Ti M Gesa Putrajaya Segera Wartakan Akta Dakwa Syarikat Terbabit Rasuah


FMT Reporters   

PETALING JAYA: Transparency International Malaysia (TI-M) menggesa kerajaan segera mewartakan Seksyen 17A Akta SPRM 2009 untuk membolehkan syarikat terbabit dengan kegiatan rasuah didakwa di mahkamah.

Ia susulan kenyataan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki semalam yang agensi itu sedang meneliti cadangan menangguhkan pelaksanaan Seksyen 17A yang sepatutnya berkuat kuasa 1 Jun ini.

Presiden TI-M, Muhammad Mohan menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan mewartakan Seksyen 17A untuk dilaksanakan mulai bulan depan seperti dijanjikan.
Beliau turut menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meneruskan usaha memberi penerangan lebih jelas kepada entiti perniagaan dan komersial untuk menjauhi rasuah serta sebarang salah laku.

“Sejak pindaan kepada Akta SPRM pada April 2018 dilakukan kerajaan Barisan Nasional bagi memasukkan undang-undang ini, SPRM bergerak secara agresif dengan memberi pengetahuan, tunjuk ajar dan sokongan kepada semua organisasi komersial agar pematuhan dapat dilaksanakan.

“Beberapa syarikat juga telah mengamalkan garis panduan ‘tatacara mencukupi’ dan melaksanakan kawalan dan prosedur pencegahan rasuah.

“Kerajaan dan SPRM patut meneruskan momentum ini kerana ianya terbukti langkah efektif membanteras gejala rasuah di peringkat korporat,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Seksyen 17A Akta SPRM yang diluluskan Parlimen pada 5 April 2018, menyatakan syarikat yang terbabit rasuah boleh didakwa, jika individu yang dikaitkan dengan entiti komersial itu memberi, berjanji atau menawarkan rasuah untuk mendapat atau mengekalkan perniagaan.

Ia memperuntukkan denda RM1 juta atau 10 kali ganda nilai suapan, dan/atau hukuman penjara.

Ketika ini, Akta SPRM 2009 hanya tertumpu kepada pendakwaan ke atas individu terbabit rasuah.

Semalam, Azam dilaporkan berkata, terdapat permintaan khasnya daripada syarikat yang belum bersedia dengan pelan anti-rasuah bersesuaian dan mereka juga sedang menghadapi masalah perniagaan merudum susulan penularan Covid-19.

“Mereka meminta tempoh lebih kurang satu tahun untuk menjana semula perniagaan mereka sebelum melaksanakan Seksyen 17A ini.

“Saya memberi jaminan cadangan ini memang akan kami pertimbangkan sebaiknya, walaupun kami sudah bersedia sepenuhnya untuk melaksanakan Seksyen 17A ini,” katanya kepada Bernama.

Hari ini, Muhammad berkata, tinjauan Institut Tadbir Urus Korporat (MICG) terhadap 100 syarikat tersenarai teratas di Malaysia mendapati hanya 54% syarikat bersedia dengan tatacara mencukupi.

“Ini merupakan petanda baik di mana syarikat-syarikat ini faham mengenai Peruntukan Liabiliti Korporat dan pentingnya tatacara mencukupi. Ini memberi bayangan positif ianya tidak harus ditangguh lagi dan harus dilaksanakan mengikut jangka masa ditetapkan agar syarikat-syarikat tidak goyah dengan tanggungjawab mereka.

“SPRM juga boleh mengambil United Kingdom sebagai contoh terbaik, di mana sewaktu pelaksanaan UK Bribery Act 2010 yang dikuatkuasakan pada 2011, sabitan pertama hanya dilakukan 5 tahun selepas itu.”

Muhammad berkata, permintaan menangguhkan pelaksanaan Seksyen 17A akibat penularan Covid-19 boleh dipertimbangkan, tetapi ia patut dilaksanakan dalam tahun ini bagi mengelakkan pandemik itu menjadi punca berlaku rasuah disebabkan kebanyakan syarikat kecil menghadapi impak ekonomi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/ti-m-gesa-putrajaya-segera-wartakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Sabu Dakwa Hadi Bohong Isu Rohiya

Mat Sabu Dakwa Hadi Bohong Isu Rohiya

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 358 hits
Setiap kali saya menghadiri mesyuarat di antara Menteri Menteri pertahanan Asean ataupun di antara Negara Negara di dalam Asean Isu penindasan Umat Islam Rohingya selalu saya utarakan Isu rohingya ianya tanggungjawab dan masalah bersama unt...
Penasihat Dakwa Kim Jong Un Masih Hidup Dan Sihat

Penasihat Dakwa Kim Jong Un Masih Hidup Dan Sihat

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 330 hits
SEOUL Pemimpin Korea Utara Kim Jong Un masih hidup dan sihat kata penasihat keselamatan tertinggi kepada presiden Korea Utara Moon Jae In menafikan khabar angin mengenai kesihatan Kim berikutan tidak hadir pada sambutan ulang tahun penting ...
Fuziah Salleh Akan Di Dakwa Esok Kerana Sebar Berita Palsu

Fuziah Salleh Akan Di Dakwa Esok Kerana Sebar Berita Palsu

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 541 hits
KUALA LUMPUR Bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh akan didakwa di Mahkamah Sesyen Johor Bahru esok kerana menyebarkan berita palsu Menurut jurucakap Bukit Aman hari ini Fuziah yang juga wakil rakyat mewakili PKR u...
Dakwa Ketepatan Hanya 5 Peratus India Dilapor Batal Tempahan Kit Ujian Pantas Covid 19 Dari China

Dakwa Ketepatan Hanya 5 Peratus India Dilapor Batal Tempahan Kit Ujian Pantas Covid 19 Dari China

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 313 hits
Kerajaan India menarik semula tempahan kira kira setengah juta kit ujian COVID 19 dari China setelah mendakwa kadar ketepatannya hanya 5 peratus Beberapa kit yang rosak tersebut telah pun digunakan di beberapa negeri sebelum ditarik semula ...
New Zealand Dakwa Berjaya Hentikan Penularan Jangkitan Covid 19

New Zealand Dakwa Berjaya Hentikan Penularan Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 263 hits
ARDERN Penduduk New Zealand diminta untuk kekal mengamalkan penjarakan sosial bagi mengelak jangkitan REUTERSWELLINGTON New Zealand dakwa berjaya menghentikan penularan COVID 19 dalam kalangan komunitinya Perdana Menterinya Jacinda Ardern j...
Covid 19 Penyakit Bawaan Udara Saintis Dakwa Temui Bukti Di Dua Hospital Wuhan

Covid 19 Penyakit Bawaan Udara Saintis Dakwa Temui Bukti Di Dua Hospital Wuhan

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 256 hits
BEIJING Sekumpulan ahli sains dari China mendakwa berjaya menemukan penanda genetik koronavirus pada titisan halus yang tersebar di udara di dua hospital Wuhan China Meskipun sampel yang diambil itu masih belum diketahui sama ada boleh menj...
Rakyat Sabah Dakwa Hanya Penyokong Warisan Dapat Bantuan Makanan

Rakyat Sabah Dakwa Hanya Penyokong Warisan Dapat Bantuan Makanan

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 265 hits
KOTA KINABALU Pengagihan bantuan di Sabah terus dipalit dakwaan pilih kasih politik dengan beberapa pihak mendakwa wujud little Napoleon daripada parti pemerintah Warisan yang menyekat barang keperluan asas untuk penduduk kampung Mereka tur...
Wakil Rakyat Dakwa Ipoh Barat Belum Terima Bakul Makanan Bantuan Disalur Ke Bahagian Parti

Wakil Rakyat Dakwa Ipoh Barat Belum Terima Bakul Makanan Bantuan Disalur Ke Bahagian Parti

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 312 hits
PETALING JAYA Wakil rakyat Ipoh Barat menyeru Menteri Wanita dan Keluarga Rina Harun berterus terang mengenai pengedaran bantuan makanan untuk kumpulan isi rumah berpendapatan 40 terendah mengatakan kawasannya belum terima 1 000 bakul makan...
Wanita Dakwa Keluarga Suami Bomohkan Ibunya Kerana Pernah Halang Mereka Berkahwin

Wanita Dakwa Keluarga Suami Bomohkan Ibunya Kerana Pernah Halang Mereka Berkahwin

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 260 hits
Tidak semua perkahwinan yang diimpikan menjadi kenyataan akan sentiasa ada pelbagai ranjau dan duri yang perlu ditempuhi Pastinya tiada siapa yang pernah menjangkakan bahawa suami atau isteri sendiri rupa rupanya boleh menjadi watak yang ak...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Kek Coklat Lembab Dengan Taburan Cheedar Cheese

Sebuah Tempat Yang Terkenal Dengan Legenda Mitosnya Gunung Santubong Akan Merangkumi Anda Dengan Pengalaman Yang Unik

Sivasangari Dinobatkan Sebagai Atlit Bulan Sukan Dunia

Anak Korea An Dan Kim Bersinar Dengan Hasil Yang Hebat Di Top 5

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan