Tidak Relevan Tak Guna Tidak Boleh Diharap


 Tidak relevan,  Tak guna,  Tidak boleh diharap












Inilah keadaan sebenar saf pimpinan yang ada dalam negara kita hari ini.
Dan keadaan tidak relevan dan tidak berguna ini akan bersambung dan berpanjangan untuk begitu lama juga. Sebab apa yang kita sedang nampak depan mata hari ini adalah satu pengumpulan atau penjumlahan  atau accumulation daripada kebodohan selama 50 tahun sudah.
This is what you have created. This is what you get. 
Apabila orang putih meninggalkan negara kita pada 1957, mereka telah meninggalkan banyak juga sistem pentadbiran dan pengurusan negara yang telah berfungsi dengan baik juga.  Mereka telah meninggalkan hardware dan software yang berfungsi dengan baik. 
Sistem ekonomi bebas, sistem pengangkutan, sistem pentadbiran, sistem pendidikan, sistem kesihatan, Polis, Tentera dan banyak lagi yang semuanya berfungsi dengan baik. Softwarenya juga berfungsi dengan baik.
Jadi kedua software dan hardware berfungsi dengan baik. 
Cuma kuantiti atau bilangan hardware yang diwujudkan orang putih sangat sedikit dan tidak cukup untuk negara merdeka dengan bilangan penduduk yang makin bertambah.
Kita cuma perlu tambahkan lagi secara fisikal kemudahan dan keperluan penduduk negara - dan memang pun kita telah berjaya menambahkan sekolah, hospital, universiti, jalan raya, lebuhraya, kawasan perumahan, industri, bandar baru, bandar gergasi dan banyak lagi. Kita telah menambahkan "hardware" untuk menampung keperluan jumlah penduduk yang bertambah. 
Dan kita masih menggunakan 'software' daripada awal yang telah begitu berkesan dan telah banyak 'produce results' bagi kita. 
Tetapi malang sekali muncul satu gerombolan tikus perosak, daripada species "politikus" yang telah mula "repair" software-nya yang sebenarnya tidak rosak pun. Politikus mula membaiki labu. Labu yang semestinya sudah cantik, elok dan molek. 
Jadi mulalah politikus-politikus yang tidak pernah faham apa pun berkenaan apa pun tiba-tiba membawa cadangan kuda liar (mereka juga kahwin inter-species) untuk "membaiki" sistem pendidikan negara "mengikut acuan kepala hotak kosong" mereka. 
Politiikus yang tidak tahu apa bendanya ekonomi atau bisnes, dan tiada pengalaman ekonomi dan bisnes tiba-tiba membawa cadangan sistem ekonomi yang tidak pernah tertulis atau tercatit dalam mana-mana buku atau kitab ekonomi dalam dunia ini.  Mereka telah mengimpot idea daripada kekosongan 'outer space' dalam otak mereka. Otak yang kosong membawa vacuum yang kosong untuk mengisi keperluan masyarakat dan negara yang menghadapi pelbagai cabaran, rintangan dan (most important) persaingan hidup. 
Politikus yang berserban pula menjual air liur dan cerita karut-marut untuk menipu orang kampong. Kemudian daripada kampong mereka berjaya menipu orang di bandar sekali. 
Sebab politikus lain telah merosakkan labu sehingga tidak ada beza peluang hidup di kampong dan di bandar. Keduanya rosak. 
Jadi tibalah kita kepada hari ini - hari yang makin kurang mulianya. Hidup menjadi makin susah. Dan percayalah kehidupan kebanyakan rakyat kita akan menjadi semakin susah.
Kecuali mereka yang membeli jam tangan RM900,000 sebiji - dengan menggunakan wang yang mereka "meraihnya" daripada saku rakyat.
Kecuali mereka yang sudah mendapat "untung" daripada menjual ambulan dengan harga beberapa kali ganda harga pasaran, sekali lagi duit yang mereka "meraihnya" daripada saku rakyat. Mereka semua kaya.
Kecuali mereka yang duduk dalam mahligai-mahligai besar yang boleh dilihat oleh Google Maps yang mereka membinanya dengan menggunakan duit daripada saku rakyat.
Kecuali mereka yang menelan gaji berpuluh ribu Ringgit sebulan sekali lagi daripada duit saku rakyat. Mereka ini semua ok.
Politikus memakan labu kepunyaan rakyat. Labu kita makin terlopong dan ternganga.
Kenapa kita rela politikus membaiki labu? Kita perlukan ubat tikus.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/06/tidak-relevan-tak-guna-tidak-boleh.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bendera Putih Rakyat Tolong Rakyat Bila Wakil Rakyat Tak Boleh Diharap

Bendera Putih Rakyat Tolong Rakyat Bila Wakil Rakyat Tak Boleh Diharap

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 202 hits
INGATKAH kita tentang kisah Khalifah Umar Abdul Aziz seorang pemimpin yang mengenyangkan perut dan mengayakan rakyatnya Membaca sejarahnya tentu sesiapa pun mendambakan pemimpin sedemikian untuk negara Malaysia yang kita cintai ini Seorang ...
Terabox Boleh Pakai Atau Tidak

Terabox Boleh Pakai Atau Tidak

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 366 hits
Pernah dengar tak pepatah yang mengatakan If it sounds too good to be true it probably is Aplikasi ini mula tular selepas ramai yang beria ia mengesyorkannya dalam pelbagai group di Facebook Berikut adalah beberapa hasil kajian sendiri abam...
Dengar Boleh

Dengar Boleh

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 556 hits
JOHOR BAHRU Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi bayangan Pilihan Raya Umum ke 15 mungkin diadakan menjelang akhir tahun ini PRU PERSIDANGAN PARLIMEN tidak PENTING utk rakyat yang PENTING ialah ekonomi rakyat covid yg belum namp...
Nak Hilangkan Parut Selepas Bersalin Czer Jangan Khuatir 5 Produk Ini Boleh Bantu Anda

Nak Hilangkan Parut Selepas Bersalin Czer Jangan Khuatir 5 Produk Ini Boleh Bantu Anda

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 286 hits
Bagi ibu yang akan menjalani pembedahan czer ataupun yang telah melaluinya mungkin ada yang sudah terfikir cara hilangkan parut yang berkesan Ini kerana parut boleh mempengaruhi penampilan wanita apatah lagi sekiranya parut tersebut begitu ...
Notis 28 Hari Boleh Diketepikan Kata Najib

Notis 28 Hari Boleh Diketepikan Kata Najib

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 259 hits
Najib Razak berkata Peraturan Mesyuarat membenarkan persidangan Dewan Rakyat tergempar sementara Ordinan Darurat juga boleh digunakan untuk mengadakan persidangan dengan cepat PETALING JAYA Kerajaan tidak memerlukan 28 hari untuk mengadakan...
Kajian Buktikan Cili Bukan Penyebab Sakit Di Perut Tapi Boleh Memanjangkan Umur Manusia

Kajian Buktikan Cili Bukan Penyebab Sakit Di Perut Tapi Boleh Memanjangkan Umur Manusia

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 240 hits
KUALA LUMPUR 25 Ogos Kebanyakan masyarakat masih menganggap pengambilan cili boleh mengganggu kesihatan perut dan menyebabkan ulser perut dan buasir
Tak Boleh Keluar Kita Order Durian Delivery Sampai Depan Pintu Rumah

Tak Boleh Keluar Kita Order Durian Delivery Sampai Depan Pintu Rumah

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 276 hits
Beli durian online je musim musim pandemik ni Kebetulan ternampak seller yang jual durian delivery ni tampal iklan kat lif flat rumah kitaorang Mr hubby suruh k fiezz whatsapp dengan seller ni Tanya harga boleh buat durian delivery ke Saja ...
Tiktok Boleh Buat Duit

Tiktok Boleh Buat Duit

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 252 hits
King of TikTok Advancebersama Seed4Future Awesome class Full house for two days Habis kelas terus berasap kepala Kelas ni kita invest for RM499 Harga utk kelas 1tahun ni Berbaloi Ingatkan dulu TikTok cuma utm bebudak joget saja Tapi bila ke...
Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan

Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 279 hits
Jangan suka suka duk lambung bayi tau Silap haribulan otak anak tu boleh tercedera dan cacat seumur hidup Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan Lambung anak tinggi tinggi pastu tangkap balik dan a...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka

Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord