Terpaksa Redha Guru Terkilan Keretanya Dicalarkan Oleh Murid



Kes yang tidak pernah berkesudahan. Saban hari ada saja pelajar yang menganiaya guru kerana tidak berpuas hati dengan teguran atau sebagainya. Sedangkan guru hanya menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberi untuk mendidik pelajarnya. 
Perkongsian Cikgu Mohd Fadli Salleh baru-baru ini cukup membuatkan hati terasa sakit dan geram. Pelajar tergamak mencalarkan kereta gurunya dengan gelaran yang tidak sepatutnya. 

BARU-baru ini seorang guru perempuan hantarkan aku gambar ini (gambar pertama). Sedih sangat dia rasa bila kereta dicalar sebegitu rupa. Lebih menyedihkan, perbuatan itu dilakukan oleh murid sekolah rendah. 

Gambar kedua itu pun kereta seorang guru. Guru disiplin agaknya. Suatu ketika dulu, keretanya disimbah cat hitam angkara amarah dan dendam anak-anak remaja kita. 


Gambar ketiga, seorang ustazah digelar Babi dan Bodoh. Bahkan ada pula yang sanggup ambil batu besar untuk memukul guru. 

Gambar yang terakhir itu lagi biadab. Guru menegur pelajar tidur atas meja. Apa yang guru tersebut dapat? Dicarut dan ditunjukkan jari tengah. 
Kalau kalian diperlakukan sebegini, apa tindakan kalian agaknya? Nak rotan, kuasa hanya pada pengetua dan guru disiplin yang diturunkan kuasa sahaja. Nak buat laporan polis, kesian kat murid sendiri. Akhirnya guru-guru tersebut berlalu dan redha dengan kekecewaan yang amat. 
Guru-guru yang selalu dilawan begini biasanya merupakan guru-guru yang terbaik. Inilah guru yang paling mengambil berat tentang pelajar-pelajarnya. Pelajar ponteng, dia kejar. Pelajar membuli, dia ambil tindakan. Pelajar merokok, dia rotan. Sayang sungguh dia pada pelajarnya, risau akhlak mereka rosak, risau mereka menjadi sampah masyarakat. 
Dia cuba sedaya upaya memanusiakan manusia. Dia tahu ia takkan sesekali mudah, tetapi dia tetap tabah. 
Tapi guru, selamanya begitu. Marah memang marah, kecewa memang kecewa, tetapi untuk mendakwa pelajar sendiri sangat payah. Kasihnya lebih mendalam dari dendam dan amarah. Tapi kalau seringkali harta benda dirosakkan, siapa yang dapat tahan? Duit di poket pun semakin kurang. 
Dia hantar kereta ke bengkel untuk dibaikpulih agar seperti sedia ada. Mungkin bertahan setahun dua atau sebulan dua atau seminggu dua sebelum kejadian yang sama akan berulang. 
Tapi aku pasti, guru ini takkan pernah penat. Takkan pernah mengalah demi sebuah tugas. Ya, dia memikul tugas paling berat di alam maya ini, iaitu memanusiakan manusia! 
Ibu bapa, tolonglah cakna sama. Kita dulu pernah remaja juga. Bukan keluar dari perut ibu terus ada kerja, terus janggut panjang berjela. 
Kita faham jiwa remaja yang mudah memberontak. Rasa gah bila dipandang samseng. Rasa hebat bila berbuat jahat. Aku tahulah, aku pun pernah remaja juga. Kau pun sama kan

Cubalah slow talk dengan anak-anak remaja, nasihatkan mereka. Walau setinggi mana pun amarah mereka pada sang guru, jangan sampai dipecahkan cermin kereta. Jangan sampai merosakkan harta benda. Jangan dibuat sebegini rupa. 
Anak kita kan? Pasti kita tahu sedikit sebanyak baran mereka. Pasti kita sedar kenakalan mereka di sekolah. Walau tidak tahu banyak, pasti kita dapat hidu. Kan kita pun pernah lalu zaman itu. 
Tolonglah nasihat dan beritahu anak-anak, jangan sampai merosakkan harta benda guru mereka. Walau sedalam mana pun dendam, ajar mereka tahan. Ajar mereka luahkan dengan cara yang lain, bukan melalui cara ini. 
Poket guru tidak setebal poket menteri, entah duit bajet dapur perlu dikurangkan atau tabung simpanan kecemasan terpaksa dipecahkan. Fikir-fikirkan. Fikirkan dalam-dalam. 
Ibu bapa, tolonglah cakna sama. Bantu kami memanusiakan mereka. Bantulah walaupun sedikit. Walau tidak mampu bantu dalam pelajaran, bantulah dengan nasihat. Tugas membentuk masyarakat ini sebenarnya bermula dari rumah. Kalian yang pertama, kami para guru di sekolah yang menyambungnya. 
Sumber: Cikgu Mohd Fadli Salleh

source https://www.thereporter.my/2019/10/terpaksa-redha-guru-terkilan-keretanya.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2019/10/terpaksa-redha-guru-terkilan-keretanya_29.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Murid Tadika Dakwa Telinganya Di Stapler Oleh Guru

Murid Tadika Dakwa Telinganya Di Stapler Oleh Guru

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 102 hits
Guru tadika berusia 26 tahun ditahan polis selepas menerima laporan dari pengadu yang mendakwa telinga anaknya dicederakan oleh guru terbabit menggunakan stapler Ketua Polis Daerah Kuching Asisten Komisioner Awang Din Awang Ghani berkata gu...
Guru Latih Murid Berenang Guna Kanvas

Guru Latih Murid Berenang Guna Kanvas

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 169 hits
Keadaan sekolah yang serba kekurangan tidak menjadi halangan bagi guru guru pendidikan khas di Sabah untuk memberi yang terbaik untuk murid murid mereka Tidak mampu membina kolam renang atau membawa anak anak ke kolam renang awam guru guru ...
Anies Dan Menpan Rb Digugat Rp5 Miliar Oleh Guru Honorer Di Jakarta

Anies Dan Menpan Rb Digugat Rp5 Miliar Oleh Guru Honorer Di Jakarta

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 77 hits
Pitra mengatakan gugatan sebesar Rp 5 miliar dihitung berdasarkan kerugian materi yang diderita kliennya selama belum diangkat menjadi pegawai negeri sipil sejak dinyatakan lolos seleksi calon PNS pada 2014
Tegur Siswanya Yang Merokok Seorang Guru Di Manado Tewas Ditikam Sang Murid

Tegur Siswanya Yang Merokok Seorang Guru Di Manado Tewas Ditikam Sang Murid

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 47 hits
Seorang guru SMK di Manado Sulawesi Utara bernasib nahas tewas di tangan muridnya sendiri setelah ditikam beberapa kali oleh sang siswa Alexander Pengkey yang setelah ditikam muridnya FL terbaring lemah di ruangan Resusitasi RSUP Prof Kando...
Pelajar Didakwa Tak Dapat Terima Teguran Guru Agama Maut Ditikam Bertubi Tubi Murid Sendiri

Pelajar Didakwa Tak Dapat Terima Teguran Guru Agama Maut Ditikam Bertubi Tubi Murid Sendiri

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 142 hits
Seorang guru agama sekolah menengah di Manado Sulawesi Utara Indonesia diserang sebelum maut ditikam bertubi tubi oleh muridnya sendiri Pihak polis menerangkan bahawa insiden berpunca dari teguran yang diberikan oleh guru berkenaan kepada p...
Program Kembali Ke Sekolah 2019 Oleh Mcdonald S Dan Rmhc Beri Semangat Murid Memulakan Sesi Persekolahan 2020

Program Kembali Ke Sekolah 2019 Oleh Mcdonald S Dan Rmhc Beri Semangat Murid Memulakan Sesi Persekolahan 2020

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 317 hits
hai assalammualaikumProgram Kembali Ke Sekolah Oleh McDonald s Dan RMHC Beri Semangat Murid Memulakan Sesi Persekolahan 2020 Kita semua tahu betapa pentingya pendidikan dalam kehidupan Pendidikan yang baik akan melahirkan anak anak bangsa y...
Dap Hantar Matchai Untuk Dedah Lantikan Politik Dalam Glc Oleh Ppbm Perang Dap Dengan Tun Mahathir Bermula

Dap Hantar Matchai Untuk Dedah Lantikan Politik Dalam Glc Oleh Ppbm Perang Dap Dengan Tun Mahathir Bermula

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 210 hits
DAP YANG RAKUS MELEBARKAN KUASA DAN PENSYARAH UM YANG RASISProf Dr Edmund Terence Gomez atau nama penuhnya Prof Dr Edmund Terence A L Eric Boniface Gomez pensyarah dari Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran UM dilaporkan secara meluas menghentam ...
Padah Bujang Lama Sangat Wanita Dipukul Hingga Lebam Teruk Oleh Ibu Yang Teringin Nak Menantu

Padah Bujang Lama Sangat Wanita Dipukul Hingga Lebam Teruk Oleh Ibu Yang Teringin Nak Menantu

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 179 hits
Seorang wanita telah ditahan oleh pihak polis kerana memukul anak perempuannya berusia 30 tahun sehingga berdarah dan meninggalkan kesan lebam dengan menggunakan besi hanya kerana dia belum berkahwin sahaja Menurut Yangtse Evening News Lin ...
Kemnaker Pantau Penetapan Ump 2020 Oleh Para Gubernur Seluruh Indonesia

Kemnaker Pantau Penetapan Ump 2020 Oleh Para Gubernur Seluruh Indonesia

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 123 hits
Dirjen Pembinaan Hubungan Industrial dan Jaminan Sosial Tenaga Kerja Kementerian Ketenagakerjaan Haiyani Rumondang mengatakan sampai saat ini pihak Kemnaker masih melakukan pemantauan penetapan Upah Minimum Provinsi oleh para Gubernur
Saya Rela Dikencing

Cara Mohon Lanjutan Moratorium Peminjam B40 M40 T20 Dan Iks

Ramai Pencarum Bertukar Jadi Pencarut Dibanjiri 50k Komen Najib Harap Kerajaan Pinda Semula Syarat Terbaharu I Sinar

Tips Mula Kebun Cara Buat Duit Niaga Tanaman Pokok Minat Bidang Pertanian

Sony S Plant In Penang To Close After 36 Years 3 400 Workers Affected

Al Fatihah Untuk Arwah Pakcik

Emergency Light Terbaik Untuk Rumah Anda

Perlindungan Asas Dalam Takaful



Siapa Ultraman Ribut Kenapa Dia Pandai Bersilat

Pengajaran Dari Televangelist Kristian Lambakan Program Realiti Dakwah di TV

Kisah Bagaimana 110 Orang Menang Loteri Yang Sama

5 Pulau Kecil Yang Unik Dan Didiami Manusia

Mengapa Kita Tak Makan Telur Ayam Belanda


Umno Talkinkan Timbalan Muhyiddin Di Perak

Kisah Seram Truck Mainan Bergerak Sindiri Padahal Remote Dah Lama Hilang

Selawat Nabi Yang Ringkas Afdhal

5 Cara Memulakan Perniagaan Online Sendiri Di Malaysia

Dementiaku Sayang

Buruh Maut Tersepit Tiang Konkrit