Tiada Istilah Umno Lama Atau Baharu Bezanya Perjuangan



UMNO adalah UMNO. UMNO tidak pernah salah kerana UMNO hanya wadah politik, tetapi yang salah adalah manusia yang memimpin UMNO, rakus, tamak, sanggup hancurkan parti demi kepentingan diri…
Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah pada Jumaat lalu mengetuai mesyuarat dengan sekumpulan veteran UMNO bagi membincangkan usaha mewujudkan semula ‘UMNO lama’.
Ku Li yang merupakan bekas Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO itu, menzahirkan rasa bimbang ketidaktentuan politik serta kemampuan kerajaan yang diterajui UMNO ketika ini mengembalikan kestabilan dalam negara.
Justeru,Ku Li mahukan satu kajian perlu dijalankan, apakah dapatan (diwujudkan semula UMNO lama) itu betul.
Ditanya sama ada satu parti baharu akan ditubuhkan bagi menghidupkan semula UMNO lama, Ku Li berkata, tiada keperluan berbuat demikian. Apakah akan disusuli dengan penubuhan sebuah lagi parti politik yang akan memecah-belahkan Melayu?
Semua masih ingat, pada 4 Februari 1988, UMNO diisytiharkan sebagai sebuah pertubuhan haram oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.
Pengharaman itu berpunca tindakan sekumpulan ahli UMNO dikenali Kumpulan 11 yang memihak kepada Ku Li mengheret parti itu ke mahkamah. Ia bertujuan mencabar keputusan pemilihan parti yang berlangsung pada 24 April 1987. Akibatnya, membawa kepada UMNO diharamkan. UMNO dalam bentuk ‘baharu’ pun ditubuhkan.
Parti UMNO sebenarnya tidak pernah salah, kerana ia hanya sebuah pertubuhan parti. UMNO adalah UMNO, tetap UMNO, sama ada lama atau baharu, perlembagaannya masih sama. Yang salah adalah manusia yang dipertanggungjawabkan untuk memimpin UMNO. Pemimpin inilah yang mencorakkan UMNO
Sebab itu, tidak ada istilah UMNO lama atau baharu tetapi soal perjuangan pemimpin UMNO dahulu dan sekarang.
UMNO dahulu sudah dikenali sebagai penyelamatkan bangsa Melayu. UMNO begitu tegas dan berani menentang British, sejajar dengan kata-kata Hang Tuah, tak Melayu hilang di dunia.
Perjuangan UMNO dahulu adalah kerana agama, bangsa dan negara. Tidak ada kepentingan diri atau niat untuk berlumba-lumba jadi Menteri. Jauh sekali untuk mendapat habuan besar.
Pemimpin UMNO dahulu dihormati, sangat dialu-alukan dan disokong oleh hampir setiap lapisan orang Melayu. Mereka adalah pejuang dan wira anak bangsa. Sebab itu, tidak banyak parti ditubuhkan kerana rakyat percaya kepada Melayu UMNO.
Perjuangan UMNO dahulu berjaya menyatu-padukan orang Melayu, tanpa mengira latar belakang, pangkat dan darjat, sama ada mereka datang daripada sekolah aliran Melayu, Inggeris atau agama. Orang Melayu berjaya disatukan meskipun datang daripada negeri yang berbeza, raja berbeza dan apa jua yang membezakan mereka.
Hebat Melayu dahulu. Dalam kata lain, sanggup korbankan diri untuk parti demi agama, bangsa dan negara. Perjuangan mereka suci, tiada kepentingan diri. Jarang dengar terpalit dengan salah guna kuasa, korupsi dan rasuah.
Perjuangan UMNO sangat telus. Berani kerana benar. Mempertahankan jati diri bangsa, Bahasa Melayu sehingga nama Persekutuan Tanah Melayu menjadi mainan bibir, bukannya Federation of Malaya. Nama Federation of Malaya ialah terjemahan kepada Bahasa Inggeris dan dianggap oleh orang Melayu sebagai bukan nama rasmi.
Beritulah kentalnya pemimpin UMNO dahulu dengan jati dirinya. Apa jua yang melanda parti, tetap teguh bersama. Segala masalah diselesaikan secara musyawarah. Tidak ada istilah lompat parti.
Pemimpin UMNO dahulu, kalau rakyat nak jumpa, senang sahaja. Mereka keluar dengan kain pelekat dengan baju pagoda sahaja, ada yang sanggup berbasikal menyelami hati naluri rakyat marhaen.
Dahulu UMNO tegas, tidak ada kompromi dengan musuh terutama ultra kiasu yang memperjuangkan Malaysian Malaysia. Sebarang bentuk perjuangan yang mahukan samarata samarasa akan ditentang habis-habisan kerana itu adalah hak dalam sebuah negara asal-usul Melayu.
Ultra kiasu yang memperjuangkan idealisme komunis dan sekolah perkauman terus dicabut kewarganegaraannya. Tegas dan berani berhadapan dengan Dong Zong dan Jiao Zong serta NGO rasis lain.
Hebatkan! pemimpin dan perjuangan UMNO dahulu. Sekarang sudah berbeza.
Sekarang semuanya, sudah menjadi terbalik, beza UMNO dahulu dan sekarang. “Semua jadi boleh” asalkan dapat berada di puncak kuasa. UMNO semakin cair. Perebutan kuasa menjadi percaturan sehingga melemahkan bangsa dan agama yang dianutinya.
Pemimpin sekarang mahu berada di tampuk kuasa sampai mati meskipun usia dan tenaga tidak membenarkan lagi.
Mereka akan cantas siapa sahaja yang cuba menggantikan tempatnya daripada jawatan ketua kampung, penghulu, ketua cawangan, bahagian sehingga peringkat yang lebih tinggi dalam kerajaan. Meskipun yang mencabarnya itu jauh berwibawa dan berkelayakan.
Dalam kata lain, sebarang cubaan untuk mengganggu-gugat kuasa mereka akan dicantas secepatnya. Pendek kata, sekarang UMNO dipersepsikan hanya berjuang untuk diri sendiri semata-mata, dan tidak lagi untuk agama, bangsa dan negara.
Saya tidak kata semua, tetapi persepsi adalah sebegitu. Biasanya, dalam politik persepsi itulah realiti politik sebenar. UMNO sepatutnya belajar daripada PRU14, yang menjadikan parti keramat tidak dapat lagi menjadi pemerintah. Meskipun, sekarang kembali berkuasa, itu bukan jaminan, masih terumbang-ambing. Bila-bila boleh tumbang jika lompatan berlaku.
Tidak dinafikan UMNO masih boleh terus berkuasa, jika menyeberang kepada parti pembangkang, kerana apabila majoriti tidak banyak, semua boleh menjadi ‘king maker’ atau norma baharu politik. Persoalannya, di manakah prinsip perjuangan UMNO dahulu?
Hairan sama sekali, ingatlah PRU14, adalah merupakan amaran terakhir kepada UMNO daripada rakyat mendepani PRU15. Malangnya, iktibar ‘masih belum’ dipelajari dengan kelemut terbaharu di Melaka, sehingga tidak mustahil kepada kepada Pilihan Raya Negeri (PRN).
Ingat! Kemenangan UMNO dalam PRU 13 disebabkan rakyat tidak ada pilihan. Mereka amat takut jika pemimpin Melayu ultra kiasu menang bersama dengan ultra kiasu DAP, maka akan hancurlah harapan orang Melayu. Maka, mereka masih memilih UMNO. Peluang masih diberikan kepada UMNO.
PRU14 menjadi sebaliknya. Rakyat bangkit mengajar UMNO. UMNO hilang kuasa, PH memerintah selama 22 bulan. Sekarang, UMNO berkuasa kembali. Persoalannya, apakah UMNO yakin akan terus berkuasa jika PRU15 nanti?
Seperti kata Tun Mahathir, dahulu lain, sekarang lain. Sejarah dan kecapaian dahulu tidak akan meraih sokongan selama-lamanya. Dahulu dahulu, sekarang sekarang. Hanya berharap kepada kata-kata hikmat Hang Tuah, “Tak akan Melayu hilang di dunia” tidak mencukupi. Mungkin Melayu tidak akan hilang di dunia, tetapi apakah jenis Melayu yang tidak hilang ini.
Apakah mereka terdiri dari pencuci kasut, pemandu kereta, kuli yang terbongkok-bongkok menyembah bangsa lain yang menjadi Tuan mereka. Dan apakah nasib UMNO? Ia akan jadi cerita dongeng dalam buku kanak-kanak zaman akan datang.
Untuk menyelesaikan masalah UMNO bukan dengan menubuhkan UMNO lama, kerana UMNO tetap UMNO. Tidak ada yang lama, tidak ada yang baharu.
Kembalikan roh perjuangan pimpinan UMNO dahulu. Ahli-ahli UMNO mesti tampil berani menegur, menyedar dan mengubah pucuk pimpinan mereka. Korban diri untuk parti, bukannya korbankan parti untuk diri.
Kepada YTM Ku Li, patik mohon, jangan ditubuhkan lagi parti Melayu yang baharu, dalam apa jua bentuk lama atau baharu. Melayu akan terus berpecah lagi. Musuh bertepuk tangan akibat perpecahan ini.
Paling penting, hidupkan semangat perjuangan UMNO dahulu. Yakinlah, jika ahli-ahli (pemimpin) UMNO gagal kembali kepada dasar perjuangan pemimpin UMNO dahulu, pasti rakyat akan melakukannya, kerana rakyat sudah semakin meluat sandiwara ini.
Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Tiada istilah UMNO lama atau baharu, bezanya perjuangan
Baca Artikel Menarik :
Anak menteri India ditahan langgar mati petani tunjuk perasaan [VIDEO] Akibat rintihan, Mila Jirin dipanggil hadap menteri? Isteri Shuk Sahar ‘mengadu’ di media sosial sudah penat pertahankan rumah tangga Disuntik dadah dan diperkosa Rakan baik di sekolah jadi ibu tiri Saya tak minta nyawa dengan DAP – Rauf Kenapa Tak Boleh Sidai Baju Basah Dalam Rumah Sebabnya.. Cara cetak sijil vaksin di MySejahtera Bantulah pakcik, susah sangat hidup ini Titik panas cetus Perang Dunia Ketiga Resepi Mee Kari Kerang Lazat Sungguh Layari Laman Facebook MYKMU
Audio sailang Hadi, Takiyuddin enggan ulas

The post Tiada istilah UMNO lama atau baharu, bezanya perjuangan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/11/tiada-istilah-umno-lama-atau-baharu-bezanya-perjuangan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Umno Baru Atau Umno Lama Kata Zahid

Tiada Umno Baru Atau Umno Lama Kata Zahid

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 462 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengulas laporan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah atau lebih dikenali sebagai Ku Li yang bermesyuarat bersama sekumpulan veteran Umno bagi membincangkan usaha mewujudkan Umno lama semalam Kam...
Ahmad Zahid Tolak Hasrat Hidupkan Umno Lama

Ahmad Zahid Tolak Hasrat Hidupkan Umno Lama

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 210 hits
bharian comOleh Oktober 9 2021 12 46pmDatuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bersama Datuk Seri Dr Noraini Ahmad hadir pada program outreach vaksinasi Hospital Canselor Tuanku Muhriz Universiti Kebangsaan Malaysia di Parlimen Bagan Datuk Foto NST...
Zahid Umno Sedia Tampil Muka Baharu Dalam Pru 15

Zahid Umno Sedia Tampil Muka Baharu Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 283 hits
sarawakvoice comBySeptember 29 2021KUALA LUMPUR Umno bersedia melakukan pembaharuan termasuk memberi peluang kepada muka baharu untuk diletakkan sebagai calon bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 15 kelak Menurut Presidennya Datuk Seri Dr A...
Hipokrasi Umno Dan Perjuangan Tipu Melayu

Hipokrasi Umno Dan Perjuangan Tipu Melayu

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 170 hits
Pengakuan UMNO Melaka tentang cubaannya menggamit kerjasama dengan DAP bagi menyelematkan nyawa kerajaan negeri daripada tumbang tidak lain menggambarkan hipokrasinya perjuangan parti Melayu itu Ab Rauf yang merupakan Pengerusi Badan Perhub...
Kejutkan Umno Lama Daripada Koma Langkah Terbaik Ku Li

Kejutkan Umno Lama Daripada Koma Langkah Terbaik Ku Li

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 221 hits
mykmu netSebaran Kejutkan Umno lama daripada koma langkah terbaik Ku LiLangkah terbaik untuk mengembalikan semula semangat perjuangan asal Umno adalah dengan mengejutkan semula Umno lama yang masih dalam koma kata Ahli Parlimen Gua Musang T...
Kpi 100 Hari Pm Untuk Keluarga Umno Atau Keluarga Malaysia

Kpi 100 Hari Pm Untuk Keluarga Umno Atau Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 237 hits
agendaily com16 10 2021Keluarga UMNO atau Keluarga Malaysia menjadi keutamaan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beberapa berita gembira kebelakangan ini nampaknya lebih memihak pemimpin UMNO berbanding memberikan kegembiraan ke...
Jangan Main Bagi Telur Pada Anak Periksa Dulu Telur Masih Elok Atau Lama Ini Caranya

Jangan Main Bagi Telur Pada Anak Periksa Dulu Telur Masih Elok Atau Lama Ini Caranya

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 323 hits
Anak yang cukup gemar makan telur sememangnya cukup baik Mana tidaknya telur mengandungi cukup banyak khasiat untuk kanak kanak Bila anak menjadi penggemar telur janganlah dilarang kerana terdapat banyak khasiat pada makanan ini khususnya d...
Ku Li Nak Hidupkan Semula Umno Lama Dakwa Umno Baru Kini Dah Hilang Taring

Ku Li Nak Hidupkan Semula Umno Lama Dakwa Umno Baru Kini Dah Hilang Taring

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 456 hits
agendaily com9 10 2021Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah mengadakan mesyuarat dengan beberapa veteran UMNO dengan hasrat menghidupkan semula UMNO lama yang diisytiharkan tidak s...
Buang Bekas Makanan Botol Minuman Plastik Yang Telah Lama Digunakan Atau Rosak Bercalar Bahaya Untuk Kesihatan

Buang Bekas Makanan Botol Minuman Plastik Yang Telah Lama Digunakan Atau Rosak Bercalar Bahaya Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 193 hits
Pada 2 Mac 2011 Kementerian Kesihatan telah membuat pengumuman mengharamkan penjualan botol susu polikarbonat yang mengandungi Bisphenol A di pasaran tempatan berkuatkuasa pada 1 Mac 2012 BPA merupakan bahan kimia yang digunakan dalam pembu...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024