Tidur Malam Tiba Tiba Terbangun


Tidur Malam Tiba-Tiba Terbangun? Bacalah Doa Ini Dan Minta Apa Sahaja, InshaAllah Termakbul Segala Hajat

Pernahkah sewaktu tidur di malam hari, anda terjaga secara tiba-tiba? Selepas itu mesti ramai yang sambung tidur semula. Tahukah anda sebenarnya ia menjadi satu kerugian yang besar sekiranya anda tidak mengamalkan doa dan zikir ini.
Selepas itu mintalah apa sahaja pada Allah, dengan ikhlas dan sesungguhnya memohon, In Sha Allah pasti akan dimakbulkan. Jom ikuti perkongsian seperti di bawah ini. Semoga dapat membawa manfaat buat semua.
Pada malam hari ketika tengah tidur, kita mungkin pernah tiba-tiba terjaga dari tidur di tengah malam. Sebenarnya pada ketika itu ada zikir dan doa khusus yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w untuk kita baca.

Malah Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa ketika seseorang itu terjaga dari tidur pada malam hari jika ia berdoa maka akan dikabulkan doanya dan jika bangun kemudian solat maka solatnya akan diterima oleh Allah taala. Hal ini dijelaskan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari berikut ini.
Dari ‘Ubadah bin Shamit Radhiallahu’anhu, dari Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam beliau bersabda: “Barangsiapa yang terjaga di malam hari, kemudian dia membaca:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ، وَسُبْحَانَ اللَّهِ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ
Laa ilaaha illallaah, wahdahu laa syariikalah, lahul mulku wa lahul hamd, wa huwa ‘alaa kulli syai-in qodiir, alhamdulillaah, wa subhaanallaah, wa laa ilaaha illallaah, wallaahu akbar, wa laa haula wa laa quwwata illaa billaah.
Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Yang Maha Esa, tiada sekutu bagiNya.
BagiNya kerajaan dan pujian. Dia-lah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Segala Puji bagi Allah, Maha Suci Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Allah Maha Besar, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.

Kemudian dia mengucapkan:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي
Allaahummaghfir lii.
Ya Allah, ampunilah dosaku.
Atau dia berdoa (dengan doa yang lain), maka akan dikabulkan doanya, jika dia berwudhu dan melaksanakan shalat maka akan diterima shalatnya.”
al-Bukhari 1103, Abu Dawud 5060, at-Tirmidzi 3414 dan Ibnu Majah 3878, shahih.

Imam Ibnu Baththal Rahimahullah berkata, “Bagi orang sampai kepadanya hadits ini, sepantasnya dia berusaha mengamalkannya dan mengikhlaskan niatnya (ketika mengamalkannya) untuk Allah Ta’ala.”
(dinukil oleh Imam Ibnu Hajar Rahimahullah dalam kitab Fathul Baari 3/41).
Keterangan:
Imam Ibnu Hajar Rahimahullah berkata, “Perbuatan yang disebutkan dalam hadits ini hanyalah (mampu dilakukan) oleh orang telah terbiasa, senang dan banyak berdzikir (kepada Allah), sehingga dzikir tersebut menjadi ucapan (kebiasaan) dirinya sewaktu tidur dan terjaga, maka Allah Ta’ala memuliakan orang yang demikian sifatnya dengan mengabulkan doanya dan menerima shalatnya.” (Kitab Fathul Baari 3/40).
Keutamaan mengucapkan dzikir ini juga berlaku bagi orang yang terjaga di malam hari kemudian dia mengucapkan dzikir ini (berulang-ulang) sampai dia tertidur.

Imam an-Nawawi berkata, “Orang yang terjaga di malam hari dan ingin tidur (lagi) setelahnya, dianjurkan baginya untuk berdzikir kepada Allah Ta’ala sampai dia tertidur.
Dzikir-dzikir yang dibaca (pada waktu itu) banyak sekali yang disebutkan (dalam hadits-hadits Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam), di antaranya, Kemudian beliau Shallallahu’alaihi wasallam menyebutkan hadits di atas (kitab al-Adzkaar hal. 79 – cet. Darul Manar, Kairo, 1420 H).
Di antara para ulama ada yang menjelasakan bahwa peluang dikabulkannya doa dan diterimanya shalat pada saat setelah mengucapkan dzikir ini lebih besar dibandingkan waktu-waktu lainnya (lihat kitab Tuhfatul Ahwadzi (9/254).
Sumber : Detik Perjuangan
Sumber


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2019/02/tidur-malam-tiba-tiba-terbangun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Hal Yang Umumnya Jadi Penyebab Kamu Terbangun Ketika Tidur Malam

5 Hal Yang Umumnya Jadi Penyebab Kamu Terbangun Ketika Tidur Malam

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 246 hits
Jose Colon MD pendiri Paradise Sleep dan penulis The Sleep Diet mengatakan bahwa terbangun di tengah malam itu normal dan merupakan bagian dari DNA manusia
Bacaan Doa Jika Anda Sukar Tidur Malam Rileks Media

Bacaan Doa Jika Anda Sukar Tidur Malam Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 323 hits
Antara penya kit penya kit yang sering diadukan kepada perawat ialah masalah sukar untuk tidur malam ataupun dikenali imsomnia Sebagaimana yang kita tahu jangka waktu tidur setiap orang adalah berbeza bagaimanapun secara umumnya manusia tid...
Anak Anda Sukar Tidur Malam Mungkin Mereka Tergolong Dalam Golongan Kanak Kanak Insomnia

Anak Anda Sukar Tidur Malam Mungkin Mereka Tergolong Dalam Golongan Kanak Kanak Insomnia

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 292 hits
Insomnia adalah gangguan tidur yang menyebabkan individu itu mengalami kesukaran untuk tidur dan cenderung untuk berjaga sepanjang malam Golongan kanak kanak juga tidak terkecuali daripada kondisi ini dan kebiasaannya mereka akan mudah terj...
Kebiasaan Terjaga Di Malam Hari Bisa Buat Kamu Lebih Berisiko Alami Penyakit Mental

Kebiasaan Terjaga Di Malam Hari Bisa Buat Kamu Lebih Berisiko Alami Penyakit Mental

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 241 hits
Dilansir dari New York Post sebuah penelitian menyebut bahwa orang orang yang terjaga di malah hari memiliki risiko lebih besar memiliki masalah mental Secara khusus penyakit mental yang rentan mereka alami adalah depresi dan schizophrenia
4 Hari 3 Malam Bajet Dan Itinerary Bercuti Ke Bandung Dari Klia Kuala Lumpur International Airport

4 Hari 3 Malam Bajet Dan Itinerary Bercuti Ke Bandung Dari Klia Kuala Lumpur International Airport

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 449 hits
4 HARI 3 MALAM BAJET DAN ITINERARY BERCUTI KE BANDUNG DARI KLIA KUALA LUMPUR INTERNATIONAL AIRPORT Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua Dah alang alang mummy buat bajet untuk Travel Percutian kami ke Bandung Teruslah share kat blog u...
Ahmad Dhani Yakin Bakat Anak Untuk Konsert Malam Ini

Ahmad Dhani Yakin Bakat Anak Untuk Konsert Malam Ini

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 202 hits
Anak Ahmad Dhani diumumkan bakal menggantikan posisi bapanya dalam Konsert Dewa 19 Reunion Live in Malaysia Feat Ari Lasso amp Once Mekel malam ini di Stadium Malawati Shah Alam Tetapi mungkin ramai antara para Baladewa 8211 gelaran diberik...
Makan Malam Krabby Cheese Pizza Hut

Makan Malam Krabby Cheese Pizza Hut

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1173 hits
hai assalammualaikumMenu Baru Pizza Krabby Cheese Pizza Hut Balik dari mr mafia pun ambil kitaorang terus pergi Tesco nak beli telefon mr mafia Lepas selesai hal telefon perut berkeroncong sebab lapar hahaa Kitaornag decide nak makan pizza ...
Makan Malam Lebih Awal Atau Tidak Sama Sekali Dapat Membantu Turunkan Berat Badan

Makan Malam Lebih Awal Atau Tidak Sama Sekali Dapat Membantu Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 297 hits
Hasil penelitian ini menyebut bahwa seseorang dengan berat berlebih yang makan pada siang hari dan berpuasa di malam hari ternyata lebih sedikit mengalami kelaparan Selain itu lemak yang ada di tubuh mereka juga terbakar lebih banyak pada m...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa