Tiada Mana Mana Pihak Boleh Mendakwa Parti Mereka Yang Paling Dominan Itu Politik Lama


 

KLANG - Tiada mana-mana pihak boleh mendakwa parti mereka paling dominan dan lebih berhak untuk memegang tampuk kuasa dengan memperkecilkan peranan parti lain, kata Tan Sri Muhyiddin Yasin.
Pengerusi Perikatan Nasional (PN) yang juga Perdana Menteri berkata, dalam era politik baharu ini, semua parti mempunyai peranan dan sumbangan yang sama penting untuk menjaga kebajikan rakyat dan memajukan negara.
"Itu politik lama. Kita sudah memasuki era baharu dalam politik negara. Kerana itu, kita perlu mengamalkan budaya politik yang berasaskan kepada persefahaman, perundingan dan konsensus dalam mencari jalan terbaik untuk memelihara kestabilan politik, membela nasib rakyat dan memacu kemajuan negara.
"Dalam apa saja hala tuju politik yang diambil oleh parti politik, pertimbangan utamanya mestilah kepentingan rakyat dan negara, bukan kepentingan individu atau kelompok kecil," katanya ketika menyampaikan ucapan khas secara maya sempena Perhimpunan Agung MIC di sini, hari ini.
Presiden MIC, Tan Sri S A Vigneswaran dan timbalannya, Datuk Seri M Saravanan turut menyaksikan ucapan khas itu bersama lebih 1,000 perwakilan MIC yang mengikutinya secara fizikal dan maya di seluruh negara.
Muhyiddin berkata, apa saja perkara baik untuk rakyat dan negara, itulah yang sepatutnya menjadi prinsip panduan kepada mana-mana organisasi politik, termasuk MIC, dalam menentukan hala tuju parti pada masa hadapan.
"Saya mengucapkan terima kasih kepada MIC yang terus memberikan sokongan kepada kerajaan PN. Ini satu tindakan rasional kerana dengan sokongan MIC, kerajaan PN dapat terus berfungsi dengan baik dalam mentadbir negara dan memberi khidmat terbaik kepada rakyat, terutamanya dalam waktu sukar ini.
"Saya berharap sokongan MIC kepada PN, bukan saja pada masa ini, tetapi juga akan datang. Saya percaya sekiranya kita berada pada landasan sama, dalam saf sama, kita akan dapat bersama-sama menyumbang kepada kemajuan dan kemakmuran negara yang pastinya akan memberikan manfaat besar kepada semua rakyat tanpa mengira kaum," katanya.
Beliau berkata, kestabilan politik perlu diwujudkan bagi membolehkan kerajaan mengurus negara dengan cekap dan berkesan ketika semua sedang berhadapan dengan suatu krisis yang dikatakan sebagai 'unprecedented' atau tidak pernah berlaku sebelum ini, iaitu pandemik COVID-19.
Katanya, tumpuan pada masa ini ialah untuk memerangi COVID-19, memastikan rakyat mendapat suntikan vaksin dan memulihkan ekonomi negara serta tidak boleh diganggu-gugat oleh perkara lain yang menyebabkan politik tidak stabil, negara terumbang-ambing dan kebajikan rakyat terabai.
"Saya fikir pimpinan MIC faham akan situasi yang dihadapi oleh negara dan rakyat pada masa ini dan oleh sebab itu terus memberikan sokongan kepada kerajaan PN untuk mengurus negara dan membantu rakyat.
"Ini adalah satu pendirian yang tepat dan rasional. Saya percaya masyarakat India di negara ini dapat menilai pendirian MIC dengan sebaiknya dan menyokong pendirian ini," katanya.
Justeru itu, beliau menegaskan, sebagai sumbangan paling besar yang boleh dilakukan oleh MIC ialah dengan mengutamakan politik perpaduan demi khidmat kepada rakyat, bukan politik berpecah-belah demi kepentingan sempit. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/04/tiada-mana-mana-pihak-boleh-dakwa-parti.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Pihak Boleh Beri Kata Dua Pada Mana Mana Parti Lain Tuan Ibrahim

Tiada Pihak Boleh Beri Kata Dua Pada Mana Mana Parti Lain Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 212 hits
Setiap parti politik di negara ini mempunyai kuasa autonomi untuk menentukan hala tuju masing masing dan tidak ada pihak yang boleh memberi kata dua kepada mereka berhubung perkara itu kata Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man Selain...
Keluarga Pengamal Perubatan Mati Di Tembak Tidak Menyangka Kejadian Itu Boleh Berlaku

Keluarga Pengamal Perubatan Mati Di Tembak Tidak Menyangka Kejadian Itu Boleh Berlaku

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 788 hits
KUANTAN Keluarga pengamal perubatan tradisional yang ditembak di rumah sewa di Perumahan Bukit Rangin Perdana 2 di sini semalam tidak menyangka kejadian itu boleh berlaku Abang mangsa Mohammad Redzuan Nasri 37 berkata pada hari kejadian dia...
Itu Tanda Tanda Jajaran Politik Baru Hadi Ulas Rakaman Audio Nampak Ketakutan Dan Bergantung Kepada Umno Dan Bersatu

Itu Tanda Tanda Jajaran Politik Baru Hadi Ulas Rakaman Audio Nampak Ketakutan Dan Bergantung Kepada Umno Dan Bersatu

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 207 hits
Rakaman audio yang didakwa perbualan telefon antara Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PKR Anwar Anwar Ibrahim adalah tanda tanda akan ada jajaran politik baru selepas PRU 15 Perkara itu dinyatakan oleh Presiden Pas Abdul Hadi Aw...
Anwar Akan Pastikan Mahkamah Itu Adil Apakah Muhyiddin Boleh Dipercayai

Anwar Akan Pastikan Mahkamah Itu Adil Apakah Muhyiddin Boleh Dipercayai

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 237 hits
Najib dan Zahid dua pemimpin besar dalam Umno ada kes di mahkamah Bersalah atau tidak biar mahkamah tentukan Kalau mereka rasa mereka tidak bersalah dan mahukan perbicaraan yang adil tanpa campurtangan politik mereka akan memperolehinya di ...
Hiburan Boleh Ke Muka Flawless Tanpa Mekap Langkah Ini Beri Efek Kulit Glowing Paling Power

Hiburan Boleh Ke Muka Flawless Tanpa Mekap Langkah Ini Beri Efek Kulit Glowing Paling Power

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 310 hits
Less is more ungkapan ini selalu menjadi pegangan untuk menggambarkan sesuatu yang ringkas boleh memberikan impak yang lebih tanpa perlu terlalu mencuba Begitu juga kalau bercakap tentang penjagaan kulit dan mekap pakar menyarankan untuk ti...
Selamat Bersidang Umno Ke Mana Arah Tuju Parti

Selamat Bersidang Umno Ke Mana Arah Tuju Parti

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 207 hits
https bebasnews myBy 25 03 2021 Oleh Ahmad Abd HamidSABTU 27 Mac Perhimpunan Agung UMNO membuka tirai sehingga 28 Mac setelah PAU yang dijadualkan pada 30 dan 31 Januari ditangguhkan lantaran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Perhimpu...
Mana Tahu Malu Punya Puak Ni Kalau Malu Tak Gila Jawatan Walau Bersekongkol Dengan Parti Tebuk Atap

Mana Tahu Malu Punya Puak Ni Kalau Malu Tak Gila Jawatan Walau Bersekongkol Dengan Parti Tebuk Atap

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 220 hits
Walaupun kena sindir Pemuda Pas buat muka sardin March 28 2021Apa beza beradab tak beradab dan biadab Beradab walaupun di sindir ketika menjadi tetamu namun tetap tidak angkat kaki tinggalkan majlis Sabar dan kerana tingginya adab air muka ...
Ni Pun Satu Punya Bengong Mana Ada Jawatan Pm Hak Mutlak Parti Yang Nak Melingkup

Ni Pun Satu Punya Bengong Mana Ada Jawatan Pm Hak Mutlak Parti Yang Nak Melingkup

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 314 hits
PAU2020 Jawatan Perdana Menteri milik UMNO BN Tok MatIsabelle LeongMac 26 2021MOHAMAD UMNO tidak boleh menjadi anak ayam UMNO mesti menjadi induk ayam Astro AWANI SHAHIR OMARKUALA LUMPUR Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan meneg...
Perhimpunan Agung Umno Dua Hari Yang Boleh Mengubah Masa Depan Parti Dan Negara

Perhimpunan Agung Umno Dua Hari Yang Boleh Mengubah Masa Depan Parti Dan Negara

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 235 hits
MUAMMAR QADDAFIHari ini perwakilan UMNO seluruh negara akan bersidang sempena Perhimpunan agung UMNO 2020 Setiap tahun PAU akan menjadi tumpuan hatta ketika tumbangnya UMNO pada 2018 liputan PAU tetap dibuat media arus perdana melebihi part...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu