Tiada Usul Undi Percaya Di Dewan Rakyat Pm Masih Ada Majoriti Kukuh


agendaily.com20/07/2022
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Setakat ini, Dewan Rakyat tidak menerima sebarang sebarang usul undi percaya dikemukakan di Dewan Rakyat terhadap Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, menurut sumber.

Usul berkaitan tersebut tidak dikemukakan mana-mana ahli dewan (Ahli Parlimen) sama ada di sebelah pihak kerajaan atau blok pembangkang, ia secara tidak langsung membuktikan kerajaan Ismail Sabri masih stabil dan mempunyai majoriti yang kukuh di Parlimen.

Menurut sumber di sebelah pembangkang memberitahu, usul undi percaya tidak dikemukakan memandangkan komitmen Ismail Sabri yang diberikan berhubung janji dimerterai dalam memorandum persefahaman (MoU) dipersetujui akan dihormati dan akan dilaksanakan pada sidang yang berlangsung kali ini.

Antara janji menjadi tumpuan pembangkang adalah melibatkan undang-undang menghalang mana-mana wakil rakyat daripada bertukar parti yang difahamkan bakal dibentang pada sidang dewan kali ini.

Rang Undang-Undang (RUU) tersebut menjadi intipati utama dalam perjanjian MoU sebelum ini antara Pakatan Harapan (PH) dan kerajaan, ia bakal dibentang buat kali pertama selepas Kabinet mengumumkan kelulusan untuk membawanya dibahaskan pada sidang kali ini.

Sementara itu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim juga semasa Kongres partinya pada hujung minggu lalu sudah memberikan isyarat kesediaan untuk menyambung MoU 2.0 sekiranya Ismail Sabri berhasrat meneruskannya, jadi difahami mengapa usul undi percaya tidak dibawa mana-mana wakil pembangkang pada kali ini.

Bagi sebelah kerajaan, semua ahli dewan setakat ini memberikan kepercayaan kepada Ismail Sabri untuk sekurang-kurangnya mentadbir kerajaan sehingga hujung tahun apabila semua isu melibatkan kepentingan rakyat diselesaikan secara sepenuhnya.

Mesyuarat Kedua Penggal Kelima Parlimen ke-14 akan berlangsung selama tiga minggu yang bermula pada Isnin (18 Julai).

Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 dan Mengenai Peruntukan Larangan Ahli Dewan Rakyat Bertukar Parti itu dijangka dibentang atau diletakkan di atas meja Ahli Dewan Rakyat pada Isnin untuk dijadikan rujukan mereka.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar dalam kenyataan, rang undang-undang itu dicadang untuk dibahaskan pada 27 dan 28 Julai, tertakluk kepada budi bicara Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Beliau berkata sebelum itu, libat urus Bahagian Hal Ehwal Undang-undang dan Jabatan Peguam Negara (AGC) bersama Ahli Dewan Rakyat kerajaan akan diadakan pada 25 Julai dan libat urus bersama Ahli Dewan Rakyat pembangkang pada 26 Julai.

Setelah mendapat kelulusan Dewan Rakyat dan Dewan Negara, rang undang-undang itu akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong antara 11 dan 26 Ogos untuk diperkenankan dan pewartaannya dijangka dilaksanakan antara 29 Ogos hingga 2 Sept ini.

Rang undang-undang itu merupakan antara perkara dipersetujui dalam MoU Transformasi dan Kestabilan Politik antara kerajaan dan PH pada September tahun lepas bagi membentuk satu kerjasama dwipartisan dengan mendukung semangat Keluarga Malaysia.

Dalam pada itu, isu kos sara hidup dijangka menjadi topik perbincangan terutama menerusi soalan Ahli-Ahli Parlimen pada persidangan itu setelah terdapat cadangan daripada PAS supaya sidang khas Parlimen diadakan bagi membincangkan perkara itu.

Selain itu, bacaan kali kedua dan ketiga bagi sembilan rang undang-undang dalam senarai Aturan Urusan Mesyuarat Dewan Rakyat lepas yang ditangguhkan dijangka dibawa ke persidangan kali ini.

Rang undang-undang itu adalah Rang Undang-Undang Perhutanan Negara (Pindaan) 2022; Rang Undang-Undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan) 2021; Rang Undang-Undang Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah (Pindaan) 2021 dan Rang Undang-Undang Antigangguan Seksual 2021.

Rang Undang-Undang Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (Pembubaran) 2021; Rang Undang-Undang Racun (Pindaan) 2022; Rang Undang-Undang Kawalan Padi dan Beras (Pindaan) 2022; Rang Undang-Undang Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (Pindaan) 2022 dan Rang Undang-Undang Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis 2020 yang ditangguhkan berdasarkan Peraturan Mesyuarat 62 Dewan Rakyat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/07/tiada-usul-undi-percaya-di-dewan-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Tuntutan Sulu Yang Dipertua Dewan Rakyat Perlu Yakin Ahli Parlimen

Usul Tuntutan Sulu Yang Dipertua Dewan Rakyat Perlu Yakin Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 167 hits
Isu berhubung tuntutan waris Sultan Sulu bersifat kepentingan awam dan Dewan Rakyat merupakan platform terbaik untuk mendapatkan penjelasan
Tajuddin Slammed Over Outrageous Behaviour In Dewan Rakyat

Tajuddin Slammed Over Outrageous Behaviour In Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 163 hits
PARLIAMENT Opposition lawmakers were up in arms today after Tajuddin Abdul Rahman attempted to deny that he was sexist which triggered further accusations that he was exactly that This was after Tajuddin contended that he was a defender of ...
Apakah Kem Najib Zahid Akan Menyerang Kerajaan Keluarga Malaysia Pada Sidang Dewan Rakyat Ini

Apakah Kem Najib Zahid Akan Menyerang Kerajaan Keluarga Malaysia Pada Sidang Dewan Rakyat Ini

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 146 hits
Kalau kita meneliti berita dari awal Julai tahun ini rata rata isu yang berlegar adalah berkaitan tentang masalah tadbir urus dan demokrasi beberapa negara yang kian serius Pertama rakyat Sri Lanka melakukan demonstrasi besar besaran bagi m...
Dewan Rakyat Passes Housewives Social Security Bill 2022

Dewan Rakyat Passes Housewives Social Security Bill 2022

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 151 hits
Deputy Minister of Human Resources Datuk Awang Hashim at the Dewan Rakyat July 25 2022 Bernama photo KUALA LUMPUR The Dewan Rakyat today passed the Housewives Social Security Bill 2022 which is hoped would be able to guarantee the social
Without Ma63 There Is No Malaysia Ongkili Tells Dewan Rakyat

Without Ma63 There Is No Malaysia Ongkili Tells Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 132 hits
PARLIAMENT Minister in the Prime Minister s Department Maximus Ongkili has dismissed the proposal to have a new agreement to replace the Malaysia Agreement 1963 The MA63 is the foundation of the formation of the federation of Malaysia Witho...
Ipcc Bill To Improve Police Integrity Passed In Dewan Rakyat

Ipcc Bill To Improve Police Integrity Passed In Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 356 hits
PARLIAMENT The controversial Independent Police Conduct Commission Bill 2020 which deals with complaints about police misconduct was passed by a voice vote in the Dewan Rakyat today This was despite civil society and opposition parties rais...
Dewan Rakyat Unanimously Passes Amendments To Better Protect Forests

Dewan Rakyat Unanimously Passes Amendments To Better Protect Forests

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 146 hits
PARLIAMENT The Dewan Rakyat has unanimously passed amendments to better protect forests in the country through a voice vote today The amendments to the National Forestry Act among others make it harder to excise permanent forest reserves Un...
Mp Ejected From Dewan Rakyat After Argument With Speaker

Mp Ejected From Dewan Rakyat After Argument With Speaker

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 200 hits
Isnaraissah Munirah had refused to sit down when asked to do so by deputy speaker Rashid Hasnon prompting him to suspend the MP KUALA LUMPUR Isnaraissah Munirah has been ejected from the Dewan Rakyat and suspended for two days after getting...
Ruu Anti Lompat Parti Tumpuan Sidang Dewan Rakyat Kali Ini

Ruu Anti Lompat Parti Tumpuan Sidang Dewan Rakyat Kali Ini

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 203 hits
RUU Anti Lompat Parti tumpuan sidang Dewan Rakyat kali ini nbsp Dikemas kini 36 minit yang lalu Diterbitkan pada 15 Jul 2022
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened