Tersilap Makan Cuka Kandungan Pertama Gugur Kehamilan Kedua Lebih Berhati Hati Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa Ma Tv


Tersilap makan cuka, kandungan pertamanya keguguran. Pada kehamilan kedua ibu ini lebih berhati-hati dalam mengatur pemakanan dan nutrien untuk kehamilan.
Puan Nisa Riduan berkongsi tentang pengalamannya dalam rancangan TV Pa&Ma Musim Keempat, episod ketiga yang bertajuk Pemakanan Semasa Hamil. Bagi pasangan yang baru berkahwin, kehadiran cahaya mata memang dinanti-nantikan.
Nisa yang yang kehilangan kandungan pertama yang ketika itu berusia lebih kurang sebulan lebih mengimbau kembali detik-detik sedih yang berlaku pada tahun 2016 itu.

TERLUPA MINUM CUKA 
“Memang sejak sebelum mengandung lagi  saya memang mengamalkan meminum cuka kurma. Cuma masa mengandung, ada satu hari tu terlupa tak boleh minum cuka. Saya minum malam dan keesokan pagi terus bleeding,” kata Nisa.
Saya memang menganggap kami tak ada rezeki. Minum hanya sesudu sahaja tetapi ia menyebabkan saya bleeding. Sehari kemudian baru saya pergi ke hospital untuk check up.
Doktor yang merawat menyarankan Nisa untuk merehatkan rahim selama 6 bulan sebelum hamil lagi. Rezeki sudah tersurat, Nisa akhirnya hamil lagi selepas 6 bulan dan kini si kecil sudah pun berusia 9 bulan.

HAMIL KEDUA LEBIH BERHATI-HATI
Pada kehamilan kali kedua ini, dia lebih berhati-hati. Walau pun alahan kehamilan agak teruk, Nisa mengamalkan memakan kurma dan kismis untuk tenaga.
Saya juga memakan buah jambu batu dan buah-buahan lain seperti epal. Sayur dan lauk juga turut diambil ketika mengambil hidangan nasi.

LEGAKAN SEMBELIT DENGAN MINYAK KELAPA
Sembelit memang seringkali terjadi kepada ibu ini. Ia sudah pun dilalui Nisa sejak sebelum hamil lagi namun setelah hamil ia menjadi lebih teruk kerana tidak boleh meneran.
Untuk mengelakkan sembelit berlarutan, Nisa turut mengamalkan minyak kelapa dara pada waktu pagi dan sebelum tidur. Ia bertujuan untuk melancarkan pembuangan air besar.

SUKA MAKAN NASI
Paling menarik, kehamilan kedua ini Nisa berselera memakan nasi. Dia memakan nasi tiga kali sehari, tapi kalau orang tawarkan lagi nasi, dia masih boleh menikmati nasi tanpa  masalah.
“Nisa hantu nasi. Dalam sehari, kadang-kadang 3 kali Nisa akan makan nasi, ibu-ibu lain jangan ikut saya, tak elok untuk badan. Tapi fasa makan nasi kerap ini bertahan hanya pada trimester kedua sahaja. Trimester pertama memang kerap sangat muntah,” kata Nisa.
 
BUAH-BUAHAN & SAYUR-SAYURAN
Bagi menyeimbangkan, Nisa mengamalkan untuk mengudap sajian kecil badan, kurma, buah-buahan. Ia juga meredakan sembelit yang dialaminya.
“Nisa akan pastikan dalam peti sejuk sentiasa ada stok dua benda ni. Sayur dan buah sangat-sangat penting! Serius time mengandung, Nisa kena sembelit. Baru perasan masa tu dah seminggu kurang makan sayur dan buah. Kalau rajin, saya juga buat jus, ” kata ibu muda  ini.

AMBIL BAHAN ASLI & BANYAKKAN MINUM AIR
Nisa yang selamat menyambut cahaya matanya pada Jun 2018 sempat berpesan kepada ibu-ibu hamil lain mengambil kurma yang asli bukannya jus kurma bercampur gula. Amalkan meminum air masak dengan banyak, mengurangkan pengambilan makanan segera serta melebihkan buah dan sayur-sayuran dalam menu harian.

Bagi mama papa yang ingin mendapatkan info lanjut mengenai pemakanan ibu hamil, boleh menonton rancangan TV Pa&Ma Musim Keempat, episod ketiga yang bertajuk Pemakanan Semasa Hamil pada 26 Mac 2019, jam 12 tengah hari & ulangan 9 malam di slot Dewi Astro Prima & Astro Prima HD.
 
The post Tersilap Makan Cuka, Kandungan Pertama Gugur. Kehamilan Kedua Lebih Berhati-Hati, Ibu Kongsi Pengalaman Dalam Pa&Ma TV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tersilap-makan-cuka-kandungan-pertama-gugur-kehamilan-kedua-lebih-berhati-hati-ibu-kongsi-pengalaman-dalam-pama-tv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Tidur Terlentang Tingkatkan Risiko Bayi Mati Mengejut 3 Kali Ganda Mesti Sentiasa Berhati Hati

Ibu Hamil Tidur Terlentang Tingkatkan Risiko Bayi Mati Mengejut 3 Kali Ganda Mesti Sentiasa Berhati Hati

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 504 hits
Tidur dalam posisi terlentang memberikan kesan kepada kandungan Kalau tak berhati hati bayi boleh mati dalam kandungan Semakin meningkat usia kandungan ibu hamil lazimnya akan menghadapi masalah untuk tidur kerana saiz kandungan yang makin ...
Anak Kedua Lebih Naughty Berbanding Anak Pertama Ini Fakta

Anak Kedua Lebih Naughty Berbanding Anak Pertama Ini Fakta

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 341 hits
Sesekali aku ada berkongsikan lifestyle aku bersama Dayyan dan Danish
Makan Banyak Karbohidrat Bisa Buat Ibu Hamil Lebih Sehat

Makan Banyak Karbohidrat Bisa Buat Ibu Hamil Lebih Sehat

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 228 hits
Sebuah penelitian terbaru yang dilakukan di University of North Carolina di Chapel Hill menyebut bahwa terdapat suatu nutrisi yang harus dikonsumsi ibu hamil untuk memastikan kesehatan Dilansir dari Her kandungan yang sangat dibutuhkan ibu ...
Baby Masih Belum Pusing Kepala Ke Bawah Tapi Raja Farah Kongsi Pengalaman Hamil Anak Kedua

Baby Masih Belum Pusing Kepala Ke Bawah Tapi Raja Farah Kongsi Pengalaman Hamil Anak Kedua

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 468 hits
Pelakon dan pengacara Raja Farah Raja Aziz kini sedang sarat hamil anak keduanya Farah juga sempat berkongsi pengalamannya mengandungkan cahaya mata kedua hasil perkongsian dengan Iskandar Ismail Assalammualaikum semua Post ni sepatut nye n...
Pra Eklampsia Amaran Bahaya Sebelum Dapat Sawan Ketika Hamil Ibu Hamil Selepas 20 Minggu Perlu Berhati Hati

Pra Eklampsia Amaran Bahaya Sebelum Dapat Sawan Ketika Hamil Ibu Hamil Selepas 20 Minggu Perlu Berhati Hati

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 308 hits
Pra eklampsia adalah keadaan yang disebabkan oleh kehamilan dan ianya berlaku pada trimester kedua kehamilan lazimnya selepas 20 minggu kehamilan Pra eklampsia berkaitan dengan tekanan darah yang tinggi bengkak yang berlaku secara tiba tiba...
Nurul Izzah Kongsi Sebab Patah Hati

Nurul Izzah Kongsi Sebab Patah Hati

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 474 hits
MALAYSIAKINI Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar mengaku patah hati dengan perkembangan politik kebelakangan ini Dalam wawancara Straits Times Nurul Izzah juga memberi gambaran bahawa penggal ini akan menjadi yang terakhir baginy...
Nutrition Pro Kedai Protein Supplement Bodybuilding Paling Murah Di Malaysia Pengalaman Aku Kali Pertama Ke Sana

Nutrition Pro Kedai Protein Supplement Bodybuilding Paling Murah Di Malaysia Pengalaman Aku Kali Pertama Ke Sana

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 1075 hits
Sejak setahun dua ini populariti untuk golongan lelaki men sado kan diri semakin meningkat naik Kalau dulu kelibat abang abang sado sukar untuk dijumpai dan kewujudan gym pun boleh dikira dengan jari biarpun di kawasan kawasan bandar tapi s...
Ibu Hamil Cuba Bersalin Sendiri Mengikut Tutorial Di Youtube Akhirnya Kedua Duanya Mati

Ibu Hamil Cuba Bersalin Sendiri Mengikut Tutorial Di Youtube Akhirnya Kedua Duanya Mati

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 443 hits
The ReporterSeorang wanita berusia 26 tahun dengan bayinya dilaporkan meninggal dunia selepas wanita itu cuba bersalin sendiri selepas menonton tutorial bersalin di laman YouTube Kejadian itu berlaku pada 10 Mac lalu Ahad di bandar Gorakhpu...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist