Terabox Boleh Pakai Atau Tidak


Pernah dengar tak pepatah yang mengatakan, “If it sounds too good to be true, it probably is.”
Aplikasi ini mula tular, selepas ramai yang beria-ia mengesyorkannya dalam pelbagai group di Facebook. Berikut adalah beberapa hasil kajian sendiri abam, dan bukan dari mana-mana sumber luar.
Perkara paling penting yang abam lihat terlebih dahulu ialah polisi privasinya. Dalam polisi privasi Terabox, ia ada menyatakan beberapa terma yang bukan sahaja mengelirukan, bahkan juga ‘tidak kena’ atau tidak diperlukan pun untuk tujuan ‘melindungi’ perkhidmatan berkenaan.
Terabox ialah perkhidmatan penyimpanan awan yang menawarkan ruangan storan awan sebanyak 1TB – secara percuma.

Ya, satu terabait. Ini adalah jauh lebih banyak, dari storan lain seperti Google One, bahkan OneDrive yang memerlukan anda melanggan Office 365 terlebih dahulu (barulah dapat storan 1TB).
Tetapi adakah perkhidmatan ini benar-benar percuma, atau ada sesuatu yang tersembunyi di sebalik mata? Itu sudah semestinya, kerana sekiranya sesuatu itu kedengaran terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, mungkin itu adalah benar (terlalu bagus untuk menjadi kenyataan).
Pertama sekali, nama asal bagi Terabox ialah Dubox. Servis/perkhidmatan ini mempunyai nama yang sama dengan TeraBox dari Vietnam, yang juga merupakan perkhidmatan penyimpanan awan. Mohon jangan keliru.

Tidak pasti mengapa mereka menjenamakan semula kepada nama yang sama dengan perkhidmatan lain – yang berada dalam niche yang sama.

Apa pun, Dubox ialah sebuah syarikat dari PopIn, iaitu milik kepada Baidu. Baidu, untuk anda yang tidak mengetahuinya, ialah enjin carian alternatif kepada Google untuk rakyat China. Seperti yang semua sedia maklum, China menggantikan produk luar, dengan produk buatan sendiri supaya dapat mengawal sepenuhnya rakyat mereka.
Dubox merupakan versi ‘untuk luar negara‘ kepada Baidu Netdisk, iaitu storan awan yang dilancarkan untuk rakyat China.
Baidu Netdisk pernah menggunakan taktik yang sama, iaitu dengan menawarkan 1TB hingga 2TB storan awan percuma dengan kelajuan muat naik dan muat turun tanpa had.
Namun, beberapa tahun kemudian, Baidu melancarkan plan berbayar, lalu mengurangkan kelajuan muat turun kepada hanya 50kbps.
50kbps gais! Seterusnya, abam mula meneliti polisi privasi selepas diminta oleh seorang pembaca yang bertanyakan mengenai aplikasi ini. Didapati, bahawa polisinya terlalu banyak menyimpang dari istilah ‘privasi‘.
Kesemua informasi yang dikumpulkan, dikongsi bersama dengan pihak ketiga.
Antara informasi tersebut ialah maklumat dari/dan tentang peranti yang anda gunakan untuk mengakses aplikasi/servis, seperti alamat IP, maklumat pelayar web dan peranti digunakan, laman web yang anda kunjungi sebelum memasuki laman TeraBox, ‘identifiers‘ yang terhubung dengan peranti anda, dan juga maklumat lokasi (bergantung kepada tetapan semasa peranti).
Tetapi maklumat kritikal yang dikumpul dan dikongsikan kepada pihak ketiga ialah ‘material pengguna’. Antara material dimaksudkan ialah fail, dokumen, gambar, video, dan audio! Adakah anda sudi berkongsi gambar mesra anda bersama keluarga, dengan orang luar secara senyap?
Ada beberapa kata kunci yang apabila digabungkan, akan menyebabkan anda boleh mula berfikir, apakah benar tawaran yang diberikan ini adalah jujur dan ikhlas.
Kata kunci itu ialah = storan awan 1TB, PERCUMA, dari China.
Pada pendapat abam, lebih baik gunakan OneDrive atau Google Drive/One jika anda benar-benar hendak mula menyimpan data dan fail. Keluarkan sedikit modal pada hari ini, adalah lebih baik dari terpaksa keluarkan air mata di kemudian hari.
The post Terabox: Boleh Pakai Atau Tidak? appeared first on OMG! Hackers?.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/terabox-boleh-pakai-atau-tidak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Owhh Kata Kata Lebai Yang Memang Tak Boleh Pakai

Owhh Kata Kata Lebai Yang Memang Tak Boleh Pakai

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 156 hits
JAMZURI ARDANIPatutlah asyik kena kurung je udah tukar dari sistem jahiliyyah kepada sistem Islam rupanya Putar Apa Saja
Covid 19 Boleh Berjangkit Melalui Kentut Percaya Atau Tidak

Covid 19 Boleh Berjangkit Melalui Kentut Percaya Atau Tidak

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 169 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Covid 19 boleh berjangkit melalui kentut sesuatu yang bunyinya lucu namun percaya atau tidak logiknya berdasarkan virus berkenaan memang ditemui dalam najis manusia Pakar Perunding Kecemasan dan Trauma Hospital Ku...
Lompat Tali Atau Skipping Boleh Bakar Kalori Yang Banyak

Lompat Tali Atau Skipping Boleh Bakar Kalori Yang Banyak

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 511 hits
LOMPAT TALI ATAU SKIPPING BOLEH BAKAR KALORI YANG BANYAK Tengah trend sekarang ni memandangkan aktiviti ini boleh dilakukan dimana mana sahaja Betul ke ada kebaikkan skipping untuk kurus dan apakah kebaikkan tali skipping ni Betul ke lompat...
Ahli Pkr Jika Ingin Membantu Boleh Dapatkan T Shirt Atau Terus Saja Ke Tabung Usaha Rakyat Marhaen

Ahli Pkr Jika Ingin Membantu Boleh Dapatkan T Shirt Atau Terus Saja Ke Tabung Usaha Rakyat Marhaen

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 209 hits
NORMAN RADZUANSaya sgt simpati melihat live Iswardy Morni duduk di lantai dan diakhiri live tersebut dia ada menjual t shirt utk mencari dana membeli kembali HP komputer meja dan kerusi Kita tidak perlu menyalahkan pegawai PDRM kerana ia ad...
Pilihan Raya Boleh Diadakan 60 Hari Selepas Darurat Tamat Atau Oktober Kata Pegawai Kit Siang

Pilihan Raya Boleh Diadakan 60 Hari Selepas Darurat Tamat Atau Oktober Kata Pegawai Kit Siang

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 255 hits
Mengikut interprestasi Ordinan Darurat 2021 Pilihan Raya Kecil dan Pilihan Raya Negeri perlu diadakan 60 hari selepas ordinan itu tamat Setiausaha politik Ahli Parlimen Iskandar Puteri Syahredzan Johan berkata pada asalnya ordinan itu tidak...
Pensil Atau Pensel

Pensil Atau Pensel

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 193 hits
0010 Pensel warnaSuka pula saya dengan gambar pensel warna ini Bukan main gigih lagi saya merakam gambar pensel warna yang disusun sebegitu Setelah beberapa kali dirakam inilah hasilnya Cukuplah untuk memuaskan hati sendiri Pada mulanya ana...
7 Aplikasi Perekam Suara Terbaik Cocok Untuk Podcast Atau Vlogging

7 Aplikasi Perekam Suara Terbaik Cocok Untuk Podcast Atau Vlogging

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 280 hits
Dengan mengandalkan fitur fitur pada aplikasi perekam suara di android ini kamu bisa bikin vlog dan podcast dengan suara yang keren lo
Semakin Kuat Atau Semakin Tewas

Semakin Kuat Atau Semakin Tewas

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 196 hits
Assalammualaikum wbtSEMAKIN KUAT ATAU SEMAKIN TEWASKadang kita hitung apa yang belum kita perolehi hingga terlupa banyaknya yang telah kita nikmati sepanjang kehidupan ini Biasa begitula kebiasaannya hamba PC juga tidak terkecuali begitu Se...
Resume Dalam Bahasa Melayu Atau Bahasa Inggeris

Resume Dalam Bahasa Melayu Atau Bahasa Inggeris

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 337 hits
Resume nak ditulis dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris Itu persoalan biasa untuk graduan yang baru nak memohon kerja Ada yang kata nak senang gunakan Bahasa Inggeris kerana banyak template yang boleh kita guna dan edit terus dari laman...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak