That Looks Like Such A Lazy Way To Make Sambal Kritik Resepi Nasi Lemak Khairul Aming Makcik Ini Ditegur Netizen


The Reporter




Sabtu lalu, influencer Khairul Aming, berkongsi resepi nasi lemak yang selalu dimasaknya untuk menjamu rakan serumah. Seperti kebanyakan orang, sudah tentu cara penyediaannya berlainan dan dibuat mengikut cita rasa tekak sendiri.

Di kala ada yang berterima kasih kepada Khairul Aming kerana sudi berkongsi resepi, ada seorang individu yang mengkritik resepi tersebut menyebabkan segelintir pengikut influencer itu membalas kritikan itu.


Resepi nasi lemak yang selalu masak untuk housemates: pic.twitter.com/Ov3IyL6JCU
— Khairulaming (@khairulaming) October 1, 2022

Menurut individu berkenaan yang hanya dikenali sebagai AY berkata, cara pembuatan sambal yang dilakukan oleh Khairul Aming kelihatan seperti cara yang malas. Malah dia mempersoalkan penggunaan daun limau dalam nasi lemak itu. 


"I love KA, but nasi lemak is actually a dish I know how to make quite well and I prefer my mum's methods to this. That looks like such a lazy way to make sambal. And who puts daun limau in the rice? Daun pandan and that's it. You don't want the fragnants to clash!


"The thing is, any self respecting Malaysian adult should know how to make mainstay dishes on their own. So nasik lemak ni semua belajaq kat mak hangpa la wei. Tak payahlah berkiblatkan tokey sambal. 


"Sebenaqnya dia nak jual periuk ja. Saja dia buat steps mangkuk camni sebagai rage bait, supaya kita semua retweet dan kutuk berjemaah. Dapat laa dia traction yang client mintak. Jadi kita semua dah kena game," katanya. 





Bagaimanapun, kritikan AY itu mengundang banyak reaksi netizen, sehingga ada yang mempertikaikan mengapa perlu mengkritik cara orang lain memasak, sedangkan masing-masing mempunyai cara tersendiri. 

"Method mak kau, method mak kau lah. Cara KA, cara dialah. Masak ni tak ada istilah kena ikut cara ni sebijik-sebijik. Kau ikut sajalah tekak kau, janji sedap. Mesti tak pernah masak cara lain dari lain sikit. Jenis kena ikut resepi sebijik-sebijik," kata Noel. 


"Kawan aku siap masak nasi lemak, dia letak daun pandan, bawang halia dan sedikit halba. Sedap je, habis seperiuk besar nasi. Tak ada kami nak gaduh baling senduk telangkup periuk kuali," kata CJ. 


"Boleh je kot taip elok-elok sebab kata 'I love KA' tapi ini buat thread serupa KA tu songlap duit rakyat berjuta. Berkiblatkan tokey sambal tu lain macam ye ayat AY. AY puny sambal nyet tak laku ke?" kata NM. 


"Kesiannya KA. These days buat video memasak pun boleh kena bash. Semua orang ada cara dan resepi tersendiri. Dia tak paksa pun orang follow resepi dia. Of course dia buat video as content untuk marketing. Kita semua tahu that's part of his income," kata TC. 





Justeru, netizen menasihatkan AY untuk berhati-hati apabila mengkritik sesuatu. Tiada salah untuk mengkritik, tetapi biarlah kritikan yang positif dan tidak mendorong ke arah menjatuhkan seseorang. Jangan disebabkan kritikan yang negatif, emosi seseorang itu terganggu yang akhirnya akan menyebabkan kemurungan di kemudian hari.

Sumber: Twitter Khairul Aming


October 05, 2022 at 02:34AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2022/10/that-looks-like-such-lazy-way-to-make.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sarapan Nasi Lemak Sambal Telur Dengan Salad

Sarapan Nasi Lemak Sambal Telur Dengan Salad

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 157 hits
Baca GAMBAR LOKASI Sarapan Nasi Lemak Sambal Telur Dengan Salad Hmm dah lama tak masak nasik lemak sendiri dalam rumah Macam membazir pula bila masak tapi yang makan cuma 2 orang Tak habis kena buang Jadi kami akan makan nasi lemak di luar ...
Nasi Lemak Pak Zain Sambal Kerang Menyambut Kehadiran Orang Jauh

Nasi Lemak Pak Zain Sambal Kerang Menyambut Kehadiran Orang Jauh

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 143 hits
Assalamualaikum Hi korang Sabtu lepas SA meraikan tetamu yang datang bertandang ke rumah Tetamu jauh dari Johor Bharu datang berdua je memandangkan ada tetamu yang datang dan sarapan pun atas permintaan tetamu makanya kita jamu la seadanya ...
Berhenti Sembah Dia Buat Dakwaan Khairul Aming Berhala Tweet Individu Ini Buat Netizen Berang

Berhenti Sembah Dia Buat Dakwaan Khairul Aming Berhala Tweet Individu Ini Buat Netizen Berang

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 150 hits
Pada ketika ini siapa saja yang tidak mengenali influencer serta usahawan Khairul Aming yang sering memuat naik video masakan di media sosial dan merupakan pemilik sambal botol terkenal iaitu Sambal Nyet Boleh dikatakan kejayaan yang dimili...
Makcik Nasi Lemak Tepi Jalan Mengamuk Tak Suka Gerai Sebelah Jual Juadah Sama

Makcik Nasi Lemak Tepi Jalan Mengamuk Tak Suka Gerai Sebelah Jual Juadah Sama

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 137 hits
Setiap orang yang berniaga pasti sedar akan risiko persaingan lebih lebih lagi jika menjual makanan Jadi masing masing seharusnya lebih dewasa dan berfikir secara positif dengan menganggap akan ada rezeki tersendiri walaupun apa yang dijual...
Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah Dan Sedap

Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 146 hits
Resepi Sambal Terung Ikan Bilis Mudah dan SedapBahan bahanTerung 20 ekor ikan bilis goreng garing3 sudu besar cili kering kisar2 ulas bawang merah kecil 2 ulas bawang putih Sedikit belacan Garam dan serbuk perasaCara Masak Sambal Terung Ika...
Resepi Gulai Lemak Udang Cili Padi Mudah Dan Sedap

Resepi Gulai Lemak Udang Cili Padi Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 183 hits
Resepi Gulai Lemak Udang Cili Padi Mudah dan SedapBahan bahanSetengah kilo udang Sekotak santan Sayur kacang panjang 2 batang serai Kunyit hidup 3 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih 5 biji cili padi Asam kepingGaramCara Masak Gulai Lemak...
Besok Aku Taknak Tengok Nasi Lemak Kat Sini Tular Video Wanita Tengking Peniaga Lain Jual Makanan Sama

Besok Aku Taknak Tengok Nasi Lemak Kat Sini Tular Video Wanita Tengking Peniaga Lain Jual Makanan Sama

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 137 hits
Tular di media sosial semalam apabila sebuah video memaparkan seorang wanita dipercayai peniaga nasi lemak di tepi jalan mengamuk gara gara ada peniaga lain yang turut membuka kedai di sebelah gerai mereka dan menjual benda yang sama Dalam ...
Resepi Nasi Ayam Sedap Bak Hang

Resepi Nasi Ayam Sedap Bak Hang

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 199 hits
RESEPI NASI AYAM SEDAP BAK HANGBAHAN REBUS AYAM1 ekor ayam dipotong 82 ulas bawang putih ditumbuk halus2 cm halia ditumbuk halus1 kiub ayamAir secukupnyaBAHAN PERAP AYAM1 sudu besar kicap pekat1 sudu besar sos tiram1 cm halia ditumbuk halus...
Ni Pun Nak Buat Content Ke Rakam Video Menangis Dapat Sentuh Amp Cium Kaabah Influencer Ditegur Netizen

Ni Pun Nak Buat Content Ke Rakam Video Menangis Dapat Sentuh Amp Cium Kaabah Influencer Ditegur Netizen

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 170 hits
Pempengaruh dan usahawan Adira Salahudi telah memuat naik video ketika dia berada di Mekah di mana rakaman itu meraih perhatian ramai warganet Menerusi video dimuat naik di akaun Instagram Adira dia dilihat sedang menangis terharu kerana da...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover