Teruja Buat Koleksi Pinggan Ayan Awas Ada Bahaya Menanti Jangan Tersalah Beli Bimbang Jadi Punca Penyakit Bahaya


Orang wanita memang teruja bila tengok pinggan mangkuk. Terbaru yang menjadi tular dalam masyarakat hari ini adalah pinggan mangkuk ayan atau dikenali sebagai enamelware. Sekali pandang memang cantik dan pastinya membuatkan hati teruja untuk memilikinya.
Namun dalam kita tak sedar rupanya terdapat risiko bahaya disebalik rupa menawan set pinggan mangkuk ini. Merujuk kepada satu entri di laman Facebook Public Health Malaysia, jika pembeli membeli pinggan mangkuk jenis ini daripada pengeluar yang sahih maka risiko bahaya menggunakan pinggan mangkuk ini tidak menjadi masalah.
Tapi jika didapati daripada sumber atau pihak yang diragui maka ia amat berisiko untuk kesihatan kerana penggunaan bahan kimia yang tidak dapat dipastikan tahap keselamatannya.

Selain itu, pembeli juga dinasihatkan untuk tidak mengguna pakai peralatan tersebut sekiranya mempunyai kesan calar, retak, kemek dan berkarat.
Pinggan viral terkini adalah pinggan mangkuk ayan atau dikenali sbg enamelware. Ya, ia pinggan rekabentuk vintage yang kembali menjadi perhatian masyarakat.
Untuk menghasilkan pinggan mangkuk enamelware, asasnya adalah dari keluli, besi atau aluminium. Bahan tersebut akan disaluti dengan porselin pada tahap suhu tertentu.
Bagi produk berjenama seperti Le Creuset dan produk dari kilang yang diketahui, anda tidak perlu bimbang kerana penghasilan produk ini akan melalui pemeriksaan kualiti yang ketat. Ini penting untuk memastikan ia bebas dari bahan kimia berbahaya terutama logam berat.
Faktor keselamatan mungkin TIDAK terjamin jika produk ayan dari pengeluar yang tidak diketahui. Selain itu, penggunaan pinggan ayan antik juga tidak digalakkan kerana regulasi sebelum ini tidak ketat. Pinggan mangkuk ayan yang telah rosak seperti retak, kemek, bercalar dan berkarat juga perlu dielakkan penggunaannya.
Kebimbangan utama adalah pencemaran logam berat seperti plumbum, kadmium dan uranium. Bahan bahan ini biasanya digunakan untuk memberi warna menarik pada pinggan mangkuk ayan.

Boleh akibatkan masalah perkembangan otak anak
Menurut perkongsian tersebut juga, antara kesan terdedah kepada bahan ini termasuklah juga kepada kanak-kanak iaitu menyebabkan risiko masalah perkembangan otak. Ia juga boleh mengakibatkan kerosakan organ seperti buah pinggang, hati, tulang dan kanser.
Kesan terdedah kepada bahan ini menyebabkan risiko masalah perkembangan otak kepada anak anak. Untuk jangka masa panjang akan akibatkan kerosakan organ lain seperti buah pinggang, hati, tulang dan kanser.
Sekiranya anda ingin menggunakan produk ayan antik, gunakan sebagai hiasan, tempat letak bunga hiasan ataupun pelapik pinggan lain.
Jika anda baru berjinak jinak dengan produk ini, utamakan keselamatan dengan memilih produk yang telah disahkan selamat.
Bagi pengeluar produk seramik yang tidak mempunyai pengesahan kualiti produk, sila melakukan permohonan untuk mendapatkan pengiktirafan dari KKM (Bahagian Keselamatan Makanan) untuk mengesahkan bahawa produk anda bebas pencemaran logam berat.
Sumber: Public Health Malaysia
The post Teruja Buat Koleksi Pinggan Ayan, Awas Ada Bahaya Menanti! Jangan Tersalah Beli Bimbang Jadi Punca Penyakit Bahaya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/teruja-buat-koleksi-pinggan-ayan-awas-ada-bahaya-menanti-jangan-tersalah-beli-bimbang-jadi-punca-penyakit-bahaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Artis Ses4k Masa Pkp Dj Fuzz Ajar Tip Simpan Emas Jangan Asyik Beli Kasut Baharu Hiburan Mstar

Ramai Artis Ses4k Masa Pkp Dj Fuzz Ajar Tip Simpan Emas Jangan Asyik Beli Kasut Baharu Hiburan Mstar

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 254 hits
PEMBAZIRAN yang banyak berlaku dalam kalangan anak muda khususnya golongan artis komposer DJ Fuzz terpanggil untuk berkongsi tip dan nasihat agar mereka membuat pelaburan emas untuk kegunaan masa masa sukar Menurut Fuzz terdapat segelintir ...
Beberapa Kes Dilaporkan Di Malaysia Ini Bahaya Penyakit Je Cara Pencegahan

Beberapa Kes Dilaporkan Di Malaysia Ini Bahaya Penyakit Je Cara Pencegahan

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 671 hits
Kebelakangan ini kita menyaksikan pertambahan kes Japanese Encephalitis di Malaysia melibatkan beberapa negeri seperti Pulau Pinang dan Johor Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia penyakit yang tiada penawar ini cenderung menjangkiti kanak k...
Bahaya Jangan Biar Anak Main Di Stereng Kereta

Bahaya Jangan Biar Anak Main Di Stereng Kereta

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 455 hits
Bahaya Jangan biar anak main di Stereng Kereta Allahuakhbar Habis semua roti jala beg dan kunci rumah saya campak ke lantai Saya terus buka pintu kereta Dan saya dapati anak saya yang kecil ni sedang duduk di tempat duduk pemandu sambil ber...
Jangan Beli Ikut Kemampuan

Jangan Beli Ikut Kemampuan

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 441 hits
Belilah ikut keperluan dan bukannya ikut kemampuan walaupun kita sememangnya berkemampuan Satu pesanan yang kadang kadang saya sendiri pun susah nak ikut terutamanya kalau termasuk dalam kedai pancing
Bahaya Toksik Plumbum Pada Pinggan Mangkuk

Bahaya Toksik Plumbum Pada Pinggan Mangkuk

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 566 hits
Plumbum sudah lama digunakan sebagai bahan utama dalam penghasilan pewarna untuk mewarna corak dan lukisan pada produk seramik terutama pinggan mangkuk namun pengguna perlu berhati hati kerana pinggan mangkuk seperti ini mungkin tidak selam...
Bahaya Microsleep Ketahui Punca Dan Cara Mencegahnya

Bahaya Microsleep Ketahui Punca Dan Cara Mencegahnya

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 549 hits
Microsleep merujuk kepada satu episod tidur singkat yang tidak dapat dikawal dan berlaku untuk tempoh beberapa saat terjadi tanpa amaran dan kerap berlaku apabila seseorang individu yang dalam keadaan mengantuk cuba untuk melawan rasa terse...
Baki Tak Cukup Tekan Button Intercom Tunggu Runner Datang Jangan Melintasi Lorong Bahaya

Baki Tak Cukup Tekan Button Intercom Tunggu Runner Datang Jangan Melintasi Lorong Bahaya

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 273 hits
Memandangkan sekarang ini kebanyakan wanita boleh memandu kenderaan sendiri untuk ke mana mana pastinya lebih mudah bergerak Bagaimanapun dalam situasi di mana wanita yang memandu dan membawa anak anak kecil dalam kereta melalui tol ada har...
Berisiko Jadi Punca Kanser Usus Ini 5 Bahaya Sosej Ibu Bapa Wajib Tahu

Berisiko Jadi Punca Kanser Usus Ini 5 Bahaya Sosej Ibu Bapa Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 314 hits
Gaya hidup moden seakan tak dapat dipisahkan dengan perkara yang serba ringkas serba cepat Dek kerana sibuk ramai ibu bapa yang menyediakan makanan berproses kepada anak anak mereka biarpun makanan tersebut jelas tidak berkhasiat Umum menge...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan