Th Jahanam Kerana Orang Politik Anwar Juga Tak Setuju Kawal Selia Bnm




PENYAMUN MENCURI, WALAUN DAN WLAUNCAI SIBUK MEMFITNAH TABUNG HAJI DENGAN BERBAGAI ISU. AKHIRNYA NAK MELINGKUP......PENYAMUN DIAM DAN PEMFITNAH SOROK DALAM TEMPURUNG.


 


Anwar Ibrahim berpendapat Lembaga itu perlu dikemudi oleh individu yang bebas daripada kawalan mana-mana parti politik.PETALING JAYA: Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mendakwa pengurusan Lembaga Tabung Haji (TH) pincang kerana campur tangan orang politik yang mempunyai kepentingan peribadi.
Presiden PKR itu berpendapat Lembaga TH itu perlu dikemudi oleh individu yang bebas daripada kawalan mana-mana parti politik.
“Mustahil tidak ada orang yang layak mengurus TH dalam kalangan jutaan orang Islam. Tiadakah yang boleh urus dengan baik tanpa campur tangan politik?” katanya pada sidang media di Facebook.
“Yang menjadi jahanam institusi ini campur tangan orang politik. Keluarkan orang politik daripada pengurusan TH, selamatkan wang rakyat,” tambahnya.
Anwar Ibrahim.Beliau berkata, tindakan segera perlu diambil jika Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mendapati berlakunya salah urus dalam pengurusan dan operasi Lembaga Tabung Haji.
Kerajaan pada 14 Julai bersetuju untuk menubuhkan RCI bagi menyiasat isu berbangkit, merangkumi hasil pengauditan perunding seperti PricewaterhouseCoopers (PwC), Ernst & Young (EY), dan Roland Berger dari 2014 hingga 2020.
“Kalau ada yang salah berdasarkan beberapa laporan polis, ambil tindakan. Tetapi lantik pengurus yang mampu kendalikan dengan baik,” kata Anwar.
“Ini sesetengah orang yang cakap bergegar-gegar soal pertahan hak Islam dan marah kalau wang TH disalah guna dan sekarang pun kelu membisu.”
Anwar bagaimanapun tidak bersetuju dengan langkah meletakkan TH di bawah kawal selia BNM kerana bank pusat itu bertanggungjawab mengurus sistem kewangan, sedangkan TH mengurus dana orang Islam untuk mengerjakan haji.
Kerajaan pada 18 Julai bersetuju untuk menyenaraikan TH sebagai institusi kewangan Islam di bawah Seksyen 223 Akta Perkhidmatan Kewangan Islam.
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, kerajaan komited mengangkat TH sebagai “syarikat pelaburan berkaitan kerajaan” di peringkat global.
Tambahnya, pendekatan yang sama telah diguna pakai dalam mengawal selia institusi kewangan pembangunan seperti Bank Simpanan Nasional dan Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad.
“Oleh yang demikian, cadangan rangka kerja pengawalseliaan oleh BNM ke atas TH akan disesuaikan berdasarkan ciri-ciri dan risiko model perniagaannya, iaitu ‘fit-for-purpose regulation’, tidak semestinya sama dengan institusi perbankan lain,” kata Tengku Zafrul.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/th-jahanam-kerana-orang-politik-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kawal Selia Bnm Solusi Interim Tidak Ubah Sifat Asal Th Mof

Kawal Selia Bnm Solusi Interim Tidak Ubah Sifat Asal Th Mof

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 175 hits
Persepsi konsep riba raih pulangan terbaik daripada pelaburan tidak timbul sama sekali KUALA LUMPUR Kementerian Kewangan hari ini menegaskan bahawa langkah pengawalseliaan Lembaga Tabung Haji di bawah Bank Negara Malaysia adalah satu solusi...
Kawal Selia Bnm Ke Atas Tabung Haji Tidak Hakis Hak Menteri Umat Islam

Kawal Selia Bnm Ke Atas Tabung Haji Tidak Hakis Hak Menteri Umat Islam

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 322 hits
AGENDA DAILY Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri Pengawalseliaan oleh Bank Negara Malaysia ke atas Tabung Haji bertujuan memperkasakan agensi dan meletakkannya kepada tadbir urus yang diyakini kata Men...
Beri Satu Dos Awal Vaksin Covid 19 Akhirnya Kerajaan Pn Setuju Idea Anwar

Beri Satu Dos Awal Vaksin Covid 19 Akhirnya Kerajaan Pn Setuju Idea Anwar

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 178 hits
Kerajaan Perikatan Nasional kelmarin bersetuju untuk memberi satu dos awal vaksin Covid 19 kepada seluruh rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang terjejas teruk akibat jangkitan pandemik sejak beberapa bulan lalu Menurut P...
Speaker Main Politik Tolak Usul Anwar Koo Ham

Speaker Main Politik Tolak Usul Anwar Koo Ham

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 276 hits
Tindakan Speaker Dewan Rakyat Datuk Azhar Harun menolak usul yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Port Dickson Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ahli Parlimen Beruas Datuk Ngeh Koo Ham merupakan langkah tidak demokratik Menurut Jawatankuasa Perun...
Apa Kata Aziz Bari Berhu8ung Pengampunan Terhadap Anwar Ibrahim

Apa Kata Aziz Bari Berhu8ung Pengampunan Terhadap Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 190 hits
MSO Malam tadi sdr Kamal Amir Kamal Hijaz masih mempertahan pendapatan berhubung pengampunan yang diperolehi Anwar Ibrahim Isunya bagi pendapatnya Anwar tidak layak untuk jadi PM kerana tidak mendapat pengampunan penuh Kenyataan Kamal Amir ...
Negara Berhutang Banyak Tetapi Rakyat Menggemis Anwar

Negara Berhutang Banyak Tetapi Rakyat Menggemis Anwar

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 253 hits
Perbelanjaan untuk menangani Covid 19 memaksa negara berhutang dalam jumlah yang menggunung tinggi namun kesannya kepada rakyat hampir tidak kelihatan Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan ke manakah wan...
Pkr Terbuka Kerjasama Dengan Sesiapa Sekali Pun Asalkan Anwar Jadi Pm

Pkr Terbuka Kerjasama Dengan Sesiapa Sekali Pun Asalkan Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 129 hits
Pemuda PKR terbuka menerima mana mana parti untuk menyertai khemah besar Pakatan Harapan termasuk parti Pejuang pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan satu syarat utama iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai calon Perdana Menteri ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



7 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya