Tidak Salah Shamsul Sekadar Mengimbau Kisah Lampau




MSO


Flashback dibuat Shamsul Iskandar Md Akin tentang peristiwa tragis dalam pilihan raya ke 15 lalu yang digambarkan seolah-olah ada kautim di antara PH dengan BN amnya, dan khususnya di antara preiden PKR Anwar Ibrahim dengan preiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sebenarnya tidak berbangkit dan perlu pun dibangkit. Ia juga bukan isu kubra menjelekkan.


Shamsul mendedahkan apa yang berlaku pada malam pengiraam undi untuk kawasan Bagan Datuk yang membabitkan pertandingan diantara beliau dengan Zahid Hamidi serta dua calon lain dalam piraum lalu.


Shamsul menceritakan bahawa pihaknya mahu SPR mengadakan perhitungan ulang disebabkan kerana kekalahammya dengan digit yang kecil 348 sahaja lagipun terdapat kira-kira 800 undi dibatalkan.


Situasi itu menyebabkan Shamsul mahu agar ia dikira semula untuk memuaskan hatinya. Kalau pun dikira semula belum tahu kemenangan berpihak kepadanya?


Namun hajat itu terhalang apabila presiden partinya melarangnya daripada minta diulang kira dan mintanta memerima kemenangan Zahid Hamidi dengan majoriti tipis 348 undi.


Shamsul akur dengan permintaan bossnya dan menerima keputusan SPR. Itulah adalah kisahnya. Ia patut titik disini sahaja.


Dalam hal ini tidak ada apa yang perlu dipolemikkan apa lagi hendak menuduh mana-mana pihak membelakangi demokrasi dan menganggap dengan kejadian itu demokrasi sudah mati dan sebagainya. Apa yang berlaku di Bagan Datuk itu, adalah rencah dan “politik games” halal yang biasa berlaku. Kejadian itu merupakan ketinggian daya tipu helah politik yang selalu berlaku dan ingin dilakukan. Politik demokrasi memerlukan kebijaksanaan sebegitu.


Kalau mana-mana pihak akur dengan keputusan dibuat sama ada ikhlas atau tidak, ia tidak boleh dipertikaikan lagi. Keptusan SPR muktamad apa yang boleh dilakukan adalah petisyen selepas itu.


Dalam hal ini calon PH Shamsul Iskandar sudah akur dengan permintaan bossnya. Disini beliau tidak boleh disalahkan kerana bossnya yang mahu memberikan kemenangan kepada Zahid kerana bossnya ada perkiraan lain yang lebih penting daripada kemenangan Shamsul itu. Dalam hekhilafan ini Shamsul lah yang perlu bertanggungjawab dan disalahkan.


Beliau perlu sedar dan tahu kenapa dia akur dengan permintaan itu. Beliau tidak boleh menyesali apa yang dilakukan itu. Sekiranya beliau pengamal demokrasi tulen, tegas dan telus, beliau tidak perlu akur dengan kehendak sesiapa jua hatta bossnya. Namun bila beliau sudah bersetuju dengan permintaan itu untuk apa dibangkitkan lagi. Disinilah kurang cerdiknya Shamsul. 


Pun begitu saya yakin beliau menimbulkan perkara itu bukan untuk ditindak atau mengubah sejarah, tetapi sekadar mengimbau sesuatu yang tragis dan indah saja yang tidak diketahui ramai sebelum ini.


Dengan cerita itu juga secara tak langsung mendedahkan kenaifan politiknya dan kesetiaan tingginya kepada boss.  Saya yakin Shamsul bangga dengan kejadian itu kerana ia boleh menghadiahkan sesuatu yang tidak ternilai kepada seseorang menjadi idolanya,


Pengorbanan atau kekhilafan Shamsul itu perlu diagungkan semua pihak khasnya penyokong dan ahli PH bukan dipersendakannya mengikut rentak lagu dan irama pembangkang yang kecewa dan gagal mencapai cita-citanya.


Justeru pengimbau balik kisah itu oleh Shamsul tidak perlu dipolemikkan dan terimalah ia sebagai suatu kemisterian dalam politik yang mana kemisterian sebegitulah akan menjadi faktor terjadinya sesuatu yang tidak terfikir berlaku tiba-tiba berlaku. Lebih indah lagi sesuatu yang berlaku itu menyeronok dan membahagiakan kita semua. Trims.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/10/tidak-salah-shamsul-sekadar-mengimbau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Keluarga Angkat Menyentuh Hati Family By Choice Mula Dengan Rating Rendah

Kisah Keluarga Angkat Menyentuh Hati Family By Choice Mula Dengan Rating Rendah

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 78 hits
Siapa yang minat drama kekeluargaan pastinya akan seronok menonton Family By Choice Artikel Berkaitan Ia membawa kisah tiga individu yang menghabiskan masa bersama seperti keluarga meskipun tiada pertalian darah bertemu kembali 10 tahun kem...
Hiburan Dia Enggang Saya Ni Pipit Ogy Ahmad Daud Imbas Kisah Cinta Pertama Pernah Dapat Ugutan B Nuh

Hiburan Dia Enggang Saya Ni Pipit Ogy Ahmad Daud Imbas Kisah Cinta Pertama Pernah Dapat Ugutan B Nuh

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 87 hits
Pelakon terkenal berkongsi cerita mengenai kisah cinta pertamanya yang membuatkan dia kecewa dan membawa diri ke Kota London Kongsi Ogy atau nama sebenarnya Fauziah Ahmad Daud 62 hubungannya bersama lelaki itu tidak kesampaian dan turut mel...
Kisah Sorok Duit Sivaji The Boss

Kisah Sorok Duit Sivaji The Boss

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 60 hits
Desa HM Dalam satu adegan filem Sivaji The Boss ada babak yang para koruptor semua panik bila Sivaji call Habih kalut depa keluarkan duit haram yang disorok dalam guni atas siling dalam kolam kat kandang lembu Semua sebab depa takut kantoi ...
Kisah Makhluk Asing Di Bulan Belanjawan 2025 Non Muslim

Kisah Makhluk Asing Di Bulan Belanjawan 2025 Non Muslim

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 257 hits
Laman web Secureteam 10 mengganggarkan binaan oleh makhluk asing itu sebesar pasar raya Walmart YouTube Lihat Penyokong teori konspirasi dakwa ada bangunan makhluk asing di bulan Kapal angkasa dalam misi untuk memburu tanda tanda kehidupan ...
Sebak Tengok Kak Lina Nangis Kisah Adik Alisa Hidap Kanser Mata Tahap 4 Jadi Sorotan Sembuh Selepas 7 Cycle Kimoterapi

Sebak Tengok Kak Lina Nangis Kisah Adik Alisa Hidap Kanser Mata Tahap 4 Jadi Sorotan Sembuh Selepas 7 Cycle Kimoterapi

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 56 hits
Sebelum ini tular di media sosial mengenai kisah seorang kanak kanak perempuan yang dikenali sebagai Alisa Umairah Nur Hisham yang menghidapi kanser mata tahap empat Difahamkan adik Alisa telah pun bebas daripada penyakit itu setelah menjal...
Bazir Duit Cukai Kisah Lelaki Suka Lelaki Kumpulan Agama Di Korea Protes Drama Terbaru Nam Yoonsu

Bazir Duit Cukai Kisah Lelaki Suka Lelaki Kumpulan Agama Di Korea Protes Drama Terbaru Nam Yoonsu

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 60 hits
Industri hiburan Korea juga nampaknya semakin terbuka dalam membuat cerita yang menggalakkan hubungan sesama jantina Artikel Berkaitan Baru baru ini drama lakonan Nam Yoon su Love in the Big City telah teruk menerima bantahan dari kumpulan ...
Standing Onder Cina Di Kelantan Dapat Tanah Sampai Anak Cucu Ko Tak Kisah Piun

Standing Onder Cina Di Kelantan Dapat Tanah Sampai Anak Cucu Ko Tak Kisah Piun

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 81 hits
Che IbrahimKapal China masuk dikatakan mencurigakan padahal bukan sampai berbulan bulan pun tapi pelabur pemodal China dapat tanah lombong balak dan macam macam lagi yang boleh diwarisi ke anak cucu takde pula bising bising bangga ada la
Kisah Seram Milik Siapakah Suara Berdehem Itu

Kisah Seram Milik Siapakah Suara Berdehem Itu

papar berkaitan - pada 5/10/2024 - jumlah : 54 hits
Di kesunyian malam ini Ku datang menghampiri Diri mu yang telah berjanji Sehidup dan semati Ha Tu dia mukadimah lagu OST perjanjian syaitan gitu Bukan apa hari jumaat ni aku nak share dengan hangpa sebuah kisah seram untuk masa depan katany...
Certot Cicak

10 Rekomendasi Aplikasi Kasir Terbaik Di Indonesia

Art Of Reading

Viral Alarm Struggles Of Roommates Tips On How To Test Your Own

Kes Bunuh Kerat Lapan Abah Hayat Terlepas Tali Gantung

The Investigation Of Azmin Ali Is Revenge Politics At Its Best

Lelaki Didakwa Menceroboh Rumah Wakil Rakyat

Feststar Food Fest 2024


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Doa Safar Arti Dan Keutamaannya

Offre D Essai 19 90 Euros Pour Vous Faire Conna Tre Aupr S De 10 000 Soci T S

Pengalaman Minum Air Gula Klinik Swasta 28 Weeks

Pinda Perrlembagaan Warganegara Umno Berkudis

5 Lokasi Dijangka Dinaiki Air Pasang Ekstrem Mulai Esok

Building An Inclusive Economy