Tersepit Atau Terkapit Keh Keh Keh


 
Ahli Parlimen Umno pro-Muhyiddin kini tersepit, kata penganalisis


Minderjeet Kaur -August 15, 2021 Ahli Parlimen Barisan Nasional, yang diketuai Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob, menyatakan sokongan kepada kerajaan pimpinan PN pada 6 Ogos. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik berkata, 23 Ahli Parlimen Umno yang menyokong Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nasional (PN) mungkin mendapati diri mereka bukan sahaja tidak disukai oleh ahli akar umbi atau pemimpin parti, malah mungkin juga tidak mendapat kerusi.
Penganalisis sosio-politik Awang Azman Pawi daripada Universiti Malaya berkata, ahli akar umbi Umno menghargai kesetiaan dalam kalangan pemimpin politik mereka.
“Mungkin akan jadi sulit semasa pilihan raya bagi mereka yang terlalu lantang menentang pemimpin parti dan mengetepikan kemahuan ahli akar umbi,” katanya kepada FMT.
Awang Azman berkata, Ahli Parlimen berkenaan cenderung ditempatkan di kawasan-kawasan di mana mereka sukar untuk menang. Ada juga yang mungkin tidak dapat mempertahankan kerusi pada pilihan raya umum akan datang (PRU15).
Awang Azman Pawi.“Ahli akar umbi Umno mungkin berasa pemimpin mereka mengabaikan mereka ketika sokongan mereka paling diperlukan semasa wabak,” katanya.







Semalam, Ahli Parlimen Umno yang pro-Muhyiddin dikejutkan dengan tawaran “perdamaian” Perdana Menteri kepada pihak pembangkang.
Sekurang-kurangnya dua Ahli Parlimen Umno dilaporkan berkata, mereka tidak tahu menahu mengenai rancangan Muhyiddin.
Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Zahidi Zainul Abidin, antara penyokong lantang gabungan PN, dipetik sebagai berkata beliau hanya mendapat tahu mengenainya ketika Muhyiddin membuat tawaran itu pada siaran langsung di televisyen.
Ahli Parlimen Pasir Salak Tajuddin Abdul Rahman, yang menentang keputusan Umno meninggalkan kerajaan PN, dilaporkan berkata, beliau tidak mengetahui dengan jelas sifat kerjasama yang dicadangkan Perdana Menteri itu.
Beliau juga tertanya-tanya sama ada DAP akan menjadi sebahagian daripada gabungan PN.
Ahli akademik Azmi Hassan berkata, salah satu cara bagi Ahli Parlimen Umno untuk menjaga air muka adalah dengan membuat pusingan U.
“Ini adalah salah satu cara bagi mereka untuk mendapatkan sokongan akar umbi,” katanya kepada FMT.
“Mereka sedar akar umbi tidak akan menyokong mereka kerana kekal bersama Muhyiddin, dan mereka akan menggunakan tawaran Muhyiddin kepada pembangkang sebagai alasan untuk berundur,” tambahnya.
Oh Ei Sun.“Kita akan cenderung melihat semakin ramai Ahli Parlimen Umno menawarkan sokongan kepada presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.”
Felo kanan Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura, Oh Ei Sun, mempersoalkan sama ada 23 Ahli Parlimen itu dapat mengekalkan daya tarikan tempatan mereka tanpa sokongan jentera Umno.
Pada Jumaat, Muhyiddin mencadangkan suatu kerjasama rentas kepartian dengan menawarkan pelbagai “ganjaran”.
Ini termasuk “janji” mengadakan pilihan raya umum selewat-lewatnya Julai tahun depan, mengehadkan tempoh jawatan Perdana Menteri selama dua penggal, peruntukan setara bagi semua Ahli Parlimen tanpa mengira parti politik, dan pembentangan Rang Undang- Undang Antilompat Parti di Parlimen.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/tersepit-atau-terkapitkehkehkeh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebenaran Rentas Negeri Kelonggaran Sektor Sosial Diumum Esok Atau Lusa Pm

Kebenaran Rentas Negeri Kelonggaran Sektor Sosial Diumum Esok Atau Lusa Pm

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 146 hits
Seperti contoh rentas negeri atau rentas daerah nak jumpa ibu bapa di tempat lain atau suami dan isteri terpisah dengan anak itu kita akan putuskan juga katanya Beliau berkata demikian kepada media selepas mengadakan lawatan ke Pusat Pember...
Apa Fungsi Kumis Atau Misai Pada Kucing

Apa Fungsi Kumis Atau Misai Pada Kucing

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 313 hits
Organ Sensor Kucing memiliki mata besar namun mereka sebenarnya rabun dekat Kucing dapat melihat dengan jelas objek dalam jarak yang sangat jauh namun hadapi masalah untuk melihat objek yang dekat dengan matanya Getaran pada kumis kucing me...
Khas Untuk Ahli Umno Orang Umno Faham Tak Maksud Deja Vu Atau Maksud Existential Threat

Khas Untuk Ahli Umno Orang Umno Faham Tak Maksud Deja Vu Atau Maksud Existential Threat

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 169 hits
D j vu sebutan bahasa Perancis yang bermaksud sudah lihat suatu perasaan kuat bahawa sesuatu peristiwa atau pengalaman yang sedang dialami itu telah dilalui pada masa lalu D j vu ialah perasaan sudah terbiasa dengan sesuatu OSTB Dengan baha...
Lengkap 2 Dos Pm Umum Kelonggaran Esok Atau Lusa

Lengkap 2 Dos Pm Umum Kelonggaran Esok Atau Lusa

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 228 hits
Kelonggaran dan kemudahan yang akan diberikan kepada penerima 2 dos lengkap vaksin COVID 19 akan diumum sehari dua lagi kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Pagoh Kerajaan akan mengumumkan kelonggaran pergerakan kepada individu yan...
Doh Tak Naik Elok Mungkin Silap Teknik Ni Uji Dulu Yis Aktif Atau Tak Guna Sudu Plastik

Doh Tak Naik Elok Mungkin Silap Teknik Ni Uji Dulu Yis Aktif Atau Tak Guna Sudu Plastik

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 332 hits
Yis amat penting dalam membuat roti donut atau beberapa jenis kuih supaya naik gebu dan membantu supaya tekstur mengembang dengan baik Tapi bagaimana hendak tahu yis kering itu masih lagi hidup atau tak Memang simple bagi yang dah tahu Bagi...
Nazri Sindir Anwar Atau Zahid Ni

Nazri Sindir Anwar Atau Zahid Ni

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 388 hits
Kenyataan keputusan menarik sokongan yang dikeluarkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak akan dapat menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional dan keabsahan majoriti sesebuah kerajaan hanya boleh diputuskan di Dewan Rakyat Tinda...
Ahli Parlimen Umno Diberi Tempoh 48 Jam Tarik Diri Atau Dipecat

Ahli Parlimen Umno Diberi Tempoh 48 Jam Tarik Diri Atau Dipecat

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 389 hits
Oleh KHABARNYA kepemimpinan tertinggi UMNO mula memberi tekanan kepada ahli ahli Parlimen parti itu yang berada dalam Kerajaan Perikatan Nasional Mereka dikatakan diberikan tempoh 48 jam sama ada menarik sokongan kepada Kerajaan PN dan perl...
Laksa Atau Asam Laksa

Laksa Atau Asam Laksa

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 575 hits
Alang alang dah keluar dan Pesan kat husband juga beli kuih muih atau laksa kalau ada Sebungkus je sebab saya je yang makan Dia tak makan Itu yang malas nak buat sendiri sebab makannya sorang je Saya pulak jenis makan sikit je Asalkan dapat...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try