Tetamu Lewat Malam Dan Erti Sebuah Persaudaraan Dalam Islam



Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kalian saling dengki, menipu, marah dan memutuskan hubungan. Dan janganlah kalian menjual sesuatu yang telah dijual kepada orang lain. Jadilah kalian hamba Allah yang bersaudara. Seorang Muslim adalah saudara bagi Muslim yang lainnya, (dia) tidak menzaliminya dan mengabaikannya, tidak mendustakannya dan tidak menghinanya. Takwa itu di sini (seraya menunjuk dadanya sebanyak tiga kali). Cukuplah seorang Muslim dikatakan buruk jika dia menghina saudaranya yang Muslim. Setiap Muslim atas Muslim yang lain, haram darahnya, hartanya dan kehormatannya.” (Riwayat Muslim) Memilih sahabat yang baik sangat penting kerana sahabat banyak menyumbang pada peribadi seseorang. Dalam sedar atau tidak, sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat, kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (hadis riwayat Abu Daud)
Ciri sahabat yang baik memang banyak, tetapi yang paling utama ialah sahabat yang mengingatkan kita kepada Allah dan mengajak supaya menjauhi larangan Allah. Dari Ibnu Abas r.a berkata, Rasulullah ditanya : Siapakah di antara teman-teman kami yang paling baik? Rasulullah menjawab, “Seseorang yang mengingatkan kalian kepada Allah dengan melihat wajahnya, menambah ilmu kalian dengan pembicaraannya dan mengingatkan kalian dengan akhirat oleh amalanya.”
(Hadis riwayat: Imam Abdu bin Humaid)
Carilah sahabat yang membantu sahabatnya menunaikan amanahnya serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat, dia juga mendorong sahabat mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.
Sebab itulah pepatah mengatakan bahawa sahabat ketawa senang dicari tetapi sahabat menangis seorang pun belum tentu pasti. Perjalanan kes Najib Razak hari ini telah membuktikan sebahagiannya. Rakyat hadir dari pelosok negara dengan pelbagai latar memberikan sokongan bukan kerana kepentingan politik mereka, bukan kerana kontrak atau projek tapi hanya kerana rasa ukhwah persaudaraan yang lahir dari budi pemimpin kepada rakyat.
Sebahagian lagi mereka yang dikatakan sahabat rakan seperjuangan bukan sahaja tidak hadir malah menunjukkan rasa simpati pun jauh sekali. Malah tanpa rasa bersalah menyimbah cuka di dalam luka.. Namun begitulah kehidupan yang mencerminkan tahap keimanan seseorang.
Hakikatnya, kesempurnaan iman seseorang tidak hanya setakat beriman kepada Allah SWT dan hari akhirat, bahkan menjaga hubungan sesama Mukmin juga menjadi kayu pengukur terhadap kesempurnaan iman.
Oleh itu, umat Islam harus menghayati seruan Nabi Muhammad SAW supaya menjadi Mukmin yang benar-benar mendapat keredaan Allah SWT di dunia dan akhirat. Sifat saling menyayangi, memelihara ukhuwah dan sentiasa membina tautan hati dengan kasih pasti mendapat barakah serta rahmat Allah SWT.
Firman-Nya yang bermaksud: “Orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.” (Surah al Hujurat, ayat 10)
Lewat malam tadi Najib Razak mereka tetamu malam yang tidak disangka.. namun itulah erti sebuah persaudaraan dalam Islam..
 Yeop Karai
 Catatan lewat beliau..
Sahabat sejati bukan sahaja mereka yang bersama ketika susah atau senang.
Tetapi juga mereka yang sentiasa mendoakan kita.
Sahabat yang sejati sukar ditemui.
Jika di sisi, saya hargai dan saya tahu itulah anugerah Allah SWT
–  Najib Razak

# LINK

Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/07/tetamu-lewat-malam-dan-erti-sebuah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Erti Kuasa Jika Islam Terus Dihina Anak Bangsa Mengemis

Apa Erti Kuasa Jika Islam Terus Dihina Anak Bangsa Mengemis

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 238 hits
Aminuddin YahayaMisi selamatkan Ketuanan Melayu bukan guna sentimen bangsa untuk kepentingan parti politik ENTAH mengapa pagi ini saya merenung dan terbuka kembali buku tulisan saya mengenai perpaduan Melayu yang pernah saya tulis pada tahu...
Empat Sahabat Sejati Najib Ziarah Lewat Malam

Empat Sahabat Sejati Najib Ziarah Lewat Malam

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 494 hits
ARIF ATAN Pemimpin tertinggi Pas diketuai Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang menziarahi Datuk Seri Najib Razak di kediaman bekas Perdana Menteri itu di Jalan Langgak Duta Kuala Lumpur lewat malam tadi Hal itu diberitahu Najib menerusi ...
Aidiladha Ingatkan Umat Islam Erti Kesabaran Dan Berlapang Dada Tempuh Kesukaran Hidup Pm

Aidiladha Ingatkan Umat Islam Erti Kesabaran Dan Berlapang Dada Tempuh Kesukaran Hidup Pm

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR 30 Julai Hari Raya Aidiladha kali ini mengingatkan umat Islam di negara ini tentang erti kesabaran dan berlapang dada dalam menempuh kesukaran hidup kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin Muhyiddin berkata rakyat di negar...
Rey Mbayang Ceritakan Kisah Cintanya Lewat Single Di Sepertiga Malam

Rey Mbayang Ceritakan Kisah Cintanya Lewat Single Di Sepertiga Malam

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 213 hits
Rey Mbayang baru saja merilis single terbaru berjudul Di Sepertiga Malam Lagu yang dirilis bertepatan dengan hari raya Idul Adha tahun ini semakin berkesan karena menceritakan kisah cinta Rey Mbayang sebelum melamar Dinda Hauw Dinda Hauw ib...
Suami Ataupun Anak Anak Suka Keluar Melepak Malam Dan Lewat Pulang Ke Rumah Baca Doa Ini

Suami Ataupun Anak Anak Suka Keluar Melepak Malam Dan Lewat Pulang Ke Rumah Baca Doa Ini

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 559 hits
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat S...
Kisah Parti Islam Tunisia

Kisah Parti Islam Tunisia

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 177 hits
Mat ManDi Tunisia parti islam menarik kerjasama dengan kerajaan korap Malang di malaysia parti PASik sangup bersengkongkol dngan penyamun
Kedudukan Tinggi Undang Undang Islam Perlu Dikembalikan

Kedudukan Tinggi Undang Undang Islam Perlu Dikembalikan

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 133 hits
Charters of Justice angkat undang undang Inggeris sisih peraturan Islam BANGI Sudah tiba masanya kedudukan tinggi undang undang Islam dikembalikan kata Presiden Persatuan Peguam Peguam Muslim Datuk Zainul Rijal Abu Bakar Beliau membangkitka...
Bersedekah Jadikan Konten Youtube Bagaimana Hukum Dalam Islam Begini Jawaban Ustaz Abdul Somad

Bersedekah Jadikan Konten Youtube Bagaimana Hukum Dalam Islam Begini Jawaban Ustaz Abdul Somad

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 181 hits
Saat ini banyak beredar konten konten YouTube yang memperlihatkan kegiatan bersedekah seperti konten Baim Wong dan Paula Verhoeven Walaupun saat sedekah memberikan uang Baim Wong kerap menyamar Kemudian aksi ayah Kiano Tiger Wong itu kerap ...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular