) Rohingnya pula dianggarkan hampir 2 kali atau tiga kali ganda jumlahnya ketika ini.

Malah data UNHCR menunjukan daripada jumlah pelarian serta pencari suaka di Malaysia ini, seramai hampr 46,740 pula adalah dalam kalangan kanak-kanak dan remaja bawah 18 tahun.

Malah jumlah kelahiran bayi Rohingya di negara ini meningkat dari tahun ke tahun, sudah tentu kita tertanya-tanya apakah kesudahannya nasib pelarian ini.

Kebanyakan bangsa Rohingya ini pula tinggal di bandar-bandar besar terutamanya di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang menjadi lubuk rezeki bagi mereka.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Edmund Santhara dalam temuramah dengan MalaysiaGazette ketika diajukan isu tersebut hanya mampu menggelengkan kepala.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Segamat meluahkan rasa bimbang dan memberitahu bahawa ketika ini kerajaan hanya membenarkan mereka tinggal sementara di negara ini.

“Kita tidak boleh lakukan sesuatu yang drastik atau hantar balik seperti saranan segelintir pihak. Negara asal mereka iaitu Myanmar tidak iktiraf kewarganegaraan mereka. Jadi bagaimana?

“Kita sendiri benarkan mereka tinggal sementara di sini atas dasar perikemanusian sehingga satu masa akan datang, yang kita pasti bukanlah dalam masa terdekat mungkin juga dalam lima tahun akan datang lagi, mungkin.

“Negara lain pula lagi-lagi ketika sedang melalui fasa sukar pandemik Covid-19 ketika ini.
Kebanyakan mereka sudah tutup sempadan jadi siapa hendak ambil mereka beramai-ramai? Semua negara sedang cuba mengawal populasi, masalah sosial serta sedaya upaya tangani wabak ini.

“Saya mendapat tahu bayi dalam kalangan Rohingnya yang lahir untuk tahun ini sahaja sememangnya tinggi. Saya tidak boleh dedahkan apa-apa angka lain sebaliknya biar pihak berwajib untuk menyebutnya.

“Kita ada Kementerian Dalam Negeri (KDN), Jabatan Imigresen dan sebagainya, mereka juga amat arif dengan angka, statistik dan sebagainya. Saya lebih fokus di Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan.

“Di sini, antara lokasi yang telah didominasi oleh Rohingnya termasuklah Pasar Borong Selayang yang kini menjadi sebutan juga di bawah perhatian Kementerian kami, di lokasi itu sahaja warga Rohingnya sudah cecah sehingga 15,000 orang,” katanya.
Kanak-kanak bangsa Rohingya di Sekolah Pelarian Rohingya Al-Ikhlas Selayang, Selangor. foto AFFAN FAUZI
Beliau juga turut melahirkan rasa hairannya mengapakah negara-negara mempelopori UNHCR serta lantang memperjuangkan hak asasi pelarian ini enggan pula memberikan perlindungan kepada golongan Rohingnya di negara mereka.

“Mengapa tidak Eropah seperti Switzerland, Itali mahupun Paris ambil kumpulan ini, beri penempatan sementara sehinggalah negara ketiga dikenalpasti oleh UNCHR?

“Masing-masing bercakap dengan lantang sekali, dengan penuh rasa kemanusian jadi mengapa tidak kamu juga ambil sedikit sebanyak daripada etnik ini? Saya tidak faham sama sekali.

“Saya beri contoh ya, jika ada 50 negara cuba bantu isu etnik Rohingnya ini, masing-masing beri penempatan sementara, jika 5,000 orang sebuah negara, jumlahnya sudah cecah sehingga 250,000 orang. Ini termasuklah negara-negara Islam di luar sana.

“Ini hanya contoh, mungkin anggaran ini boleh menjadi lebih tinggi lagi, sekurang-kurangnya etnik Rohingnya yang ketika ini sedang tinggal secara ‘haram’ dengan anggaran hampir 400,000 atau lebih sudah ada tempat tinggal.

“Kita terima mereka atas dasar kemanusian, jumlah mereka ramai dan kini kita sedang berhadapan dengan isu-isu lain juga yang akhirnya juga membebankan rakyat kita sendiri,” ujarnya.



Semalam Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata, kerajaan tidak mengiktiraf status pelarian Rohingya dan mengklasifikasikan mereka sebagai pendatang tanpa izin (PATI) yang memegang kad UNHCR.

Artikel berkaitan: Malaysia tidak iktiraf status pelarian Rohingya – Hamzah Zainudin

Ini disebabkan Malaysia bukan Negara Pihak kepada Konvensyen Status Pelarian 1951 atau Protokol Status Pelarian 1967, sekali gus tidak mempunyai rangka kerja perundangan atau pentadbiran yang mengawal status dan hak pelarian di negara ini.

Walaupun Malaysia tidak menandatangani Konvensyen Pelarian 1951, negara sedang menghadapi masalah kemasukan pelarian dan pengurusan yang betul adalah perlu agar ia tidak membebankan negara.

Hakikatnya, Malaysia perlu menangani serta menguruskan isu etnik Rohingnya mahupun lambakan warga asing termasuk pelarian secara betul atau ia akan membebankan negara pada masa depan. –MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/semakin-ramai-bayi-rohingya-lahir-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Hak Asasi Etnik Rohingya Di Malaysia Nafi Tuntut Hak Kerakyatan

Presiden Hak Asasi Etnik Rohingya Di Malaysia Nafi Tuntut Hak Kerakyatan

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 1164 hits
Presiden Pertubuhan Hak Asasi Manusia Etnik Rohingya Myanmar Malaysia Zafar Ahmad Abdul Ghani hari ini menafikan tuduhan bahawa beliau menuntut hak kerakyatan penuh untuk pelarian Rohingya dan menuntut hak sama rata dengan rakyat Malaysia s...
Some 280 Malaysia Bound Rohingya Redirected To Bangladeshi Island

Some 280 Malaysia Bound Rohingya Redirected To Bangladeshi Island

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 270 hits
Authorities say the latest batch of Rohingya are likely to have come from Myanmar s Rakhine state DHAKA Around 280 starving Rohingya stranded on a cramped boat in the Bay of Bengal for weeks have been spotted by the Bangladesh Navy and are ...
Malaysia Menzalimi Etnik Rohingya

Malaysia Menzalimi Etnik Rohingya

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 435 hits
Adalah keterlaluan apabila ada sesetengah pemimpin2 politik NGO NGO tempatan antarabangsa menuduh Malaysia menzalimi etnik RohingyaSemata mata kerana kita terpaksa mengusir mereka pulang beberapa hari lepas tatkala negara dan rakyat kita se...
Selamatkan Rohingya Atau Selamatkan Bumi Malaysia

Selamatkan Rohingya Atau Selamatkan Bumi Malaysia

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 1148 hits
Siapa etnik rohingya sebenarnya Mengapa muslim lain boleh hidup aman di myanmar tetapi mereka dihalau Siapa etnik rohingya sebenarnya Mengapa muslim lain boleh hidup aman di myanmar tetapi mereka dihalau Siapa etnik rohingya sebenarnya Meng...
Apmm Tahan Empat Lagi Dalang Seludup Etnik Rohingya Ke Malaysia

Apmm Tahan Empat Lagi Dalang Seludup Etnik Rohingya Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 278 hits
Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia menahan empat lagi lelaki warga Myanmar yang disyaki menjadi dalang dalam penyeludupan 202 etnik Rohingya ke negara ini di perairan Langkawi pada 5 April lepas Timbalan Pengarah Operasi APMM Kedah dan ...
Isu Rohingya Dua Individu Ini Guna Media Asing Burukkan Nama Malaysia

Isu Rohingya Dua Individu Ini Guna Media Asing Burukkan Nama Malaysia

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 670 hits
MELAMPAU tindakan dua rakyat Malaysia menggunakan media luar bagi mengkritik tindakan kerajaan terhadap pelarian Rohingya Malah negara dipercayai turut dituduh enggan mematuhi prinsip undang undang antarabangsa dan adat Tulisan Thomas Danie...
Surat Terbuka Tuntutan Rakyat Malaysia Kepada Presiden Hak Kemanusiaan Etnik Rohingya Malaysia

Surat Terbuka Tuntutan Rakyat Malaysia Kepada Presiden Hak Kemanusiaan Etnik Rohingya Malaysia

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 498 hits
Dari MAJLIS MUAFAKAT PENDIDIKAN JOHOR DAN PERIMAU JOHOR Kepada ZAFAR AHMAD BIN ABDUL GHANI Tarikh 23 APRIL 2020TUNTUTAN SUPAYA SEMUA ETNIK ROHINGYA DIHANTAR PULANG KE NEGARA ASAL TERMASUK JUGA PRESIDEN Menurut perkara diatas surat tuntutan ...
Tengku Emma Diburu Netizen Akibat Gesa Malaysia Benarkan Pelarian Rohingya Masuk

Tengku Emma Diburu Netizen Akibat Gesa Malaysia Benarkan Pelarian Rohingya Masuk

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 1776 hits
Baru baru ini pula terdapat beberapa kapal yang dipercayai cuba menyeludup masuk lebih ramai lagi pelarian Rohingya ke Malaysia namun telah berjaya ditangkap oleh pihak berkuasa Sementara itu Duta TERC ke Malaysia Tengku Emma Zuriana Tengku...
Majlis Rohingya Gesa Malaysia Pertimbang Dasar Tolak Bot Pelarian

Majlis Rohingya Gesa Malaysia Pertimbang Dasar Tolak Bot Pelarian

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 416 hits
PETALING JAYA Duta Majlis Rohingya Eropah ke Malaysia Tengku Emma Zuriana Tengku Azmi menggesa Putrajaya mempertimbangkan semula dasar menolak bot sarat dengan pelarian Rohingya daripada memasuki perairan negara Ini susulan 2 laporan pihak ...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Kes Denggi Meningkat



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office