Tiba Masanya Mahiaddin Jadi Ketua Pembangkang Amk



Pengumuman Perdana Menteri (PM) Mahiaddin Yassin kelmarin meminta kerjasama pembangkang menyokong kerajaan Perikatan Nasional bukan sahaja melucukan tetapi melanggar Perlembagaan negara.
Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Kedah, Mohammed Firdaus Johari, pengumuman itu tidak sebagaimana yang diharapkan oleh barisan hadapan memerangi Covid 19 atau rakyat yang semakin lemas diamuk pandemik, tetapi lebih kepada tawaran dan sogokan yang tidak wajar dibuat secara terang-terangan oleh seorang ketua kerajaan.
“AMK Kedah melahirkan rasa kesal dan dukacita terhadap Ucapan Khas Tan Sri Mahiaddin kelmarin. Beliau sendiri mengaku bahawa beliau mempunyai kelemahan dan kekurangan.
“Paling mengejutkan beliau menyatakan sehingga saat ini tiada seorang pun Ahli Dewan Rakyat lain yang dapat membuktikan dia mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat untuk membolehkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong melantik Perdana Menteri baharu.
“Ini sekaligus mengesahkan kerajaan Perikatan Nasional yang dipimpin beliau turut tidak mempunyai sokongan majoriti dari Ahli Dewan Rakyat,” katanya dalam satu kenyataan.
Bagi Firdaus, apabila sah sokongan tidak mencukupi Perlembagaan telah menunjukkan jalan keluar yang selayaknya buat Mahiaddin, iaitu beliau mesti meletakkan jawatan. Selepas itu sekiranya beliau berminat untuk menjadi PM semula, maka dibuka rundingan dengan pelbagai parti.
Oleh itu katanya, dengan kekurangan menyerlah skil politik Mahiaddin dan percubaan merasuah anggota pembangkang adalah lebih baik PM itu bersedia untuk menjadi Ketua Pembangkang berbanding berangan-angan meneruskan pemerintahan.
“Menurut Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan, jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang Di-Pertuan Agong. Sudah tentu membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya bukanlah pilihan yang terbaik buat masa ini.
“Dalam Ucapan Khas tersebut, Tan Sri Mahiaddin dilihat seolah-olah merampas kuasa dan mendahului tugas Yang Di-Pertuan Agong. Di bawah Perkara 40(2) Perlembagaan, baginda Yang Di-Pertuan Agong bertanggungjawab untuk melantik seorang PM baharu dari kalangan Ahli Dewan Rakyat.
“AMK Kedah dengan ini mengutuk sekeras-kerasnya tawaran dari Tan Sri Mahiaddin kepada Ketua Pembangkang iaitu akan diberikan saraan dan kemudahan yang setara dengan seorang Menteri Kanan.
“AMK Kedah ingin mencadangkan agar Tan Sri Mahiaddin sahaja bersiap sedia untuk menjadi Ketua Pembangkang, kerana beliau bukan lagi PM yang sah atau beliau boleh bersara terus daripada politik,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32826

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiba Masa Mahiaddin Berundur Anwar Pm Pilihan Terbaik

Tiba Masa Mahiaddin Berundur Anwar Pm Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 231 hits
Kemelut politik yang berpanjangan melanda Malaysia hanya boleh diselesaikan sekiranya Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin berundur secara terhormat Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN Damansara Dzulhilmi Zainol tindakan kerajaan Perik...
Setelah Pm Letak Jawatan Agong Akan Meminta Ketua Pembangkang Terlebih Dahulu Untuk Membuktikan Dia Ada Majoriti

Setelah Pm Letak Jawatan Agong Akan Meminta Ketua Pembangkang Terlebih Dahulu Untuk Membuktikan Dia Ada Majoriti

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 223 hits
PM hilang majoriti Ini pandangan penganalisisMalaysiakini Sekiranya seseorang perdana menteri didapati kehilangan majoriti sokongan Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan jelas menyatakan dia hendaklah meletakkan jawatan atau memohon pembubara...
Menteri Tiba Di Perdana Putra Untuk Pertemuan Ketua Parti Pn

Menteri Tiba Di Perdana Putra Untuk Pertemuan Ketua Parti Pn

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 319 hits
Kenderaan membawa Setiausaha Agung Perikatan Nasional Hamzah Zainudin memasuki Perdana Putra pada 3 47 petang tadi PETALING JAYA Beberapa kenderaan membawa anggota Kabinet dilihat memasuki Perdana Putra di Putrajaya bermula 3 30 petang tadi...
Amk Sambut Baik Mahiaddin Berundur

Amk Sambut Baik Mahiaddin Berundur

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 201 hits
Angkatan Muda KEADILAN Malaysia menyambut baik pengunduran Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin semalam Menurut ketuanya Akmal Nasir pengunduran itu lebih baik daripada negara terus menyaksikan perebutan kuasa dan kacau bilau dalam kala...
Amk Buat Laporan Sprm Secara Terbuka Tawaran Sogokan Pm Mahiaddin

Amk Buat Laporan Sprm Secara Terbuka Tawaran Sogokan Pm Mahiaddin

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 138 hits
LAPORAN SPRM Setelah meneliti Ucapan Khas Tan Sri Mahiaddin Bin Haji Md Yasin semalam Angkatan Muda KEADILAN telah mendapati bahawa ucapan tersebut mengandungi unsur unsur yang sesungguhnya bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan membe...
Blok Pembangkang Jangan Berbalah Siapa Calon Pm Yang Penting Jatuhkan Mahiaddin Dahulu

Blok Pembangkang Jangan Berbalah Siapa Calon Pm Yang Penting Jatuhkan Mahiaddin Dahulu

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 135 hits
Menjelang usul percaya yang akan dibentangkan pada sidang Parlimen September depan di mana sokongan terhadap Mahiaddin Md Yasin kini merosot hari demi hari sebenarnya kini sudah pun tiada majoriti lagi ramai yang mula cenderung menimbulkan ...
Pembangkang Ada 117 Mp Mahiaddin Tunggu Apa Lagi

Pembangkang Ada 117 Mp Mahiaddin Tunggu Apa Lagi

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 301 hits
Kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Mahiaddin Yassin dinasihatkan mengaku kalah dengan meletakkan jawatan segera Pengarah Strategi KEADILAN Sim Tze Tzin berkata dengan melanjutkan krisis politik untuk melakukan Undi Percaya sehi...
Muhyiddin Tawarkan Faedah Setaraf Dengan Menteri Kanan Kepada Ketua Pembangkang

Muhyiddin Tawarkan Faedah Setaraf Dengan Menteri Kanan Kepada Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 171 hits
PETALING JAYA Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menawarkan saraan dan kemudahan kepada ketua pembangkang yang setara dengan menteri kanan sekiranya majoriti ahli Parlimen bersetuju dengan cadangan rentas parti dan meluluskan usul und...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku