Tiada Bukti Saintifik Kesan Sampingan Guna Termometer Infra Merah Ukur Suhu Di Dahi



Sejak beberapa hari lepas, beberapa pihak telah tampil dengan bberapa "teori" kesan buruk termometer infra merah ke atas manusia. Saya tidak mengulas lanjut mengenai isu ini walaupun turut menerima soalan sama dari salah seorang pekerja prihatin di tempat kerja. Sebagai Penyelaras Keselamatan Kesihatan Pekerjaan dan Persekitaran, saya mengambil langkah tunggu dan lihat.



Saya turut membuat carian di internet dan terdapat beberapa artikel yang menyokong "teori" di atas malah ada yang mengecam tindakan menyebarkan berita tentangnya. 
Apa yang menarik perhatian, negara jiran Indonesia juga turut kecoh berkaitan isu ini. Betul lah dunia tanpa sempadan, semua maklumat di hujung jari..

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memandang serius isu yang tular di laman sosial berkaitan keselamatan penggunaan termometer infra merah tanpa sentuh yang dikatakan boleh menyebabkan kecederaan kepada otak.


Menurutnya, alat itu direka bentuk untuk mengesan dan menyerap isyarat sinaran infra merah daripada permukaan kulit yang kemudiannya diubah menjadi isyarat elektrik.
"Kajian yang dilaksanakan oleh Cawangan Penilaian Teknologi Kesihatan, KKM mendapati tiada bukti saintifik mengenai kesan sampingan penggunaan termometer infra merah untuk mengukur suhu di dahi,” katanya.
Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata, KKM sedar tentang terdapatnya termometer infra merah yang tidak berdaftar atau mendapat kebenaran akses dalam pasaran.
“Adalah diingatkan bahawa KKM melalui Pihak Berkuasa Peranti Perubatan (PBPP) akan terus memantau situasi ini dan akan mengambil tindakan terhadap mana-mana perlanggaran undang-undang sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Akta Peranti Perubatan 2012 (Akta 737),” katanya. - Bernama
Termometer infra merah selamat digunakan, kata KP KesihatanPautan : https://www.sinarharian.com.my/article/94987/BERITA/Nasional/Termometer-infra-merah-selamat-digunakan-kata-KP-Kesihatan

Klaim tentang radiasi laser termometer tembak atau thermo gun berbahaya bagi tubuh manusia beredar di media sosial. Klaim ini disebarkan lewat video bertajuk "VIRALKAN !!! Radiasi Laser THERMO Gun Ternyata berbahaya, Simak Penjelasannya" yang diunggah Channel YouTube Mayor Saleh Nasionalis Karaeng Sila.
Dalam video berdurasi 2 menit 20 detik itu, terdapat seorang pria yang mengklaim mengenai bahanya penggunaan thermo gun bagi tubuh manusia.


Cek Fakta Liputan6.com menelusuri klaim tentang radiasi laser termometer tembak atau thermo gun berbahaya bagi tubuh manusia. Penelusuran dilakukan dengan menghubungi Spesialis Penyakit Dalam, dr Ari Fahrial Syam SpPD-KGEH.
Dokter Ari mengatakan, termometer inframerah yang biasa digunakan untuk mengecek suhu badan aman digunakan. Termometer tersebut, kata dia, sudah lolos uji kesehatan.
"Produk itu sudah lolos uji kesehatan, jadi sudah diperhitungkan bahwa alat itu aman," kata dr Ari kepada Liputan6.com, Senin (20/7/2020).
Dokter Ari menambahkan, penggunaan termometer inframerah juga tidak berdampak pada sistem saraf dan retina manusia.
"Termometer inframerah tidak memancarkan radiasi seperti sinar-X dan karena itu tidak mempengaruhi sistem saraf termasuk juga tidak merusak retina," ucap Dekan Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia (UI) itu.
Cek Fakta: Tidak Benar Radiasi Laser Thermo Gun Berbahaya bagi Tubuh ManusiaPautan : https://www.liputan6.com/cek-fakta/read/4309519/cek-fakta-tidak-benar-radiasi-laser-thermo-gun-berbahaya-bagi-tubuh-manusia

Thermo gun, alat pengukur suhu yang kerap kita jumpai belakangan ini, telah menjadi korban baru dari informasi palsu terkait Covid-19. Banyak masyarakat bertanya-tanya tentang keamanan thermo gun atau alat pengukur suhu berbentuk pistol yang ditembakkan ke dahi itu. 
Hal ini bermula dari unggahan video yang disampaikan ekonom Ichsanuddin Noorsy. Dalam bincang bersama Helmi Yahya, Ichsanuddin mengatakan bahwa thermo gun dikhawatirkan dapat merusak jaringan otak.
"Karena hand gun termometer itu untuk memeriksa kabel panas. Lasernya dipakai untuk memeriksa kabel panas bukan untuk temperatur manusia," kata Ichsan dalam video tersebut. "Mereka jual alat, tapi kita dibodohi. Kepala kita ditembak laser, kita tidak tahu dampak pada struktur otak bagaimana," imbuhnya. 
Perlu diketahui dan dipahami, ini adalah informasi yang salah atau hoaks. Dr. dr. Aru Wisaksono Sudoyo, Sp.PD-KHOM selaku Ketua yayasan Kanker Indonesia (YKI) mengatakan bahwa informasi tersebut tidak benar. "Alat itu (thermo gun) menggunakan inframerah bukan laser," kata Aru menyanggah ucapan Ichsannuddin, dihubungi Kompas.com, Senin (20/7/2020). 

Selain itu, Prof. Dr. dr. H. Ari Fahrial Syam, SpPD-KGEH, MMB, FINASIM, FACP yang merupakan guru besar pada Departemen Ilmu Penyakit Dalam FKUI RS Cipto Mangunkusumo juga menegaskan hal yang sama. Ari menyampaikan, thermo gun sudah lolos uji kesehatan dan aman digunakan. "Thermal gun sudah lulus uji kesehatan, jadi sudah diperhitungkan bahwa alat ini aman," kata Ari kepada Kompas.com, Senin (20/7/2020). 
Ari yang juga merupakan Dekan Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia (FKUI) juga menyampaikan bahwa alat ini tidak akan berpengaruh pada sistem saraf dan retina karena tidak memancarkan radiasi seperti sinar-X. "Thermometer inframerah tidak memancarkan radiasi seperti sinar-X. Dan karena itu, tidak mempengaruhi sistem saraf termasuk juga tidak merusak retina," jelasnya.
[Hoaks] Thermo Gun Disebut Berbahaya untuk Otak, Begini FaktanyaPautan : https://www.kompas.com/sains/read/2020/07/20/132800023/-hoaks-thermo-gun-disebut-berbahaya-untuk-otak-begini-faktanya?page=allPenulis : Gloria Setyvani PutriEditor : Gloria Setyvani Putri

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/08/tiada-bukti-saintifik-kesan-sampingan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Termometer Infra Merah Tidak Membahayakan Otak

Termometer Infra Merah Tidak Membahayakan Otak

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 251 hits
BAGAN SERAI 25 JULAI Kementerian Kesihatan tidak menerima sebarang laporan mengenai dakwaan kononnya penggunaan termometer dengan infra merah bagi menyukat suhu badan boleh membahayakan otak kata Timbalan Menteri Datuk Dr Noor Azmi Ghazali ...
Polis Kesan Individu Tak Ikut Sop Guna Cctv Penganjur Perhimpunan Akan Dipanggil

Polis Kesan Individu Tak Ikut Sop Guna Cctv Penganjur Perhimpunan Akan Dipanggil

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 226 hits
Ketiadaan langsung penjarakkan sosial seperti yang ditetapkan oleh pihak kerajaan telah memaksa pihak berkuasa mengambil tindakan dengan memberi amaran keras kepada mereka semua Panggil penganjur perhimpunanOleh sebab itu menerusi Bernama T...
Pulau Pinang Henti Guna Sistem Kesan Kontak Sendiri Beralih Ke Mysejahtera

Pulau Pinang Henti Guna Sistem Kesan Kontak Sendiri Beralih Ke Mysejahtera

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 294 hits
Orang ramai beratur untuk mendaftar masuk ke pejabat pentadbiran Pulau Pinang di Komtar GEORGE TOWN Pulau Pinang akan menghentikan penggunaan sistem pengesanan kontak Covid 19 negeri itu menjelang akhir bulan untuk memberi laluan kepada apl...
Tiada Bukti Tiktok Salah Guna Data Pm Australia

Tiada Bukti Tiktok Salah Guna Data Pm Australia

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 177 hits
Washington Perdana Menteri Australia Scott Morrison pada Selasa berkata tiada bukti bahawa aplikasi TikTok yang dimiliki oleh syarikat China menyalahgunakan data peribadi penggunanya Beliau berkata ia selepas pihaknya melakukan penelitian b...
Ketepatan Bacaan Suhu Badan Adalah Menyukat Suhu Di Dahi Bukan Di Tangan Kp Kesihatan

Ketepatan Bacaan Suhu Badan Adalah Menyukat Suhu Di Dahi Bukan Di Tangan Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 301 hits
Merekod suhu badan pelanggan di premis premis perniagaan sudah menjadi norma baharu di negara kita Semua premis perniagaan perlu merekod butiraan pelanggan seperti nama dan nombor telefon serta mengimbas suhu badan pelanggan Menurut Ketua P...
Peniaga Tipu Guna Alat Pengesan Suhu Tanpa Bateri

Peniaga Tipu Guna Alat Pengesan Suhu Tanpa Bateri

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 279 hits
Oleh NOOR HASLIZA NUSI SOFFIAN Santong menyoal pelanggan restoran di Lebuh Chulia Georgetown Pulau Pinang semalam UTUSAN MOHD KHUZAIRI ISMAILGEORGETOWN Pemilik premis menggunakan alat pengesan suhu tanpa bateri antara taktik yang dikesan po...
Guna 40 000 Botol Plastik Untuk Bina Rumah Yang Suhu Di Dalam Lebih Sejuk Berbanding Dengan Keadaan Di Luar

Guna 40 000 Botol Plastik Untuk Bina Rumah Yang Suhu Di Dalam Lebih Sejuk Berbanding Dengan Keadaan Di Luar

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 395 hits
Penggunaan bahan plastik adalah perkara yang biasa lihat sahaja botol air mineral yang anda pegang atau mungkin penyedut straw yang digunakan untuk menikmati minuman Namun sedarkah anda bahawa penggunaan plastik adalah antara punca kepada p...
Cara Buat Doh Pizza Homemade Yang Gebu Uli Guna Tangan Je

Cara Buat Doh Pizza Homemade Yang Gebu Uli Guna Tangan Je

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 389 hits
Nak buat pizza homemade tapi tak yakin nak uli dohnya Resipi perkongsian saudari Amie Samuri ni memang terbaik kerana bahan yang digunakan tidak banyak malah anda tak perlu adun doh guna mesin atau uli banyak kali Hanya gaul menggunakan tan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji