Speaker Main Politik Tolak Usul Anwar Koo Ham



Tindakan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Harun menolak usul yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham merupakan langkah tidak demokratik.
Menurut Jawatankuasa Perundangan Pakatan Harapan (PH) usul berkenaan yang dihantar pada 12 dan 19 Julai berkaitan Darurat meminta Dewan Rakyat membahas Proklamasi, Ordinan-Ordinan dan perkara-perkara berkaitan pengurusan pandemik Covid-19 dalam negara sewajarnya diterima.
Malangnya, kata mereka, Speaker telah menolak usul itu dan enggan membenarkan ianya dimasukkan ke dalam Aturan Urusan Mesyuarat sidang khas yang bermula 26 Julai 2021.
“Kami berpandangan penolakan usul-usul oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat ini adalah satu bentuk salah guna kuasa dan membuktikan beliau tidak mampu bertindak sebagai seorang Speaker yang tidak berpihak atau bebas serta mampu menjamin fungsi Parlimen sebagai platform semak dan imbang terhadap Eksekutif.
“Tindakan-tindakan ini membuktikan beliau hanyalah satu alat pihak Eksekutif demi melaksanakan agenda mereka.
“Jelas dari tindakan Speaker Kerajaan Perikatan Nasional sangat terdesak untuk mengelakkan sebarang undian di dalam dewan dan Yang di-Pertua Dewan Rakyat telah menjadi agen Kerajaan untuk memastikan tidak akan ada sebarang pengundian dalam sidang khas ini,” kata mereka.
Menurut jawatankuasa tersebut Speaker menolak usul-usul Port Dickson dan Beruas bukan sahaja bermotif politik tetapi melanggar hak-hak Ahli Parlimen di bawah Perlembagaan untuk membawa usul-usul tersebut, seperti yang termaktub di dalam Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan iaitu untuk membahas dan memutuskan Proklamasi Darurat bertarikh 11 Januari 2021 serta Ordinan-Ordinan yang berkait dengannya.
Kata mereka, Perkara 150(3) dengan jelas menyatakan “Proklamasi Darurat dan apa-apa ordinan yang dimasyhurkan di bawah Fasal (2B) hendaklah dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen dan, jika tidak terlebih dahulu dibatalkan, hendaklah terhenti berkuat kuasa jika ketetapan diluluskan oleh kedua-dua Majlis yang mengungkaikan Proklamasi atau ordinan itu, tetapi tanpa menjejaskan apa-apa jua yang dilakukan sebelumnya menurut kuasa Proklamasi atau ordinan itu atau tanpa menjejaskan kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk mengeluarkan suatu Proklamasi baru di bawah Fasal (1) atau memasyhurkan apa-apa ordinan di bawah Fasal (2B).”
“Pada pandangan kami perkara berkenaan bermaksud apabila Parlimen bersidang, sebarang Proklamasi dan apa-apa ordinan yang dimasyhurkan hendaklah “dibentang di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen” yakni dimasukkan sebagai dokumen rasmi di hadapan Dewan.
“Ini perlu dibuat melalui satu usul namun Kerajaan PN telah memilih untuk melakukannya seakan-akan Proklamasi Darurat dan ordinan-ordinan yang berkaitan hanyalah peraturan kecil. Dengan kata lain, Kerajaan tidak membawa sebarang usul untuk mengelakkan dari sebarang pengundian berlaku tetapi hanya akan meletakan dokumen-dokumen ini di atas meja Ahli-Ahli Parlimen.
“Apakah maksud “jika tidak terlebih dahulu dibatalkan”? Ini merangkumi keadaan di mana Yang di-Pertuan Agong di atas nasihat Kerajaan bersetuju membatalkan Proklamasi atau ordinan-ordinan sebelum sidang Parlimen, mungkin kerana ianya tidak lagi diperlukan atau lebih baik kembali ke amalan demokrasi yang biasa lebih awal dari yang dirancang.
“Apakah maksud “jika ketetapan diluluskan oleh kedua-dua Majlis yang mengungkaikan Proklamasi atau ordinan itu”? Amat jelas kepada sesiapa sahaja, Kerajaan atau seorang Ahli Parlimen boleh membawa usul untuk mengungkaikan Proklamasi atau ordinan-ordinan.
“Walaupun dalam keadaan biasa, sekiranya Proklamasi dibatal atau tidak dilanjutkan, ordinan-ordinan akan terus berkuatkuasa selama enam bulan (Perkara 150(7)). Namun ini hanya boleh berlaku jika satu usul dibahas dan kemudiannya diputuskan.
“Hak untuk membawa usul mengungkai Proklamsi atau ordinan-ordinan adalah hak Perlembagaan yang termaktub di bawah Perkara 150(3) dan tidak boleh diketepikan begitu sahaja oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat. Dan inilah yang dimaksudkan YB Beruas
apabila beliau memohon kebenaran Dewan untuk memutuskan empat usul tersebut. Bagi YB Port Dickson pula, usul beliau cuma memohon agar diadakan perbahasan penuh seperti kebiasaan, dan ianya jelas dalam lingkungan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan,” kata mereka.
Tegas jawatankuasa itu, Speaker Dewan Rakyat telah menolak secara salah usul-usul Port Dickson dan Beruas. Beliau telah secara salah menggunakan Peraturan Mesyuarat 11(3) yang membolehkan Perdana Menteri menetapkan urusan-urusan bagi sidang khas. Peraturan
Mesyuarat 11(3) tidak relevan dan telah disalah guna untuk menolak usul-usul tersebut.
Bagi PH, Perdana Menteri sendiri telah menetapkan agenda dengan memasukkan penerangan Menteri-Menteri dalam semua perkara yang telah dibangkitkan Port Dickson dan Beruas, khususnya berkait Proklamasi Darurat dan ordinan-ordinan.
Justeru, Ahli Parlimen PH tidak mengusulkan sesuatu yang tiada kaitan dengan agenda yang telah ditentukan Kerajaan, yang telah termaktub haknya di dalam Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan.
“Niat sebenar Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan Kerajaan PN adalah untuk menghalang sebarang pengundian dari berlaku sewaktu sidang khas Parlimen. Dan itulah sebabnya mengapa mereka melakukan tindakan terdesak dan kurang bijak menolak usul-usul yang akan diundi.
“Dengan melakukan sedemikian, Yang di-Pertua Dewan Rakyat telah menunjukkan sekali lagi bahawa beliau tidak layak untuk melaksana tanggungjawab dan tugas-tugas seorang Speaker. Beliau perlu mengingatkan dirinya sendiri bahawa beliau mengundang tindakan mendesak pengosongan jawatannya sebagai seorang Yang di-Pertua Dewan Rakyat dengan tindakan-tindakan yang salah ini,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh William Leong Jee Keen, Mohamed Hanipa Maidin, Ramkarpal Singh A/L Karpal Singh, Sivarasa Rasiah, Muhammad Faiz Fadzil, Fadhlina Sidek dan Dr Zulqarnain Lukman.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32642

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Th Jahanam Kerana Orang Politik Anwar Juga Tak Setuju Kawal Selia Bnm

Th Jahanam Kerana Orang Politik Anwar Juga Tak Setuju Kawal Selia Bnm

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 307 hits
PENYAMUN MENCURI WALAUN DAN WLAUNCAI SIBUK MEMFITNAH TABUNG HAJI DENGAN BERBAGAI ISU AKHIRNYA NAK MELINGKUP PENYAMUN DIAM DAN PEMFITNAH SOROK DALAM TEMPURUNG Anwar Ibrahim berpendapat Lembaga itu perlu dikemudi oleh individu yang bebas dari...
Anwar S Motion On Emergency Laws Submitted Too Early So Speaker Rejects It

Anwar S Motion On Emergency Laws Submitted Too Early So Speaker Rejects It

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 280 hits
Dewan Rakyat speaker Azhar Azizan Harun has thrown out opposition leader Anwar Ibrahim s motion for submitting it too early among other reasons In a letter to the Port Dickson MP Azhar explained that the notice for the special sitting was i...
Anwar Masukkan Usul Sidang Parlimen 26 Julai

Anwar Masukkan Usul Sidang Parlimen 26 Julai

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 256 hits
Sidang Parlimen 5 hari bermula 26 Julai ini perlukan perbahasan untuk rakyat mendapat jawapan mengenai isu isu semasa yang melanda negara Sehubungan itu Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim memasukkan notis usul memb...
Anwar Serah Usul Pastikan Perbahasan Komprehensif Di Dewan Rakyat

Anwar Serah Usul Pastikan Perbahasan Komprehensif Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 170 hits
July 13 2021 Anwar Ibrahim berkata jurang pendapatan semakin melebar sehingga wujud segmen B60 PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menyerahkan usul untuk perbahasan diadakan pada sidang Dewan Rakyat akan datang bukannya mesyuarat ...
Mengarut Usul Anwar Ditolak Kerana Dihantar Terlalu Awal

Mengarut Usul Anwar Ditolak Kerana Dihantar Terlalu Awal

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 169 hits
Mengarut usul Anwar ditolak kerana dihantar terlalu awalOleh July 25 2021Kenyataan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Harun menolak notis usul perbahasan yang dikemukakan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan alasan ter...
Anwar Claims Opposition Has Numbers Pn Govt Has Fallen

Anwar Claims Opposition Has Numbers Pn Govt Has Fallen

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 180 hits
Opposition leader Anwar Ibrahim today said Prime Minister Muhyiddin Yassin had lost his majority adding he had been informed that ministers had applied to switch their support Muhyiddin as prime minister has fallen today the PKR leader told...
Only Fair For Anwar To Be Made Next Pm Says Zaid

Only Fair For Anwar To Be Made Next Pm Says Zaid

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 264 hits
Former de facto law minister Zaid Ibrahim said the current government had openly lied to and misled Parliament PETALING JAYA It is only fair that the Yang di Pertuan Agong invite opposition leader Anwar Ibrahim to form a new government form...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir