Tiba Tiba Anak Muntah Darah Baru Teringat Orang Ada Pegang Masa Kenduri Ibu Ini Kongsi Moment Pahit Anak Sakit


Beberapa hari lagi kita bakal menyambut Hari Raya Korban, mungkin dalam kegembiraan nak menyambut hari raya ditambah dengan rasa teruja nak bertemu sanak-saudara jangan kita lupa untuk menjaga SOP lebih-lebih lagi bagi yang mempunyai anak kecil.
Kisah ini hanyalah sebagai pengajaran dan peringatan buat semua pihak agar lebih berhati-hati jika ada bayi kecil di dalam rumah. Seperti perkongsian ibu ini, dia ternyata serik mengenangkan anaknya pernah sakit akibat dipegang oleh tetamu yang berkunjung ke rumah. Akibatnya, anak kecil terpaksa menahan sakit dan dimasukan ke wad.
Ikuti perkongsian ini dan semoga menjadi pengajaran buat semua supaya tidak terleka.

Ingat ye semua para ibu dan bapa.. Memandangkan hari raya bakal menjelang tiba, Biarlah Nia berkongsi sebuah cerita yang menjadi pengajaran buat kalian. Nia dah dapat pengajaran daripada kekhilafan Nia sendiri. Bukan nak menakut-nakutkan korang semua but I get my lesson… Ok straight to point.

Benda ni dah beberapa berlalu. Nia jenis obses nak buat kenduri, nak share kegembiraan dengan ramai kenalan smpai Nia lansung tak ambil kisah-kisah yang pernah orang lain share di Fb..
Pernah tak korg dengar pasal ‘Jgn Bagi Anak Dicium oleh orang lain sebab tak pasti tahap kebersihan orang berkenaan? Dan merbahaya untuk anak korg?’
Sebenarnya bunyi macam mngarut tapi Sebenarnya benda ni memang benar.
Sebab tahun 2018 Nia buat majlis Aqiqah Lawa dan Hari Jadi Qhansa dalam bulan 5, tiba-tib Lawa batuk tak berhentihenti dan macam sesak nafas. Suhu badan naik mendadak, Nia ingat tak de pape yang serius hingga la malam tu Lawa batuk hingga muntah keluar darah… Darah!!!! Darah!!!! Darah!!!

Bukan sikit2 tau… (rujuk gmbar)
Kami suami isteri mase tu panik sangat-sangat bawak Lawa ke Muar, klinik dimana Lawa dilahirkan (swasta). Doktor nak tahan ward tapi Nia tolak sebab bayaran agak tinggi dan kami tak ambil insurans untuk anak pon mse tu.. Doktor bekalkan ubat dan dibenarkan pulang.. Pastu sampai je di rumah.. Lawa sesak nafas lagi.
Kali ni mukanye berubah kebiruan akibat sesak nafas,batuk tak berhenti masa ni.. Suami Nia memang jenis pantas, dia terus bawak kami ke Kecemasan Hospital Besar Melaka.

Masa sampai Doktor memeriksa anak kami dan membenarkan kami pulang kerana katanya tiada apa-apa yang serius, sebab mase checkup Lawa dah tak batuk dan nyenyak tidur. Sejurus kami keluar daripada pintu kecemasan, Lawa terjaga dan sekali lagi diserang sesak nafas, kali ni dia batuk dan darah keluar banyak sangat, sambil berlari masuk semula ke ruang kecemasan, terus ke Zon Merah sebab mmg dah teruk sangat mase ni.. hingga penuh darah atas katil cadar hospital.
Nia memang panik sangat, sehingga terkeluar bahasa yamg agak kasar buat doktor-doktor di Zon merah. Memang Nia dah tak tentu arah.. Darah keluar macam air.. Anak sesak nafas.. Mujur doktor-doktor itu faham yang Nia panik mse tu, dengan pantas dorang ambil Lawa dan beri bantuan pernafasan.. Nia dah hampir pitam masa ni.
Dan ada beberapa doktor muda mendekati Nia mse tu “Puan jagann panik, kami sedaya upaya bantu. Puan tenang dan cerita kan.. Anak puan ada jatuh ke? Ada apa-apa puan nak kongsi ke dengan kami?” Nia cuma bagitahu tak de pape terjadi hingga la mereka bertanya ada ke anak ini didekati oleh orang-orang yang merokok? Atau demam? Atau kurang bersih?
Terus automatic Nia teringat, Nia buat majlis Aqiqah… Lawa dikerumuni oleh ramai orang.. So memang tak pasti ada yang demam, selsema, perokok atau sapa-sapa je la.. Memang Khilaf Nia.. Memang Nia akui… Salah Nia.. Biarkan ramai orang dukung Lawa, cium Lawa.. Nia tak nak orang kata Nia kedekut anak.. Taknak orang cop Nia ni Acah-acah ibu yang bagus smpai tak nak lansung bagi orang sentuh anak.
Dan selepas semua prosedur kecemasan dilakukan.. Alhamdulillah tiada apa yang kritikal dan Lawa mngalami trauma di bhgian tekak dia sebab mungkin daripada sakit tekak yang teruk (mungkin sebab dia selsema, batuk yang teruk dan bau asap rokok atau bau rokok yang melekat di baju si perokok yang mnyentuh atau mencium dia) dan kemungkinan juga makanan yang disuap ke dalam mulut Lawa yang dia tak boleh makan..
Lawa ditahan wad lebih kurang 2minggu…bukan jangka masa yang pendek ye? Sepanjang 2minggu ni la, para doktor brainwash Nia… Jangan fikir ape org nak cakap pasal kita, anak tu anak kita.. Amanah Allah buat kita, jadi keutamaan kita untuk memastikan anak kita selamat.. Biarlah org nak kata kedekut ke ape..Jangan sesuka hati benarkan orang sentuh anak kita.. Lantak la orang nak judge ape… ANAK KITA, HAK KITA!!!!
Setiap anak berbeza. Even Qhansa pon dia tak sama macam adik dia.. Lawa sangat-sangat sensitif.. Sampai hari ni Nia tak boleh lupe peristiwa ni dan apa-apa yang berlaku pada anak-anak Nia, memang Nia takkan ambil ringan..nia memang serik sangat-sangat..
Saya seorang Ibu yang paranoid..ingat ye semua.. Raya ni tak payah peluk cium anak Nia kalo korang demam, selsema atau baru pas merokok.. Xpayah suap pape makanan dalam mulut anak saya.. Sebab saya ibunya.. Anak saya sakit bukan korang yang tanggung risiko.. Nia Harap benda ni jelas ye??
Kredit:Nia Bridal House Nbh


Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Tiba-Tiba Anak Muntah Darah, Baru Teringat Orang Ada Pegang Masa Kenduri” Ibu Ini Kongsi Moment Pahit Anak Sakit appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tiba-tiba-anak-muntah-darah-baru-teringat-orang-ada-pegang-masa-kenduri-ibu-ini-kongsi-moment-pahit-anak-sakit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berat Anak Dah Masuk Line Kuning Ibu Kongsi Menu Finger Food Naikkan Berat Anak

Berat Anak Dah Masuk Line Kuning Ibu Kongsi Menu Finger Food Naikkan Berat Anak

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 174 hits
Susah hati bila memikirkan berat badan anak tak naik naik lebih merisaukan bila berat anak dah sampai garisan kuning dalam buku kesihatan Pening betul kan Mama boleh cuba cara ibu ini lakukan untuk anaknya mana tahu menjadi Anak susah nak n...
Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 227 hits
Ibu bapa mana yang tidak teruja apabila anak sudah memperlihatkan minat membaca dan menulis bukan Pasti ramai parents terutamanya ibu bapa baharu mencari cara ajar anak menulis Mari kita lihat perkongsian Puan Mastura Abd Halim ini berkenaa...
Ibu Ini Kongsi Aktiviti Rangsang Anak Bercakap Seawal Usia 7 Bulan

Ibu Ini Kongsi Aktiviti Rangsang Anak Bercakap Seawal Usia 7 Bulan

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 262 hits
Setiap ibu bapa pasti menginginkan anak anak mereka bercakap secepat dan selancar yang mungkin Namun begitu sesetengah ibu bapa kurang sedar tentang pentingnya cara yang berkesan dan berterusan dalam membantu anak anak supaya cepat dan pand...
Diuji Anak Hidap Eczema Sejak Usia 3 Bulan Ibu Ini Kongsi Cara Penjagaan Rawat Eczema

Diuji Anak Hidap Eczema Sejak Usia 3 Bulan Ibu Ini Kongsi Cara Penjagaan Rawat Eczema

papar berkaitan - pada 25/6/2022 - jumlah : 151 hits
Menjadi seorang ibu adalah perkara paling gembira bagi seorang wanita Anak sihat dan comel menjadi impian kita Namun jika kita diuji dengan anak yang sakit ia mendatangkan kebimbangan dan kemurungan Begitulah apa yang terjadi kepada Puan Zu...
Ibu Kongsi Cara Ajar Anak Suka Buku Seawal 2 Tahun Tv Gajet Kurang Minat

Ibu Kongsi Cara Ajar Anak Suka Buku Seawal 2 Tahun Tv Gajet Kurang Minat

papar berkaitan - pada 30/6/2022 - jumlah : 144 hits
Bila masa sesuai boleh ajar anak minat membaca Ini antara soalan yang sering ditanya oleh ibu bapa Sebenarnya tiada spesifik umur cuma jika dari awal anak dibiasakan dengan buku lagi bagus Seperti perkongsian ibu ini Puan Fathin Suhaila Azm...
Maklum Lah Baru Ada Anak Mira Filzah Keluar Tengok Wayang Pun Teringat Anak

Maklum Lah Baru Ada Anak Mira Filzah Keluar Tengok Wayang Pun Teringat Anak

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 171 hits
BENARLAH orang cakap bila sudah bergelar ibu anak akan menjadi keutamaan nombor satu dalam kehidupan seharian Situasi begitulah dialami Mira Filzah ketika ini apabila keluar tengok wayang cerita Mat Kilau pun asyik teringatkan anak sulungny...
Ibu Kepada Empat Anak Di Penjara 14 Bulan Curi Dua Peket Milo

Ibu Kepada Empat Anak Di Penjara 14 Bulan Curi Dua Peket Milo

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 158 hits
MARANG Seorang suri rumah dijatuhkan hukuman penjara 14 bulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini atas kesalahan mencuri dua peket Milo bernilai RM73 di sebuah pasar raya di sini pada 25 Mei lalu mempunyai empat orang anak sebelum ini ...
Gejala Rasuah Di Malaysia Semakin Berleluasa Ibu Bapa Perlu Didik Anak Perangi Rasuah Dengan Didikan Agama

Gejala Rasuah Di Malaysia Semakin Berleluasa Ibu Bapa Perlu Didik Anak Perangi Rasuah Dengan Didikan Agama

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 252 hits
Saban hari kita disajikan dengan berita berita tentang kes rasuah Rasuah merupakan satu kegiatan yang sangat menyalahi undang undang Kegiatan haram ini bukan sahaja berlaku dalam kalangan orang yang berkepentingan malahan di peringkat bawah...
Nak Lelaki Rajin Bukan Anak Orang Kaya Harap Duit Ibu Bapa Shila Amzah

Nak Lelaki Rajin Bukan Anak Orang Kaya Harap Duit Ibu Bapa Shila Amzah

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 206 hits
Biarpun dicop gatal kerana sering bercakap soal jodoh kepada umum penyanyi Shila Amzah memilih untuk bersikap positif dan enggan mengambil pusing dengan mulut orang luar Menurut Shila dia sudah cukup penat dengan kec4man selama 22 tahun ber...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno