Terpekik Pertahankan Langkawi Habis Penggal Tiba Tiba Lompat Katak Anwar


Anwar bangkit isu ‘katak khianat’ dalam Dewan Rakyat
Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim membangkitkan isu pengkhianatan di dalam gabungan partinya sendiri, Pakatan Harapan (PH) di Dewan Rakyat hari ini.
Presiden PKR itu menyifatkan golongan yang berpaling tadah daripada PH sebagai “katak” kerana tidak tetap pendirian dengan membentuk kerajaan baru Perikatan Nasional.
“Soal pengkhianatan kita pertikai. Memang benar pengkhianat. Tiga hari sebelum tu di hadapan saya bertepuk meja, berpekik, terlolong nak pertahankan Langkawi mati-matian sampai habis penggal.
“Tiga lepas tu lompat macam katak. Jadi itu yang kita sebut soal pengkhianatan. Jadi yang lain tak bersangkutan janganlah marah sangat,” katanya dalam sesi usul menjunjung kasih dan perbahasan titah diraja.
Ini merupakan perbahasan pertama Anwar di Dewan Rakyat selepas kerajaan PH runtuh penghujung Februari lalu, yang menyaksikan pertukaran kerajaan selepas 22 bulan gabungan itu mentadbir negara.
Kerajaan PN pula terdiri daripada Bersatu, BN, PAS, GPS, PBS, Star dan kumpulan bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali.
Bagaimanapun, Anwar pada hari ini menekankan beliau tidak mempertikaikan kuasa Yang di-Pertuan Agong melantik perdana menteri tetapi menimbulkan isu mandat kepada parti dan bukan ahli parlimen.
“Yang kita pertikaikan ini ialah peraturan dan etika politik. Kita pertikaikan memang ada umpamanya bahawa memang ada mandat.
“Mandat itu bukan ada pada ahli parlimen perseorangan. Mandat itu ada pada parti. Parti dengan janji yang jelas dalam pilihan raya dan janji itu adalah beri kemenangan kepada PH,” katanya.
Noh Omar (Umno-Tanjong Karang) kemudian tampil mencelah ahli parlimen Port Dickson itu. Noh mempertikaikan Anwar, menyoal kenapa ketika proses ahli parlimen menghadap Agong di Istana Negara sebelum ini, mereka melihat dua calon dari PH – bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan Anwar.
“Siapa yang pengkhianat siapa ni? Port Dickson (Anwar) khianat Langkawi (Mahathir) ke atau Langkawi khianat Port Dickson?,” soal Noh.
Ahli parlimen PH, RSN Rayer (DAP-Jelutong), Abdullah Sani Abdul Hamid (PKR-Kapar) dan Akmal Nasir (PKR-Johor Bharu) bagaimanapun bersuara dan meminta Noh berhenti mencelah.
Noh tidak mengendahkan gesaan tersebut dan bertanya sekiranya Anwar bersetuju bahawa dalam PH ada yang mengkhianati antara satu sama lain.
“Saya tak persoal itu, saya persoal proses. Saya sebut secara specifik (khusus) orang yang khianat kami. Yang saudara nak terasa kenapa?,” jawab Anwar.
Jawapannya itu kemudian dicelah oleh Abdul Azeez Abdul Rahim (Umno-Baling) yang bertanya kepada Anwar sama ada beliau setuju apa yang berlaku terhadap PH merupakan angkara Mahathir.
“Apa pun yang berhormat hujah, kami tahu. Adakah yang berhormat setuju ini semua angkara yang berhormat Langkawi,” soal ahli parlimen Baling itu.
Bagaimanapun, Anwar enggan menjawab secara terus soalan tersebut dan sebaliknya berkata beliau mahu melihat ke hadapan dan melihat perubahan untuk negara ini.
“Jangan gaduh soal sejarah. Sejarah saya ini penuh derita puluhan tahun. Jadi tak payah bincang. Tak ada orang di Malaysia ini yang lalui begitu jadi sabar sajalah,” katanya.
Mkini
The post Terpekik pertahankan Langkawi habis penggal tiba-tiba lompat katak – Anwar appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/14/terpekik-pertahankan-langkawi-habis-penggal-tiba-tiba-lompat-katak-anwar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Tgh Semangat Ckp Pasal Katak Tiba2 Azeez Bangun Dan Petik Nama Tun M Terkedu Anwar

Anwar Tgh Semangat Ckp Pasal Katak Tiba2 Azeez Bangun Dan Petik Nama Tun M Terkedu Anwar

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 379 hits
Masuk hari kedua persidangan dewan rakyat masih dihiasi dengan suasana hangat apabila ahli parlimen saling berdebat dan berbahas Anwar Tgh Semangat Ckp Pasal Katak Tiba2 Azeez Bangun Dan Petik Nama Tun M Terkedu Anwar
Hiburan Jualan Mega Pertengahan Tahun Hermo Tiba Rebut Produk Kecantikan Fave Anda Dengan Harga Murah Habis

Hiburan Jualan Mega Pertengahan Tahun Hermo Tiba Rebut Produk Kecantikan Fave Anda Dengan Harga Murah Habis

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 273 hits
Tahu tak apa sebenarnya yang merunsingkan hati dan hari hari para wanita ini Kerja rumah yang banyak Bos asyik menyinga di tempat kerja Kawan kawan buat perangai Semuanya salah Jawapan paling tepat ialah barangan kecantikan yang disogok den...
Katak Si Katak Lompat

Katak Si Katak Lompat

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 363 hits
Bekas Bendahari Umno Salleh Said Keruak hari ini mengesahkan beliau telah memohon untuk menyertai semula Umno Beliau berkata permohonan itu dibuat pada 26 Mei lalu melalui Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Bung Moktar Radin Salleh yan...
Anwar Pertahankan Mandat Rakyat

Anwar Pertahankan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 262 hits
July 5 2020KUALA LUMPUR Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim menyeru agar semua parti komponen PH mengukuhkan kembali hubungan sebagai serangkai keluarga bagi mempertahankan mandat rakyat semasa Pilihan Raya Umum ke 14 Beliau ...
Anwar Yakin Dapat Sokongan Kata Khalid Samad

Anwar Yakin Dapat Sokongan Kata Khalid Samad

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 234 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin beliau akan berjaya dalam rundingannya untuk mendapatkan sokongan bagi membolehkan beliau membentuk kerajaan dan mengembalikan semula mandat rakyat Menurut Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Abd Samad perkara i...
Pm 9 Anwar Perlu Sedikit Masa Berunding

Pm 9 Anwar Perlu Sedikit Masa Berunding

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 219 hits
Putrajaya dibayangkan semakin hampir dalam genggaman Pakatan Harapan apabila menurut sumber Presiden PKR Anwar Ibrahim memerlukan sedikit masa untuk berunding dengan Presiden Warisan Shafie Apdal bagi menentukan strategi seterusnya Menurut ...
Anwar Perlukan Masa Untuk Terus Berunding Kata Sumber

Anwar Perlukan Masa Untuk Terus Berunding Kata Sumber

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 223 hits
Anwar memerlukan sedikit masa lagi bagi memuktamadkan rundingannya Permohonan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk diberikan sedikit masa lagi untuk menyelesaikanperundingan beliau dengan pelbagai pihak telah menjadi sebab kenapa Anw...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment